Review: JVC DLA-RS400 / JVC DLA-X5000 21/04/16

Hier is hij dan,... de opvolger van de toen al geweldige JVC DLA-RS49 projector en wel de:

JVC DLA-RS400.
Het betreft nog steeds een instapmodel van JVC, dat ook gewoon een volledige CMS meekrijgt, maar JVC heeft het licht gezien en vond het tijd worden om meer van dat licht te brengen in de duisternis, zonder het zwart uit die mooie duisternis weg te halen. Dit is namelijk wat velen een beetje misten bij voorgaande series, vooral ten opzichte van wat sommige concurrenten aan licht gaven.

De specificaties zijn ontzettend mooi en de zwartwaarden gaan volgens de specs. wel niet zover als dat van zijn grotere broers, maar wel zo goed als wat tot voor kort nog tot de top behoorde in projectieland

Het betreft nu een projector met e-Shift4 om zo het 4K te simuleren als er 4K informatie via de HDMI 2.0 wordt aangeleverd. Door zeer snel een diagonale verschuiving te maken om de pixeldichtheid te vergroten ziet 4K in combinatie met HDR er geweldig uit. Tevens maakt deze serie projectors gebruik van DiLA panelen die het geprojecteerde beeld nog meer analoog doet overkomen met een wel zeer fijne pixelstructuur. Deze panelen van JVC zijn tegenwoordig een stuk sneller dan een paar jaar terug het geval was.

Aangezien ik met het vorige instapmodel van JVC al verpletterd was van de beeldkwaliteit en het zwartniveau, maar toch wel de lichtopbrengst graag hoger had willen zien was ik dus erg benieuwd om te zien hoe de belofte van JVC om deze serieuze Ultra Black Cinema projector ook dynamischer te maken met meer lichtopbrengst is waargemaakt.

De JVC DLA-X5000 is een soortgelijk projector, maar deze is herkenbaar aan de zwarte Lens Ring in plaats van de gouden Lens Ring en afwerking. Deze DLA-X5000 projector wordt meestal zonder ISF-Service verkocht en is zonder die ISF-service uiteindelijk een inferieur product in vergelijk met de JVC DLA-RS400  , wat je na het lezen van deze review wel zult begrijpen. Koop je de DLA-X5000 met ISF-service bij Mediasluis, dan zie je vrijwel geen verschil en ben je wat goedkoper uit. Wel geeft JVC aan de betere onderdelen in de DLA-RS Reference serie te doen. Ga je dus voor een zwarte ISF-service projector van JVC, moet je dit voor jezelf overwegen. Ga je voor een wit model, dan kom je automatisch op de JVC DLA-X5000 uit.
Zo kan de klant ook kiezen om de DLA-X5000 zonder ISF-service bij Mediasluis te kopen voor een gereduceerde prijs. Wil je achteraf alsnog een ISF-kalibratie laten doen,... dan blijven de ISf-service modellen uiteindelijk wel interessanter. Waarom?
Omdat de ISF-serviceprojectors voor de verkoop als het ware een extra eindcontrole krijgen en zo'n projector met alle her-kalibraties uiteindelijk ook nog veel goedkoper is dan met de losse ISF-kalibraties.

Lees voor meer begrip over ISF de review hier: Waarom een projector met ISF-kalibratieservice kiezen

Bij het openen van de doos krijg je nog steeds meteen een WOW gevoel als je van een kleinere andere projector afkomt en deze in handen krijgt, want dit is toch echt even een serieuze machine, echt een beest van een projector. Hij is groot en echt zwaar en voelt zeer solide aan en wat meteen door je hoofd gaat is dat dit apparaat van binnen tot in elke hoek gevuld is met degelijke elektronica. Qua model is hij wel nogal hoekig, wat op een vreemde manier ook weer iets moois heeft en als 'professioneel zonder onzin' overkomt. Ja, de verwachtingen zijn meteen erg hoog. Deze reactie krijg ik ook van klanten die hem tussen de andere projectors zien staan. Dat je wat meer moet betalen voor een JVC DiLA projector, zul je wel begrijpen als je de JVC DLA-RS400   ziet en vastpakt. 

Ik ga je hieronder door wat afzonderlijke delen van de projector heen praten en vertellen wat hij zoal aan extra's heeft en hoe hij presteert. Ik wens je veel leesplezier.

  • JVC DLA-RS400 set
  • JVC DLA-RS400

Lens

Nou dit is pas een lens voor op een projector. Dat ziet er heel goed uit. Het lijkt wel of de lens rechtstreeks van een goede SLR Camera afkomt en oogt zeer professioneel en heeft een prachtige coating. Eenmaal aan het projecteren, dan zie je ook dat hij hiermee echt een prachtig scherp beeld op het scherm weet te toveren.

Deze JVC DLA-RS400  projector werkt voor de lens volledig elektronisch en is via de afstandsbediening perfect te bedienen en in kleine stapjes te doseren.
Het focussen is hierdoor erg gemakkelijk gemaakt, want je gaat bij het scherm staan en je kunt perfect tot op de kleinste details scherpstellen.
Ook het In- en Uitzoomen gaat perfect zo. Met zijn ruime 2x zoombereik is hij zeer makkelijk te plaatsen in zowel een kleine als een grote ruimte. De lens heeft een Throw Ratio van 1.4 tot 2.8 wat inhoud dat hij een 104" scherm met een zichtmaat van 2.30 meter breed, kan vullen vanaf een afstand van 3.22 meter tot aan 6.44 meter.

  • JVC DLA-RS400 Lens

Lens Shift

Wat ook zeer mooi is op de JVC DLA-RS400, is de ruime elektrische Lens Shift, die zowel horizontaal 34% van de schermbreedte te verschuiven is naar links en rechts en vertikaal 80% te verschuiven is naar boven en beneden. Dit maakt plaatsen nog eens een stuk makkelijker, maar vergis je niet,...  Al hoeft de projector met een Lens Shift niet in het midden van een scherm te staan, het blijft wel altijd belangrijk om de projector recht te positioneren ten opzichte van het scherm.

* Plaats het beeld mooi op het scherm door middel van de Lens Shift, maar zoom iets uit zodat hij niet het hele beeld tot de kaders toe vult. Zorg dat het beeld aan geen enkele zijde, zowel boven, onder, links of rechts uitwaaiert. Is de rechter kant iets groter/langer dan links dan staat de projector iets scheef naar rechts, draai dit bij. Is de onderkant iets breder dan de bovenkant dan kantelt de projector iets naar beneden, schroef dan de pootjes aan de voorkant iets verder uit/of aan de achterkant iets verder in. Als elke zijden even lang zijn kun je beter zien of de projector scheef staat. Is dit helemaal goed, dan zoom je netjes in tot het scherm tot de kaders is gevuld.
Hiermee voorkom je dat het beeld bij focussen aan één kant scherp is en aan de andere kant wazig. Veel Focus klachten komen hier uit voort.

Voor een uitgebreidere uitleg over het mooi plaatsen van je projector kun je dit artikel lezen: Projector plaatsen en uitlijnen

Lens Memory

Het mooie van deze JVC DLA-RS400 projector is, dat hij Lens Memory heeft meegekregen. Zowel de Focus, als de Zoom en de Lens Shift werken allen elektronisch en zijn op die manier gemakkelijk te verstellen, maar jouw afstelling is nu ook op te slaan in een Lens Memory Bank en hiervan heb je er 6.

Voor een consument is dit misschien wat veel, maar zelf heb ik hier meerdere schermen en met deze projector is het wel even makkelijk te demonstreren hoe een kleinere scherm zich houdt ten opzichte van een groter scherm en het verschil van een HC scherm ten opzichte van een Wit scherm. Met deze projector hoef ik niet steeds aan de Focus, zoom en Lens Shift te gaan zitten en het na de demonstratie dan weer perfect terug te gaan positioneren. Ik heb het gewoon opgeslagen en ga van de ene Memory (afstelling) naar de andere.

Maar als consument is het misschien wel handig voor deze situaties:
- Als je bv. een 16:9 scherm gebruikt, wat ik voor een native 16:9 projector zonder Anamorphic Lens wel zou aanreden, dan kun je bij bv. een 2.35:1 film, waar je boven en onder extra zwarte balken hebt, het beeld laten zakken tot de onderrand, zodat je het filmbeeld voor je neus en als het ware lekker op je schoot hebt. Op deze manier komt het beeld visueel ook wat groter over.
- Wil je zonder Anamorphic Lens toch een 2.35:1 scherm aanschaffen, omdat de meerderheid van de films tegenwoordig toch extra breed zijn, dan kun je bij elk ander formaat films gewoon naar de desbetreffende ingestelde Memory gaan en klaar is Kees. Zie de foto (geleend van JVC) die uitvouwt als je er op klikt.
- Voor 3D zou je eventueel een extra scherm kunnen aanschaffen, met een hogere gain waarde, of een zilverscherm als je voor passieve 3D gaat met een Polarisator systeem. Heb je 2 schermen, dan zul je de focus en zoom iets moeten aanpassen en dit kun je dan mooi opslaan in de Memory Bank.

Voor Passieve 3D omzetting met een Polarisator kun je deze review lezen: Passieve 3D met Polarisators

  • Memory 1 Standard 169 / Memory 2 CinemaScope size / Memory 3 CinemaScope size with subtitles below.

