Review: Sony VPL-HW55ES 26/06/14
De Sony VPL-HW55ES is een indrukwekkende filmprojector, een vlaggenschip in het 2K sigment, dat een stabiel beeld neerzet dat voor deze prijs echt ongekend is. Om deze reden gebruiken wij deze projector zelf ook geruime tijd in ons gezin.
Het uiterlijk van de Sony VPL-HW55ES ziet er, vind ik zelf, erg mooi uit en lijkt zo uit een Star Wars film te zijn binnengevlogen. De projector is zowel in het Zwart als in het Wit leverbaar. Voor in een huiskamer aan een wit plafond valt de witte versie mooi weg. Zelf vind ik de zwarte versie wel mooier en heb ik niet zozeer de behoefte om deze mooie projector te verstoppen. Wanneer je de doos openmaakt en de bescherming van de projector afhaalt, komt er een enorm wauw gevoel bij je op, zodra je de afgeronde glimmend zwarte bovenkant met de inkeping voor de lens aan de voorkant in het oog krijgt en deze mooie projector uit de doos mag hijsen. Sony heeft met dit ontwerp erg zijn best gedaan en mag absoluut trots zijn, wat zeker ook de reden is dat ze dit ontwerp al een tijdje in gebruik hebben. Natuurlijk, als het goed werkt en het ziet er mooi uit, waarom dan iets veranderen. Dit ontwerp is voor zo'n mooie professionele projector zelfs vrij compact vind ik.
Het professioneel uiterlijk van deze projector past zeker ook bij de beeldprestaties die hij levert. Deze projector maakt gebruik van een XRDS beeldtechniek en oogt daardoor zeer analoog, wat veel fotografen en videografen erg zal bevallen, zeker omdat er vrijwel geen zichtbare pixelstructuur te zien is en kleuren zeer realistisch ogen en dit met een zwartniveau om van te smullen. Met het vorige model deed Sony velen al diep verbazen, maar dat heeft Sony met deze Sony VPL-HW55ES nog eens extra weten te verfijnen. De beeldproccessen in deze projector hebben een soepelheid waar menig andere projectorbouwer een voorbeeld aan kan nemen.
Laten we deze mooie lichtkanon eens gauw onder de loep gaan nemen.
Lens
De Sony VPL-HW55ES maakt gebruik van een lens die volledig handmatig bedient moet worden wat erg jammer is. De lens is van een goede kwaliteit en heeft een aardig zoombereik van 1.6x met een mooie groothoek en vult hier op een afstand van 3,75m. een scherm van 120".
Hij heeft aan de voorkant een grote iets uitstekende ring om mee te focussen en dat voelt solide aan om dit in kleine stapjes met gevoel te kunnen doen.
* Tenzij je een gebogen scherm hebt aangeschaft zul je niet scherpstellen in het midden, omdat dan de hoeken niet scherp zijn en ook niet aan de zijkant omdat dan het midden niet scherp is, maar op zo'n derde van het schermbeeld voor een mooi gemiddelde scherpte. Met een gebogen scherm wordt dit gecompenseerd.
Meteen daarachter zit een ring om mee te Zoomen. Deze is wat verzonken maar heeft een uitstekent vlakje om vast te pakken en dit werkt vrij aardig om in kleine stapjes mee te kunnen zoomen. Natuurlijk had een electrische Zoom/Focus erg mooi geweest, maar dat is wat zijn formalige grotere broer juist weer forser maakte, want ook dit moet dan in de kast worden weggewerkt.
* Houd er rekening mee dat een zoomlens in zijn uiterste zoomstand een wat donkerder plaatje neerzet en in zijn uiterste groothoekstand het meeste licht doorlaat, maar in het midden van zijn zoombereik optisch het beste presteerd zonder vertekening.
Lensafdekking
Ja dit had wel mooier gemogen, want het afdekken van de lens moet met een grote kunstof lensdop, dat over de lens zelf geschoven dient te worden. Dit lukt nauwlijks zonder de focus te verstellen, met als gevolg dat je hem niet gebruikt, of steeds opnieuw de focus moet afstellen. Het zou mooier geweest zijn als de lenskap bevestigt kon worden zonder de lensring zelf te hoeven aanraken.
Lens Shift
Deze Sony VPL-HW55ES projector heeft een aardige lens Shift aan board, zowel horizontaal als verticaal met een ofset van horizontaal +/- 25% en verticaal +/- 71%. Dit maakt het erg makkelijk om deze projector te plaatsen. Het afstellen gebeurt door 2 kleine uitstekende ringen aan de bovenkant bij het lens gedeelte. Dit afstellen gaat erg handig zo en is zeer precies te doen al schiet ik soms iets te ver door en dan moet je eerst 2 slagen terug voor hij de lens weer meepakt de andere kant op. Ook heeft de verticale ring en horizontale ring een tikkie invloed op elkaar.
Heb je bv. de verticale Lens Shift op zijn plek staan draai hem dan ook even 1 slagje terug, wat nog geen invloed heeft op de lens zelf, voor je aan de horizontale Lens Shift gaat draaien . Dit omdat je bij het afstelen van de andere Shift richting toch wat invloed uit kan oefenen of de vorige.
Je kunt de Lens Shift ook niet in de uiterste stand zetten als je tevens de andere ook nodig hebt. Je verschuift de lens als het ware in een circel en zet je hem in de uiterste zijkant, dan kan de verticale Shift niet meer zover naar beneden als wanner de horizontale in het midden zou staan.
Buiten dat is het voor het optische beeldkwaliteit nooit goed om de uitersten te gebruiken, om vertekening te voorkomen. Het is natuurlijk het mooiste als je de projector zowel verticaal als horizontaal in het midden van een scherm zou kunnen hangen en tevens van de zoomstand, maar dan zouden we geen Zoomlens en Lens Shift meer hoeven te hebben natuurlijk.
* Het plaatsen van de projector vergt altijd even wat aandacht:
Plaats het beeld mooi op het scherm en maak hier gebruik van jel van de Lens Shift. Zoom iets uit zodat hij niet het hele beeld tot aan de kaders toe vult. Zorg dat het beeld aan geen enkele zijde, zowel boven, onder, links of rechts uitwaaiert. Is de rechter kant iets groter/langer dan links, dan staat de projector iets gedraaid naar rechts, draai de projector iets bij. Is de onderkant iets breder dan de bovenkant dan kantelt de projector iets naar beneden, dus schroef dan de pootjes aan de voorkant iets verder uit/of aan de achterkant iets verder in. Als elke zijden even lang zijn kun je beter zien of de projector scheef staat. Is dit helemaal goed, dan zoom je netjes in zodat het scherm tot aan de kaders is gevuld.
Hiermee voorkom je dat het beeld bij focussen aan één kant scherp is en aan de endere kant wazig. Veel Focus klachten komen hier uit voort.
Keystone
Natuurlijk heeft de Sony VPL-HW55ES projector een Keystone functie en is te bedienen via het menu. Hiermee kun je het beeld weer rechttrekken bij het plaatsen van de projector. Ik raad ten zeerste af om dit te gebruiken, omdat dit ten koste gaat van de resolutie van de projector. Vooral ook onnodig, omdat deze projector zo'n fijne Lens Shift heeft.
