Review: Optoma HD50 14/11/14

Deze review is wat aangepast nadat ik een productiemodel ontving voor een klant en zag dat er verbeteringen zijn aangebracht.

Optoma was er al vroeg bij om DLP projectors zeer betaalbaar op de markt te zetten. Vooral in de tijd dat DLP 'het' systeem was om een wat dieper zwartniveau mee neer te zetten was dat erg indrukwekkend, zeker ten opzichte van LCD en LCoS dat toen nogal achter bleef met de zwartwaarden. De technieken zijn intussen enorm veranderd en momenteel heeft DLP een beetje de top bereikt van zijn kunnen. Voor Data projectors blijft DLP erg interessant omdat je met dit systeem een enorme lichtopbrengst kunt behalen met nog steeds een redelijk dynamisch beeld.

Ook voor videoprojectie in de middenklasse projectors, blijft het nog steeds een mooi systeem en geeft het een mooier dynamisch beeld dan de concurrentie doet met vaak een dieper zwart in het beeld. In dit prijssegment blijft LCD vaak nog wat achter.

Nu heeft Optoma een nieuw parade paardje op de markt gezet, de Optoma HD50 en natuurlijk zijn we benieuwd hoe deze presteert. Het model ziet er vooruitstrevend uit, dus dat belooft wat. Zijn bouw is wat minder breed en daardoor wat hoger vormgegeven, en zo met die afgeschuinde hoeken en grote lens mag hij er best wezen. Na meerdere DLP projectors gezien te hebben en weet hoe positief ze presteren, verwacht je ook wel wat van deze projector als je hem zo ziet. Het uiterlijk is in ieder geval veelbelovend, maar het is ook een projector die volgeladen is met mogelijkheden, zoals: Lens Shift,- 3D mogelijkheid + VESA,- MHL,- Frame Interpolatie,- Ultra Detail en ISF mogelijkheid.

Ik heb de projector vrij kaal ontvangen. De projector wordt geleverd met: Lensdop, AC kabel 220V, Afstandsbediening en batterijen, Snelstart kaart, CD met gebruiksaanwijzing en een Garantiekaart.
Het is een 3D projector, maar hij wordt zonder 3D bril geleverd.

Laten we hem maar eens gauw gaan bekijken.

  • Optoma HD50 Set

Lens

De lens (Foto 1) ziet er goed uit en je verwacht ook een mooi scherp beeld van deze projector als je hem ziet. Tijdens het scherpstellen merk je meteen dat deze lens in deze prijsklasse van een goede kwaliteit is. Het focussen geschied met de grote ring om de lens heen (Foto 2) aan de voorkant. Dit gaat lekker zwaar waardoor je makkelijk gedoseerd kunt scherpstellen, erg netjes.

Het zoombereik is redelijk groot. Je kunt een 2 meter breed scherm vullen vanaf 2,78m tot 4,18m afstand. Een 120" scherm vul je dus al vanaf zo'n 3,75m Het in- en uitzoomen met de 1,5x zoomlens doe je in de gleuf achter de lens (Foto 3), waar je de zoomfunctie kunt bereiken met je vinger of duim. Daar kun je een deel van de ring heen en weer halen wat ook goed werkt, maar een iets verhoogd palletje zou nog fijner zijn, al kom je dan gauw in het gedrang met de Lens Shift.

  • Lens
  • Focusring
  • Zoomring

Lensafdekking

De lensafdekking gaat met een grote lensdop. Deze gaat netjes over de lens heen en zuigt zich als het ware met 3 rubbers vast. De kans is groot dat je de lens steeds uit focus haalt als je de lensdop steeds na gebruik erop doet en er weer af haalt, hoewel het focussen zwaar draait en je dit misschien toch heel precies leert te doen. De dop hoeft er niet volledig op gedrukt te worden natuurlijk, als het maar stof tegenhoud.

  • Optoma HD50 Lensdop

Lens Shift

Deze nbsp;Optoma HD50 projector heeft een heuse 15% Lens Shift, maar is alleen verticaal bruikbaar en vrij beperkt. Zo'n verticale Lens Shift is iets wat je de laatste tijd wat vaker gaat tegenkomen op DLP Home Cinema projectors. Deze toevoeging kan ik natuurlijk alleen maar toejuichen. Op mijn 2,30m breed scherm shift hij zo'n 20cm.

Het gebruik is erg netjes verwerkt met een ring dat achter de zoomfunctie zit, in diezelfde gleuf en werkt nog soepel en goed doserend ook. Best mooi opgelost zo. Ik kom het ook wel eens tegen alsof ze dit achteraf even snel nog hebben toegevoegd.

  • Lens Shift wieltje

Keystone

Natuurlijk heeft deze Optoma HD50  projector een Keystone functie en is te bedienen via het menu of rechtstreeks met de afstandsbedienings boven en beneden pijltoetsen. Hiermee kun je het beeld weer rechttrekken bij het scheef plaatsen van de projector. Ik raad ten zeerste af om dit te gebruiken, omdat dit ten koste gaat van de resolutie van de projector. Vooral ook onnodig, omdat deze projector zo'n fijne Lens Shift heeft.

Zet de projector dus gewoon recht neer, in het midden van het scherm en corrigeer het beeld met de Lens Shift.

Auto Iris (Dynamic Black)

Dynamic Black is de Auto Iris vervangende functie van deze Optoma HD50 DLP projector en werkt door gebruikmaking van het dimmen van de Lamp. Hiermee kan het zwart in het beeld in de donkere scene's wat verdiept worden. 

Het gehele beeld gaat hier alleen niet op vooruit en verliest in de lichte scene's het dynamische van het beeld. Ik vond dit niet fijn kijken en waarschijnlijk zullen de meesten deze functie ook niet gebruiken. Als de projector goed is afgesteld is het beeld zonder deze functie ook veel dieper.

 

Afstands Bediening

De afstandsbediening van de Optoma HD50 is compact en handzaam, wat best lekker zou kunnen werken, maar in dit geval net iets te klein waardoor de indeling in het gedrang komt. De indeling is ook wat rommelig.