Lens afdekking

Deze JVC DLA-RS400 wordt door JVC wel nog steeds als het instap model gezien en hierom heeft JVC de automatische lensafdekking weggelaten, wat wel erg jammer is. Je zult het dus met een grote witte lensdop moeten doen.  Toch werkt deze lensdop wel zeer effectief. De projector is zwaar genoeg om niet van zijn plaats te verschuiven als je de lensdop erop drukt. Deze lensdop zuigt dan mooi in de ruime lenskamer en sluit mooi af. De lens zelf wordt niet aangeraakt en het erop en eraf halen heeft verder geen nadelige gevolgen voor het beeld. Het enige dat je houdt is dat je naar je projector zult moeten toelopen om de dop te verwijderen of terug te plaatsen.

Als je de projector aan het plafond hebt hangen, kun je er ook voor kiezen om de lensdop eraf te laten en van tijd tot tijd de lens af te stoffen. Hiervoor heb je mooie blaasbalgjes met een harenkwastje die je vetvrij ergens opbergt. De lens zit gelukkig wel wat diep verzonken in de projector en vangt zo wat minder snel stof op.

  • JVC DLA-RS400 Lensdop
  • JVC DLA-RS400 Lensdop

Keystone

Natuurlijk heeft deze JVC DLA-RS400 projector ook de mogelijkheid van Keystone, maar iemand die voor deze projector gaat weet al een beetje waar hij mee bezig is en wilt dit helemaal niet gebruiken. Vooral ook niet nodig met alle elektrische lens mogelijkheden en de ruime Lens Shift (hor/vert) die JVC meegeeft.

Voor een uitgebreidere uitleg waarom de Keystone te vermijden, kun je ook dit artikel lezen: Projector plaatsen en uitlijnen

Afstandsbediening

De afstandsbediening die JVC bij deze JVC DLA-RS400 projector meelevert is een beetje gewijzigd ten opzichte van de vorige modellen. Niet qua uiterlijk wat betreft de knoppen, maar wel wat betreft de functies die deze knoppen nu hebben. Voor wie dus van een vorig model afkomt is het soms uit gewenning drukken op een gewijzigde knop wel even verassend.

Toch is alles overzichtelijk gegroepeerd en vooral voor nieuwelingen al vrij snel op gevoel te gebruiken. Eén knop hoef je eigenlijk maar echt te onthouden en dat is die van de verlichting. Rechtsboven van de ronde cursorschijf zit deze verlichtingknop die in het donker helpt om visueel al je knoppen te vinden, maar eenmaal gewend, heb je die eigenlijk ook niet meer nodig.

Zelf vind ik de toevoeging van de 3 User knoppen wel heel goed gekozen. 

Eén ding vind ik nog steeds een beetje jammer, maar is ook wel een kleinigheidje natuurlijk; De afstandsbediening ziet en voelt een beetje goedkoop aan. Als je de afstandsbediening op tafel ziet liggen, komt hij over alsof het bij een goedkope DVD speler hoort en zie je er niet vanaf dat daar zo'n fantastische machine bij hoort. Het is juist zo leuk als je de bediening in handen hebt, en dat je in het donker voelt dat je een geweldig apparaat bestuurt. Gemiste kans, maar misschien volgend jaar.

  • JVC DLA-RS400

Bedieningspaneel

Op de achterkant van deze JVC DLA-RS400 projector zit tevens een bedieningspaneel waarmee je de projector kunt gebruiken bij het installeren of als je hem op een tafel of pilaar hebt staan. Als je de projector zo geregeld zou gebruiken, dan doe je dit vrij snel al op gevoel. Je hebt de Input en daaronder de OK knop met daaronder de cursor knoppen in een ruitvorm, met links daaronder de Menuknop en rechts daarvan de backknop en dat is eigenlijk voldoende om door het menu van dit apparaat te kunnen wandelen.

  • JVC DLA-RS400 Bedieningspaneel

3D Brillen en 3D RF Transmitter

De JVC DLA-RS400 is natuurlijk een 3D projector, maar standaard wordt deze RS400 niet met een 3D bril geleverd en moet je de 3D RF transmitter en JVC 3D brillen er apart bij bestellen. JVC gebruikt aangepaste Xpand brillen als hun eigen JVC PKAG3G 3D bril, met het JVC logo erop. JVC heeft het begrepen en gebruikt al sinds het begin de 3D brillen van Xpand omdat zij snappen dat Xpand zeer goede 3D brillen produceert. Wel hebben de 3D brillen van JVC het polarisatiefilter horizontaal zitten in plaats van vertikaal en dit geeft het 3D beeld op de JVC meer detaillering en wat meer helderheid ten opzichte van de gewone Xpand X105 Lite brillen.

De JVC PK-EM2G 3D RF Transmitter is zeer compact en prik je aan de achterkant in de 3 DIN VESA aansluiting. Deze steekt dus wel wat uit.

  • JVC PK-AG321 3D Bril
  • JVC PK-EM21 3D RF Transmitter
  • JVC PK-EM21 3D RF Transmitter aangesloten

Wireless HDMI

Deze JVC DLA-RS400 is geen projector met Wireless HDMI. Je kunt er bij Mediasluis natuurlijk wel altijd een Wireless HDMI projector van maken als je daar behoefte aan hebt en bekabeling een probleem is vanwege de afstand, afwerking of prijs.

Een review over Wireless HDMI Transmitters vind je hier: Wireless HDMI Transmitters

Aansluitingen

Deze JVC DLA-RS400 is niet ruim voorzien van aansluitingen en analoog is alles weggelaten, maar vandaag de dag zal dit geen probleem meer zijn. De aansluitingen zijn als volgt:
HDMI 1 en 2, RS232 Control, 12V trigger, LAN en 3D VESA.

  • JVC DLA-RS400 Aansluitingen

Lamp

De lamp op deze JVC DLA-RS400 projector is een stuk feller dan dat van zijn voorgangers en dat merkt je meteen. JVC maakt gebruik van een UHP (Ultra High Pressure) JVC PK-L2615UG NSH 265 Watt lamp en deze gaat in ECO Mode 4500 uur mee, wat erg interessant is, want je zult deze projector waarschijnlijk wel in Low Lamp Mode gaan gebruiken. JVC vermeld niet hoelang hij in High Mode meegaat, maar dat zal zo'n 3000 uur zijn, schat ik zo.

  • JVC PK-L2615UG projectorlamp

Lichtlekkage

Hiervan is bij deze JVC DLA-RS400 totaal geen sprake en dat heeft JVC erg netjes onder controle. Met een Ultra Black Cinema Projector en zo'n ombouw hadden we natuurlijk ook niet anders verwacht.

Ventilatie

De JVC DLA-RS400 heeft 4 ventilator roosters, in elke hoek één en ik raad aan om die niet af te sluiten. Aan de achterkant zuigt hij frisse koele lucht op en aan de voorkant blaast hij warme lucht uit. Linksvoor is de lucht heter dan rechtsvoor omdat van voor gezien de lamp linksachter zit en via de linkerkant deze luchtstroom gaat en rechts wordt de rest van de projector verkoeld. 

Zelf heb ik de projector in een kast staan en steekt de projector er aan de achterkant uit om te ademen en is hij voor natuurlijk vrij. De koeling van de projector is zeer goed en je voelt dat hij alle hitte goed naar buiten gooit en dat is flink warm. Na uitzetten van de projector hoeft hij maar kort af te koelen en slaat hij vrij snel weer af. De kast voelt dan ook maar lichtjes warm aan.

  • JVC DLA-RS400 ventilatie
  • JVC DLA-RS400 ventilatie voor
  • JVC DLA-RS400 ventilatie achter

Geluidsniveau

In Eco Mode is deze JVC DLA-RS400 projector vrij stil en wel 21dB, al kun je hem toch nog wel een klein beetje horen als jij je er op gaat concentreren. In High Lamp Mode hoor je de projector duidelijker.

Om de projector zo goed te koelen is de koeling mooi krachtig. Je hoort de projector daarom wel gewoon blazen, maar dit is een mooie laagtonig massieve blaas en klinkt best acceptabel en logisch als je hem hoort. De projector is weliswaar niet de stilste in zijn soort, maar zelf vind ik dit solide geluid niet storend, anders ten opzichte van DLP projectors die met een hogere pitch blazen en echt aanwezig zijn.

Ga je de e-Shift 4 functie gebruiken, dan komt er wel een wat hoger vibrerend mechanisch geluidje bij, wat veroorzaakt wordt door het zeer snel bewegen van de beeldpanelen die in Low Lamp Mode meer opvalt dan in High Lamp Mode.

Menustructuur

Elk merk heeft zo zijn eigen menuvoering en uiteindelijk wen je hier snel aan. Toch is het soms zoeken waar je bepaalde afstelmogelijkheden kunt vinden, maar ben je eenmaal bekend met een merk dan is dat snel geleerd. Zo ook hier op de JVC DLA-RS400 vind je duidelijk een eigen huisstijl. 

Bovenin het Menu vind je 6 Tabs van links naar rechts.
Tab1 (Zie foto 1) laat je bovenin kiezen uit je geheugenafstelling, (Foto 2) wat je ook met rechtstreekse Mode knoppen vanaf je AB kunt doen.
Daaronder kun je kiezen in welke kleurmode je het CMS wilt hebben of afstelt. (Zie foto 3)
Daaronder kun je eveneens kiezen in welke kleurtemperatuur je de Witbalance daar gaat doen. (Foto 4)
Daaronder kun je weer uitgebreid de Gamma instellen (Foto 5) en ook hier zijn eventuele voorgeprogrammeerde instellingen mogelijk.
Daaronder vind je de eShift 4 afstelmogelijkheden waar je de Meervoudige Pixel Controle zeer fijntjes kunt afstellen naar jouw smaak, zodat je een heel gedetailleerd beeld krijgt. (Foto 6)
Daaronder heb je de Frame Interpolatie keuzes.
Daaronder weer de afstellingen voor Contrast (Witniveau), Brightness (Zwartniveau), Kleur en Tint. 