Auto Iris
Sony heeft voor zijn Sony VPL-HW55ES een Advanced Iris 3 systeem en deze werkt ontzetten goed. Tijdens het kijken naar film zie je hem vrijwel niet zijn werk doen. Natuurlijk,... als je er op gaat letten dan zul je het op de verwachte momenten wel kunnen waarnemen, maar tijdens het gewoon genieten van een film zal het niet opvallen en geen ergernis oproepen in tegenstelling tot sommige andere merken.
De Iris is op Auto Full te zetten en dan maakt hij gebruik van het hele spectrum aan licht, maar je kunt hem ook op Auto Limited zetten en dan gaat de projector maar tot zo'n 70% open. Dit heeft zo zijn voordelen. Je kunt de projector in zijn hoge lamp modes laten kalibreren (In Normal Lamp Mode is de projector nog steeds fluister stil) en hem voor 2D in Limited Iris gebruiken, maar voor 3D de volledige lichtopbrengst benutten. Zo heb je maar één ISF-Kalibratie nodig en kun je deze ISF-Kalibratie voor beide gebruiken en dit vergt maar een kleine aanpassing voor het 3D. Later als de Lamp begint te dimmen na zo'n 1000 uur of wat kun je de Iris gewoon op Auto Full laten staan.
Je kunt er ook voor kiezen om de Iris uit te zetten, maar dat zou reuze zonde zijn omdat deze projector juist zo'n ontzettende diepte geeft door het gebruik van de Iris.
Dan kun je de Iris beter op Manual zetten en handmatig op een stand naar keuze verplaatsen en dit in 100 stappen.
Afstands Bediening
Bij de Sony VPL-HW55ES zit een mooie afstands Bediening die zeer overzichtelijk is en lekker in de hand ligt. Na een tijdje bedien je hem zonder te kijken in het donker. Hij heeft natuurlijk wel verlichting, door op de linker bovenknop te drukken. De verlichting is mooi blauw en verlicht niet meteen je bioscoop op.
Je kunt uit 9 modi kiezen vanaf je AB. en onderin kun je direct bij de Sharpness, Brightness en Contrast, mits je het menu niet hebt gelocked. Je wilty ook niet dat als je per ongeluk half op je AB. zit dat de projector settings versteld raken. Je kunt ook makkelijk switchen 3D, Iris, Motion, GammaColor oot Reallity Creation settings enz.
Ook zit er een Pattern knop op om je projector af te stellen op het scherm qua plaatsing of met de Lens Shift.
Bedienings Paneel
Er zijn situaties dat het even handig is om de projector even snel te bedienen zonder Afstands Bediening als je bij de projector staat. In dat geval heeft de Sony VPL-HW55ES een paneel aan de linker zijkant, om dit te kunnen doen. Hier kun je de projector Aan- en Uitzetten en met de Menu knop en de Cursor door het menu heen wandelen.
3D Bril
De Sony VPL-HW55ES projector heeft voor 3D een ingebouwde IR transmitter en krijgt ook 2 Sony TDG-PJ1 3D brillen mee die tevens als accessoire zijn bij te kopen. Deze 3D brillen reageren zeer vlot (Na indrukken van de knop heb je in No-Time 3D beeld) en het 3D werkt zeer goed. De brede zijpoten houden eventueel licht van opzij mooi tegen, al adviseer ik om 3D met een shuttersysteem volledig zonder alternatief licht te doen dat niet met het systeem meeflikkerd. Deze 3D brillen zijn oplaadbaar via een mini USB kabeltje die word meegelevert bij elke bril. Hiervoor draai je een rubber klapje weg en komt de USB-poort vrij. Ook dit werkt allemaal erg handig. Het 3D beeld is met deze 3D bril wel wat donkerder als met die van sommige andere modellen zoals Xpand of de RF versie van Sony zelf. Deze 3D Brillen zijn ze wel een beetje fors en zitten wat zwaarder op je neus dan bv. de Universele Xpand brillen.
Ook is het mogelijk om een Sony AD025-RF-X1 3D Transmitter aan te schaffen die via het bij de projector geleverde verloopstekkertje in de zijkant is aan te brengen. Hiermee schakel je het IR 3D gedeelte uit en wordt de Projector een RF 3D projector, zie foto 3. Hiervoor heeft Sony de Sony TDG-BT500A RF 3D brillen als optionele accessoire die zeer compact zijn en zeer licht op je neus zit. Op de vergelijkingsfoto kun je zien hoe klein de RF 3D Bril wel niet is. De kwaliteit van deze Sony TDG-BT500A RF 3D brillen is ondanks het compacte formaat gewoon goed en flexibel en de scherpte van het beeld is wel zeer goed. De glaasjes zijn vrij klein, maar op 3 meter afstand zijn de hoeken van je 106" scherm gewoon goed zichtbaar. Deze 3D brillen zijn niet oplaadbaar maar werken op een CR2025 knoopcel en gaan ongeveer 100 uur mee. Deze 3D brillen hebben zelfs de mogelijkheid tot Simulview, wat inhoud dat je tijdens het kijken naar 3D met iemand die geen 3D kan verdragen, zijn of haar bril op 2D (Beide glazen op Links of Rechts) kan zetten.
Gamers gaan meteen op het puntje van hun stoel zitten, want zo is het mogelijk (Mits de game en je spelconsole dit toestaat) om met z'n tweeën fullscreen te gamen terwijl elk afzonderlijk alleen zijn eigen beeld ziet op hetzelfde scherm.
De Xpand X104 YOUniversal brillen konden dit al, maar nu ook deze compacte Sony TDG-BT500A RF 3D-brillen.
Wireless HDMI
Dit is met deze Sony VPL-HW55ES mogelijk via de optionele accessoire kit: Sony IFU-WH1 Wireless HDMI Transmitter
Deze Wireless HDMI-Kit is verrassend compact. Zowel de zender als de ontvanger zijn in hetzelfde kleine formaat. Om elk apparaatje te voeden is er een USB kabeltje voor meegeleverd, waar tevens 2 adaptertjes voor bijgeleverd zijn, maar niet zozeer nodig zijn als de Player en de projector een USB uitgang heeft, zeker ook omdat het 230V netsnoer nu erg groot oogt naast deze Sony IFU-WH1 Kit.
Deze kleine apparaatjes zijn erg gemakkelijk even aan te sluiten op bv. je laptop. Er gaat dan een klein HDMI kabeltje vanuit je laptop in de zender met tevens een kort USB kabeltje en hij is meteen gevoed en klaar om je beeld te verzenden. Ditzelfde doe je bij je projector of bv. TV met het ontvangertje en klaar. Als je een receiver hebt met HDMI ingang kun je hem ook daar aansluiten natuurlijk, want zo gaat het geluid wel ook meteen door je surround.
