Review: JVC DLA-RS49 / DLA-X500 27/08/15

De JVC DLA-RS49 projector is het instapmodel van JVC, dat wel een volledige CMS meekrijgt. De specificaties zijn ontzettend mooi en de zwartwaarden gaan volgens die specs. niet zover als van zijn grotere broertjes, maar wel zo goed, als wat tot voor kort nog tot de top behoorde.

Het betreft een projector met e-Shift 3 om zo het 4K te simuleren, door zeer snel een verticale verschuiving te maken om de resolutie via pixeldichtheid te vergroten. Ook heeft JVC erg zijn best gedaan om de voorheen wat tragere panelen te versnellen. Tevens maakt deze serie projectors gebruik van de nu weer 6e generatie DiLA panelen met een nog fijnere pixelstructuur, om deze pixels visueel nog meer onzichtbaar te maken wat het geprojecteerde beeld meer analoog doet overkomen. Al met al weer heel wat verbeteringen. Ik was dus best benieuwd en keek er naar uit om deze Plasma TV onder de projectors en serieuze Ultra Black Cinema projector te mogen aanschouwen.

De JVC DLA-X500 is een soortgelijk projector, maar is herkenbaar aan de zwarte Lens Ring in plaats van de zilveren Lens Ring. Deze projector wordt zonder ISF-Service verkocht en is dus uiteindelijk een inférieur product in vergelijk met deze JVC DLA-RS49, wat je na het lezen van deze review wel zult begrijpen. 

Lees voor meer begrip over ISF de review hier: Waarom een projector met ISF-kalibratieservice kiezen

Bij het openen van de doos krijg ik toch weer dat WOW gevoel. Dit is toch echt even wat anders. Bij het uitpakken van deze JVC DLA-RS49 projector uit de doos weet je meteen dat het een serieuze machine betreft. Wat  een beest van een projector. Hij is groot en echt zwaar en voelt zeer solide aan en wat meteen door mijn hoofd ging was dat dit apparaat van binnen tot in elke hoek gevuld is met degelijke elektronica. Wel is hij erg hoekig, wat op een vreemde manier ook weer iets moois heeft en als 'professioneel zonder onzin' overkomt. Ja, als je zoiets in je handen krijgt worden de verwachtingen meteen erg hoog. Deze reactie krijg ik dus ook van klanten die hem tussen de andere projectors zien staan. Dat je wat meer moet betalen voor een JVC DLA projector, zul je meteen begrijpen als je de JVC DLA-RS49 ziet en vastpakt. De nieuwsgierigheid is in ieder geval bij mij meteen gewekt en we zullen gaan zien of hij dat tot elke cent waarmaakt.

Ik ga je hieronder door wat afzonderlijke delen van de projector heen praten en vertellen wat hij zoal aan extra''s heeft en hoe hij presteert.

  • JVC DLA-RS49 Set
  • JVC DLA-RS49 Vooraanzicht
  • JVC DLA-RS49 Bovenaanzicht

Lens

Nou dit is pas een lens voor op een projector. Dat ziet er heel goed uit. Het lijkt wel of de lens rechtstreeks van een goede SLR Camera afkomt en oogt serieus heel professioneel en met een prachtige coating. Eenmaal aan het projecteren, dan zie je ook dat hij hiermee ook echt een prachtig scherp beeld op het scherm weet te toveren.

Deze JVC DLA-RS49 projector werkt voor de lens volledig elektronisch en is via de afstandsbediening perfect te bedienen en in kleine stapjes te doseren.
Het focussen is hierdoor erg gemakkelijk gemaakt, want je gaat bij het scherm staan en je kunt perfect tot op de kleinste details scherpstellen.
Ook het In- en Uitzoomen gaat perfect zo. Met zijn ruime 2x zoombereik is hij zeer makkelijk te plaatsen in zowel een kleine als een grote ruimte. De lens heeft een Throw Ratio van 1.4 tot 2.8 wat inhoud dat hij een 104" scherm met een zichtmaat van 2.30 meter breed, kan vullen vanaf een afstand van 3.22 meter tot aan 6.44 meter.

  • JVC DLA-RS49 Lens

Lens Shift

Wat ook zeer mooi is op de JVC DLA-RS49, dat is de ruime elektrische Lens Shift, die zowel horizontaal 34% van de schermbreedte te verschuiven is naar links en rechts en vertikaal 80% te verschuiven is naar boven en beneden. Dit maakt plaatsen nog eens een stuk makkelijker, maar vergis je niet,... 

Al hoeft de projector met een Lens Shift niet in het midden van een scherm te staan, het blijft wel altijd belangrijk om de projector recht te positioneren ten opzichte van het scherm.

* Plaats het beeld mooi op het scherm door middel van de Lens Shift, maar zoom iets uit zodat hij niet het hele beeld tot de kaders toe vult. Zorg dat het beeld aan geen enkele zijde, zowel boven, onder, links of rechts uitwaaiert. Is de rechter kant iets groter/langer dan links dan staat de projector iets scheef naar rechts, draai dit bij. Is de onderkant iets breder dan de bovenkant dan kantelt de projector iets naar beneden, schroef dan de pootjes aan de voorkant iets verder uit/of aan de achterkant iets verder in. Als elke zijden even lang zijn kun je beter zien of de projector scheef staat. Is dit helemaal goed, dan zoom je netjes in tot het scherm tot de kaders is gevuld.
Hiermee voorkom je dat het beeld bij focussen aan één kant scherp is en aan de andere kant wazig. Veel Focus klachten komen hier uit voort.

Voor een uitgebreidere uitleg over het mooi plaatsen van je projector kun je dit artikel lezen: Projector plaatsen en uitlijnen

Lens Memory

Het mooie van deze JVC DLA-RS49 projector is, dat hij Lens Memory heeft meegekregen. Zowel de Focus, als de Zoom en de Lens Shift werken allen elektronisch en zijn op die manier gemakkelijk te verstellen, maar jouw afstelling is nu ook op te slaan in een Lens Memory Bank. Hiervan heb je er 6.

Voor een consument is dit misschien wat veel, maar zelf heb ik hier meerdere schermen en met deze projector is het wel even makkelijk te demonstreren hoe een kleinere scherm zich houdt ten opzichte van een grotere scherm en het verschil van een HC scherm ten opzichte van een Wit scherm. Met deze projector hoef ik niet steeds aan de Focus, zoom en Lens Shift te gaan zitten en het na de demonstratie weer perfect terug te gaat positioneren. Ik heb het gewoon opgeslagen en ga van de ene afstelling naar de andere.
Als consument is het misschien wel handig voor deze situaties':

Als je bv. een 16:9 scherm gebruikt, wat ik voor een native 16:9 projector zonder Anamorphic Lens wel zou aanreden, dan kun je bij bv. een 2.35:1 film, waar je boven en onder extra zwarte balken hebt, het beeld laten zakken tot de onderrand, zodat je het filmbeeld voor je neus en als het ware lekker op je schoot hebt. Op deze manier komt het beeld visueel ook wat groter over.