Onder Tab 2 (Foto 7) vind je onder andere HDMI Input afstelmogelijkheden zoals Super White om te voorkomen dat het wit gaat clippen en je details verliest, Colorspace, maar ook afstellingen voor Masking en voor het 3D.
Ga je hierin (Foto 8) dan kun je de verschillende 3D mogelijkheden afstellen. 

 In Tab 3 vind je de verschillende plaatsing en lens afstel mogelijkheden. (Foto 9)
De eerste is bv. erg leuk en laat je de focus, Zoom en Lens Shift verstellen, zoals je op foto 10 kunt zien en dit wegschrijven in het geheugen (zie foto 11) en bied ruime mogelijkheden hiervoor.
Daaronder kun je tevens heel fijntjes het paneel uitlijnen met de uitgebreide Panel Allignment. (Foto 12)

Onder Tab 4 kun je bv. kiezen uit 13 talen (Foto 13) waaronder ook Nederlands. Tevens kun je daar ook de menu positie verplaatsen op maar liefst 7 posities. (Foto 14)

Onder Tab 5 (Zie foto 16) kun je wat hardwarematige dingen afstellen zoals bv. de 12V Trigger.

Onder Tab 6 vind je informatie over de staat van je projector zoals bv. de lampuren teller.

*Het is totaal zinloos om settings van andere projectors over te nemen die ISF-gekalibreerd zijn, omdat dit per model uit één serie al enorm verschilt. Elke projector of TV heeft echt een eigen ISF-Kalibratie nodig.

  • Tab 1
  • Geheugens
  • Kleurmode voor CMS
  • Kleurmode voor Witbalance
  • Gamma instellingen
  • e-Shift4 en MPC
  • Tab 2
  • 3D mogelijkheden
  • Tab 3
  • Lens afstelmogelijkheden
  • Lens Memory
  • Panel Allignment mogelijkheden
  • Talenkeuzes
  • Menuposities
  • Tab 5

Modus

Op de afstandsbediening van deze JVC DLA-RS400 vind je een aantal Modes en deze zijn voor een ISF-gekalibreerde projector wel een stuk beter nu. Dit zijn namelijk:
User 1, User 2 en User 3 onder de knoppen Cinema, Animation en Natural.

Ik gebruik de 3 User knoppen voor ISF Night, ISF Day en ISF 3D
Intern zijn er onder de kleuren Modes natuurlijk wel nog een hoop andere variaties mogelijk om uit te kiezen.

Memory

Deze JVC DLA-RS400 heeft onder Picture Mode in principe 9 Memory Banken waarin je jouw settings kunt bewaren. Naast Cinema, Animation, Natural, User 1, 2 en 3 heb je User 4, 5 en 6. Deze kun je allemaal instellen naar smaak en de settings blijven hierin mooi bewaard.

  • Memory Modes

Panel Allignment

Bij deze JVC DLA-RS400 projector kun je de panelen uitlijnen en dit is zeer precies af te stellen. Je kunt het gehele kleurpaneel ten opzichte van de andere panelen verschuiven en dit per Pixel grootte of in zeer fijne stapjes doen. Groen is dan als basis stabiel en je stelt Rood en Blauw hierop af. Het resultaat geeft altijd weer dat extra stukje scherpte in het beeld, zelfs al is het maar een klein beetje nodig, haal je hier winst uit. Doe je dit nog eens extra fijn per Zone, dan kun je hier de nodige uren aan spenderen natuurlijk.

* Let wel,... Wat je ook als serieuze afstelling gaat doen,... zorg dat de projector minstens een half uur aanstaat en goed op temperatuur is gekomen, zodat dan de panelen hun plek echt goed hebben ingenomen. Dit heeft zelfs invloed op het Focussen van de lens als je de projector een vaste plaats gaat geven en er daarna niet meer naar om wilt kijken.

  • Pixel Adjust
  • Pixel Adjust keuzemenu
  • Panel Allignment per kleur op hele pixel
  • Panel Allignment per kleur Fine

Uit de doos metingen

Als je deze JVC DLA-RS400 projector vanuit de doos aanzet, dan is het meteen duidelijk dat deze serie een stuk meer licht geeft dan die van voorheen. Dat is veel belovend. Als je weet hoe een JVC er ISF-gekalibreerd uit kan zien, dan zie je dat het beeld meer diepte kan hebben en dat de kleuren niet helemaal correct staan.

In de voormeting kun je zien dat de gammacurve wel erg laag staat, rond de 2.1 en dit geeft wel veel detail, maar ten koste van een spectaculair plaatje en dat is niet de manier.
Ook ligt het RGB van de Grayscale (Grijswaarden van zwart naar wit) vrij ver uit mekaar en dat veroorzaakt een soort van sluier.

In de CIE Diagram kun je duidelijk zien dat de kleuren met voor REC709 niet op hun plaats staan, met een verre oververzadiging en dit vind je ook terug in de tabel voor de Gamut Luminance (Kleur Helderheid), met sommige kleuren over de DeltaE 20, terwijl het oog juist hiervoor erg gevoelig is en de afwijkingen vanaf DeltaE 3 al kan waarnemen. 

Zo'n uit de doos resultaat is misschien leuk als je er niet veel voor betaalt, maar bij aanschaf van deze serieuze filmprojector voor een heuse thuis bioscoop wil je wel het ultieme resultaat zien, zoals de regisseur dit in Hollywood ook heeft bedoelt. Gelukkig is deze RS400 ook niet zonder ISF-kalibratie te koop en dat zou je zeker ook niet zonder die ISF-service moeten willen kopen. Je zit met een JVC DLA projector al dusdanig in een prijsklasse, dat het kleine beetje extra wat je dan nog betaald om zo'n projector tot het uiterste te laten stralen eigenlijk wegvalt. Het kost tijd en aandacht om een projector als deze tot zo'n niveau af te stellen, maar dan heb je ook echt een spetterend mooi product met een prachtig plaatje op het scherm, omdat je met zo'n ISF-kalibratie echt alles eruit haalt wat erin zit. Zonder een ISF-kalibratie is de kwaliteit van veel projectors dusdanig minder, dat de uiteindelijke beeldkwaliteit van zo'n projector zich in een geheel andere klasse bevindt en zo'n projector eigenlijk een totaal ander product is. Die ISF-service zorgt er tevens voor, dat als er een afwijking in de projector, panelen of wat maar ook mocht zitten, zo'n servicedealer dat vaak opmerkt en dit corrigeert of de projector zelfs laat omruilen, terwijl zoiets door een beginnende projector liefhebber misschien niet meteen wordt opgemerkt, maar later een hoop irritaties kan opleveren.
Meer over een ISF-Kalibratie, waarom dat nodig is en wat zo'n ISF-Service biedt, en wat je opoffert als je dit niet neemt, kun je hier lezen: Waarom een projector met ISF-kalibratieservice kiezen 

Laten we eens gauw gaan kijken wat we met een ISF-kalibratie echt uit deze projector kunnen halen.

  • JVC DLA-RS400 Pre-Calibration

Na ISF-Kalibratie - Metingen

Het ISF kalibreren van een JVC DLA projector vergt altijd wat meer tijd, in vergelijk met bv. het ISF kalibreren van een Sony VPL projector. Bij het doen van de een grijswaarde kalibratie in de Witbalance wiebelt het RGB in het begin met behoorlijk grote stappen tot er uiteindelijk een goed balance is bereikt tussen Gain en Offset. Ga je daarna het CMS doen en weer terug, zul je merken dat de Witbalance weer bijgesteld dient te worden. Je bent dus wel een aantal keren op en neer aan het gaan om Chroma en Luma stabiel te krijgen. Dit kost dus wat meer tijd dan bij andere projectors. Het eindresultaat ziet er dan wel geweldig strak uit. Ik blijf het een leuk vak vinden en de uitdaging om een perfect resultaat te krijgen is aan het einde dan ook zeer bevredigend.

Zoals je op de metingen kunt zien heb ik bij deze JVC DLA-RS400 alles mooi recht kunnen zetten.
De Witbalance staat zelfs vanaf de 0 IRE tot aan de 100 IRE prachtig, iets wat je niet bij elke projector zo voor mekaar krijgt, maar bij JVC zeker wel goed te doen is.
De Gamma Curve staat netjes op de 2.35 en geeft een mooi resultaat in het beeld. Hoger hoef je bij deze projector met de gamma niet te gaan en ook niet nodig want deze projector geeft toch al zeer veel diepte met zijn DiLA panelen.
Ook de kleurdiepte is mooi af te stellen en zoals je in de CIE diagram kunt zien, staan de kleuren heel netjes op hun plaats voor een goede REC709 weergave en heb ik ook hier weer een mooie driehoek kunnen neerzetten. Het resultaat mag er wezen.
In de Gamut Luminance uitslag zie je dat alles netjes onder de DeltaE1 ligt en iets waar het oog erg gevoelig voor is, dat is wel een Luminantie-afwijking, zeker bij de primaire kleuren Rood, Groen en Blauw.
Ook de DeltaE 2000 tabel (die toont of ik het gewenste resultaat krijg zoals ik het zou willen hebben met mijn instellingen), ziet er goed uit en ligt alles ook hier netjes onder de DeltaE 1.
Laten we snel gaan kijken wat nu het resultaat is geworden van het beeld.