De menutoets zit erg dicht bij de linker pijltoets en op gevoel zit je er wel eens naast, met als gevolg dat je de bron veranderd waardoor de projector het signaal opnieuw gaat zoeken. Was de projector nu lekker snel zou dat nog geen probleem zijn maar hij neemt hier enorm zijn tijd voor. Dit had opgelost kunnen worden als deze functie niet zomaar met de pijltoetsen te bereiken was, zonder er eerst in het menu of met een aparte knop voor te kiezen.

Nog een probleem is dat de afstands bediening af en toe zijn eigen leven lijdt (Gewoon met nieuwe batterijen) Tijdens het afstellen bv. springt hij geregeld 2 of 3 stappen verder, terwijl je de cursor maar één tikje geeft. Dit is soms enorm frustrerend.

Deze afstands bediening heeft verlichting, iets wat een must-have is voor een projector, omdat je er nu eenmaal in het donker mee werkt. Het had wel fijn geweest als je de verlichting kon uitzetten met een knop, omdat deze verlichting ontzettend fel is en afleid tijdens het filmkijken. Ook tijdens het geven van een ISF-Kalibratie is dit erg vervelend. vooral als je de zwartwaarden aan het fijntunen bent omdat de Afstands Bediening de kamer dan zelfs oplicht. Ook tijdens het afstellen van het CMS zag ik de waarden verspringen als de fel blauwe verlichting van de afstandsbedienig aanging, dus dit moest ik steeds afdekken.

Erg handig als je een zaklamp nodig hebt, maar bij de volgende versie graag toch maar halveren.

* De AB van de Optoma HD91 is bv. stukken beter, qua layout, qua verlichting (Had nog wat minder gemogen) en deze verspringt op de HD91 niet van zijn bron. Optoma mag de AB gewoon meteen vervangen voor deze en pas het bron probleem dan ook meteen aan.

  • Afstands Bediening Optoma HD50
  • Afstands Bediening Verlicht Optoma HD50

Bedieningspaneel

De Optoma HD50 heeft op de bovenkant van de projector ook een bedienings paneel zitten waarmee je gemakkelijk door het menu kan lopen.

  • Optoma HD50  bovenkant
  • Optoma HD50 Bedieningspaneel

3D Bril

De nbsp;Optoma HD50 is een 3D projector, maar wordt zonder bril geleverd. Aangezien je die toch los moet bestellen zou ik niet voor een DLP Link bril gaan maar voor de ZF2300 Starterkit met RF 3D Emiter en RF 3D bril. (Nog even geen foto) Dit is een nieuw model die volgende maand leverbaar is. 
De bril is volgens de specificaties; oplaadbaar in 3 uur tijd en gaat dan zo'n 60 uur mee per lading, weegt maar 39 gram., is compatible met elke Optoma projector met 3D Sync ingang en bevat tevens een Laadkabeltje en schoonmaakdoekje in de zachte Brillenhoes.

Mij is nu even het huidige ZF2100 model toegezonden (Zie foto 1), omdat het anders te lang ging duren. Hiervan is de bril vrij groot van model. Het frame is vergelijkbaar met die van de Xpand X104 en voelt erg solide aan. Wel zijn de glazen groter en tevens wat donkerder. De poten zijn ook vrij breed/hoog, zodat er zijwaarts geen licht bij je ogen komt. Dit geheel maakt de bril wel een stuk zwaarder dan de Xpand X104 YOUniversal. Nu raad ik aan om met een shutter 3D systeem geheel verduisterd te kijken zodat het niet stoort en heb je die brede poten voor projectie dus eigenlijk niet nodig. Deze bril is ook oplaadbaar. De 3D RF Emitter is super compact, echt de helft van een luciferdoosje.

Ondertussen had ik wel al eerst het 3D systeem getest met mijn Xpand 3D RF Transmitter en Xpand X104 YOUniversal brillen. Ik heb ze naast elkaar gezet en zo kun je op Foto 2 het verschil zien. De Xpand X104 YOUniversal is lichter en kleiner en zit wat lekkerder op je neus. Ook het glas is wat lichter. Dit behandel ik in het 3D gedeelte.

  • Optoma RF3D bril
  • Optoma RF3d Bril vs Xpand X104 YOUniversal

Aansluitingen

De nbsp;Optoma HD50 heeft genoeg aansluitingen om mee rond te komen. De toevoeging van MHL is erg handig, omdat je zo met bv. een Roku stick kunt internetten en YouTube films kan bekijken zonder tussenkomst van een PC. Zelfs heeft hij een 3D VESA aansluiting voor bv. een 3D RF transmitter.

De aansluitingen even op een rijtje:
220V Netaansluiting,- 3D Sync Out (VESA),- 2x HDMI 1.4a + MHL,- VGA In,- Component,- Composiet,-5V 1,5A USB Power Out,- Servicepoort (Mini USB),- 12V Trigger,- RS232,- Kensington slot.

Tevens kun je aan de onderkant de aansluitpunten zien voor bv. een plafondbeugel.

  • Optoma HD50 Aansluitingen
  • Optoma HD50 bevestigings punten

Lamp

Er zit een 240W lamp in deze projector. Zo'n lamp wordt behoorlijk heet en heeft een goede koeling nodig. Dat verklaart natuurlijk waarom de meeste compacte DLP projectors gemiddeld meer geluid produceren. Deze lamp gaat in Eco stand 7000 uur mee wat echt een enorme prestatie is als hij dat waarmaakt. Gezien de lichtopbrengst zult U hem met een beetje groot scherm hoogstwaarschijnlijk toch in de Brightstand gaan gebruiken en dan gaat hij 3000 uur mee.

Lichtlekkage

De nbsp;Optoma HD50 heeft wel wat last van lichtlekkage. Als de projector op zijn pootjes staat dan komt er vanuit het rooster links van de lens nogal wat licht af schuin naar voren dat rechts van het scherm op de muur terecht komt. Ook komt er een beetje licht vanuit het rooster aan de rechterkant van de lens gezien, maar dat is heel lichtjes. Tevens komt er licht vanuit de lens wat ik meer kwalijk vind. Een beetje licht hiervan schijnt net voor de projector op de grond, maar  er komt wat meer licht vrij dat een halve meter boven het geprojecteerde beeld op het plafond schijnt, een plek waar je liever geen licht zou zien. Voor deze projector maakt dit niet zo heel veel uit en heeft het nauwlijks invloed op de zwartwaarden, maar zou je zoiets met een Ultra Black projector in een speciaal ingerichte bioscoopkamer hebben, zou dat onacceptabel geweest zijn.