Het beeld ziet er heel schoon uit en de verbinding/HDMI handshake gaat erg snel en er is geen enkele vertraging met deze Sony IFU-WH1 Wireless HDMI-Kit ertussen gemeten. Hiervoor heb ik een Lagtime meting gedaan. De uitslag was precies hetzelfde als met de lagtime meting voor gaming, wat ik verderop heb staan.
De meting was eerst gedaan met een HDMI kabel van 3 meter rechtstreeks vanuit mijn laptop naar de projector. Daarna heb ik deze kabel uit mijn laptop gehaald en met de Wireless HDMI Receiver verbonden. De Wireless HDMI Transmitter heb ik met een HDMI kabel van een meter aan mijn laptop bevestigd, dus is de bedrading nog eens met een meter verlengt en komt de transmissie er nog eens bij.
Ik was blij verrast te zien dat het resultaat exact hetzelfde was, als met de rechtstreekse verbinding.
Dit alles maakt deze Sony IFU-WH1 Wireless HDMI-kit tot een erg handige accessoire, voor als je lange kabels moet trekken en dit niet mooi kan wegwerken, of gewoon als extraatje om zeer snel en eenvoudig even een laptop, mediaplayer of spelconsole aan te sluiten. Nog steeds prefereer ik wel een goede HDMI kabel voor een vaste opstelling als je die kunt wegwerken, maar zoniet,... dan is dit wel een mooie oplossing.
Lees de uitgebreide Wireless HDMI Transmitter review Hier
Aansluitingen
De aansluitingen van de Sony VPL-HW55ES zitten aan de zijkant linksonder van de projector. Dit zijn:
AC In, HDMI 1, HDMI 2, Mini D-sub 15-pin (RGB), Component Y Pb/Cb Pr/Cr, 3D Sync for external transmitter IR/RF, IR In Mini Jack, RS-232C D-sub 9-pin (female)
Lamp
In deze Sony VPL-HW55ES projector zit een Sony LMP-H202 200W UHP (Ultra High-pressure) lamp. Dit lijkt misschien niet zoveel vergeleken met de lamp Wattage die sommige andere merken voor hun projectors gebruiken, maar deze projector geeft ISF-Gakalibreerd een hoop licht. De is lamp is ook zeer stabiel in vermogen, want na 1000 uur zul je merken dat de projector niet eens zo heel veel lichtvermogen kwijt is.
Lichtlekkage
Dat is geen issue voor deze echte huisbioscoop projector en gewoon heel goed voor mekaar.
Ventilatie
Voor onder aan de lens zit een filter waarlangs de lucht naar binnen gaat. Tevens wordt de projector gekoeld aan de rechter voor-zijkant en van achteren onderin.
De projector blaast warme lucht aan de linker voor-zijkant. De projector kan dus niet in een smalle kast worden weggewerkt, want hij moet wel zijn warmte kwijt kunnen en frisse lucht kunnen happan. Aan het plafond of op een vrije plaats is het geen issue natuurlijk, en voor het geluid hoef je hem niet dicht te metselen.
Zelf heb ik hem wel in een kast staan, maar gaan we film kijken dan rij ik hem met beleid en via een systeempje naar voren tot een vaste stopplaats, zodat ik niet steeds weer hoef te focussen natuurlijk. Dit is ver genoeg zodat de ventilatie roosters vrij staan en ook de achterkant van de kast is open, zodat er aan alle kanten genoeg frisse lucht in de projector kan komen. Na de film en de afkoelingsperiode, rij ik hem terug en gaat het kastje weer dicht.
Geluids niveau
Deze projector is met zijn 21dB in de Normal Lampmode ontzettend stil. Dat is wel heel erg prettig en een enorme voordeel van deze Sony VPL-HW55ES
Het maakt dus niet uit in welke stand je de projector zet want je zult hem nagenoeg niet horen. Natuurlijk word hij nog stiller in de Eco Lampmode, maar je moet er wel echt op gaan letten tijdens een film wil je hem in Normal Lampmode kunnen horen, tenzij het een Silent Movie is. Je zult deze projector dus gewoon gebruiken naar hoe die lekker kijkt op dat gepaste moment.
Projectorfuncties en Menustructuur
Het menu is op deze Sony VPL-HW55ES erg overzichtelijk, met de hoofdtabs aan de linkerkant van boven naar beneden. Als je op zo'n tab staat zie je rechts meteen wat het allemaal bevat.
Je kunt het hele menu op 2 plaatsen van het scherm laten opkomen (Zie foto 2) en zelf vind ik het handiger om hem linksonder te hebben staan, ook gezien het kalibreren, want je wilt het menu niet op de testpatterns hebben staan.
Bij Cinema Black Pro kun je de Iris- en Lampstand keuze maken en bij MotionFlow Filmprojector en Motion Enhancer instellen. Filmprojector geeft het effect meer weer van 24 beelden per seconde zoas in de bioscoop, maar zelf vind ik dit onrustig kijken. Diegene die hiervan houden zullen waarschijnlijk de Motion Enhancer ook niet gebruiken, terwijl ik die op Low heb staan. Dit geeft een heleboel rust en deze projector doet dit zeer netjes.
Bij expert setting onderaan dezelfde 1e tab, kun je bv de Gamma hoger of lager zetten, voor meer diepte of juist meer detail.
Custom heb ik op 3 staan omdat dit het dichtst bij 6500K (Kelvin) uitkomt. Hierbinnen kun je de witbalance regelen (Zie foto 3), maar let wel,... dit kun je alleen wijzigen met meetapparatuur en zonder kun je hier beter wegblijven.
Onder de 2e tab kun je in het CMS (Color Management System) om de kleuren fijn af te stellen naar Holywood standaard. Deze staat standaard ook uit, tenzij je de projector bij Mediasluis koopt omdat hij dan ISF-gekalibreerd is. Ook hier kun je beter niks verstellen zonder meetapparatuur.
* Het is totaal zinloos om settings van andere projectors over te nemen omdat dit per model uit één serie al enorm verschilt. Elke projector of TV heeft echt een eigen ISF-Kalibratie nodig.
Met de afstands bediening kun je rechtstreeks bij veel functies terecht. Zelf had ik dit liever niet, omdat als je per ongeluk op de afstands bediening leunt, je zomaar een of andere setting kunt wijzigen. Om dit te voorkomen kun na je projector mooi afgesteld te hebben, het menu op slot zetten zodat je niet per ongeluk via een toets op de afstands bediening je settings verandert. Dit doe je bij de 5e tab op setting lock (Zie foto 5), door hem op A of B te zetten. Je kunt hier altijd weer bij komen.
Modus
Deze Sony VPL-HW55ES projector heeft maar liefst 9 verschillende Modi waar je uit kunt kiezen en deze zijn ook rechtstreeks via de afstands bediening te wisselen. Dit zijn:
Film 1, Film 2, Reference, TV, Photo, Game, Bright Cinema, Bright TV en User.
Reference en User staan in eerste instantie met elkaar in verbinding, dus na een ISF-Kalibratie op bv. Reference kun je de User tweaken voor een andere Gamma of 3D functie.