* Projectors zijn meestal aan de kalibratie-verslagen te herkennen, omdat deze typisch de beperking en het gedrag van een bepaald model laat zien. Vergelijk de testuitslagen maar eens op verschillende reviewsites. Als een verkoper bij iedere projector altijd een perfecte meting laat zien, zoals bv. een CIE-driehoek waar de kleuren altijd perfect op de hoeken staan, kun je terecht je vraagtekens zetten. Dit neemt ook meteen de eer weg van een projector die het wel echt zeer goed doet.

  • JVC DLA-RS400 Post-Calibration

Beeldprestatie in 2D

Dit is gewoonweg fantastisch. We zijn natuurlijk wel het diepe zwartniveau van de JVC gewend, maar zoals het beeld er nu uitziet met die hoeveelheid lichtopbrengst die er nu in zit, spat het beeld werkelijk van het scherm af. Wat een verademing. Dit is waar we al die tijd op zaten te wachten. Ik zit hier werkelijk in Low Lamp Mode op een 270 meter breed matwit Cinemascopescherm te kijken met deze projector, zo nu en dan afwisselend met een 16:9 HC scherm afhankelijk van de beeldverhouding van de film en de situatie.
(Momenteel nog steeds en met 280 uur op de lamp)
Het beeld verloopt zeer netjes en vloeiend en de onrust die vroeger wel eens zichtbaar aanwezig was, is nu met de projectors van de laatste 2 jaar vrijwel volledig weg en man o man, wat krijg je hier iets moois voor terug op deze JVC DLA-RS400.

Je kunt nu ook zeer duidelijk zien dat met de ISF-kalibratie het beeld ongelooflijk strak is geworden. Vergeleken met toen hij nog niet was gekalibreerd is het nu alsof je uit een raam kijkt. Toen de Witbalance nog niet gedaan was keek je meer naar een paneel, maar nu het RGB over het gehele bereik is rechtgetrokken is dat weg en oogt alles 'strakker en ronder' alsof het echt is en is er een soort van sluier opgelicht. Het kalibreren van het CMS zorgt er duidelijk voor dat de kleuren ook zeer natuurlijk zijn. Nu vind ik de look van LCoS projectors toch al erg mooi ogen qua kleur, met tevens als voordeel dat de pixels veel minder zichtbaar zijn als op LCD en DLP. De diepte die JVC altijd al met zijn projector meegaf heeft met deze lichtopbrengst wel een enorme boost in bereik gekregen, want niet alleen is de doortekening veel dieper met zijn zwartbereik en ziet een donkere stoffen jas er zeer realistisch en voelbaar uit, maar doen nu ook de zonnestralen echt zeer aan je ogen en dat komt levensecht over.

Bij Batman Dark Knight is de eerste scene meteen al verpletterend en sta je gewoonweg buiten op een dakterras in het zonnetje.
De nieuwe Star Wars film is werkelijk smullen geblazen met alle zwarte kleding en diepe schaduwen, zonder dat je ook maar iets mist van detail en dat terwijl de sterren fonkelen aan de zwarte hemel, het metaal op de masker van Kylo-Ren werkelijk glimt en de lasers om je oren vliegen en echt licht geven.  Deze film zag er in de bioscoop absoluut niet zo indrukwekkend uit als nu hier.

Elk detail is aanwezig en voor dit prijsniveau is het wel een zeer hoogwaardig plaatje wat je thuis zittend op je eigen bank en op jouw eigen scherm kunt hebben. Je kunt nu eigenhandig de bioscoop pauzeren op jouw tijd voor een plasje of een nieuw drankje hahaha. Ik had alsnog weer spijt dat ik in de bioscoop zat, wetende dat het er bij mij thuis mooier uit zou zien, maar goed,... ik kon met deze film echt niet wachten.

Zwartniveau

Natuurlijk lees je deze review, al wetende dat een JVC projector straalt met zijn Native zwartniveau. Met native bedoelen we, zonder technische trucjes. Deze JVC DLA-RS400 heeft zo'n Irisfunctie wel in huis en maakt het hiermee nog eens meer indrukwekkender, maar zet je de Iris functie uit en het diafragma omhoog, dan nog is het zwartniveau fantastisch en ongeëvenaard.

Deze RS400 heeft een Native Contrast van 40.000:1 en dat lijkt niet zoveel, omdat veel fabrikanten te pas en te onpas enorme getallen op hun specificaties zetten, maar er geen enkele projector in de buurt kan komen bij wat JVC hier doet en JVC is wat dat betreft erg bescheiden, maar komt in die zin wel het dichtst bij de ware specificatievermelding. Het native contrast gaat van 40.000:1 naar 400.000:1 als je de automatische Iris gaat gebruiken en in Auto 2 vind ik dit gewoon mooi werken. Je kunt daarnaast wel ook de Iris met zijn diafragma knijpen tot hoe jij het hebben wilt en op de lange termijn de lamp zo doseren.

Het rare is dat JVC nu met zijn RS400 instap kanjer een Native Contrast Ratio aangeeft van 40:000:1, terwijl dit bij de vorige instapper met de JVC DLA-RS49 (Zie de review HIER) nog 60.000:1 was. Ik heb beide projectors naast elkaar gehad hier en als je heel goed gaat kijken en de projectors om de beurt afdekt, dan zie je inderdaad dat het zwart op de RS49 wat dieper is. Toch valt dat weg als je het niet meteen zo afwisselt bij zo'n vergelijk. Daarnaast heft de toevoeging van die enorme hoeveelheid licht dit enorm op en oogt de RS400 echt veel dynamischer en krijgt hierdoor veel meer diepte dan de vorige RS49. Ik zou dus ook geen stap terug willen doen naar de RS49 en het licht hiervoor op willen offeren. In dat geval is een upgrade naar zijn grotere broer een meer logischer keuze, maar daarvoor moet je natuurlijk wel weer het budget voor over hebben.

Nu biedt de RS400 wel meer als alleen diep zwart, waardoor ik het ook een prachtig apparaat vind, maar het zwartniveau is bij de JVC DiLA projectors echt ongeëvenaard en ook nu weer doet JVC dit fantastisch goed. Als ik tijdens een demonstratie van een andere projector overstapt op een JVC DLA RS model, dan hoor ik altijd, "Oh ja,... duidelijk" Iedereen is het er wel over eens dat het een klasse hoger ligt dan de rest qua diepte in het beeld. Bij de vorige serie projectors kon Sony met zijn VPL-HW55ES (Zie de review HIER) het dynamiek nog evenaren richting de andere kant met meer lichtopbrengst, maar nadat ook dit nu bij JVC is opgeschroefd, staat JVC nu echt aan top in het 2K segment projectors qua diepte en dynamiek en extra snufjes. Het ongelooflijke diepe zwartniveau zorgt er voornamelijk ook voor dat het beeld er meer 3D (niet stereoscopisch bedoeld) uitziet. Alles oogt zeer realistisch en voelbaar. Het is helemaal kwijlen geblazen als je tijdens een Sci-Fi film een zwarte sterrenhemel ziet met fel fonkelende sterren. Je zit werkelijk met open mond te kijken.

Dit is iets wat je in een bioscoop haast niet meer ziet, ook omdat die projectors met hun 3 Chip DLP toch niet zo diep kan gaan in het zwart. Het enige dat dit nog kan bereiken in de bioscopen is met echt film, maar dan niet zoals vroeger met een 40ste kopie van een kopie.

Auto Iris

Zoals al gezegd, heeft ook deze JVC DLA-RS400 de mogelijkheid van een Automatische Iris functie. Je hebt een Iris Auto 1 die wat dieper gebruik maakt van de Iris en een Auto 2 die dit iets beperkter doet. Het gebruiken van de Iris gaat langzaam, alsof je ogen zelf het beeld aanpassen en dat is zeer goed te doen bij een projector die van zichzelf al zo'n diep zwart geeft. Het is dus een extra toevoeging en zeer effectief. Een Iris als deze werkt niet voor elke projector zo. Veel andere projectors hebben van zichzelf niet zo'n diep zwart en hebben de Iris nodig om dit te compenseren en bij zo'n projector prefereer ik juist een zeer snelle Iris die onzichtbaar de scene aanpast. Bij de RS400 is het dus een ander verhaal en vind ik juist de nuance en scherptediepte erg mooi bij gebruik van de iris, maar hij heeft het voor zijn zwart niet echt nodig, want deze projector geeft zonder Auto Iris al een erg mooi zwart en diep beeld dus je hoeft hem niet perse te gebruiken. Voorheen concurreerde JVC altijd al zeer makkelijk zonder Iris dus dat zegt al genoeg.

Voor als je de Auto Iris echt niet prettig vindt is er tevens een Iris Manual mode, waarbij je het diafragma van de Iris zelf op een gewenste stand kan zetten. Als je het diafragma in de Manual Iris dan 1 tikje lager zet, dus naar -1, dan zie je dit meteen al in de scherptediepte en dat vind ik zelf in de manual stand ook erg mooi. Je kan dit diafragma ook gebruiken om de verlichting te dimmen naar hoe je het prettig vindt, en met het ouder worden van de lamp het diafragma steeds meer open zetten. Ook kun je zo'n diafragma setting met de Auto Iris combineren en deze Manual stand alsnog ook in Auto gebruiken en zal zo de meest open stand dan niet verder gaan dan jouw instelling van Manual Iris.
Al met al is de Iris een erg mooi extraatje van JVC als toevoeging op de nieuwe JVC DLA RS serie.