Ventilatie

Deze nbsp;Optoma HD50 heeft, als je hem zo van voren bekijkt, aam de linker zijkant, plus linksvoor naast de lens en aan de rechter zijkant een rooster. Aan de rechter zijkant zuigt hij frisse lucht op. Vervolgens blaast hij warme lucht naar de linkerkant zo half schuin naar voren en opzij.

Je moet deze projector dus niet inbouwen, want het beestje moet wel kunnen ademen.

  • Optoma Luchtroosters
  • Optoma HD50 Luchtrooster Links
  • Optoma HD50 Luchtrooster Rechts

Geluidsniveau

Het geluid dat de Optoma HD50 projector produceerd valt wel mee voor een DLP. Je hoort hem wel duidelijk maar niet storend. Wat wel de aandacht kan trekken is het lichte zoomende geluidje dat niet consistent is, vooral als je Dynamic Eco gebruikt, alsof je heel in de verte het pitchende geluid van een vliegtuig hoort, van een steeds opstijgend en dalende soort, afhankelijk van wat er op het beeld verschijnt.

Als je een stille projector wilt, zul je sowieso niet voor een DLP moeten gaan, tenzij je de Optoma HD91 met LED verlichting neemt, want deze is behoorlijk stil.

Menu Structuur

Het menustructuur op de Optoma HD50 had wat mooier gemogen vind ik en is te compact verdeeld met menu's in menu's.Dit is in het begin wat zoeken. Ook moet je dan tijdens het afstellen teveel doorklikken, vooral ook omdat hij niet in het menu blijft is dit vervelend.

Je hebt links maar 4 hoofdTabs van boven naar beneden waarin settings zijn gegroepeerd met daarin weer andere menu groepen. Dit kan best wat mooier verdeeld worden door meer hoofdmenu's te gebruiken.

* Ik heb de foto's genomen nadat de projector gereset was en in Reference stand.

Zo kun je bij de onderste 4e Tab (zie Foto 1), uit één van de 23 talen kiezen, waaronder ook Nederlands:
English, German, French, Italian, Spanish, Portuguese, Polish, Dutch, Swedish, Norwegian, Danish, Finnish, Greek, Traditional Chinese, Simplified Chinese, Japanese, Korean, Russian, Hungarian, Czechoslovak, Arabic, Thai, Turkish

In deze 4e Tab stel je ook (zie foto 2) de HDMI, de Bron en hoogte niveau (Indien je ver boven de zeespiegel woont en een wat ijlere lucht hebt) en bij geavanceerd de sleeptimer enz. af.

Het menu is zoals je op Foto 3 kunt zien bij de 3e Tab ook op 5 plaatsen te verzetten, wat tijdens het kalibreren wel erg fijn is, zodat je tijdens de metingen eventueel door het menu heen kan indien nodig. In deze 3e Tab is meer de hardware in te stellen. In deze Tab stel je ook de Lamp in of kun je de projectie omkeren of in spiegelbeeld zetten voor doorzichtprojectie. Je kunt hier ook de 12V trigger aanzetten als je een scherm automatisch wilt laten zakken bij het aanzetten van de projector. Ook vind je hier bv. het test patroon om de projector recht af te stellen.

Bij de 2e Tab (Foto4) kun je het beste alles op 0 laten staan. Bovenin kun je de standaard instellen die je gezien het native paneel van de projector het beste op 16:9 of Native kunt laten staan, als je dit thuis ook zo hebt ingericht qua bron en scherm enz.

Wel vind je hier onderaan ook de 3D mogelijkheden (Foto 5) en kun je bv. de 3D diepte waarneming vergroten of verkleinen. Ook kun je de projector in 3D Side by Side zetten. Bij 3D Blu-Ray's springt de projector automatisch in 3D (Mits hij op Auto staat) en hoef je hier eigenlijk niet te wezen tenzij je de diepte werking iets wilt aanpassen. Ook kun je hier de projector in 3D conversie zetten, iets wat ik niet zou aanraden, tenzij je in 3D de projector wilt kalibreren natuurlijk.

Bij Tab 1 (Foto 6) vind je afstelmogelijkheden voor het beeld. Met onderin het geavanceerde gedeelte. Ga je hierin (Foto 7) krijg je een menu te zien met onder andere Dynamic Black. Zet dat lekker uit. Brilliant Color kan op 10 en geeft de projector wat meer dynamiek. Zet Ruisonderdrukking op 0 en Gamma op Film in Offset -1 of Manual op 2.4, voor een curve van 2.3.

Hier kun je ook het Pure Engine Menu in, Zie foto 8. Zet hier Ultra Detail op User 20%, niet hoger want dan gaat ook het zwart omhoog, maar wel aan want dit vergroot de detailering wel heel mooi. Pure Color had ik op 3 gezet, maar daarna met een ISF-Kalibratie natuurlijk helemaal aangepast. Vanuit de doos is 3 wel het mooist. Pure Motion op Medium (Zie Frame Interpolatie.)

Bijna onderaan in dit menu vind je de kleurinstellingen. Hierbinnen (Foto 9) vind je onder andere het CMS systeem en de Witbalance, hier RGB Versterking/Verschuiving genaamd. Ook kun je hier de Gamma op onder andere Native of HDTV zetten en de kleurtemperatuur op D65.

De Witbalance werkt gewoon goed (foto 10) en het CMS (Foto 11) is ook prettig. Wel is het even overschakelen omdat er hier geen gebruik wordt gemaakt van Saturatie en Tint maar met X en Y, maar dit leid zich natuurlijk vanzelf.

  • Optoma HD50 Menu Talen
  • Optoma HD50 Menu
  • Optoma HD50 Menuplaatsing
  • Optoma HD50 Menu Tab 2
  • Optoma HD50 3D Menu
  • Optoma HD50 Menu Tab 1
  • Optoma HD50 Menu Geavanceerd
  • Optoma HD50 Pure Engine Menu
  • Optoma HD50 Menu Kleurinstellingen
  • Optoma HD50 Witbalance
  • Optoma HD50 CMS

Modus

Deze nbsp;Optoma HD50 projector heeft verschillende Modus waaruit je kunt kiezen:

Vivid, Cinema, Reference, Bright, Game, User en via het menu kun je tevens naar 3D toe.