Memory
Deze Sony heeft niet een memory op de manier dat je een ISF-Kalibratie compleet kan wegsaven en in elke Mode kan laden. Dat vind ik wel jammer, gezien dat dit bij de Epson projectors erg handig gedaan is. Wel kun je een bepaalde Mode afstellen op een Witbalance van bv. Custom 3 en op de CMS zetten van User 1, 2 of 3. Als de andere instellingen dan anders staan komt de ISF-Kalibratie niet op zijn plek en zal niet niet het gewenste resultaat opleveren.
Misschien dat Sony dit in de toekomstige projectors alsnog kan toevoegen. Laat je de projector ISF-Kalibreren op meerdere Mode's, voor bv. 2D, 3D en Sport dan is het voor een gewone gebruiker erg makkelijk om zo'n kalibratie te laden en dan bv. bij Sport de geavanceerde functies uit te zetten, om de projector sneller te maken en dit weg te saven als Game-Mode. Of dat je bv. bij het kijken van een complete seizoen van een bepaalde serie met een kwalitatief slechte transfer met een grijs zwartniveau, het zwartniveau wat dieper afsteld en dat dan even gaat wegsaven zodat je niet telkens als je één van die 22 afleveringen gaat kijken je of zit te ergeren, of het zwart steeds gaat veranderen.
Ik raad altijd ten zeerste af om aan een ISF-Gekalibreerde Mode te gaan zitten tweaken en zeker uit de Witbalance en CMS te blijven, al krijg je wel een verslag mee met daarop ook de settings van die Mode.
Panel Alignment
Een belangrijke functie die ik hier wil vermelde is dat je de panelen kunt uitlijnen. Dit kan nodig zijn omdet LCoS en LCD projectors met 3 panelen werken en deze staan nooit echt 100% perfect over elkaar heen hoe goed ze het ook proberen. Dit mag natuurlijk alleen in hele kleine marges schelen. Te grote afwijkingen zou ik nooit goedkeuren. Deze convergentie verschillen geven de projector iets minder scherpte, dan zeg maar een 1 chip DLP, maar een goede Panel Allignment doet wonderen.
Hiervoor is dus deze Panel Alignment voor en de meeste projectorfabrikanten die zichzelf serieus nemen voegen deze functie ook toe. Dit kun je op deze Sony VPL-HW55ES vinden op de 6e tab onderaan, zoals je op de foto's kunt zien. Dit verstellen doe je afzonderlijk voor Rood en Blauw. De groene is als basis vast gezet. Je kunt ervoor kiezen om het hele paneel te shiften, maar als dat niet afdoende is, kun je dit ook nog eens plaatselijk doen.
Ik heb dit bij mijn projector met shift gedaan en werkte goed. Dit gaf net dat extra beetje scherpte in het gehele beeld.
Uit de doos - Metingen
Voor wie niet bekend is met ISF-kalibratie is dit stuk misschien erg interessant:
Wat is een ISF-kalibratie en waarom zou ik voor zo'n ISF-service kiezen?
Deze Sony VPL-HW55ES projector zag er vanuit de doos best wel aardig uit. Het was wel nodig om dat sprankelende eruit te krijgen met een ISF-Kalibratie, maar meestal tref ik het dramatisch aan en dat is hier niet het geval.
Heb je bij deze projector dan geen ISF-Kalibratie nodig?
Wel, het RGB zie je van links naar rechts, vanaf de 10 IRE steeds verder uit elkaar vallen. Dat is niet zo dramatisch, maar zet je dit met een Greyscale kalibratie op elkaar dan geeft dat het beeld een mooie diepere scherptewat meer realistischer kijkt, alsof je uit een raam kijkt.
Op de CIE kleurendriehoek zie je dat Rood, Geel en Magenta qua Tint van hun plek zijn verschoven, waardoor het Wit ook meer naar Cyaan neigt te gaan.
Ditzelfde zie je ook op de Gamut Luminance Chart gebeuren, waar de Luminatie (Kleurintensieteit) van Groen over de DeltaE 1 gaat en Blauw over de DeltaE 2 wat welliswaar nog niet zo zichtbaar is, omdat het menselijk oog het pas echt waarneemt als de foutjes boven de DeltaE 3 gaan. Rood daarentegen komt al tot de DeltaE 5 en Magenta gaat al richting de DeltaE 6. Dit is visueel wel waarneembaar omdat het oog erg gevoelig is voor Luminantie in kleuren zie je vooral in het wit en grijs.
Nu verkleurd de lamp gedurende de eerste tientallen uren altijd erg snel. Dit wordt dus wel steeds erger en ziet er na 200 uur echt niet mooi uit. Als je al met een afwijking begint is dat des te erger natuurlijk. Gezien dat deze projector wel redelijk op zijn kleur zit, laten sommige klanten hun Sony VPL-HW55ES inderdaad gewoon meteen naar huis sturen en komen voor hun eerste ISF-Kalibratie na de 200 uur pas langs. Wel is het noodzaak dat je de Sony VPL-HW55ES met Test Patterndisk wat afstelt, bv. met een DVE Disk en er zijn er wel meer.
Laat je hem meteen ISF-Kalibreren, zie je met je visite wel meteen hoe spectaculair jouw projector kan presteren in de Hollywood standaard, want volledig afgesteld is het toch wel een andere beleving. Ook wen je dan niet aan de verkeerdeinstelling van kleuren. Het is soms om te huilen hoe mensen naar hun TV zitten te kijken, met knalrode gezichten en een beeld waarbij je het liefst een zonnebril op zou zetten.
Na ISF-Kalibratie - Metingen
Het is echt fantastisch om met deze projector te mogen werken en tijdens het kalibreren word ik echt blij. De Sony VPL-HW55ES is ontzettend stabiel en dit merk je meteen wanneer je na de Greyscale kalibratie en het CMS weer teruggaat om de Witbalance te meten. Sony heeft dit goed voor mekaar, want alles blijft bij deze Sony VPL-HW55ES projector gewoon op zijn plek staan.
Dit is bij veel andere merken wel anders en soms een hele worsteling om er stabiliteit in te krijgen. Je kunt niet na een meting zomaar doorgaan en verwachten dat je de vorige niet meer hoeft te checken of bij te werken. Meestal heeft de ene setting invloed op de andere en zul je net zolang moeten tweaken tot er een balance is bereikt. Dat raffel je niet even af in 3 kwartier.
Na het uitzoeken welke modus het dichtst bij de 6500K kwam en het afstellen van de basis: Panel Allignment, Scherpte, Contrast (Witniveau), Helderheid (zwartniveau), Kleur, Gamma enz., heb ik dus de witbalance gedaan met een Greyscale kalibratie en hiermee ook het uiterste zwartniveau en witniveau getweaked. Dit gaf al een enorme diepte in het beeld. Zoals je op de foto kunt zien loopt de Witbalance mooi recht. Het CMS werkte ook erg lekker mee en het resultaat maakte mij helemaal ontzettend blij. Zoals je op de foto kunt zien lopen de kleuren perfect tot in de hoeken van de kleuren driehoek volgens de REC709 standaard. Dit zorgt ervoor dat alle kleuren er precies zo uitzien zoals de regiseur het bedoelt heeft en het in Hollywood voor veel geld netjes werd afgesteld.