Schaduw en detail

Je zou kunnen denken dat het diepe zwartniveau ten koste gaat van de details in de schaduw. Vanuit de doos en niet ISF gekalibreerd is dat ook echt zo en geen enkele Gamma keuze uit het menu heeft standaard een goede curve om elk detail en diepte te gebruiken van deze fantastische projector. Het is daarom ook absoluut zonde, om zo'n bedrag neer te leggen en net wat extra te bezuinigen op een ISF-service model. Logisch ook want zo'n ISF-service projector wordt bij de ISF-service dealer volledig gecontroleerd en afgesteld en kom ik iets tegen dat niet klopt, dan gaat zo'n projector mooi terug voor een nieuwe unit. Het is belangrijk dat je de HDMI instelling op Super White zet, om details in het wit niet te laten clippen. De hoogte van het witlevel en de details in het diepste zwart dienen dan met de kalibratie te worden bijgewerkt en dit vereist enige ervaring bij JVC.

Ook kun je in het MPC Level menu de detailering nog eens extra verfijnen.

Na de ISF-kalibratie ziet het beeld er op de JVC DLA-RS400 ongelooflijk mooi uit en is elk detail goed zichtbaar zonder dat de details in het zwart of in het wit weggedrukt worden. Voer je deze projector met 4K materiaal, dan komen er werkelijk nog meer details naar boven met de hier straks besproken functie.

Helderheid in Ansi Lumen

Nou nu gaan we het krijgen hoor. Je kunt het je bijna niet voorstellen, maar deze projector geeft naast al dat diepe en dynamische geweld ISF-gekalibreerd een fantastische lichtopbrengst en ook hier zie je weer wat je eruit kan halen met een ISF-kalibratie. Wel raar want bij veel andere projectormerken lever je vaak juist een hoop licht in met een ISF-kalibratie omdat veel fabrikanten het groen of blauw enorm oppeppen om zo'n projector als lichtkanon te laten knallen, maar dat is hier juist niet aan den orde. Ik gebruik de JVC DLA-RS400 projector zelf meestal in Low Lamp Mode, omdat hij dan lekker stil is en gewoonweg meer dan genoeg licht geeft om een 120"scherm te vullen. De projector tovert dan gewoon ruim 1066 Ansi Lumen op het scherm en geloof mij, dat is een oogverblindende hoeveelheid licht voor een scherm van 270cm breedte zichtmaat. In High Lamp Mode is dit zelfs maar liefst 1389 Ansi Lumen. Dat is een enorme bak met licht voor een ISF-gekalibreerde projectie in een donkere ruimte.

Ik werd al blij met het zien van die hoeveelheid licht in High Lamp Mode en dacht meteen aan het 3D. Het rare is dat je in 3D op High Lamp Mode niet meer licht krijgt dan 790 Ansi Lumen. Dat is normaal ook best nog een hoop, maar in verhouding wel opeens heel laag voor een projector die anders zoveel licht geeft, Het 3D systeem neemt duidelijk veel licht weg. Aan de andere kant heeft JVC er wel weer voor gezorgd dat de 3D bril een heel stuk minder licht verliest ten opzichte van de concurrentie door de polarisatie aan te passen in de bril en heft dit gebrek hiermee dus grotendeels weer wat mee op. Je moet de lichtopbrengst voor 3D dus niet vergelijken met deze tabel maar echt zelf plaatselijk ondervinden bij het zien van een demonstratie bij Mediasluis.

Hier nog even een mooi en duidelijk tabel:
1066 Ansi Lumen - D65-- K op User 1 ISF Low Lamp Mode
1389 Ansi Lumen - D65-- K op User 2 ISF High Lamp Mode
  790 Ansi Lumen - D65-- K op 3D ISF High Lamp Mode
  969 Ansi Lumen - D6717K op Cinema
  919 Ansi Lumen - D7870K op Animation
  964 Ansi Lumen - D6867K op Natural

*Staar je niet blind naar specificatie over de Ansi Lumen die fabrikanten voor hun product neerzetten. Deze vermelding is het uiterste van wat een dergelijke projector kan geven, maar totaal niet bruikbaar voor het serieus kijken naar film. Is de projector ISF-gekalibreerd om mooi natuurlijk videobeeld weer te geven, dan houd je vaak maar een derde over van de aangegeven lichtopbrengst op de doos. In de meest optimale kijksituatie heb je dat ook absoluut niet nodig.

Frame Interpolatie

Ook deze JVC DLA-RS400 heeft een zeer goedwerkende Frame Interpolatie en dat is maar goed ook. Nu zijn er inderdaad personen die vinden dat het dan niet zo is zoals je het in de bioscoop ziet. Zij zien het liefst dat een strak voorwerp dat van links naar rechts beweegt schokkerig over het beeld verschuift, dit omdat het in de bioscoop met 24 beelden per seconde ook zo is en juist voor die personen heeft JVC nu de functie True Cinema wat het een beetje retro maakt.

Zelf vind ik het beeld in de bioscoop met analoge film draaglijker dan met een digitale projectie in 24P, maar dat scheelt per theater. Bij analoge film ging er meestal toch een soort blender langs de film die het beeld dan minstens 2x liet flikkeren voordat het wisselde, dus keek je wel naar 24 frames, maar het flikkeren gebeurde wel dan minstens 48 keer per seconde. Bij het zien van de première van het Jungle Book in Disney Paris (speciale uitnodiging) in het CineMagic Theater vond ik de Pans bijna ondraaglijk met die digitale projectie daar. Ook bij mijn professionele Elmo GS1200 8mm projector had je de mogelijkheid van een 2x of 3x blender in de projector. Daardoor had je veel minder moeite om naar analoge film te kijken.

Voor wie graag rust in het beeld heeft en zo'n FI wel kan waarderen en daar ben ik er zeker één van, doet deze RS400 het behoorlijk goed met zijn FI en maakt die toevoeging dit misschien juist wel tot de perfecte projector. Zelf hou ik ten zeerste van rust in het beeld en aangezien we hier een projector met een zeer filmisch beeld beschouwen ben ik erg gelukkig dat JVC de onrust van vroeger heeft weten op te lossen. Het kan nog beter, als ik kijk naar hoe soepel Sony dit doet, maar de Frame Interpolatie werkt erg goed. Zelf gebruik ik de FI wel in Low, omdat je anders iets teveel digitale vegende spook effecten gaat zien.

* FI versoepelt de bewegingen als wanneer je een hogere Framerate zou hebben gehad om het schokkerige uit snelle bewegingen weg te nemen, vooral goed zichtbaar bij Pans. Pans zijn zijwaartse of opwaartse bewegingen van de camera. Stel je een bus voor met vierkante ramen die van links naar rechts langs de camera rijdt. Hiervoor zijn 24 beelden per seconde gewoonweg te weinig om het vloeiend te laten verlopen. De vierkante ramen met kozijnen klapperen  schokkerig van links naar rechts. Oké,... dit heb je in de bioscoop ook, maar met de technieken van tegenwoordig hoeft dat niet meer.

Frame Interpolatie berekent die tussenliggende beelden uit en plaatst die fictieve beelden er tussen. Zet je Frame Interpolatie te hoog krijg je vaak rare effecten te zien en verandert het filmische beeld in een Soap/Live overkomend videobeeld en verlies je de droomillusie die de regisseur wilt neerzetten, maar op een laag niveau is het tegenwoordig erg mooi en geeft de rust in het beeld.

Zelf vind ik, nu veel regisseurs toch al digitale camera's gebruiken dat ze met 60frs of 120fps moeten gaan filmen. Een droomwereld creëren moet niet aan een beperking van 24 beeldjes per seconde vastgeplakt worden. Filmmateriaal was erg duur en om die reden hebben ze toentertijd gekeken naar wat de minimale hoeveelheid benodigde beeldjes zijn die ze per seconde nodig hebben om een rustig beeld te creëren. Dit kwam toen op 24 fps. (frames per seconde). Met de snelle filmstijl die van MTV is overgenomen is dit tegenwoordig eigenlijk niet meer voldoende. Daarom is bv. The Hobbit nu al in 48fps gefilmd. Ze zijn hier dus al mee aan het experimenteren. Langzaamaan zie je nu in de bioscopen High Frame Theaters verschijnen.

4K HDR met e-Shift4 en MPC

Dit zijn technieken die JVC al eerder gebruikte in de JVC DLA serie projectors en toepaste om een fijnere scherpte en detaillering te verkrijgen in het beeld, dit door de panelen diagonaal zeer snel te verschuiven, om zo een viervoudige dichtheid in pixelstructuur te verkrijgen van het originele beeld en laat je het bron materiaal opscalen via bv. een receiver naar 4K dan weet JVC hier goed gebruik van te maken om dit daadwerkelijk als zijnde 4K materiaal te tonen en is hier dus goed in geslaagd. Het beeld ziet er dan ook daadwerkelijk zeer fijntjes uit. Wel moet ik zeggen dat het beeld bij gebruik hiervan met 2K materiaal wat zachter oogt.

Voor 4K HDR materiaal daarentegen is dit een zeer onmisbare functie geworden en helpt het deze projectors naar een totaal hoger niveau. De ontwikkelingen van UHD blijven nog wel een tijdje doorgaan; 12 Bit HDR DolbyVision, steeds groter wordende kleurenbereik, hogere Frame Rate 100fps/120fps  daarna op naar 8K en maar niet te spreken over de HDMI kabel zelf en het upgraden van je apparatuur.
Is dat een reden om niet te genieten van 4K HDR?
Ik kan mij zo voorstellen dat je niet de hoofdprijs wilt betalen voor een in ontwikkeling zijnde techniek. De meesten staan niet te springen om te pronken met iets wat een ander niet heeft. Toch is het met de apparatuur die we nu hebben al zeer toegankelijk om te genieten van 4K UltraHD met HDR, door natuurlijk wel een aanschaf te doen voor een UHD player met wat films en met deze nieuwe topper van een JVC DLA 2K projector die zeer goed met deze informatie weet om te gaan. Dat maakt, als je toch een projector wilt gaan kopen, de stap naar UHD projectie voorlopig minder groot en de tijd wat draaglijker te overbruggen.