Uit de Doos - Metingen

Voor wie niet bekend is met ISF-kalibratie is dit stuk misschien erg interessant:
Wat is een ISF-kalibratie en waarom zou ik voor zo'n ISF-service kiezen?

DIt is een projector die je zonder ISF-kalibratie maar beter links kunt laten liggen. Door deze Optoma HD50 projector vanuit de doos in gebruik te nemen, word je echt niet blij in geen enkel opzicht, want er mankeert echt heel veel aan.

Wat fabrikanten al niet doen om mooie cijfers in de specs te kunnen zetten is onbegrijpelijk. Dit bewijst maar eens dat ze soms ook te ver gaan en zichzelf in hun vingers snijden. Ik had deze projector bijna afgeschreven en wilde er niet eens mijn tijd aan besteden. Gelukkig waren ze bij Optoma geduldig en mocht ik de unit wat langer houden en ben ik er toch eens grondig mee aan de slag te gaan.

Om de lichtopbrengst omhoog te schroeven heeft Optoma bij deze unit de Gamma veel te laag gezet. Dan geeft de projector natuurlijk wel wat meer licht en meer detail in een verlichte omgeving, maar wel ten koste van een zwart dat nu erg matig is. Het betreft hier geen Data Beamer. Het totale plaatje dat hij op het scherm tovert ziet er niet uit. Veel te flats. Het beeld vertoont zo totaal geen diepte. Kom je van een goedkope LCD, dan ben je misschien al gauw tevreden, maar wie een beetje bekend is met wat DLP kan doen, zal deze projector al gauw links laten liggen bij het zien van dit beeld. Raar, want veel fabrikanten zetten de Gamma graag juist wat te hoog om het beeld een diepe uistraling te geven als het vanuit de doos wordt aangezet. Ik heb wel een projector gehad met een Gammacurve van 2.7, wat dan wel een hoop licht kost, maar dat had die projector dan ook wel in huis.

Vanuit de doos is deze projector het beste te gebruiken in de Bioscoop Mode. Hier zit hij namelijk het dichst bij de D65 Kelvin.

Zoals je kunt zien op de metingen zijn de kleuren erg oververzadigd met een scheve driehoek op de CIE en dat ziet er zeker niet realistisch uit. Groen en Geel vooral, tewijl Cyaan juist meer naar het Blauw toe trekt.
De Luminantie van de kleuren, wat voor het oog het meest zichtbaar is, ligt bij elke kleur op de Gamut Luminance ver buiten de DeltaE 3. (Het punt vanwaar je met het oog de foutjes gaat zien)
Groen en Magenta liggen voorbij de DeltaE 20, terwijl Rood en Blauw daar zelfs ver voorbij gaan. Maar ook Cyaan en Geel liggen boven de DeltaE 10.

Het RGB van de Witbalance loopt vanuit het zwart meteen al erg uiteen. Trek je dit recht dan valt het RGB in alle grijswaardes van zwart naar wit samen en ziet het beeld er opeens heel schoon uit, met meer diepte, alsof je uit een raam kijkt in plaats van een vage projectie.

Het is duidelijk dat deze projector een ISF-Kalibratie beurt nodig heeft, dus laten we gauw aan de slag gaan.

  • Pre-Calibration

Na ISF-Kalibratie - Metingen

Nou hier moet ik toch echt vermelden, dat een ISF-Kalibrateur heel blij wordt bij het kalibreren van een machine die zo stabiel is als deze Optoma HD50. Ik ben echt onder de indruk en het is zeer terecht dat Optoma ISF op dit product heeft staan.
* Ook is hier meteen duidelijk te zien dat als er ISF op een product staat, dat dit aanduidt dat de mogelijkheid er is om dit te laten doen, maar niet dat hij al optimaal is afgesteld.

Bij het bepalen welke Mode je gaat doen, meet je eerst welke Mode het dichtst bij de D6500 Kelvin komt en welke Gamma het dichtst bij de 2.2 of 2.4 komt. Deze stond zo laag dat hij een gemiddelde Curve gaf van 1.1. Dat verklaard een hoop.

Bij DLP hou ik meer van een hogere Gamma en vooral als de projector veel detail laat zien is dat ook goed mogelijk. Dan stel je het zwartniveau af met de Helderheid en het fijntunen met de Witbalance als voorbereidend werk. Tevens het witniveau met het contrast, zodanig dat de details in het wit niet samengedrukt wordt en je geen detail meer ziet in lichte partijen, zoals witte wolken.

Na een complete ISF-Kalibratie had ik toch nog een afwijkende waarde bij Cyaan. De Tint van Cyaan schoof nog steeds veel te ver naar blauw toe dat niet te corrigeren viel. Dit was best even frustrerend. Daarom ben ik nog eens door de menu's gegaan en zag toen dat de Kleurgamma standaard op DLP-C stond. Dat krijg je van al die submenu's.

Eenmaal de kleurgamma op Native gezet was het kalibreren geweldig. De kleuren, zoals je in de CIE kunt zien, konden perfect tot op de hoeken gezet worden (zelfs in het close-up kader, dat hier niet te zien is), omdat niet alleen de Luminantie en de Tint van elke kleur, maar ook de Saturatie perfect tot op de nullijn zijn af te stellen. Voor een DLP is dit ongekend en dit geeft je een enorme brede glimlach op je gezicht. DLP moet het voornamelijk toch van de kleurenwiel hebben om de kleuren  te mengen en met technieken te doseren, maar Optoma heeft dit gewoon goed onder de knie.
Ging ik terug naar de Witbalance stond me weer een enorme verrassing te wachten,... alles stond nog steeds perfect op zijn plek. Hier word je als ISF-Kalibrateur ontzettend blij van. Heb je gezien hoe ongelooflijk recht de Greyscale is? Van bijna helemaal zwart tot helemaal Wit loopt het strak langs mekaar. Dit geeft een prachtig schoon plaatje. Een applaus voor Optoma.

* Projectors zijn meestal aan de Kalibratieverslagen te herkennen, omdat dit typisch de beperking en het gedrag van een bepaald model laat zien. Vergelijk de testuitslagen maar eens op verschillende reviewsites. Als een verkoper bij iedere projector altijd een perfecte meting laat zien, zoals bv. een CIE-driehoek waar de kleuren altijd perfect op de hoeken staan, kun je terecht je vraagtekens zetten. Dit neemt ook meteen het resultaat weg van een projector als deze die het wel echt zeer goed doet.