Wil je zonder Anamorphic Lens toch een 2.40:1 scherm aanschaffen, omdat de meerderheid van de films tegenwoordig toch extra breed zijn, dan kun je bij elk ander formaat film gewoon naar de desbetreffende ingestelde Memory gaan en klaar is Kees. Ik zou in dat geval wel meteen voor de meest brede scherm optie gaan, want ook hierin blijft er veel variatie, zoals 1.66:1, 1.78:1, 1.85:1, 2.35:1, 2.39:1 en 2.40:1.

Voor 3D zou je eventueel een extra scherm kunnen aanschaffen, met een hogere gain waarde, of een zilverscherm als je voor passieve 3D gaat. Heb je 2 schermen, dan zul je de focus en zoom iets moeten aanpassen en dit kun je dan mooi opslaan in de Memory Bank.

Voor Passieve 3D omzetting kun je deze review lezen: Passieve 3D met Polarisators

Lensdop

Deze JVC DLA-RS49 wordt door JVC wel nog steeds als het instap model gezien en hierom heeft JVC de automatische lensafdekking weggelaten, wat wel erg jammer is. Je zult het dus met een grote witte lensdop moeten doen. 

Toch werkt deze lensdop wel zeer effectief. De projector is zwaar genoeg om niet van zijn plaats te verschuiven als je de lensdop erop drukt. Deze lensdop plopt dan mooi in de ruime lenskamer en sluit mooi af. De lens zelf wordt niet aangeraakt en het erop en eraf halen heeft verder geen nadelige gevolgen voor het beeld. Het enige dat je houdt is dat je naar je projector zult moeten toelopen om de dop te verwijderen of terug te plaatsen.

Als je de projector aan het plafond hebt hangen, kun je er ook voor kiezen om de lensdop eraf te laten en van tijd tot tijd de lens af te stoffen. De lens zit gelukkig wel wat diep verzonken in de projector en vangt zo wat minder snel stof op.

  • JVC DLA-RS49  Lensdop

Keystone

Natuurlijk heeft deze JVC DLA-RS49 projector ook de mogelijkheid van Keystone, maar iemand die voor deze projector gaat weet al een beetje waar hij mee bezig is en wilt dit helemaal niet gebruiken. Vooral ook niet nodig met alle elektrische lens mogelijkheden en de ruime Lens Shift hor./vert. die JVC meegeeft.

Voor een uitgebreidere uitleg waarom de Keystone te vermijden, kun je ook dit artikel lezen: Projector plaatsen en uitlijnen

Auto Iris

Deze JVC DLA-RS49 heeft tevens een Auto Iris toevoeging en werkt erg netjes. Je hebt een Iris Auto 1 die wat dieper gebruik maakt van de Iris en een Auto 2 die dit iets beperkter doet. Het gebruiken van de Iris gaat langzaam, alsof je ogen zelf het beeld aanpassen en dat is zeer goed te doen bij een projector die van zichzelf al zo'n diep zwart geeft. Het is dus een extra toevoeging en zeer effectief. 

Een Iris als deze werkt niet voor elke projector zo. Veel andere projectors hebben van zichzelf niet zo'n diep zwart en hebben de Iris nodig om dit te compenseren en bij zo'n projector prefereer ik juist een zeer snelle Iris die onzichtbaar de scene aanpast.

Bij de JVC RS49 is het dus een ander verhaal en vind ik juist de nuance en scherpte diepte erg mooi bij gebruik van de iris, maar hij heeft het voor zijn zwart niet echt nodig, want deze projector geeft zonder Auto Iris al een erg mooi zwart en diep beeld dus je hoeft hem niet perse te gebruiken. Voorheen concurreerde JVC altijd al zeer makkelijk zonder Iris dus dat zegt al genoeg.

Voor als je de Auto Iris echt niet prettig vindt is er tevens een Iris Manual mode, waarbij je de Iris zelf op een gewenste stand kan zetten. Als je de Manual Iris dan 1 tikje lager zet, dus naar -1, dan zie je dit meteen al in de scherptediepte en dat vind ik zelf in de manual stand ook erg mooi. Ook kun je dit met de Auto Iris combineren en deze Manual stand alsnog ook in Auto gebruiken en zal zo de meest open stand dan niet verder gaan dan jouw instelling van Manual Iris.

Al met al is de Iris een erg extraatje van JVC als toevoeging op de nieuwe JVC DLA RS serie.

 

Afstandsbediening

De afstandsbediening die JVC bij deze JVC DLA-RS49 projector meelevert is goed overzichtelijk gegroepeerd en al vrij snel op gevoel te gebruiken. Eén knop hoef je echt te onthouden en dat is die van de verlichting. Rechtsboven van de ronde cursorschijf zit deze verlichtingknop die in het donker helpt om visueel al je knoppen te vinden, maar je zult al snel merken dat je die niet meer nodig hebt. Goed gedaan van JVC.

Eén ding vind ik wel een beetje jammer, maar is ook maar een kleinigheidje natuurlijk. De afstandsbediening ziet en voelt een beetje goedkoop aan. Als je de afstandsbediening op tafel ziet liggen, komt hij over alsof het bij een goedkope DVD speler hoort en zie je er niet vanaf dat daar zo'n fantastische machine bij hoort.  Het is juist zo leuk als je de bediening in handen hebt, en dat je in het donker voelt dat je een geweldig apparaat bestuurd.

  • JVC DLA-RS49 Afstandsbediening

Bedieningspaneel

Op de achterkant van deze JVC DLA-RS49 projector zit tevens een bedieningspaneel waarmee je de projector kunt gebruiken bij het installeren of als je hem op een tafel of pilaar hebt staan. Als je de projector zo geregeld zou gebruiken, dan doe je dit vrij snel al op gevoel. Je hebt de Input en daaronder de OK knop met daaronder de cursor knoppen in een ruitvorm, met links daaronder de Menuknop en rechts daarvan de backknop en dat is eigenlijk voldoende om het apparaat te bedienen.

  • JVC DLA-RS49 Bedieningspaneel

3D Bril en 3D RF Transmitter

De JVC DLA-RS49 is natuurlijk een 3D projector, maar standaard wordt deze JVC DLA-RS49 niet met een 3D bril geleverd en moet je de RF 3D transmitter en JVC 3D brillen er apart bij bestellen. JVC gebruikt de Xpand X105 brillen als hun eigen 3D bril, met JVC erop. JVC heeft het begrepen en gebruikt al sinds het begin de 3D brillen van Xpand omdat zij begrepen hebben dat Xpand zeer goede 3D brillen produceert. Wel heeft JVC meteen de polarisatie richting aan laten passen voor hun projectors en hiermee geeft deze JVC versie van de X105 een nog helderder en schoner beeld.