Voed je deze JVC DLA-RS400 met echt 4K HDR materiaal, want dat kan nu heel goed, door toevoeging van HDMI 2.0 en HDCP 2.2 op zelfs 4:4:4 en tot 18Gbps en met een maximale Framerate van 4K60P, dan doet deze techniek iets fantastisch met het beeld. De nieuwe DLA-RS modellen gebruiken het 4K signaal daadwerkelijk om met deze techniek zoveel mogelijk details op het scherm te toveren. Het wordt wel niet 100% 4K,... meer 3K zeg maar, maar het ziet er echt een heel stuk scherper en gedetailleerder uit. Het HDR zorgt tevens voor zeer veel dynamiek in het beeld met een groter verschil tussen zwart en wit. In plaats dat het gehele beeld zeer helder oogt, zie je nu meer nuances in het beeld terwijl de highlights en reflecties van bv. zonlicht realistischer overkomen. Opjecten lijken hierdoor echter zo.

Als je een UltraHD speler met HDR koopt en combineerd met deze nieuwe JVC DLA serie, dan heb je zo een redelijk betaalbare 4K HDR bioscoop. Dit voor een prijs van een fantastische 2K topprojector, terwijl je als je nu voor een native 4K projector zou gaan, je echt de hoofdprijs moet betalen.
Deze eShift4 techniek gaat nu dus duidelijk verder dan een Super Resolutie van Epson of de Reality Creation van Sony.

Er zitten wel wat minpuntje aan deze 4K en eShift technologie,...
- Je moet als je normaal in Low Lamp Mode kijkt omdat deze projector dan nog steeds zeer veel licht geeft , maar ook lekker stil is, voor UltraHD met HDR naar High Lamp Mode om een mooi dynamisch beeld te verkrijgen. Je levert er dus wat stilte voor in, maar alles oogt wel zeer realistich in dynamiek met meer details.
Zijn grotere broer van deze serie JVC DLA-RS500 geeft met UHD/HDR zelfs nog meer licht en dieper zwart voor nog meer dynamiek.
- Wat de eShift betreft, deze hoor je wel een beetje zijn werk doen, omdat het een mechanische verplaatsing van de beeldchip betreft. Je hoort hem dus ook inspringen zodra je de projector overschakelt naar 4K. Je moet hiervoor wel echt luisteren hoor.
- Ook kan het zijn dat sommigen het beeld wat onrustig vinden, met de werking van de eShift functie.
Ik kan mij dus goed voorstellen dat veel mensen deze functie voor 2K zeker niet willen gebruiken, maar voor het kijken naar 4K materiaal is het onvermijdelijk. Voor de meesten is het 4K met HDR op deze projector een ware belevenis. Voor die personen die niet naar deze manier van 4K kunnen kijken is het nog even wachten op de betaalbare native 4K projectors.

De MPC (Multiple Pixel Control) functie biedt uitgebreide afstelmogelijkheden om die e-Shift4 nog eens extra te benutten, door de details in het beeld te versterken, zachter te maken, dynamischer en of minder korrelig. Een prachtige toevoeging van JVC, maar overdrijf dit alles niet want dan wordt het analoog uitziende beeld opeens zeer digitaal. Maar als je hier wat aandacht aan besteed, dan heb je echt een zeer verfijnd en gedetailleerd plaatje.

  • e-Shift4 en MPC

Beeldprestatie in 3D

Dat ziet er heel schoon uit op de JVC DLA-RS400 in combinatie met de JVC PKAG3G 3D RF bril en hoewel de meting in Ansi Lumen niet zo vreselijk hoog aangeeft, compenseert de 3D bril van JVC met zijn aangepaste polarisatierichting dit aardig goed. Het is ongelooflijk dat je diezelfde beeldkwaliteit die je in 2D hebt ook gewoon in 3D kunt benutten. Overigens is dit tezamen met de Lens Memory op mijn Cinemascope scherm natuurlijk fantastisch mooi om te zien. Veel 3D films zijn ondanks dat Jams Cameron met zijn Avatar toen een 16:9 standaard had neergezet voor 3D, tegenwoordig toch veel 3D films in cinemascope formaat. Voor een echte 3D fanaat is dit natuurlijk smullen, al moet ik toegeven dat ik voor 3D wel vaak weer terugval op de Sony VPL-HW65ES (Zie de review HIER). Gewoonweg omdat die nog eens meer licht geeft in 3D en ik tevens de Xpand X104 YOUniversal 3D brillen hiervoor mooi kan tweaken tegen ghosting, waardoor het plaatje ook nog eens zeer schoon is.

Zie hier een: Review van de Xpand X104 YOUniversal 3D bril
Vanwege de polarisatierichting is diezelfde Xpand X104 bril niet zo goed bruikbaar op de JVC projectors en wordt het beeld dan juist veel te donker. Je kunt voor JVC het beste gewoon de JVC PKAG3G 3D RF bril gebruiken om er qua licht en helderheid het meeste winst uit te halen. Je hebt bij de JVC RS400 wel ook een optionele JVC PK-EM2G RF 3D Transmitter nodig om de brillen aan te sturen, want deze zit niet ingebouwd.

* Ook bij deze projector adviseer ik weer om bij het kijken naar 3D geen sfeerverlichting te gebruiken. Omgevingslicht dat niet geflikkerd met het 3D Shutter Systeem werkt als referentiepunt en maakt de 3D Shutter merkbaar en storend, in tegenstelling tot het licht dat van het scherm afkomt en de kamer oplicht, maar wel met deze frequentie geflikkerd en dus niet stoort.

Gamen

Deze JVC DLA-RS400 projector is niet echt DE projector om als Game-projector aan te schaffen. Wel ziet het er natuurlijk ongelooflijk mooi uit als je een spel speelt waar timing niet essentieel is voor het spel. Vooral dus spellen die bekend staan om hun grafisch hoogstaande kwaliteit is het fantastisch mooi om dit met deze projector te zien.

De Lagtime die ik met de Leo Bodnar Video Signal Input Lag Tester heb gemeten is gemiddeld 122 Milli Seconde Dat geeft bij:
24fps een vertraging van 2,9 beeldjes per seconde.
30fps een vertraging van 3,7 beeldjes per seconde.
50fps een vertraging van 6    beeldjes per seconde.
60fps een vertraging van 7.3 beeldjes per seconde.

* Wil je dan toch serieus gamen met een heuse Ultra Black Cinemaprojector, dan is het misschien interessant om de Sony VPL-HW55ES eens te komen bekijken hier. Deze projector is echt heel snel in zijn beeldverwerking met een zeer korte Lagtime.

Projectiescherm aanbeveling

Ja dit is behoorlijk interessant natuurlijk. Ik zie veel klanten die graag een ruim 3 meter brede scherm willen plaatsen, sommigen zelfs 4 meter breed, omdat ze eenmaal de beslissing hebben genomen om groot te gaan via projectie. Ik snap de kick natuurlijk wel want dat geeft als eerste indruk wel een WOW-effect. 

Toch moet je bedenken dat je dan niet ook te dichtbij moet zitten, want 2K is met zijn 1920x1080 pixels niet zo heel gedetailleerd als jij je neus er bovenop hebt.
Je gaat ook een flinke uitgave doen als je naar een enorm formaat scherm gaat, want die prijzen krijgen soms bij elke afgeronde meter even een piek omhoog.
Tevens leg je ook wel wat neer om een projector in deze klasse aan te schaffen en zou het dan niet nog mooier zijn als je ook een spetterend dynamisch plaatje op een wat minder maar nog behoorlijk groot scherm tovert? Bij 120" bv. heb je al een enorm groot beeld vergeleken met een 60" TV die daar 4x in past en als dat beeld dan ook nog eens spettert van de kwaliteit,... nou dan is het smullen hoor. Dit kun je met deze JVC DLA-RS400 gerust doen in Low Lamp Mode en dan heb je voor 3D (in High Lamp Mode) nog steeds wel een plaatje dat aardig te doen is, maar wel absoluut de max hoor. 4K UltraHD met HDR zou ik dan gewoon vergeten, want dat is pas leuk als je niet groter gaat dan 108".

Heb je een zeer grote of lange ruimte en moet je wel groter, omdat je bv. ver van het scherm vandaan zit, dan  is deze RS400 een ongelooflijk heldere projector in zijn ISF gekalibreerde Modes voor zowel High Lamp Mode alsook in Low Lamp Mode en dan kun je best tot zo'n 133" gaan projecteren in High, maar ga je groter, dan verlies je al gauw toch wel wat van het mooie fantastische dynamiek en de spetterende highlights. Als je te groot gaat dan lever je dus echt het dynamische beeld ervoor in en heb je tevens geen speling voor wanneer je lamp verouderd.