  • Optoma HD50 Pro-Calibration Perfect

Beeldprestatie in 2D

Na van de eerste schrik te zijn bekomen toen hij uit de doos kwam en werdt aangezet, is het resultaat nu na ISF-Kalibratie juist ontzettend mooi. Het zwart op de Optoma HD50is nu overtuigend en het beeld mooi schoon en scherp, met een behoorlijke dynamiek. Ja het geprojecteerde beeld heeft zeer veel diepte, genoeg om een indrukwekkend plaatje te toveren dat je trots kunt vertonen aan familie en vrienden. Je hebt zo werkelijk een prachtige 106" TV hangen, waarmee je enorm indruk zult maken.

De beginscene's in Batman Dark Knight zijn erg overtuigend met zeer veel detailering bij de ramen van gebouwen aan het begin en de telefoon bedrading wanneer die clown het alarm doorknipt. De zwarte jassen van de clows zijn eveneens overtuigend diep terwijl het zonlicht sterk weerkaatst van de gebouwen en van de grond.

De kleuren ogen ontzettend mooi vol maar niet oververzadigt en gezichten zien er zeer natuurlijk uit. Het is echt een genot om met deze projector te kijken en dat terwijl wij meestal een Sony VPL-HW55ES in gebruik hebben en dat is echt een topklasse Ultra Black projector hoor.

Optoma heeft een mooie projector gebouwd en niet alleen om te zien staan en om te kalibreren, maar zeker ook in wat hij op het scherm laat zien. Tenminste,... na een goede ISF-Kalibratie, want dat is wel hard nodig.

Wel merk je dat de beeldverwerking wat beter zou kunnen en dat de processor niet erg snel is. Het upscalen van DVD bv. kun je beter door je Blu-Ray Player laten doen en gelukkig hebben de meesten die een projector aanschaffen wel een goede gameconsole in huis die dit al zeer goed kan doen. Zelf gebruik ik een Oppo Blu-Ray speler en hiermee ziet het er zeer goed uit. In de volgende onderdelen zal ik hier nog op terug komen.

Zwartniveau

Deze nbsp;Optoma HD50 heeft niet zo'n goede reputatie om zijn zwartniveau, maar dat ligt aan de keuzes die Optoma heeft gemaakt om het licht wat op te peppen als hij uit de doos komt. Koop je hem dan zonder de intentie hem te kalibreren dan valt hij ongelooflijk tegen.

Bij deze projector is het belangrijk dat je de Gamma goed afstelt voor een diep en dynamisch beeld. Hij heeft genoeg detailering om dit te kunnen doen. Deze Gamma stond standaard op Film met Offset 1 en gaf een matig plaatje met een Curve van 1.1, waarbij het zwart lichtgrijs overkwam in de meeste scenes. Eenmaal 2 stappen omlaag gezet had deze projector een strakke Gamma Curve van 2.3, wat een prachtig totaalplaatje geeft met een zeer dynamisch beeld. 

Het zwartniveau haalt het in de donkere scene's niet bij een Ultra Black projector, waarbij de sterren fonkelen tegen de gitzwarte hemel, wat opvalt in scene's zoals de opening van Transformer Dark of the Moon,  maar wel voldoende voor de meeste gemiddelde scene's. Sterker nog,... die spatten echt van het scherm. Ook tijdens de Light-Cicle Race van Tron was ik erg onder de indruk en valt hier gewoon zeer goed mee te laven. Vergelijk ik dit met onze Sony VPL-HW55ES dan zie je wel dat op de Sony VPL-HW55ES de lichtgevende motors en lichtlijnen op hun pakken enorm stralen tegenover de diepzwarte achtergrond, maar nog steeds is het strelend mooi op deze Optoma HD50, vooral tegenover de middenklasse LCD projectors.

Schaduw en Details

Ja dit doet deze Optoma HD50 erg goed. Nadat het zwart perfect is afgesteld, blijven de details erg goed zichtbaar. Zo zul je alles kunnen waarnemen tijdens het kijken van films en verdwijnen mensen niet zomaar in de schaduw als deze details in het materiaal worden weergegeven.

Helderheid en Ansi Lumen

De nbsp;Optoma HD50 is niet een projector die als lichtkanon gebruikt kan worden. Dat is wel jammer, zeker gezien dat hij toch een 240W lamp gebruikt. Dit is vaak ook de reden dat veel mensen voor een DLP projector kiezen naast een dynamisch beeld dat je van DLP verwacht.

De zeer mooie kalibratie geeft hem een lichtopbrengst van 686 Ansi Lumen. Dit is voor een scherm van 106" (2.30m breed) ruim voldoende en geeft een prachtig helder plaatje. Toch is dit voor een gemiddelde DLP projector geen lichtopbrengst om over naar huis te schrijven. Waarschijnlijk heeft Optoma dit willen compenseren met een lagere Gamma, maar dat is zeker niet de manier. Ik heb hem nog eens ISF-gekalibreerd in de standaard lagere Gamma met het Wit zodanig afgesteld dat hij wel wat piekt in de 90 IRE, met de 100 IRE tot in de DeltaE 5. Hier gaf hij dan 766 Ansi Lumen. Het zwartniveau was hiermee maar erg matig en de kalibratie ook lang zo mooi niet. Het totaal plaatje was het absoluut niet waard. 

De projector heeft 240Watt aan lampvermogen, dus daar ligt het niet aan. Optoma zal toch iets aan het ontwerp van de beeldkamer moeten doen, als ze hier iets aan willen veranderen, maar zeker niet de Gamma verlagen.

Ook 3D geeft deze projector maar erg weinig licht, terwijl je dat met 3D juist hard nodig hebt.

Ik heb het hieronder nog even netjes op een rij staan.
  686 - D6484K Film (Na ISF-Kalibratie) Met een rechte Gamma Curve van 2.3
  766 - D6515K Film (Na ISF-Kalibratie) Met een te lage standaard Gamma Curve van 1.1

  757 - D7822K Vivid
1006 - D6515K Bioscoop
  847 - D6718K Referentie
  999 - D6679K Helder
  949 - D7349K Spel
  456 - 3D Gekalibreerd.