De 3D RF Transmitter is zeer compact en prik je aan de achterkant in de 3 Din VESA aansluiting. (Zie foto 4) Deze steekt dan wel wat uit.
Ik had deze projector tijdens een speciale actie aangeschaft voor demonstraties en toen zat zo'n set er wel even bij. Wie weet komt zo'n actie weer.

  • JVC 3D Bril
  • JVC 3D Bril zijaanzichten
  • JVC 3D Bril Voor en achteraanzicht
  • JVC DLA 3D RF Transmitter

Wireless HDMI

Deze JVC DLA-RS49  is geen projector met Wireless HDMI. Je kunt er bij Mediasluis natuurlijk wel altijd een Wireless HDMI projector van maken als je daar behoefte aan hebt en bekabeling een probleem is vanwege de afstand, afwerking of prijs.

Een review over Wireless HDMI Transmitters vind je hier: Wireless HDMI Transmitters

Aansluitingen

Deze JVC DLA-RS49  is niet ruim voorzien van aansluitingen en analoog is alles weggelaten, maar vandaag de dag zal dit geen probleem meer zijn. De aansluitingen zijn als volgt:
HDMI 1 en 2, RS232 Control, 12V trigger, LAN en 3D VESA.

  • JVC DLA-RS49 Aansluitingen

Lamp

Deze JVC DLA-RS49 projector maakt gebruik van een UHP (Ultra High Pressure) NSH 230 Watt lamp en deze gaat in ECO Mode 4000 uur mee. JVC vermeld niet hoelang hij in High Mode meegaat, maar dat zal zo'n 2500 a 3000 uur zijn. Zelf gebruik ik de projector constant in High Lamp Mode, omdat het beeld er gewoonweg veel mooier en dynamischer uitziet. Ook is de projector qua kleur dan toch wat mooier te kalibreren.

Lichtlekkage

Hiervan is bij de JVC DLA-RS49 geen sprake en dit heeft JVC erg netjes onder controle, maar met zo'n ombouw hadden we natuurlijk ook niet anders verwacht.

Ventilatie

Deze JVC DLA-RS49 projector heeft 4 ventilator roosters, in elke hoek één en ik raad aan om die niet af te sluiten. Aan de achterkant zuigt hij frisse koele lucht op en aan de voorkant blaast hij warme lucht uit. Linksvoor is de lucht heter dan rechtsvoor omdat van voor gezien de lamp linksachter zit en via de linkerkant deze luchtstroom gaat en rechts wordt de rest van de projector verkoeld. 

Zelf heb ik de projector in een kast staan en steekt de projector er aan de achterkant uit om te ademen en is hij voor natuurlijk vrij. De koeling van de projector is zeer goed en je voelt dat hij alle hitte goed naar buiten gooit en dat is flink warm. Na uitzetten van de projector hoeft hij maar kort af te koelen en slaat hij vrij snel weer af. De kast voelt dan ook maar lichtjes warm aan.

  • JVC DLA-RS49 Rechter aanzicht
  • JVC DLA-RS49  Vooraanzicht
  • JVC DLA-RS49  Linker Aanzicht
  • JVC DLA-RS49  Achteraanzicht

Geluidsniveau

In Eco Mode is deze JVC DLA-RS49 projector vrij stil en wel 21dB, al kun je hem toch nog horen. In High Lamp Mode hoor je de projector duidelijker.

Om de projector zo goed te koelen is de koeling mooi krachtig. Je hoort de projector daarom wel gewoon blazen, maar dit is een mooie laag tonig massieve blaas en klinkt best acceptabel en logisch als je hem hoort. De projector is weliswaar niet de stilste in zijn soort, maar zelf vind ik dit solide geluid niet storend, anders ten opzichte van DLP projectors die met een hogere pitch blazen en echt aanwezig zijn.

Menustructuur

Elk merk heeft zo zijn eigen menuvoering en uiteindelijk wen je hier snel aan. Toch is het soms zoeken waar je bepaalde afstelmogelijkheden kunt vinden, maar ben je eenmaal bekend met een merk dan is dat snel geleerd.

Zo ook hier op de JVC DLA serie projectors vindt je duidelijk een eigen huisstijl.
Bovenin het Menu vind je 6 Tabs van links naar rechts.
Tab1 (Zie foto 1) laat je bovenin kiezen uit je geheugenafstelling, (Foto 2) wat je ook met rechtstreekse knoppen vanaf je AB kunt doen.
Daaronder kun je kiezen in welke kleurmode je het CMS afstelt. (Zie foto 3)
Daaronder kun je eveneens kiezen in welke kleurtemperatuur je de Witbalance daar gaat doen. (Foto 4)
Daaronder kun je weer uitgebreid de Gamma instellen (Foto 5) en ook hier zijn eventuele voorgeprogrammeerde instellingen mogelijk.
Daaronder vind je de eShift 3 afstelmogelijkheden waar je de Meervoudige Pixel Controle zeer fijntjes kunt afstellen naar jouw smaak. (Foto 6)

Onder Tab 2 (Foto 7) vind je onder andere HDMI Input afstelmogelijkheden zoals Super White om te voorkomen dat het wit gaat clippen en je details verliest, Colorspace, maar ook afstelklingen voor Masking en voor het 3D.

Ga je hierin (Foto 8) dan kun je de verschillende 3D mogelijkheden afstellen. 

In Tab 3 vind je de verschillende plaatsing en lens afstel mogelijkheden. (Foto 9)
De eerste is bv. erg leuk en laat je de focus, Zoom en Lens Shift verstellen en dit wegschrijven in het geheugen, zoals je op foto 10 kunt zien en bied ruime mogelijkheden hiervoor.
Daaronder kun je tevens kun je hier heel fijntjes het paneel uitlijnen met de uitgebreide Panel Allignment. (Foto 11)

Onder Tab 4 (Foto 12) kun je bv. kiezen uit 13 talen (Foto 13) waaronder ook Nederlands. Tevens kun je daar ook de menu positie verplaatsen op maar liefst 7 posities. (Foto 14)

Onder Tab 5 (Zie foto 15) kun je wat hardwarematige dingen afstellen zoals bv. de 12V Trigger.

Onder Tab 6 vind je informatie over de staat van je projector zoals bv. de lampuren teller.

*Het is totaal zinloos om settings van andere projectors over te nemen omdat dit per model uit één serie al enorm verschilt. Elke projector of TV heeft echt een eigen ISF-Kalibratie nodig.