Ook de stabiliteit van de goede lamp die Sony gebruikt heeft zelfs hier invloed op.
De Gamut Luminace Chart laat zien dat alles ook qua Luminantie netjes onder de DeltaE 1 zit.
De Gamma Curve zit netjes op een gemiddelde van 2.2 en dit geeft een prachtige detail weergave. Je zou de Gamma op 2.4 kunnen zetten, om nog eens meer diepte te verkrijgen. Je verliest hiermee wel wat van de lichtopbrengst, maar dit geeft wel weer meer diepte aan het gehele beeld.
Ik heb naderhand alsnog een 2e Mode gekalibreerd in Gamma 2.4 en het resultaat is ook weer ontzettend mooi om te zien. De Gamma Curve loopt netjes tussen de 2.4 en 2.5 en de rest ziet er net zo netjes uit als bij de eerste meting.
* Projectors zijn meestal aan de Kalibratieverslagen te herkennen, omdat dit typisch de beperking en het gedrag van een bepaald model laat zien. Vergelijk de testuitslagen maar eens op verschillende reviewsites. Als een verkoper bij iedere projector altijd een perfecte meting laat zien, zoals bv. een CIE-driehoek waar de kleuren altijd perfect op de hoeken staan, kun je terecht je vraagtekens zetten. Dit neemt ook meteen het resultaat weg van een projector als deze die het wel echt zeer goed doet.
Laten we gauw gaan kijken hoe deze Sony VPL-HW55ES projector presteerd als we lekker wat films gaan kijken.
Beeldprestatie in 2D
Wat een genot is het om naar deze projector te mogen kijken. Het is verbazend mooi gewoon hoe je hier in de film gezogen wordt, met zo'n mooie diepte en vloeiendheid van het beeld als bij deze Sony VPL-HW55ES. Het beeld oogt erg dynamisch en de highlights (lichtrandjes om voorwerpen heen) schitteren echt. De projector heeft een enorme lichtopbrengst en dit in een ISF-Gekalibreerde mode. Kom je vanuit een binnenscene in de volle zon, zul je haast gaan knijpen met je ogen.
Wat ook meteen opvalt is dat het beeld zeer filmisch oogt. Dit heeft natuurlijk veelal ook te maken met de SXRD techniek van Sony dat totaal geen pixel structuur laat zien wat zeer analoog overkomt, wat meteen doet denken aan die goeie ouwe analoge tijd met Diaprojectie en Super8 of 16mm filmprojectie, al wordt ook dat hier overtroffen. Kleuren ogen zeer realistisch en ook hieraan zie je weer wat een ISF-Kalibratie doet. Natuurlijk moet de projector dit ook wel kunnen weergeven. Deze Sony VPL-HW55ES doet dat perfect.
De diepte in het beeld gaat ook in de lichtere scene's erg ver en komt hier dicht in de beurt van de betere DLP projectors. Bij donkere scene's is het erg indrukwekkend om te zien en valt meteen op dat Sony bij deze Sony VPL-HW55ES projector de beeldverwerking fantastisch onder controle heeft met een soepelheid om blij van te worden. Ook de Advanced Iris 3 doet zijn werk verbluffend goed en werkt vrijwel onzichtbaar, in tegenstelling tot andere merken waar je de Iris vaak wel kan zien en soms zelfs horen werken, waardoor veel mensen hem liever maar uitzetten of op een vaste stand.
Met een projector als deze Sony VPL-HW55ES is het beeld zelfs zoveel mooier dan in de bioscoop, waar je vaak naar een zoveelste kopie zit te kijken en als het digitaal is zijn de projectors vaak niet bijgehouden met hun ISF-Kalibratie en ogen ze te donker en verkleurd, en soms zit je levensgroot zelfs gewoon naar 2K te kijken. Het enige dat jou nog naar de bioscoop zou trekken is, als je niet kunt wachten om de film te zien. Tegenwoordig duurt het maar zo'n 3 maanden voor een film op Blu-Ray uitkomt en voor de prijs van 2 bioscoopkaartjes heb je hem voor jezelf op Blu-Ray en ziet het er vele malen mooier uit en kun je pauzeren wanneer het jou uitkomt.
Zwartniveau
Zoals ik al liet uitlekken, is het zwartniveau van deze Sony VPL-HW55ES projector ontzettend diep. Ook hierdoor ziet alles er uit alsof je uit een raam kijkt. Stoffen komen ook bijna voelbaar over. Naast de resolutie en vrijwel onzichtbare pixelstructuur van de SXRD panelen, doet het zwartniveau hier ook een enorme spreekwoordelijke 'duit in het zakje'. Sony maakt hiervoor gebruik van zijn nog eens verbeterde Advanced Iris 3 techniek en dat werkt ongelooflijk goed. De werking hiervan is ook vrijwel onzichtbaar.
Wanneer ik de openingsscene van de Batman Dark Knight film bekijk, dan geeft de openluchtscene van de Imax-opname echt een WOW effect. Ook de jassen van de bankrovers met clownmasker in de auto of wanneer ze de bank binnenkomen zijn diep en stralen kwaliteit uit en het materiaal lijkt hierdoor bijna voelbaar.
Sci-Fi films doen het sowieso geweldig en je gaat hier steeds grager naar kijken, omdat jouw projector zo mooi presteert hiermee. De zwarte hemel met fonkelende sterren in Transformers - Dark of the Moon is fantastisch mooi en voor je het weet heb je je mond openhangen tijdens de gehele intro.
Star Wars EPVI was ook zo'n genot om naar te kijken. Darth Vader met z'n glimmend zwarte pak en de witte Stormtroopers spatten van het scherm. De openingsscene met de ruimteschepen tegen de zwarte sterrenhemel geeft je een glimlach van oor tot oor die je voorlopig niet van je gezicht krijgt. Helemaal wanneer ze hun lightsabers trekken en het geluid nu niet meer het enige is dat indrukwekkend is, want deze lightsabers geven met deze Sony VPL-HW55ES projector echt licht. Het diepe zwart van deze projector verdiept de omgeving eromheen en zorgt juist ook hier dat het allemaal mooi loskomt van de achtergrond.
Ja, het is geweldig om al je favoriete films opnieuw te gaan beleven in jouw eigen huisbioscoop.
Alles staat en valt natuurlijk met de transfer van een film. Als het zwartniveau te licht is overgezet kun je daar weinig aan doen. Het is ondoenlijk om voor elk van zulke films steeds het zwartniveau aan te passen. Je zult mettertijd daardoor wel een stapel favoriete films gaan hebben, omdat die alles uit je projector halen wat hij kan geven, oftewel de projector haalt alles uit zo'n film wat erin zit.
Schaduw en Details
Dit is op deze Sony VPL-HW55ES projector heel erg goed. Ondanks dat het zwart zo mooi diep is gaat dit niet ten koste van de details in het beeld. Je zult nog steeds alles kunnen zien wat er in de schaduw gebeurt, ook tijdens donkere scene's wanneer de Advanced Iris het beeld verduisterd. Natuurlijk zorg ik er bij de ISF-Kalibratie voor dat tijdens het tweaken van het zwartniveau de 1% grijswaarde zichtbaar blijft, ook met de Iris in gebruik.