Ga je daarentegen weer wat kleiner en op een 104" projecteren dan heb je eigenlijk in Low Lamp Mode al  iets teveel licht, maar hiervoor kun je dan mooi het diafragma van de Iris omlaag zetten en dan eindig je met een wel heel spectaculair diep plaatje en heb je het voordeel dat je met het tijdsverloop en het dimmen van de lamp het diafragma steeds wat verder kunt opengooien. Ga je dan 3D kijken, dan heb je in de High Mode met de Iris helemaal open een prachtig mooi 3D plaatje op je scherm. Je kunt er ook voor kiezen om voor het HD Progressive 0.6 materiaal te gaan als je een ruimte hebt dat slecht verduisterd kan worden of met een lichte omgeving, omdat het geprojecteerde beeld zich op dit materiaal langer staande houdt met meer licht of reflectie en het zwart in de details langer zichtbaar blijft.
Lees meer over het HD Progressive projectie materiaal in deze review HIER
Een mooi assortiment van deze schermen vind je HIER

Dit is een projector met Lens Memory, dus je hebt hierdoor ook nogal wat mogelijkheden in je schermkeuze. Zo kun je tijdens het kijken naar een 2.35:1 film op je 16:9 scherm er voor kiezen om het beeld netjes naar de onderkant van je scherm te laten zakken en dit in de memory te zetten om snel te switchen. Zo heb je geen balk onderin en heb je het beeld lekker op je schoot. Een 2.35:1 formaat film oogt al snel weer wat klein ten opzichte van een gevult 16:9 scherm.
Dat brengt ons ook naar de mogelijkheid om voor een Cinemascope formaat scherm te gaan. Cinemascope heeft met deze RS400 en zijn Lens Memory ook weer zo zijn voordelen.

In Cinemascope verhouding kun je namelijk net weer een stukje breder gaan, dan dat je normaal in een 16:9 verhouding zou doen, omdat de hoogte wat beperkt blijft en dit dan niet overweldigend overkomt. Een 133" cinemascope scherm met zichtmaat 132x310 cm heeft qua hoogte maar net 2 cm meer dan een 104" 16:9 scherm met zichtmaat 129x230 cm en ziet er zeer luxe uit. Tijdens een 2.35:1 film op dat formaat zet je de projector lekker in High Lamp Mode en tijdens een 1.78:1 film zoom in naar het 16:9 formaat met links en rechts een grote brede balk en zet je de projector in Low Lamp Mode, behalve tijdens 3D natuurlijk want ook dan hou je de projector in High Lamp Mode.
Ik denk alleen niet dat bij een 2.35:1 film in 3D dan alsnog weer wilt gaan uitzoomen tot de volledige breedte in dat 133" formaat en zul je waarschijnlijk het beeld alsnog gewoon naar beneden laten zakken en kijk je gewoon wat kleiner. De balken die je dan rondom hebt zie je tijdens een 3D film met deze projector met zijn diepe zwartniveau, plus de filters in je 3D bril nauwelijks en storen niet meer.

Overigens vind ik tijdens normaal 2D film die balken links en rechts met een 1.78:1 film op een Cinemascope scherm minder storend, dan wanneer je die balken boven en onder hebt tijdens een 2.35:1 film op een 16:9 scherm. Het komt natuurlijk allemaal neer op smaak, maar voor mij oogt het visueel breed en bevrijdend.
Ook kun je als je alleen bent en je lui op een bank ligt links van je Cinemascope scherm tijdens een 16:9 formaat film het beeld lekker naar links toe shiften op je dan veel te brede scherm. Lang leve die Lens Memory.

Garantie

Hier is niet veel meer over te zeggen dan dat JVC 2 jaar garantie geeft op deze JVC DLA-RS400 projector en dat is wel vrij gemiddeld, maar niet spectaculair.

Conclusie

JVC heeft met zijn nieuwe JVC DLA-RS400  een prachtige 2K instap high-end filmprojector geproduceerd waarbij je van je stoel valt van verbazing als je het ziet. Deze nieuwe serie geeft een ongelooflijke hoeveelheid licht en is daardaar in Low Lamp Mode zelf zeer goed bruikbaar op een groot schermformaat.

De mogelijkheid om via e-Shift4 het 4K materiaal weer te geven is zeer indrukwekkend en dit doet hij zeer goed en je vraagt jezelf af of je nu dan al voor native 4K moet gaan terwijl je voor een 2K prijs al zulk een overtuigend 4K HDR beeld kan hebben, want als je ziet wat een diep, dynamisch en gedetailleerd, maar vooral indrukwekkend plaatje deze RS400 op het scherm neerzet, begrijp je meteen dat dit een klasse apart is. Dat de RS400 ook wat hoger geprijsd is dan de 2K concurrentie, is best te begrijpen zodra je hem eenmaal gezien hebt. Je krijgt er naast het indrukwekkende beeld ook nog eens veel extra luxe in mogelijkheden voor en heeft hij een zeer goede lens die tevens volledig electronisch te bedienen is voor zowel Focus, Zoom en Lens Shift en maakt plaatsing ontzettend gemakkelijk. De Lens Memory geeft hierbij nog eens tal van extra mogelijkheden.

Deze projector biedt bijna alles wat zijn grotere broers ook geven, inclusief een CMS systeem voor natuurgetrouwe kleuren. Zijn grotere broers geven voor een meerprijs wel nog eens meer lichtopbrengst en extra veel diepte in het zwartniveau, tot het spectaculaire toe, met tevens ook een automatische Lens afdekking en meer geheugens voor Memory enz., maar de RS400 geeft voor het minimale bedrag wel precies die complete JVC DiLA ervaring en kan qua prijs/kwaliteitsniveau nu mooi concurreren met de rest. Je betaald wel iets meer, maar je hebt dus absoluut ook wat meer.

Als je geïnteresseerd bent in deze projector kun je terecht bij Mediasluis.

Vergelijking: JVC DLA-RS400 vs Sony VPL-HW65ES

Ook dit jaar is het weer zeer logisch dat ik deze twee kanjers naast elkaar zet voor een vergelijking. Dit zijn namelijk de projectors welke de meeste klanten bij Mediasluis ook willen zien tijdens een demonstratie. Je hebt hiermee namelijk 2 toppers in het 2K segment. Natuurlijk kun je nog veel meer uitgeven voor een 2K projector, maar daarvoor koop je dan ook bijna een echte 4K instapprojector, dus zo is dit nog steeds de meest reële vergelijking op dit moment.

Je hebt hier namelijk ook de Sony VPL-HW65ES (verder HW65) voor die voor zijn geld een zeer fantastisch dynamisch plaatje neerzet, met ISF-gekalibreerd ook zeer veel lichtopbrengst en een zeer diep zwartniveau in zowel 2D als 3D en die tevens voor gamers zeer goed bruikbaar is door zijn snelle beeldverwerking. Lees hier de uitgebreide: Review van de Sony VPL-HW65ES
Hoe houden deze projectors zich staande tegenover mekaar?

Beide projectors zijn volledig ISF te kalibreren en hebben beide nu tevens een CMS systeem. Ik haal dit aan, omdat JVC voorheen geen CMS leverde bij zijn instap DiLA projectors, waardoor je eigenlijk teveel betaalde voor wat je kreeg en kleurtechnisch dus niet kon concurreren met zelfs veel goedkopere projectors. Deze JVC DLA-RS400  (Verder RS400) is gelukkig de 2e instap projector van JVC die zo'n CMS wel heeft en dus zeer compleet.
* Duurdere modellen die je zonder ISF-kalibratie eventueel wel goedkoper zou kunnen kopen via de dozenschuivers op het internet reken ik niet eens mee als serieuze kandidaat, omdat een ongekalibreerde projector, die van oorsprong misschien zelfs wel 2x zo duur is, totaal inferieur is aan een ISF-gekalibreerde projector en er vaak slechter uitziet.

De JVC RS400 heeft in tegenstelling tot de Sony HW65 een Elektrische Lens bediening, dus kun je met de afstandsbediening je Focus, Zoom  en Lens Shift verstellen. Bij de Sony HW65 zul je dit met de hand moeten doen.
Ook is deze Zoom en Lens Shift op de JVC RS400 een stukje ruimer als bij de Sony HW65 en maakt dit het plaatsen misschien een stukje makkelijker.
Ook heeft de JVC RS400 Lens Memory wat erg handig kan zijn voor gebruik met meerdere beeldformaten en het plaatsen van het beeld in jouw favoriete positie.
Wel is de JVC RS400 een stuk groter en zwaarder en meer aanwezig dan de compactere  Sony HW65 wat juist misschien weer plaats beperkend kan zijn.

Met de release van deze nieuwe serie van JVC en de hogere lichtopbrengst liggen beide projectors qua geluidsniveau in de meest gebruikte modes een beetje gelijk. De Sony HW65 staat wwaarschijnlijk bij de meesten in High Lamp Mode omdat deze in Low Lamp Mode meer dan 40% zakt in helderheid en dat best wel erg veel is. Tevens zijn de Iris mogelijkheden in combinatie met de High Lamp Mode en de diepte die je dan creëert erg mooi en handig en deze Lamp gaat toch vrij lang mee.
De JVC is in Low Lamp Mode sinds dit jaar nu wel zeer goed bruikbaar en is dan qua geluidsniveau lekker stil en een beetje gelijkwaardig aan de Sony HW65 in High. In High Lamp Mode maakt de JVC RS400 nog steeds wat meer geluid, maar klinkt solide, massief en begrijpelijk als je de lichtopbrengst in die kwaliteit ziet. Wel straalt het beeld fantastisch helder en heb je bijna een zonnebril nodig om mee te kijken.

Qua beeld lijken beide projectors in hun optimale Lamp Mode en de Sony HW65 met zijn Iris meer geknepen om die diepte van de JVC RS400 te evenaren op het eerste gezicht zo'n beetje dezelfde lichtopbrengst te geven, maar met toch wel duidelijk een verschil in karakter.