  • Menu Foto 1
  • Menu Foto 2
  • Menu Foto 3
  • Menu Foto 4
  • Menu Foto 5
  • Menu Foto 6
  • Menu Foto 7
  • Menu Foto 8
  • Menu Foto 9
  • Menu Foto 10
  • Menu Foto 11
  • Menu Foto 12
  • Menu Foto 13
  • Menu Foto 14
  • Menu Foto 15
  • Menu Foto 16

Modus

Onder de afstandsbediening van deze JVC DLA-RS49 vind je een aantal Modes en wel:
Cinema, Animation, Natural, Stage en User 1.

Intern zijn er onder de kleuren Modes nog een hoop variaties mogelijk om uit te kiezen, maar dat is eigenlijk als beginwaarde om mee te gaan verstellen voor bv. een ISF-kalibratie.

Memory

Deze JVC DLA-RS49 heeft onder Picture Mode in principe 9 Memory Banken waarin je jouw settings kunt bewaren.
Naast Cinema, Animation, Natural, Stage en User 1, heb je namelijk ook nog de keuze uit User 2, User 3 en User 4. Deze kun je allemaal instellen naar smaak en de settings blijven hierin mooi bewaard. Wil je via de afstandsbediening naar User 2, 3 of 4, dan zul je 2x, 3x of 4x op de Userknop moeten drukken om daar te komen. De projector blijft hier netjes op staan, tot je hem bv. weer eens op Cinema hebt gehad en de User mode weer indrukt, want dan staat de projector automatisch weer in User 1.

Panel Alignment

Bij deze JVC DLA-RS49 projector kun je de panelen uitlijnen en dit is zeer precies af te stellen. Je kunt het gehele kleurpaneel ten opzichte van de andere panelen verschuiven en dit in grote of in zeer fijne stapjes doen. Het resultaat geeft altijd weer dat extra stukje scherpte in het beeld, zelfs al is het maar een klein beetje nodig, haal je hier winst uit.
Doe je dit nog eens extra fijn, dan kun je hier de nodige uren aan spenderen natuurlijk.

* Let wel,... Wat je ook als serieuze afstelling gaat doen,... zorg dat de projector minstens een half uur aanstaat en goed op temperatuur is gekomen, zodat dan de panelen hun plek echt goed hebben ingenomen. Dit heeft zelfs invloed op het Focussen van de lens als je de projector een vaste plaats gaat geven en er daarna niet meer naar om wilt kijken.

Uit de doos - Metingen

In de Cinema Mode en Natural Mode was meteen te zien dat het een projector betreft met zeer veel diepte in het beeld en dat maakt meteen veel indruk. Er is duidelijk weer een verbetering op deze JVC DLA-RS49 ten opzichte van de vorige modellen. Wel zijn de kleuren erg warm en mist het beeld een dynamiek wat ik gewend ben van de Sony VPL-HW55ES. Tevens ziet het beeld er weliswaar zeer scherp uit, maar mag dit best wat minder. Voor een beginner zal de WOW factor er zeker wel zijn, maar kijk je er technisch naar dan zie je wel dat er het één en ander aan verbeterd moet gaan worden en brand de nieuwsgierigheid voor wat er hier allemaal uit te halen is.

De metingen geven duidelijk aan dat de kleuren een behoorlijke afwijking hebben.
De projector vertoont een verre oververzadiging in vrijwel elke kleur en qua Tint ook niet helemaal op zijn plek, zoals je op de CIE-driehoek kunt zien.
De Witbalance is uit elkaar getrokken en dit geeft een soort van moeilijk te omschrijven kleurwaas, die als je dit strak trekt er een soort sluier wordt opgelicht. Daardoor geeft een Greyscale kalibratie visueel meestal het leukste resultaat.

De Gamma Curve ligt net onder de 2.2 en zelf zie ik dit liever bij de 2.4 liggen, omdat dit het gehele beeld zeer veel diepte geeft, maar doet de projector wel altijd wat minder helder lijken, dus daarom kiest de fabrikant hier vaak niet voor.

Zo'n uit de doos resultaat is leuk voor als je niet veel voor een projector betaalt maar nu koop je een serieuze filmprojector voor een heuse Cinema inrichting en wil je ook het ultieme resultaat zien, zoals de regisseur dit in Hollywood heeft bedoelt. Gelukkig is deze JVC DLA-RS49 ook niet zonder ISF-kalibratie te koop en zou je zeker ook niet zonder ISF-service moeten willen kopen. Je zit met een JVC DLA projector al dusdanig in een prijsklasse, dat het kleine beetje extra wat je dan nog betaald om zo'n projector tot het uiterste te laten schijnen eigenlijk wegvalt. Het kost tijd en aandacht om een projector als deze tot zo'n niveau af te stellen, maar dan heb je ook echt een spetterend mooi product met een prachtig plaatje op het scherm, omdat je met zo'n ISF-kalibratie echt alles eruit haalt wat erin zit.
Meer over een ISF-Kalibratie, waarom dat nodig is en wat zo'n ISF-Service biedt, en wat je opoffert als je dit niet neemt, kun je hier lezen: Waarom een projector met ISF-kalibratieservice kiezen

Laten we eens gauw gaan kijken wat we er met een ISF-kalibratie dan echt uit kunnen halen.

  • JVC DLA-RS49 Pre-Calibration

Na ISF-Kalibratie - Metingen

Zoals je op de metingen kunt zien heb ik bij deze JVC DLA-RS49 alles mooi recht kunnen zetten. Dit was wel een klus, want de Witbalance wiebelt nogal met te grote stappen tijdens de Grayscale kalibratie en dat kost meer tijd om die in evenwicht te krijgen als bij andere projectors van dit niveau, maar zoals je ziet niet onmogelijk en het resultaat mag er zijn.

De Witbalance staat zelfs vanaf de 0 IRE tot aan de 100 IRE prachtig, iets wat je niet bij elke projector zo voor mekaar krijgt.
De Gamma Curve staat netjes tussen de 2.35 en de 2.4 en geeft een mooi resultaat in het beeld. Een hogere Gamma was niet te doen, omdat deze dan enorm omhoog schiet tot over de 2.5 en ook niet nodig want deze projector geeft toch al zeer veel diepte met zijn DiLA panelen.
Ook de kleurdiepte is mooi af te stellen, zoals je in de CIE diagram kunt zien, want ook hier heb ik weer een mooie driehoek kunnen neerzetten. Ook hier gaat het soms met iets te grote stapjes en schiet een kleur van een oververzadiging naar een onderverzadiging en kost het meer tijd om dit mooi te krijgen, maar het resultaat mag er wezen.
In de Gamut Luminance uitslag zie je dat alles netjes onder de DeltaE1 ligt en iets waar het oog erg gevoelig voor is, dat is wel een Luminantieafwijking, zeker bij de Primaire kleuren Rood, Groen en Blauw.
Ook de DeltaE 2000 tabel die toont of ik het gewenste resultaat krijg zoals ik het zou willen hebben met mijn instellingen, ziet er goed uit en op de 100% Wit na ligt alles ook hier netjes onder de DeltaE 1. Ik kon de 100% Wit wel omlaag krijgen in combinatie met de Witbalance en het contrast voor een leuk uitziende meting, maar vond dat hypocriet. Dit eventueel laten zakken ging in de praktijk namelijk ten koste van een prachtig dynamiek en het zit nog steeds onder de DeltaE 3 en is qua afwijking visueel niet zichtbaar, maar was het qua dynamiek wel.