Het Witniveau wordt tijdens de ISF-Kalibratie op zijn uiterste kunnen afgesteld zodat het wit niet verkleurd in zijn RGB waarde. Dan nog geeft deze Sony VPL-HW55ES projector alles tot ver boven de video standaard van 235 Witniveau mooi weer. Zou je op de ISF-gekalibreerde stand een PC aansluiten die verder gaat dan het videostandaard van 16-235 dan laat deze Sony VPL-HW55ES die details ook gewoon zien. Maar goed,... je schaft zo'n mooie filmprojector als deze natuurlijk niet aan als dataprojector maar om je films in de beste kwaliteit, in dit prijsniveau en ver daarboven, weer te geven.
Helderheid in Ansi Lumen
Hier hoeft deze Sony VPL-HW55ES projector zich totaal niet te schamen. Sterker nog,... in de ISF-Kalibratie Mode geeft hij ongelooflijk veel licht.
Veel projectors geven na een ISF-Kalibratie nog maar een derde aan licht van wat er op de Specificaties staat. Nu heb je in een goed verduisterde omgeving op een scherm van 106" al meer dan genoeg met 500 Ansi Lumen aan ISF-gekalibreerd licht. Deze Sony VPL-HW55ES projector geeft maar liefst 1019 Ansi Lumen op Gamma 2.2 in de Referentie Mode na ISF-Kalibratie. Dit is echt fantastisch. De lamp staat wel op Normaal waardoor de lamp van de projector qua kleurdiepte ook mooier presteerd. Gezien hoe stil deze projector is kun hem ook makkelijk op Normal Lampmode laten staan. Het voordeel is dat je deze kalibratie dan ook kunt gebruiken voor 3D, na enig tweaken, wat ik graag voor mijn klanten overheb, juist ook omdat ikzelf zo'n 3D fanaat ben. Vind je dit te fel voor 2D, dan kun je dat mooi doen met de Advanced Iris op Auto Limited, zodat de meest open stand beperkt is tot zo'n 70%.
Ook voor 3D is komt deze enorme helderheid in ISF kwaliteit goed van pas, want normaal is 3D zo'n ondergeschoven kindje. Nou niet met deze projector, want ik meet 997 Ansi Lumen met ISF gakalibreerd licht en dit ziet er fantastisch uit.
Hieronder heb ik de Ansi Lumen voor elke Mode netjes in een tabel staan:
1019 Ansi Lumen - Reference ISF-Gekalibreerd
1079 Ansi Lumen - Film 1
766 Ansi Lumen - Film 2
1076 Ansi Lumen - TV
778 Ansi Lumen - Photo
1245 Ansi Lumen - Game
1160 Ansi Lumen - Bright Cinema
1157 Ansi Lumen - Bright TV
997 Ansi Lumen - 3D ISF Gekalibreerd
*Staar je niet blind naar de Ansi Lumen die fabrikanten voor hun product in de specificaties neerzetten. Deze vermelding is het uiterste van wat zo'n projector kan geven, maar totaal niet bruikbaar voor het serieus kijken naar film. Is de projector ISF-gekalibreerd om mooi natuurlijk videobeeld weer te geven hou je vaak maar een derde over van de aangegeven lichtopbrengst op de doos. In de meest optimale kijksituatie heb je dat ook absoluut niet nodig.
Frame Interpolatie
Deze Sony VPL-HW55ES projector heeft Frame Interpolatie onder de naam Motion Enhancer en dat doet hij ontzettend goed. Ik heb deze op Low staan en dat geeft een enorme rust in het beeld. Zet je hem in de hoge stand dan word het filmische beeld iets te realistisch alsof je naar Live-video zit te kijken en kan dit je uit de droomwereld halen die de regiseur voor ogen had voor de film, maar in de Motion Enhancer Low had ik daar totaal geen last van. Vooral tijdens Pans is dit een stuk rustiger om naar te kijken. Helemaal perfect wordt het in zulke crusiale momenten natuurlijk nooit. Sommigen vinden het flikkeren tijdens Pans juist weer mooi, omdat je dit in de bioscoop ook hebt. Voor die personen is het beter om de Motion Enhancer uit te zetten en de Film Projector functie te gebruiken wat helemaal dat authentieke gevoel weergeeft en het 24P materiaal zeer realistisch maakt in onze digitale 50Hz/60Hz tijdperk. Zelf hoor ik daar niet bij en ben juist erg blij dat dit effect, vooral bij Pans met de Frame Interpolatie wordt weggehaald waardoor het beeld gewoon lekker vloeiend loopt .
Deze functtie is vooral ook in het 3D een fantastische toevoeging en geeft nog meer rust, juist omdat 3D met een shutter systeem toch al snel wat onrustig kan overkomen. Deze projector heeft wel een erg snelle shutter voor 3D, maar de FI maakt dit nog wat rustiger.
* Frame Interpolatie versoepelt de bewegingen als wanneer je een hogere Framerate zou hebben gehad om het schokkerige uit snelle bewegingen weg te nemen, vooral goed zichtbaar bij Pans.. Pans zijn zijwaartse of opwaartse bewegingen van de camera. Stel je een bus voor met vierkante ramen die van links naar rechts langs de camera rijdt. Hiervoor zijn 24 beelden per seconde gewoonweg te weinig om het vloeiend te laten verlopen. De vierkante ramen met kozijnen klapperen schokkerig van links naar rechts. Oké,... dit heb je in de bioscoop ook, maar met de technieken van tegenwoordig hoeft dat niet meer. Frame Interpolatie berekend die tussenliggende beelden uit en plaatst die fictieve beelden er tussen. Zet je Frame Interpolatie te hoog krijg je vaak rare effecten te zien en verandert het filmische beeld in een Soap achtig videobeeld en verlies je de droomillusie die de regiseur wilt neerzetten, maar op een laag niveau is het tegenwoordig erg mooi en geeft het rust in het beeld.
Zelf vind ik, nu veel regisseurs toch al digitale camera's gebruiken dat ze met 60frs of 120fps moeten gaan filmen. Een droomwereld creëren moet niet aan een beperking van 24 beeldjes per seconde vastgeplakt worden. Filmmateriaal was erg duur en om die reden hebben ze toendertijd gekeken naar wat de minimale hoeveelheid benodigde beeldjes zijn die ze per seconde nodig hebben om een rustig beeld te creëren. Dit kwam toen op 24 fps. (frames per seconde). Met de snelle filmstijl die van MTV is overgenomen is dit tegenwoordig eigenlijk niet meer voldoende. Daarom is bv. The Hobbit nu al in 48fps gefimd. Ze zijn hier dus al mee aan het experimenteren.
Reallity Creation
Dit is een moderne sharpening techniek die ongelooflijk goed werkt. Dit komt rechtstreeks van zijn grotere €10.000 kostende 4K broer de VPL-VW500 af en is echt een toevoeging waar je wat aan hebt. De VPL-VW500 4K projector gebruikt dit om HD materiaal op te krikken richting het 4K.