Zo tovert de JVC RS400 in veel scenes duidelijk nog steeds een dieper zwart op het scherm en oogt deze in de donkere scenes dynamischer dan de Sony HW65 die het overigens zeker niet slecht doet. Er zijn zelfs momenten dat het beeld er net ietsje dynamischer uitkomen bij de Sony HW65 en meestal omdat de Sony HW65 de lichtreflecties en zonnestralen enz. dan net wat feller weergeeft.

De Sony HW65 oogt met zijn vernieuwde Reallity Creation3 techniek soms wat scherper dan dat de JVC RS400 doet, maar de JVC heeft een betere lens en laat als je goed kijkt toch meer details zien. Het is wel noodzaak dat je in het e-Shift4 menu de MPC fijntjes afsteld voor een mooi analoog ogent plaatje. 

4K is iets wat de Sony HW65 niet kan geven. Als je dus 4K wilt gaan projecteren, is de JVC RS400 de projector om voor te gaan.
Ga je met een UHD speler 4K HDR projecteren met gebruik van de e-Shift4 techniek op de JVC RS400, dan ziet alles er opeens wel heel gedetailleerd uit en krijgt het beeld nog meer dynamiek. Dit kun je zeer goed doen omdat de JVC RS400 uitgerust is met zijn HDMI 2.0 en HDCP 2.2 voor 4K met HDR. De beeldchip van deze JVC RS400 maakt dan zeer snel een diagonale verschuiving en verdeelt de 4K informatie over deze pixeldichtheid. Het wordt misschien niet volledig 4K en deze techniek kan voor een enkeling wat onrustig overkomen, maar dit ziet er zeker zeer indrukwekkend uit en zeker een fantastische manier om zo de ontwikkelingstijd nog te kunnen overbruggen en het budget voor een echte 4K projector uit te sparen voor straks, als het 4K echt volledig is geïntegreerd. Er staat namelijk nog van alles te gebeuren in de ontwikkeling.

De LCoS panelen van Sony (SXRD) zijn veel sneller dan de LCoS panelen van de JVC (DiLA). Dit heeft JVC bij deze JVC RS400 ook weer prachtig opgelost en het ziet er nu ook weer zeer goed uit, maar de vloeiendheid waarmee Sony het voor mekaar heeft haalt de JVC RS400 niet. Het is daarom ook goed, om niet zomaar vanuit deze review een bestelling te doen, maar om eerst te komen kijken en te vergelijken.

Zowel de JVC RS400 als de Sony HW65 hebben beide de mogelijkheid van Frame Interpolatie om het beeld rustiger te maken. Op beide projectors is dit in de Low stand het mooist, maar op de JVC RS400 vind ik ook absoluut noodzakelijk.

Het 3D ziet er op beide projectors fantastisch uit, maar op de Sony HW65 hou je meer licht over wat voor je ogen wat rustiger kijkt. Nu stel ik de Sony HW65 perfect af voor 3D en dit gecombineerd met de Xpand X104 YOUniversal 3D brillen die ook nog eens op de Sony af te stellen zijn om ghosting te minimaliseren ziet het er zeer rustig en helder uit. De JVC RS400 heeft vanaf nu met deze serie een enorme lichtopbrengst gekregen en is tevens ook prachtig af te stellen voor 3D en deze maakt gebruik van de JVC PK-AG3G 3D brillen waarbij de polarisatie is aangepast voor de JVC projectors en hiermee haalt ook JVC een fantastisch 3D resultaat, maar blijft qua lichtopbrengst wat achter op de Sony HD65. Dit omdat het 3D systeem bij JVC in de projector veel meer licht wegneemt dan bij Sony en dat is wel een beetje te compenseren met hun 3D bril, maar ook dat blijft beperkt natuurlijk. Erg jammer en haast onbegrijpelijk, vooral als je ziet hoeveel licht de JVC in High Lamp Mode kan geven, maar vergeleken met de vorige modellen is er duidelijk wel al veel winst geboekt.

Voor de serieuze gamers,... de Sony HW65 is zeer snel in de beeldverwerking en zeker zeer goed bruikbaar om mee te gamen, maar de JVC RS400 is hiervoor echt te traag en niet echt de projector om te gebruiken.

Garantie is op de Sony HW65 wel een stuk netter geregeld. De JVC RS400 krijgt namelijk niet de Prime Support die Sony geeft en ook maar 2 Jaar, terwijl Sony hun projector 3 jaar lang volledig ondersteunt.

Als laatste note wil ik nog kwijt en dat geld voor beide projectors,... dat je echt niet meer naar de bioscoop wilt, zodra je één van deze thuis hebt staan.

  • JVC DLA-RS400
  • Sony VPL-HW65ES

Vergelijking: JVC DLA-RS400/DLA-X5000 vs JVC DLA-RS500/DLA-X7000

Misschien toch interessant om te zien in hoeverre deze 2 projectors tegenover elkaar verschillen.

De JVC DLA-RS500 of consumerversie JVC DLA-X7000 is een stap omhoog qua prijsniveau ten opzichte van de JVC DLA-X5000, maar zeker ook qua beeldbeleving. Eerlijk is eerlijk,... als je deze X7000 eenmaal gezien hebt, dan valt elke andere projector tegen en ben je eigenlijk meteen zo verwend, dat qua diepte in het beeld niks meer echt mooi is. Als je de projector zelf bekijkt, met zijn glimmend zwarte pianolak dan straalt dit een en al klasse af (Zie foto 2). Maar de beeld kwaliteit doet precies hetzelfde.
Het zwartniveau gaat echt nog een stuk dieper, waardoor alles veel mooier doortekend. Eenmaal hiernaar gekeken, valt elke andere projector een beetje tegen. In donkere scenes, waar de DLA-X5000 zijn Iris kan gebruiken om het beeld te verdiepen, komen ze wel dichter bij elkaar, maar zodra er een gemiddelde scene opent waarbij de Iris weer open gaat, dan zie je duidelijk het verschil van de diepte die de panelen ten opzichte van elkaar hebben.

Niet alleen dit is anders. De lichtopbrengst van de X7000 is ook echt een stuk groter. ISF gekalibreerd geeft deze X7000 in Low Lamp Mode maar liefst 1336 Ansi Lumen en ISF-gekalibreerd in High Lamp Mode maar liefst 1900 Ansi Lumen. Het verschil is zichtbaar dus erg goed te zien. Gecombineerd met het diepere zwart begrijp je wel dat dit een enorme WOW factoor heeft. Je betaalt dus wel wat meer, maar je krijgt hier duidelijk ook echt wat voor terug.

Bij het zien en vergelijken van een goed gemasterde film zoals Batman vs Superman met alle donkere opnamen die uitstekend gedetailleerd zijn overgezet op Blu-Ray is het echt adembenemend om dit op de DLA-X7000 te zien. Vergelijk je dit met de 4K-UltraHD Bllu-Ray weet je niet wat je ziet. De gevechtscene in de avond tijdens de regen, met alle reflecties en verlichting tesamen met de explosies laten ongelooflijk goed zien wat deze projector kan doen met HDR. De detaillering gaat duidelijk ook echt een stuk verder.
Hoe goed de DLA-X5000 ook is,... de DLA-X7000 doet het vooral met HDR duidelijk nog wat beter.

Hieronder een schema van de gemeten Ansi Lumen. Wat weer opvalt, is dat je duidelijk ziet wat een ISF-kalibratie kan doen. Bij deze projector haal je er naast een zichtbaar mooier en natuurlijker beeld, duidelijk ook meer lichtopbrengst uit:
1336 Ansi Lumen D6526K - ISF Low
1900 Ansi Lumen D6507K - ISF High
Hieronder de gemeten waarden in de standaard Modes:
1122 Ansi Lumen D5954K - Film
1014 Ansi Lumen D6706K - Cinema
1176 Ansi Lumen D7752K - Anime
1283 Ansi Lumen D6785K - Natural
1051 Ansi Lumen D6911K - THX

Ook het bekijken van 4K UHD materiaal ziet er zeer indrukwekkend uit en ook hier zie je duidelijk de winst die je uit deze projector kan halen t.o.v. de DLA-RS400/DLA-X5000 die al erg goed is. Het diepere zwart komt overal en altijd meteen terug, maar ook de grotere hoeveelheid lichtopbrengst. Hiermee komt HDR wel zeer goed tot zijn recht en dit op een 270 meter breed scherm.

Voorheen keken wij wisselend op de Sony VPL-HW65ES en of de JVC DLA-X5000 maar sinds we deze JVC DLA-X7000 in onze showroom hebben staan, kijken wij zelf eigenlijk alleen nog maar op deze killerbeast van een filmprojector.

Conclusie: Als je momenteel op zoek bent naar het beste in dit prijs segment, dan is het zeker de moeite waard om eens te komen kijken naar deze projector.
Weet je bij voorbaat al dat je dit echt niet kunt veroorloven, dan kun je er misschien ook beter maar niet naar kijken.

* De prijzen op de website van Mediasluis zijn voor deze projectors advies verkoop prijzen. Bel altijd even voor de meest actuele prijs.
Mediasluis heeft momenteel een mooie aktie lopen voor de JVC DLA-X5000 en de JVC DLA-X7000.

  • JVC DLA-X5000 wit en zwart
  • JVC DLA-X7000
  • Harderwater 50, 2993 DW Barendrecht
  • T 0180 85 33 91 - M 06 456 50 925
  • info@mediasluis.nl
NeverDull