Laten we snel gaan kijken wat nu het resultaat is geworden van het beeld.

* Projectors zijn meestal aan de kalibratie-verslagen te herkennen, omdat deze typisch de beperking en het gedrag van een bepaald model laat zien. Vergelijk de testuitslagen maar eens op verschillende reviewsites. Als een verkoper bij iedere projector altijd een perfecte meting laat zien, zoals bv. een CIE-driehoek waar de kleuren altijd perfect op de hoeken staan, kun je terecht je vraagtekens zetten. Dit neemt ook meteen het resultaat weg van een projector die het wel echt zeer goed doet.

  • JVC DLA-RS49 Post-Calibration

Beeldprestatie in 2D

Met deze ISF-kalibratie is werkelijk alles uit deze JVC DLA-RS49 projector getrokken wat erin zit en dat is goed te zien. Ongelooflijk, wat is dit beeld ontzettend mooi zeg. Deze projector geeft nu een enorme diepte in het beeld. Door die diepte en de hoeveelheid licht dat de projector geeft is het beeld ontzettend dynamisch, iets wat totaal niet zichtbaar was toen hij vanuit de doos werd aangezet. Het is alsof ik naar een 104" Plasma TV kijk. 

Alles ziet er glashelder uit. Het beeld is fantastisch scherp maar wel nog steeds zeer fijntjes. Ik begrijp waarom ze dit een 4K simulatie noemen en terecht. Als je deze functie niet te hoog hebt staat ziet het er allemaal prachtig uit.

De kleuren van deze projector zien er ook geweldig uit en ogen zeer realistisch, dit bij het zien van huid, maar zeker ook bij kleurige opnames van onze natuur. Bij een projector als deze word ik er weer eens op gewezen wat een enorme liefhebber ik ben van de look die LCoS panelen geven, zoals ook deze DiLA van JVC of SXRD van Sony en dus niet alleen maar omdat je geen pixels ziet, wat natuurlijk altijd fantastisch is, maar ook hoe de kleuren worden weergegeven.

Tevens is het beeld van deze projector zeer rustig en vloeiend en ook hier heeft erg zijn best voor gedaan ten opzichte van de vorige modellen. Hier worden verschillende technieken op losgelaten, maar het resultaat mag er zeker zijn.

Je kunt hier wel ook echt zien wat een toegevoegde waarde het heeft om een projector een ISF-kalibratie te geven.

Zwartniveau

Dit gedeelte mag zeker niet missen bij een projector die erom bekend staat dat hij een geweldige native zwartniveau heeft. Met native bedoelen we, zonder technische trucjes. Dus zet je op deze JVC DLA-RS49 projector alles uit, dan ziet het zwart er nog steeds geweldig uit ten opzichte van andere merk projectors. Native geeft deze JVC DLA-RS49  60.000:1 en met de Iris aan vergroot hij dit naar 600.000:1.Nu lijkt 60.000:1 niet zoveel, omdat veel merken te pas en te onpas gerust een miljoen op 1 durven te plaatsen in de specificaties voor de contrast Ratio, maar die komen met hun zwartniveau niet in de buurt van wat deze JVC DLA-RS49  alleen al met zijn native zwartniveau doet.

En geweldig mooi is het ook. Dit is wat meteen opvalt als je de JVC ziet draaien. Zelfs vanuit de doos valt dit al meteen op, al heb je dan niet die dynamiek en die geweldige uitstraling zoals nu. Als je een Sci-Fi film opzet zoals Star Wars en je ziet die diepzwarte hemel alsof ze met zwart verf op het scherm hebben geschilderd en de witte sterren fonkelen tegelijk ook aan deze zwarte hemel dan weet je meteen dat we hier een heel bijzondere projector aan hebben staan. Ga je bij een demonstratie dan ook eerst naar een JVC projector kijken, dan ben je meteen verpest en valt alles daarna behoorlijk tegen.

Begrijpelijk ook, dat deze projector zo'n ontzettende diepte geeft omdat het verschil tussen donker en licht op hetzelfde moment zo groot is. Dit is ook wat mij meteen aan mijn Panasonic Plasma doet denken en waarvoor ik juist voor die TV was gegaan. Ook bij projectie is dit een eigenschap die zeer gewaardeerd wordt. Zie maar een bioscooptheater te vinden die zo'n mooi zwart in het beeld weet te vertonen als dat deze JVC kan doen. Je wilt echt niet meer naar de bioscoop als je dit bij je thuis hebt staan.

Schaduw en details

Vanuit de doos was dit nog wel enigszins een probleem en valt zowel de donkere detaillering in de schaduw weg alsook de details in het wit. Het is belangrijk dat je de HDMI instelling op Super White zet, om details in het wit niet te laten clippen. De hoogte van het witlevel en de details in het diepste zwart dienen dan met de kalibratie te worden bijgewerkt en dit vereist enige ervaring bij JVC.. Ook kun je in het MPC Level menu de detailering nog eens extra verfijnen.

Na de ISF-kalibratie is zowel het zwart als het wit tot in de uitersten afgesteld en zo geeft deze JVC DLA-RS49 projector elk detail zeer goed weer. Het is daarom ook absoluut zonde, om zo'n bedrag neer te leggen en net wat extra te bezuinigen op een ISF-service model. Logisch ook want zo'n ISF-service projector wordt bij de ISF-service dealer volledig gecontroleerd en afgesteld en kom ik iets tegen dat niet klopt, dan gaat zo'n projector mooi terug voor een nieuwe unit. 

Na de ISF-kalibratie ziet het beeld er ook op deze projector ongelooflijk mooi uit en is elk detail goed zichtbaar zonder dat de details in het zwart of in het wit weggedrukt worden.

e-Shift 3 en MPC

Dit zijn technieken die JVC toepast om een fijnere scherpte en detaillering te verkrijgen in het beeld en daar is JVC goed in geslaagd. Dit gaat verder dan een Super Resolutie van Epson of de Reality Creation van Sony.

JVC geeft met de e-Shift 3 aan dat deze JVC DLA-RS49 projector 4K is, maar dit betreft natuurlijk een simulatie. Dit door de panelen diagonaal met een halve pixel te verschuiven, om zo een viervoudige dichtheid in pixelstructuur te verkrijgen van het originele beeld. Dat ziet er ook zeer fijntjes uit.

De MPC (Multiple Pixel Control) biedt uitgebreide mogelijkheden om die e-Shift 3 nog eens extra te benutten, door het te versterken, zachter te maken, dynamischer en of minder korrelig.