*Staar je niet blind naar de Ansi Lumen die fabrikanten voor hun product in de specificaties neerzetten. Deze vermelding is het uiterste van wat zo'n projector kan geven, maar totaal niet bruikbaar voor het serieus kijken naar film. Is de projector ISF-gekalibreerd om mooi natuurlijk videobeeld weer te geven hou je vaak maar een derde over van de aangegeven lichtopbrengst op de doos. In de meest optimale kijksituatie heb je dat ook absoluut niet nodig.

Frame Interpolatie

Gelukkig heeft deze Optoma HD50 Frame Interpolatie meegekregen. Deze werkt het beste in Medium. In Low gaat het allemaal nog te schokkerig en in High heb je al weer ontzettend last van vegende bijeffecten die niet mooi zijn. Alles komt hier weer neer op beeldverwerking en daar is deze projector niet echt vlot mee. Dat vindt je vooral terug in zo'n delicaat stukje techniek als FI. De projector moet hier de tussenliggende beelden uitrekenen en heeft hier erg veel moeite mee. Toch kijk ik wel liever met de FI in gemiddeld dan zonder FI, maar ik kan me zo voorstellen dat veel anderen dit liever niet gebruiken, zeker bij deze projector.

* Frame Interpolatie  versoepelt de bewegingen als wanneer je een hogere Framerate zou hebben gehad om het schokkerige uit snelle bewegingen weg te nemen, vooral goed zichtbaar bij Pans.. Pans zijn zijwaartse of opwaartse bewegingen van de camera. Stel je een bus voor met vierkante ramen die van links naar rechts langs de camera rijdt. Hiervoor zijn 24 beelden per seconde gewoonweg te weinig om het vloeiend te laten verlopen. De vierkante ramen met kozijnen klapperen  schokkerig van links naar rechts. Oké,... dit heb je in de bioscoop ook, maar met de technieken van tegenwoordig hoeft dat niet meer. Frame Interpolatie berekend die tussenliggende beelden uit en plaatst die fictieve beelden er tussen. Zet je Frame Interpolatie te hoog krijg je vaak rare effecten te zien en verandert het filmische beeld in een Soap achtig videobeeld en verlies je de droomillusie die de regiseur wilt neerzetten, maar op een laag niveau is het tegenwoordig erg mooi en geeft het rust in het beeld.

Zelf vind ik, nu veel regisseurs toch al digitale camera's gebruiken dat ze met 60frs of 120fps moeten gaan filmen. Een droomwereld creëren moet niet aan een beperking van 24 beeldjes per seconde vastgeplakt worden. Filmmateriaal was erg duur en om die reden hebben ze toendertijd gekeken naar wat de minimale hoeveelheid benodigde beeldjes zijn die ze per seconde nodig hebben om een rustig beeld te creëren. Dit kwam toen op 24 fps. (frames per seconde). Met de snelle filmstijl die van MTV is overgenomen is dit tegenwoordig eigenlijk niet meer voldoende. Daarom is bv. The Hobbit nu al in 48fps gefimd. Ze zijn hier dus al mee aan het experimenteren. 

Ultra Detail

Dit is een techniek die je steeds vaker ziet voorkomen. Sony noemt het Reallity Creation. Epson weer Super Resolutie. Optoma noemt het Ultra Detail. Als je deze uit hebt staan dan is het beeld van deze Optoma HD50 toch wat zacht. Deze functie geeft het net wat meer scherpte en detailering. Hij kan alleen niet te hoog worden gezet, omdat je dan wel de scherpte verhoogt, maar meteen ook bijwerkingen versterkt zoals randvorming in kleine details en zelfs de diepte in het zwart wat verlicht. Daarom heb ik hem op 20% staan, waarbij het net voldoende zijn werk doet zonder dat het negatief werkt.

Beeldprestatie in 3D

Om te beginnen wil ik hier meteen vermelden dat de toevoeging van VESA echt fantastisch is, omdat je zo jouw eigen favoriete en misschien wel meer degelijker systeem en brillen kan gebruiken. Het nieuwe systeem van Optoma is veelbelovend en ik weet nog niet of het compatible is met andere RF brillen. We zullen zien.

Ik ben begonnen om 3D maar uit te testen met mijn Xpand RF Transmitter die heel mooi in de 3D VESA aansluiting past van deze projector, met gebruik van de Xpand X104 YOUniversal brillen.

Nou,... dit doet deze Optoma HD50 erg goed. Het 3D oogt zeer rustig om naar te kijken. Ik heb de kleuren met een filter mooi afgesteld. Een ISF-Kalibratie heb ik hem in 3D maar niet gegeven, omdat deze projector zo al erg weinig licht geeft in 3D met  456 Ansi Lumen om precies te zijn. Dit is dus wel een nadeel, want je hebt nu eenmaal behoorlijk veel licht nodig voor 3D omdat er filters tussen zitten die het beeld nog eens donkerder maken. Toch was het verwondelijk hoe makkelijk er naar 3D te kijken was met deze projector op een 2.30m breed scherm, met deze hoeveelheid lichtopbrengst. Dit was zeer goed te doen, al miste ik wel de dynamiek die ik gewend ben te zien. Lichteffecten werken wel maar minder effectief en je zult niet met je ogen knijpen als je van een binnenscene naar buiten de zon in gaat. 

Ik had het zwartniveau voor 3D ook opnieuw afgesteld, maar aangezien de bril het zwartniveau al iets verdiept, heb ik de gamma wel iets verlaagt, maar wat minder als in 2D. Het resultaat is ook nu weer erg mooi.

Ondertussen had ik ook de 3D set van Optoma ontvangen welke ook erg mooi werkt en waarvan de transmitter erg klein is. De bril is wel wat zwaarder dan die van Xpand, dus het is maar goed dat Optoma een nieuwere versie lanceerd. Maar goed werken doet het zeker wel. Ghosting kan ik niet zo goed vergelijken, omdat het 3D hier niet zo fel is waardoor je er eigenlijk sowieso geen last van hebt en wat de scherpte zeer ten goede komt, vooral goed merkbaar bij ondertitels. Omdat dit Optoma RF-systeem niet compatible is met andere RF brillen kon ik qua ghosting niet echt een goed vergelijk doen met andere 3D brillen.