Deze Sony VPL-HW55ES projector heeft dit dus ook en krijgt hierdoor een ongelooflijke scherpte waardoor alles helemaal los komt en elk detail goed zichtbaar is, in een mate dat dit het beeld heel realistisch maakt. Dit gaat echt een heel stap verder dan de oude sharpening techniek van voorheen, die ook nog steeds wel in deze projector zit, maar die je gewoon op 0 laat staan. Deze Reallity Creation werkt veel slimmer, maar mag nog steeds niet te hoog gezet worden, want ook dan ga je op een gegeven moment bij een testpatroon toegevoegde randvorming zien, maar wel op veel kleinere schaal. Blijf in ieder geval onder de 30 en liefst nog beneden de 20.
Bij een normale Sharpening functie zie je op een test patroon al vrij snel randvorming om fijne lijntjes verschijnen. Deze toegevoegde scherpte wil je niet hebben bij een hoge resolutie projector. Die kunstmatige randjes om een lijntje heen zorgt ervoor dat het lijntje dat ernaast licht weggedrukt wordt. Als je naar de haren van een kat kijkt en de te hoog afgestelde sharpening kiest ervoor om bepaalde haartjes te omtrekken met een toegevoegt lijntje om zo een schijnbare grotere scherpte te creëren, dan zie je in werkelijkheid de haar die naast de omtrokken haar ligt verdwijnen. Voor je het weet halveer je zomaar jouw High Resolutie van Full HD. Deze sharpening techniek dateerd nog uit het VHS Video tijdperk en was toen vaak wel nodig. Hier zijn we ver voorbij. Het is eigenlijk raar dat deze functie nog steeds in de hedendaagse weergevers terug te vinden is.
De Reallity Creation dat hierboven besproken is werkt anders, is zeer inventief en geeft een grote toegevoegde waarde aan deze Sony VPL-HW55ES projector. Het is zelfs verbazingwekkend dat dit in een projector van deze prijsklasse wordt meegegeven. Maar we zijn hier wel erg blij mee.
Beeldprestatie in 3D
WOW,... dit is erg indrukwekkend. Het 3D is erg helder en loopt ook nog eens soepel. Het is heel bijzonder om in deze kwaliteit de 3D films terug te zien, die in de bioscoop vaak te donker en flats overkwamen.
Deze Sony VPL-HW55ES projector laat het 3D gewoon in een ISF-Kalibratie mode zien en dat kijkt erg mooi. Tevens heeft deze projector genoeg lichtopbrengst om dit helder weer te geven en ziet het er op een 106" scherm fantastisch uit.
De Reallity Creation en Frame Interpolatie werken ook gewoon door in de 3D Modus en dit laat zien hoe serieus Sony het 3D neemt. Het beeld is hierdoor ongelooflijk scherp en heel rustig.
Bij de 3D film Gravity bv. is de hemel prachtig zwart met heldere witte sterren. De opnamen van de Hubble, de Space Shuttle en de aarde beneden zijn adembenemend en zo heb je jouw eigen 3D-Imax aan huis. Een film als Gravity heeft totaal geen impact op een TV van 60", want je blijft maar een buitenstaander zo, maar met deze projector op het grote doek, word je helemaal in de film gezogen en beleef je de spanning heel intensief, alsof je het zelf hebt meegemaakt. Dan doet het 3D ook echt wat met je, want het lijkt wel of je hersens het meer voor waar aannemen op deze manier. Ik heb er die nacht na het kijken in ieder geval wel meteen over gedroomt.
Ook is deze Sony VPL-HW55ES wel DE projector om te hebben als je aan 3D fotografie doet of 3D videofilms maakt, omdat het SXRD heel analoog overkomt en je zo weer je oude hobby van het analoog stereofotograferen op dia's of filmen in 3D op 16mm herbeleeft.
Je krijgt er 2x 3D Brillen bij op IR basis, dus je kunt in 3D meteen aan de slag en deze zijn los ook bij te bestellen, maar je kunt tevens ook uitbreiden naar RF waarvoor je dan meteen ook zeer compacte en lichte 3D brilletjes bij kunt kopen. (Zie de sectie 3D Bril.)
* Ook bij deze projector adviseer ik weer om bij het kijken naar 3D geen sfeerverlichting te gebruiken. Omgevingslicht dat niet meeflikkert met het 3D Shutter Systeem werkt als referentiepunt en maakt de 3D Shutter merkbaar en storend, in tegenstelling tot het licht dat van het scherm afkomt en de kamer oplicht, maar wel met deze frequentie meeflikkert en dus niet stoort.
Gamen
Ja dit is erg mooi op deze projector, want de beeldvewerking is erg vlot bij deze Sony VPL-HW55ES met een lagtime van 43ms oftewel een 43/1000 seconde dat neerkomt op een vertraging van 1 beeldje op de 24fps 1.3 beeldje op de 30fps, 2.2 beeldjes op de 50fps en 2.6 beeldjes op de 60fps.
Adventure games nemen je nog meer mee in hun wereld op het grote doek en met de diepte die het beeld heeft van deze projector zit je vaak met open mond te kijken.
Ook in 3D is gamen met deze Sony VPL-HW55ES projector echt tegek gewoon. Levensgroot vliegen met de ruimtevaartuigjes van Wipeout in 3D is ongelooflijk cool. Je word er helemaal ingezogen en het bepalen van afstanden is in 3D erg goed te doen. Tron ziet er in 3D ook prachtig uit net zoals de film dat doet. Ook het spel Super Stardust HD 3D blijft prachtig en de brokstukken vliegen om je oren voorbij en voor je het weet,... zelfs de tijd.
* Voor serieuze gamers die graag met een goede bedrade muis gamen omdat elke milliseconde telt is het goed om de projector eerst te komen testen, maar veel gamers zullen al erg tevreden zijn met deze Sony VPL-HW55ES. Je kunt natuurlijk voor een mooie DLP gaan om nog snellere processing tijden te halen, maar dan zul je het wel met een minder diep plaatje moeten doen, omdat DLP techniek z'n uiterste zwartniveau wel bereikt heeft.
Projectiescherm aanbeveling
Hier moet je goed bedenken wat je graag wilt doen met deze projector. Deze Sony VPL-HW55ES projector geeft ISF-Gekalibreerd prachtig veel licht, maar komt ook niet echt veel verder dan dat in de andere Modes. Wat is het dus wat je wilt doen.
- Hou je alleen van Film in 2D?
- Hou je van Sport en wil je graag met visite in een sfeerverlichte ruimte kijken?
- Hou je van 3D?
De projector is in ieder geval erg stil, ook in de Normal Lampmode dus die factor speelt niet echt een rol hierin. Het voordeel is dat je hem maar op één Mode hoeft laten te kalibreren in het ISF standaard en kun je die kalibratie met een kleine aanpassing voor verschillende doeleinden gebruiken.