Een prachtige toevoeging van JVC, maar overdrijf dit alles niet want dan wordt het analoog uitziende beeld opeens zeer digitaal.

Helderheid in ANSI Lumen

Deze JVC DLA-RS49  geeft ISF gekalibreerd enorm veel lichten wel 1146 Ansi Lumen. Dat zal veel filmliefhebbers die een groot formaat scherm willen hebben heel blij maken. Wil je een projector hebben die je ook als lichtkanon kan gebruiken met alle verlichting aan of gewoon met wat open gordijnen, dan is dit niet echt de juiste projector. In de ongekalibreerde andere Modes vindt je geen stand die opeens 2x zoveel licht geeft, maar er zullen er ook niet veel zijn die daarvoor gaan kijken naar zo'n echte JVC filmprojector. Die gaan dan liever voor een goedkopere projector met de juiste mogelijkheden hiervoor, zoals veel Epson projectors. Zie bv. De Epson Eh-TW6600 review hier: Epson EH-TW6600/EH-TW6600W

Wel geeft deze projector een dusdanig dynamisch en helder plaatje, dat je zo nu en dan wel wat indirect sfeerlicht achter je scherm kan hebben aanstaan tijdens visite bij een sportuitzending, al komt dit het zwartniveau nooit ten goede natuurlijk.

In 3D verwacht je dan ook meteen een fantastisch helder beeld, maar het rare is dat hier het systeem behoorlijk veel licht wegneemt en je opeens maar 669 Ansi Lumen overhoud. Zet je hier dus nog een 3D Bril tussen (op je hoofd) houd je nog maar een derde over.

Even wat verschillende Modes met hun lichtopbrengst in Ansi Lumen op een rijtje:
1146 Ansi Lumen - User (ISF-gekalibreerd)
  669 Ansi Lumen - 3D (ISF-gekalibreerd)

  976 Ansi Lumen - Cinema
  917 Ansi Lumen - Natural
  949 Ansi Lumen - Animation
  957 Ansi Lumen - Stage

*Staar je niet blind naar specificatie over de Ansi Lumen die fabrikanten voor hun product neerzetten. Deze vermelding is het uiterste van wat een dergelijke projector kan geven, maar totaal niet bruikbaar voor het serieus kijken naar film. Is de projector ISF-gekalibreerd om mooi natuurlijk videobeeld weer te geven, dan houd je vaak maar een derde over van de aangegeven lichtopbrengst op de doos. In de meest optimale kijksituatie heb je dat ook absoluut niet nodig.

Frame Interpolatie

Deze JVC DLA-RS49 heeft een zeer goedwerkende Frame Interpolatie en dat is maar goed ook.

Bah, zullen sommige filmpuristen zeggen. Er zijn inderdaad personen die vinden dat het dan niet zo is zoals je in de bioscoop ziet. Zij zien het liefst dat een strak voorwerp dat van links naar rechts beweegt schokkerig over het beeld verschuift, dit omdat het in de bioscoop met 24 beelden per seconde ook zo was.

Voor die personen die zo'n FI normaal uit zouden zetten, is dit niet de projector om voor te gaan. Wie graag rust in het beeld heeft en zo'n FI wel kan waarderen, doet deze JVC DLA-RS49 het juist erg goed met zijn FI en is dit misschien juist wel de perfecte keus.

Zelf hou ik ten zeerste van rust in het beeld en sinds we hier een projector met een zeer filmisch beeld beschouwen, komen we meteen in een situatie die JVC al jaren probeert op te lossen. De DiLA panelen van JVC hebben namelijk een enorme voor en nadeel gehad over de jaren heen.
- Het voordeel is natuurlijk, dat ze een fantastische diepte in het native zwart geven, waarmee ze de concurrentie behoorlijk achter zich laten en wat met film een fantastisch mooi plaatje op het scherm geeft.
- Het nadeel is echter, dat deze panelen nogal traag zijn en bij snelle bewegingen vegen in het beeld laten zien.

JVC heeft dit laatste in de loop der jaren trachten op te lossen en gezien de techniek nu behoorlijk is gevorderd is dit ook aardig gelukt, mits we een deel daarvan wel omarmen. Zo maakt JVC gebruik van een soort shuttersysteem om het vegen tegen te gaan, alsof je naar meerdere beelden per seconde kijkt. Dit in combinatie met de zeer effectieve Frame Interpolatie werkt het erg goed, maar zet je de Frame Interpolatie uit, dan word het beeld te schokkerig vind ik en voor mij te onrustig om naar te kijken. Daarom heb ik de Frame Interpolatie ook op Normal (de hoge stand) staan en dan ziet het er prachtig en vloeiend uit. Zet je de FI op Low, dan wordt het eigenlijk al te schokkerig en met de FI op OFF vind ik het niet te doen.
Ik vind deze Frame Interpolatie dus fantastisch en echt een enorme aanwinst voor deze JVC Projector.

* FI versoepelt de bewegingen als wanneer je een hogere Framerate zou hebben gehad om het schokkerige uit snelle bewegingen weg te nemen, vooral goed zichtbaar bij Pans. Pans zijn zijwaartse of opwaartse bewegingen van de camera. Stel je een bus voor met vierkante ramen die van links naar rechts langs de camera rijdt. Hiervoor zijn 24 beelden per seconde gewoonweg te weinig om het vloeiend te laten verlopen. De vierkante ramen met kozijnen klapperen schokkerig van links naar rechts. Oké,... dit heb je in de bioscoop ook, maar met de technieken van tegenwoordig hoeft dat niet meer.

Frame Interpolatie berekent die tussenliggende beelden uit en plaatst die fictieve beelden er tussen. Zet je Frame Interpolatie te hoog krijg je vaak rare effecten te zien en verandert het filmische beeld in een Soap/Live overkomend videobeeld en verlies je de droomillusie die de regisseur wilt neerzetten, maar op een laag niveau is het tegenwoordig erg mooi en geeft de rust in het beeld.

Zelf vind ik, nu veel regisseurs toch al digitale camera's gebruiken dat ze met 60frs of 120fps moeten gaan filmen. Een droomwereld creëren moet niet aan een beperking van 24 beeldjes per seconde vastgeplakt worden. Filmmateriaal was erg duur en om die reden hebben ze toentertijd gekeken naar wat de minimale hoeveelheid benodigde beeldjes zijn die ze per seconde nodig hebben om een rustig beeld te creëren. Dit kwam toen op 24 fps. (frames per seconde). Met de snelle filmstijl die van MTV is overgenomen is dit tegenwoordig eigenlijk niet meer voldoende. Daarom is bv. The Hobbit nu al in 48fps gefilmd. Ze zijn hier dus al mee aan het experimenteren. Langzaamaan zie je nu in de bioscopen High Frame Theaters verschijnen.