* Ook bij deze projector adviseer ik weer om bij het kijken naar 3D geen sfeerverlichting te gebruiken. Omgevingslicht dat niet meeflikkert met het 3D Shutter Systeem werkt als referentiepunt en maakt de 3D Shutter merkbaar en storend, in tegenstelling tot het licht dat van het scherm afkomt en de kamer oplicht, maar wel met deze frequentie meeflikkert en dus niet stoort.

Gamen Lagtime

Voor gamen is de Optoma HD50 niet echt de projector om voor te gaan. Simpele Wii spellen is wel te doen en vrij leuk om zo groot te spelen, maar voor snelle aktie is hij toch echt te traag. Ik heb de Lagtime gemeten en deze is gemiddeld zo'n 125 miliseconden. Ik heb meerdere metingen verricht en een aantal hiervan sloegen uit op 90m.sec. anderen op 135, 145 of soms zelfs op 185m.sec. Alles bij elkaar opgeteld en gedeeld door het aantal gaf een gemidelde meting van zo'n 125m.sec.

Hier worden serieuze gamers niet echt blij van en zullen deze projector angstvallig links laten liggen.

Projectiescherm Aanbeveling

De lichtopbrengst van deze Optoma HD50 is genoeg om een 106" scherm te vullen met een helder beeld. Wel zou ik, gezien dat dit geen Ultra Black projector betreft, een High Contrast scherm adviseren om het zwart nog eens extra uit te diepen. Dit komt het beeld zeer ten goede. Ik zou niet voor een groter formaat gaan met deze projector en het mooie opofferen voor extra grootte.

Je hebt hiermee echt een geweldig mooie TV van 106" wat ruim 4x groter is dan een 50" TV.

Hou je van 3D, ga dan een stapje kleiner en neem een 100" of zelfs een 92" scherm. Bedenk dat je met 3D al gauw wat vermoeider word als met het kijken naar 2D en is het beeld te donker, geld dat des te meer.

Voor Sport heb je ook een klein scherm nodig wil je wat omgevingslicht kunnen gebruiken. Een 92" High Contrast Scherm werkt dan des te beter omdat dit meteen het omgevingslicht van opzij wegdrukt. Dit is een mooie extra eigenschap van veel HC Schermen.

Garantie

Deze Optoma HD50 krijgt 2 Jaar garantie op de projector, op basis van Carry-In en 6 Maanden of 1000 uur op de lamp.

Conclusie

Optoma heeft hier een mooie projector weten te bouwen. Het uiterlijk is al veelbelovend, zo met de mooie vormen en de grote mooie lens erop, maar het is ook een projector die volgeladen is met mogelijkheden zoals: Lens Shift,- 3D mogelijkheid met DLP-Link maar ook via VESA,- MHL op de HDMI poort, zodat je met gebruik van bv. een Roku-Stick kunt internetten en filmpjes kan bekijken op bv. YouTube zonder gebruik te hoeven maken van een PC of Laptop,- Frame Interpolatie,- Ultra Detail en vooral een zeer degelijke Witbalance en CMS systeem voor ISF-Kalibratie.

Als je de Optoma HD50 éénmaal doorhebt is het om ISF te kalibreren werkelijk een feest en het resultaat is dan ook erg goed. Toen ik deze machine uit de doos haalde, hoopte ik al dat ik weer een mooi juweeltje zou ontdekken. Dat was in eerste instantie even schrikken. Later kreeg ik door dat Optoma een rare keus heeft gemaakt om in elke Mode een lage Gamme te kiezen om het lichtniveau wat te vergroten. Eenmaal gecorrigeerd geeft deze projector een heel mooi beeld. Nee, het is geen Ultra Black projector, maar wel zodanig diep dat hier goed mee te leven valt.

De lichtopbrengst is bescheiden, ondanks de lamp met 240Watt vermogen, maar goed. De lamp gaat daarentegen in Eco Mode wel 7000 uur mee, wat toch een behoorlijke prestatie is. Of je hem in Eco wilt gebruiken is geheel aan jezelf. Zoek je een lichtkanon, dan zul je moeten verder kijken, want dat is de Optoma HD50niet.
Bij het kijken naar 3D wat overigens mooi is af te stellen en er daarna ontzettend mooi en rustig uitziet, zou ik toch graag wat meer lichtopbrengst zien. Het is echt heel mooi, maar 3D is al wat vermoeiender kijken dan 2D in een donkere ruimte en met minder lichtopbrengst gaat dit nog wat sneller. Wel heb je hierdoor weer minder last van ghosting wat de scherpte ten goede komt. Omdat het systeem niet compatible is met andere RF brillen kon ik hier niet echt een goed vergelijk in doen.
De VESA toevoeging is echt fantastisch, omdat je zo jouw eigen favoriete en misschien wel meer degelijker systeem kan gebruiken. Het nieuwe systeem van Optoma, de ZF2300 is veelbelovend en ik weet nog niet of het wel compatible is met andere RF brillen. We zullen zien.

Voor serieus Gamen is deze Optoma HD50 te traag en zul je ook verder moeten zoeken, naar waarschijnlijk wel een andere DLP projector, omdat DLP normaal juist erg snel is in de Lagtime.

Deze Demo-unit komt ook niet erg stabiel over. Nadat ik de projector opnieuw ging plaatsen en even het testpatroon gebruikte dat in de projector zit, (wat overigens erg handig is) en daarna terugging naar het menu, bleek zowaar alles te zijn gewist, inclusief de gehele ISF-Kalibratie. Naderhand had ik dit nog eens terwijl ik gewoon door het menu aan het gaan was en weer was de ISF-Kalibratie weg. Dit was erg frustrerend op zijn zachst gezegd en mag gewoon niet gebeuren bij een productiemodel. Klanten kopen deze Optoma HD50 projector met zo'n ISF-Kalibratie en willen er langer dan een dag mee doen.
Ik ga ervan uit dat dit bij productiemodellen opgelost is, afhankelijk of eerdere reviewers hier ook opmerkingen over gemnaakt hebben en Optoma dit heeft aangepast.
Ik ga Optoma hierover nog horen.

Ook de Afstands Bediening heeft zo zijn kuren en leid soms zo zijn eigen leven. Zo springt hij soms gewoon 3 stappen verder bij een korte druk op de knop. Dit is één keer leuk maar wordt al gauw vervelend, vooral tijdens het Kalibreren. Ook is de verlichting van deze Afstands Bediening veel te fel en mag zo tweederde minder. Het gaat hier om een Afstands Bediening die in het donker wordt gebruikt en nu op een vervelende wijze de aandacht trekt.

Vergeten we dit even en lost Optoma de instabiliteit van het menu op, dan is dit een ontzettend mooie projector om te zien en mee te kijken.

Als je geïnteresseerd bent in deze projector kun je terecht bij Mediasluis.

Optoma HD50 vs BenQ W1400 en W1070+

De BenQ W1400 en Optoma HD50 liggen qua prijs gelijk. De BenQ W1400 krijgt er wel een mooie meeneemtas en 3D Bril bij, waardoor hij als je dit alsnog moet kopen voor bij de Optoma HD50, de BenQ W1400 eigenlijk goedkoper is.

*Ik haal ook de BenQ W1070+ aan omdat deze niet veel onder doet ten opzichte van zijn broer BenQ W1400.

Om te beginnen is de Afstands Bediening van de Optoma HD50 minder plezierig en werkt bij de BenQ W1400 een stuk mooier ondanks dat deze ook vrij klein is. De indeling is gewoon beter gegroepeerd en je zult minder snel hebben dat je op gevoel de verkeerde toets indrukt. De toetsen van de nieuwere Afstands Bedieningen van de Wxxxx+ serie hebben nu zelfs een klik als ze contact maken, wat weer iets duurzamer overkomt.

Kleur is op de Optoma HD50 wel weer wat voller en dit heeft alles te maken met de grotere kleurdiepte op de Optoma. Beide projector merken hebben fantastische mogelijkheden voor ISF-Kalibratie voor de Witbalance en het CMS, maar de Optoma HD50 gaat nog net wat verder en is wel erg stabiel. Kalibreren is hierdoor wel erg plezierig. De nieuwere BenQ W1070+ heeft opeens het nadeel dat hij in de Gain waardes van de Witbalance niet aan te passen is en dit wordt waarschijnlijk niet opgelost. Erg betreurenswaardig, zeker omdat de vorige BenQ W1070 juist zeer goed te kalibreren was. Verrassend genoeg staat deze wel vanuit de doos standaard vrij goed.

Vanuit de Doos oogt de BenQ W1400 maar ook de BenQ W1070+ stukken mooier dan de Optoma HD50 die vanuit de doos gezien helemaal weggeblazen wordt.

Éénmaal ISF-Gekalibreerd is dit weg en hebben ze beiden een voordeel ten opzichte van de andere. De Optoma HD50 oogt qua kleur ontzettend mooi en het beeld is scherper dan de BenQ W1070+. De BenQ W1070+ heeft veel meer dynamiek. door de enorme lichtopbrengst in een ISF-Gekalibreerde Mode, maar ook het zwartniveau gaat wat dieper en dit ziet er erg indrukwekkend uit. De BenQ W1400 gaat hier nog een stapje verder in en geeft ook bijna 2x zoveel licht als de Optoma HD50  en ziet er ook nog eens scherper uit. Ja, helderheid is op de BenQ projectors gewoon een heel stuk hoger en ook in 3D scheelt dat enorm. 

3D doet het wel erg mooi op de Optoma HD50. Dit kijkt met de Xpand RF Transmitter en RF brillen erg rustig, maar ook met het oudere ZF2100 systeem van Optoma. De niewere ZF2300 is nu nog niet uit en heb ik dus niet kunnen testen, jammer genoeg.

Schaduwdetail ziet er op beide systemen erg goed uit.

Beide merken hebben een moderne sharpening techniek. Die van Optoma is subtieler in te stellen terwijl ik deze bij de BenQ liever niet gebruik. Eenmaal volledig afgesteld is toch het uiteindelijke resultaat van scherpte bij de BenQ W1400 mooier. 

De BenQ W1070+ mist Frame Interpolatie en dat is echt een gemis. De BenQ W1400 heeft zo'n Frame Interpolatie wel en dit is een geweldige toevoeging en maakt het beeld zeer rustig om naar te kijken. De Optoma HD50 heeft zo'n FI ook en ook dit werkt in het voordeel. Vergelijk je deze 2 met elkaar dan zie je meteen dat de BenQ W1400 een veel betere beeldbewerking heeft dan Optoma HD50.

De Optoma HD50 is niet echt een gameprojector. Gamers zullen meer in hun nopjes zijn met de BenQ's. De lagtime is op de Optoma HD50 erg traag en dit zul je merken tijdens spelletjes waarbij snelheid cruciaal is. De BenQ's zijn juist erg snel en zeer goed bruikbaar voor gaming. Dit was tevens de conclusie van een serieuze Game-tester die ik hier op bezoek heb gehad.(Die was tevens ook erg enthousiast over onze Sony VPL-HW55ES met gamen. Dat even terzijde.) 

Qua garantie voorwaarden is het bij Optoma wat minder dan bij BenQ. 
- Bij de Optoma HD50 krijg je 2 jaar Carry In, dus je moet hem zelf komen brengen en ophalen.
- Op de Lamp zit 1 jaar garantie of 1000 uur, afhankelijk van wat er het eerst plaatsvindt.
BenQ heeft een wat mooier garantiebeleid.
- Bij de BenQ W1400 krijg je 2 jaar garantie op basis van Pick-up Repair and Return, dus wordt de projector thuis opgehaald, gemaakt en thuis teruggebracht, wanner er iets met je projector zou gebeuren. DDit is prachtig en geeft je een verzord gevoel.
- Bij de BenQ W1070+ krijg je ook 2 jaar garantie, met het eerste jaar Pick-Up Repair and return en het 2e jaar Carry-In.
- Bij beide projectors van BenQ krijg je of 12 maanden garantie op de lamp, of 2000 uur, afhankelijk van wat er het eerst plaatsvindt. 

Tot slot.
Wil je een mooi dynamisch beeld voor een betaalbare prijs, dan zijn beide merken met hun DLP projectors zeer aantrekkelijk. Optoma springt er met zijn HD50 wel uit dankzij zijn mooie kleurweergave. BenQ weer door zijn hogere lichtopbrengst en dieper zwartweergave.

  • Harderwater 50, 2993 DW Barendrecht
  • T 0180 85 33 91 - M 06 456 50 925
  • info@mediasluis.nl
NeverDull