Beeldprestatie in 3D

Voor een echte 3D fanaat valt deze JVC DLA-RS49 een beetje tegen. Je hebt nu eenmaal een enorme boost licht nodig bij 3D, omdat het systeem en de 3D Brillen nogal veel licht wegnemen. Qua beeld ziet het 3D er natuurlijk wel erg mooi uit en werkt het 3D behoorlijk goed. Het is dan ook indrukwekkend om een 3D film te zien met een zwartniveau dat zo mooi diep is. Ik kan er alleen niet omheen dat het beeld zeer donker is. Ik ben natuurlijk de Sony VPL-HW55ES gewend en gebruik tevens zo nu en dan de BenQ W7500 en die projectors stralen met 3D ontzettend helder en dan valt dit gewoon behoorlijk tegen. Zeker ook omdat de JVC DLA-RS49  in 2D juist zoveel licht kan geven. Natuurlijk kun je het wel opschroeven, maar dan kijk je niet meer naar een ISF-gekalibreerd beeld en verlies je de kwaliteiten van wat deze JVC DLA-RS49 projector kan bieden. Wat je dus moet doen als je met deze projector toch ook 3D wilt kijken, is het beeld verkleinen naar bv. 80". Dit omzetten is met de Lens-Memory wel erg goed te doen.

* Ook bij deze projector adviseer ik weer om bij het kijken naar 3D geen sfeerverlichting te gebruiken. Omgevingslicht dat niet geflikkerd met het 3D Shutter Systeem werkt als referentiepunt en maakt de 3D Shutter merkbaar en storend, in tegenstelling tot het licht dat van het scherm afkomt en de kamer oplicht, maar wel met deze frequentie geflikkerd en dus niet stoort.

Gamen

Deze JVC DLA-RS49 projector is niet echt DE projector om als Game-projector aan te schaffen. Wel ziet het er natuurlijk ongelooflijk mooi uit als je een spel speelt waar timing niet essentieel is voor het spel. Vooral dus spellen die bekend staan om hun grafisch hoogstaande kwaliteit is het fantastisch mooi om dit met deze projector te zien.

Ik heb wat Lagtime metingen gedaan en veel verschil zat er eigenlijk niet in de metingen met de e-Shift 3 en Frame Interpolatie Aan of Uit, op een piek zo nu en dan na, die dan ook wel eens lager uitviel.

Gemiddelt heeft deze JVC DLA-RS49 een Lagtime van 129ms, en dat geeft bij het spelen op:
24fps een vertraging van 3,1 beeldjes per seconde.
30fps een vertraging van 3,9 beeldjes per seconde.
50fps een vertraging van 6,5 beeldjes per seconde.
60frs een vertraging van 7,7 beeldjes per seconde.

* Wil je dan toch serieus gamen met een heuze Ultra Black Cinemaprojector, dan is het misschien interessant om de Sony VPL-HW55ES eens te gaan bekijken. Deze projector is echt heel snel.

Projectiescherm aanbeveling

Dit is best interessant natuurlijk. Ik zie veel klanten die graag een ruim 3 meter brede scherm willen plaatsen, sommigen zelfs 4 meter breed, omdat ze eenmaal de beslissing hebben genomen om groot te gaan via projectie. Ik snap de kick natuurlijk wel want dat geeft als eerste indruk wel een WOW-effect. Toch moet je bedenken dat je best een uitgave gaat doen om een projector in deze klasse aan te schaffen en zou het niet nog meer fantastisch zijn als je dan juist een spetterende dynamisch plaatje op een wat kleinere scherm tovert. Bij 100" bv. heb je al een enorm groot beeld vergeleken met een 50" TV die daar 4x in past en als dat beeld dan ook nog eens spetterd van de kwaliteit,...

Nu is de JVC DLA-RS49 een vrij heldere projector in zijn ISF gekalibreerde stand en kun je best tot 120" gaan (zichtmaat 2.70 meter breed), maar hiermee heb je voor het mooie toch wel de max. Als je groter gaat lever je het dynamische beeld ervoor in. Een 104" is eigenlijk nog mooier, gezien dat de lamp natuurlijk ook minder helder wordt naarmate hij meer uren gebrand heeft en zo blijft het beeld fantastisch op langer termijn.

Ga je 3D kijken met deze JVC DLA-RS49 projector, dan zou ik niet groter gaan dan 80" wil je ook nog een dynamisch plaatje in 3D hebben. Gezien de kwaliteit die deze projector in 2D op een groter formaat kan laten zien is dit eigenlijk wel erg zonde. Voor 3D is het dan het mooist om 2 schermen te hebben, maar dat is ook niet altijd reëel. Gelukkig is dit een projector met een fantastisch zwartniveau en tevens gepaard met Lens-Memory, dus je zou kleiner kunnen projecteren en dit beeld netjes tot op de onderrand van je scherm kunnen laten zakken, terwijl je dit als 3D Mode wegschrijft in het geheugen van de Lens-Memory. Dat je dan geen rand om het beeld hebt van boven en opzij, zul je door het diepe zwartniveau van deze projector minder gaan missen. Zo hoef jij je eigenlijk alleen maar te concentreren op je schermkeus voor 2D en het lichtverloop van de lamp.

Garantie

Hier is niet veel meer over te zeggen dan dat JVC 2 jaar garantie geeft op de projector en dat is vrij gemiddeld.

Conclusie

JVC heeft met zijn JVC DLA-RS49 een prachtige 2K instap high-end filmprojector geproduceerd met een pixeldichtheid van 4K. Als je ziet wat een diep, dynamisch en gedetailleerd, maar vooral indrukwekkend plaatje hij op het scherm neerzet, begrijp je meteen dat dit een klasse apart is. Dat hij ook wat hoger geprijsd is dan de concurrentie, is best te begrijpen als je hem ziet. Je krijgt er namelijk ook wat extra luxe voor. Buiten het diepe zwartniveau dat hij haalt, heeft hij een e-Shift 3 waarmee hij een 4K pixeldichtheid op het scherm neerzet met een zeer verfijnde detaillering in het beeld dat door zijn zwartniveau en hoge lichtopbrengst zeer diep en dynamisch is. Daarbij is de zeer goede lens in deze JVC DLA-RS49 projector volledig electronisch te bedienen voor zowel Focus, Zoom en Lens Shift en maakt plaatsing ontzettend makkelijk. De Lens-Memory geeft hierbij nog eens tal van extra mogelijkheden.

Deze projector biedt bijna alles wat zijn grotere broers ook geven, inclusief een CMS systeem voor natuurgetrouwe kleuren. Zijn grotere broers geven voor een meerprijs wel nog eens extra diepte in het zwartniveau, een automatische Lens afdekking en meer geheugens voor Memory enz., maar deze JVC DLA-RS49 geeft voor het minimale bedrag wel precies een complete JVC DiLA ervaring en kan qua prijs/kwaliteitsniveau nu mooi concurreren met de rest. Je betaald wel iets meer, maar je hebt dus absoluut ook wat meer.

Als je geïnteresseerd bent in deze projector kun je terecht bij Mediasluis.

Vergelijking: JVC DLA-RS49 vs. Sony VPL-HW55ES

Logisch dat ik deze twee kanjers naast elkaar zet voor een vergelijking. Dit is namelijk wat de meeste klanten bij Mediasluis ook willen zien tijdens een demonstratie. Je hebt hiermee namelijk 2 toppers in het 2K segment. Natuurlijk kun je nog veel meer uitgeven voor een 2K projector, maar daarvoor koop je dan ook bijna een echte 4K projector, dus zo is dit eigenlijk de meest reële vergelijking op dit moment.

Je hebt hier namelijk ook de Sony VPL-HW55ES die voor zijn geld een zeer fantastisch dynamisch plaatje neerzet, met ISF-gekalibreerd zeer veel lichtopbrengst en een zeer diep zwartniveau in zowel 2D als 3D en die tevens voor gamers zeer goed bruikbaar is door zijn snelle beeldverwerking. Lees de uitgebreide review HIER

Hoe houden deze projectors zich staande tegenover mekaar.

Beide projectors zijn volledig ISF te kalibreren en hebben beide nu tevens een CMS systeem. Ik haal dit aan, omdat JVC voorheen geen CMS leverde bij zijn instap DiLA projectors, waardoor je eigenlijk teveel betaalde voor wat je kreeg en kleurtechnisch dus niet kon concurreren met zelfs veel goedkopere projectors. Dat is met deze JVC DLA-RS49 opgelost en deze is nu wel zeer compleet.
* Duurdere modellen die je zonder ISF-kalibratie eventueel wel goedkoper zou kunnen kopen via de dozenschuivers op het internet reken ik niet eens mee als serieuze kandidaat, omdat een ongekalibreerde projector, die van oorsprong misschien zelfs wel 2x zo duur is, totaal inferieur is aan een ISF-gekalibreerde projector en er vaak slechter uitziet.

De JVC DLA-RS49 heeft in tegenstelling tot de Sony VPL-HW55ES een Elektrische Lens bediening, dus kun je met de afstandsbediening je Focus, Zoom  en Lens Shift verstellen. Bij de Sony VPL-HW55ES zul je dit met de hand moeten doen.

Ook is deze Zoom en Lens Shift op de JVC DLA-RS49 een stukje ruimer als bij de Sony VPL-HW55ES en maakt dit het plaatsen misschien een stukje makkelijker.

Ook heeft de JVC DLA-RS49 Lens Memory wat erg handig kan zijn voor gebruik met meerdere beeldformaten en het plaatsen van het beeld in jouw favoriete positie.

Wel is de JVC DLA-RS49 een stuk groter en zwaarder en meer aanwezig dan de compactere  Sony VPL-HW55ES wat juist misschien weer plaats beperkend kan zijn.

De Sony VPL-HW55ES is wel veel stiller dan de JVC DLA-RS49 en hoor je praktisch niet.

Qua beeld lijken beide projectors op het eerste gezicht zo'n beetje dezelfde lichtopbrengst te geven met wel duidelijk een verschil in karakter.
Zo geeft de JVC DLA-RS49 duidelijk een dieper zwart op het scherm en oogt in de donkere scenes dynamischer dan de Sony VPL-HW55ES mits er geen lampen of lichtreflecties in het beeld voorkomen.
Zo geeft de Sony VPL-HW55ES namelijk juist net wat lichtere reflecties en geven lichte onderdelen, zoals lampen of zonnestralen in het beeld echt meer licht en oogt de Sony VPL-HW55ES hierdoor in lichtere scenes juist weer wat dynamischer dan de JVC DLA-RS49.

De JVC DLA-RS49 heeft qua Sharpening technieken met zijn e-Shift 3 een wat fijnere detaillering dan die van de Sony VPL-HW55ES die ook al erg goed is. Sony laat alles goed zien, maar is een film kwalitatief wat slechter overgezet op Blu-Ray of heeft de film veel filmkorrel, dan laat de Sony dit met zijn Reality Creation dit ook erg goed zien. Zo ook valt een wat matig zwartniveau van een film bij de Sony VPL-HW55ES meteen door de mand en probeert de JVC DLA-RS49 dit nog wat meer weg te moffelen.

De LCoS panelen van Sony (SXRD) zijn veel sneller dan de LCoS panelen van de JVC (DiLA). Dit heeft JVC bij deze JVC DLA-RS49 prachtig opgelost en ziet er nu zeer goed uit, maar heeft wel een maar,... zonder de Frame Interpolatie ziet het beeld er vrij onrustig uit.

Zowel de JVC DLA-RS49 als de Sony VPL-HW55ES hebben beide de mogelijkheid van Frame Interpolatie om het beeld rustiger te maken. Op de Sony VPL-HW55ES staat deze op Low erg mooi, maar als je niet van FI houdt kun je hem ook uitzetten. Bij de JVC DLA-RS49 moet deze FI op Hoog staan wil deze projector lekker rustig kijken. Het beeld ziet er dan wel fantastisch uit, maar als je echt niet van FI houdt, dan vind ik de projector niet bruikbaar.

In 3D doet de Sony VPL-HW55ES het fantastisch en geeft hij bijna dubbel zoveel licht als dat de JVC DLA-RS49 doet, die qua lichtopbrengst in 3D juist erg tegenvalt als je 80" grootte gaat projecteren, al ziet het zwart er ook in 3D fantastisch uit natuurlijk.

Ook voor serieuze gamers is de Sony VPL-HW55ES zeer goed bruikbaar en is de JVC DLA-RS49 toch echt te traag.

Ben je iemand die graag 3D kijkt of van gamen houdt dan zul je meer tevreden zijn met de Sony VPL-HW55ES, omdat dit op de JVC DLA-RS49 allemaal toch wat matig is. Hou je hier allemaal toch niet van en kijk je alleen maar 2D, dan is de JVC DLA-RS49 zeer indrukwekkend om te zien en zeker de moeite waard om eens te komen bekijken.
Je wilt echt niet meer naar de bioscoop als je dit thuis hebt staan.

Beide projectors staan momenteel in de end-of-life aktie en zijn absolute toppers voor wat je er zonder aanbieding al voor moest neerleggen, laat staan nu. Natuurlijk kun je wachten op het volgende model, maar of je voor dat verschil die extra €uro's wil neerleggen, kun je alleen zelf bepalen.

  • JVC DLA-RS49
  • Sony VPL-HW55ES
  • Harderwater 50, 2993 DW Barendrecht
  • T 0180 85 33 91 - M 06 456 50 925
  • info@mediasluis.nl
NeverDull