Voor mensen uit de eerste groep, die niets geven om sportavondjes of 3D films is het prachtig om te projecteren op een 120" scherm met een spetterend mooi beeld en highlights die echt licht geven. 130" gaat ook nog wel, maar daar heb je wel zo'n beetje het limiet, want anders verlies je het mooie van wat deze projector kan laten zien. Tevens zul je de lamp dan sneller willen gaan vervangen. De lamp van deze Sony VPL-HW55ES projector is erg stabiel endregradeert niet zo heel erg snel als dat ik het wel eens bij andere merken heb gezien, maar toch.
Kijk je veel Sport en wil je dit graag met wat sfeerlicht aandoen, dan adviseer ik zeker niet groter te gaan dan 106". Eigenlijk is dit niet de projector om met verlichting aan te gaan zitten kijken. Alsof je met een Aston Martin Vanquish een koelkast gaat vervoeren. Het kan natuurlijk wel. Tijdens het WK hadden wij 2 schemerlampen aan de achterkant van ons 106" scherm aan staan, maar het raam naast het scherm was verduisterd. Dit was goed te doen en het is erg mooi om voetbal te kijken met een projector dat een ISF-Kalibratie heeft ondergaan, want het gras was echt zo groen als het wezen moest en de gezichten waren zoals het hoort, in tegenstelling tot hoe het er bij veel mensen uitziet, die dan zowat naar een tekenfilm zitten te kijken. Ja wij zaten echt op de eerste rang bij het WK en alles zag er levens echt en levens groot uit. Wel was het beeld veel dieper toen we bij de laatste wedstrijd het licht volledig uitdeden. Het scherm licht toch de kamer op dus je ziet mekaar en de bier met chips toch wel staan.
Hou je van 3D films, of fotografeer je of film je zelf in 3D, dan is een 106" scherm wel het mooist om te gebruiken. In dat geval zul je in het begin tijdens het gewone filmkijken in 2D, dit met de Iris in Auto Limited doen of gewoon lager afgesteld, anders is het beeld wel heel helder. Dit is natuurlijk best mooi, maar het is nog mooier als het verschil van helderheid tussen 2D en 3D minder groot is. Met een 106" projectiescherm heb je een 3D beeld om van te smullen en heb je echt dat WOW gevoel bij het zien van de highlights of koplampen die 's avonds echt licht lijken te geven, en dit tijdens 3D.
Je kunt ook wel groter gaan hoor en een 120" scherm gebruiken, maar je raakt dan al wat van het sprankelende kwijt in het beeld. Ook dan ziet het 3D er nog goed uit, maar kom je wel in de zone waarin die mensen die graag klagen dat 3D altijd zo donker is, dit ook sneller bij jou gaan doen. Je verliest dan al gauw dat WOW gevoel. Toegegeven, je hebt wel nog steeds meer lichtopbrengst dan in menig bioscooptheater, maar het doel is om te streven naar mooier dan dat. Met deze Sony VPL-HW55ES projector is dit mogelijk.
Garantie
De garantie voorwaarden is op deze Sony VPL-HW55ES erg goed en geeft meteen een veilig gevoel, omdat Sony hiermee zelf ook laat zien dat hij zijn product vertrouwd.
Deze projector word bij Mediasluis verkocht met 3 jaar Prime Support (Repair, Helpdesk and Logistics) en 1 jaar of 1000 uur op de lamp.
In die periode bljft Sony voor je klaar staan met hun zorg via Helpdesk en als er iets met de projector aan de hand mocht zijn lost Mediasluis dit samen met Sony voor je op.
Conclusie
Sony heeft erg zijn best gedaan om het vorige model dat al erg mooi was nog eens te verbeteren, want deze Sony VPL-HW55ES is echt een klasse product, een ontzettend mooie projector, de top voor wat je voor dit geld op 2K gebied kunt kopen. Het uiterlijk is prachtig en deze projector is door de Lens Shift (Hor./Vert.) en ruime Zoomlens erg makkelijk te plaatsen. Tevens is hij in het Zwart en in het Wit leverbaar. Als accessoire kun je hem zelfs uitbreiden met Wireless HDMI.
Waar het vorige model net iets achterbleef, is deze projector uitermate precies te kalibreren in het ISF standaard en geeft de kleuren met de uiterste precisie weer. Ook geeft hij in de ISF-gekalibreerde mode enorm veel licht. De beeldtechnieken die worden gebruikt verlopen heel soepel en alles oogt daardoor ook erg gladjes. Het diepe zwartniveau geeft het complete beeld een diepe en realistische look waardoor materialen heel echt overkomen. Door de SXRD techniek ziet het beeld er zeer analoog uit, en de Reallity Creation laat heel veel detail zien in het beeldmateriaal. Dat maakt deze projector bij uitstek interessant voor fotografen en videofilmers, maar ook in de 3D wereld is dit fabtastisch, omdat deze Sony VPL-HW55ES dit alles met hetzelfde gemak laat zien in 3D. Het 3D kun je kun je ook nog eens van IR uitbreiden naar RF 3D met een wireless transmitter en de compacte RF 3D brillen.
Het is een lust om naar deze projector te kijken. Je wilt echt niet meer naar de bioscoop als je hem thuis hebt staan, omdat het er bij je thuis gewoonweg stukken mooier uitziet.
Als je geïnteresseerd bent in deze projector kun je terecht bij Mediasluis.
Vergelijking: Sony VPL-HW55ES vs Epson EH-TW9200W
Dit is een Titanen-strijd tussen de twee meest populaire videoprojectors van dit moment, de Sony VPL-HW55ES en de Epson EH-TW9200W. Er zijn altijd een hoop personen die hun keuze hierin niet weten te maken.
Dit zijn projectors met twee verschillende technieken.
- Sony gebruikt voor zijn Sony VPL-HW55ES een LCoS techniek, genaamd SXRD.
Bij SXRD wat reflectief werkt, wordt elke pixel van achteren aangestuurd, waardoor er geen sprake is van een afkadering. Hierdoor zijn de pixels vrijwel onzichtbaar, zelfs van dichtbij, en dit oogt meer als analoge film. Door deze reflectieve techniek ogen kleuren ook erg mooi en zacht.
Deze Sony VPL-HW55ES is extreem goed en geeft alles weer met een soepelheid dat ongekend is.
- Epson gebruikt voor zijn Epson EH-TW9200W een 3 LCD Chip techniek.
Bij LCD gaat het licht door de panelen heen, en dus moet elke pixel langs de rand worden aangestuurd met 'zeg maar een dun draadje', waardoor elke pixel wordt afgekaderd en zichtbaar is. Omdat we het hier over een Full HD projector hebben, moet je wel dichter bij het scherm gaan staan dan dat je zou doen tijdens het kijken van een film.
Het zwartniveau ligt van beide projectors ongeveer gelijk, al is het native zwart van de Epson EH-TW9200W wel iets donkerder. Toch is dit tijdens het filmkijken in de meeste scenes niet altijd zichtbaar en ziet de Sony VPL-HW55ES er soms juist weer wat dieper uit. Dit komt door de beeld technieken die beide projectors toepassen om het beeld dynamisch weer te geven. Één van deze technieken is bv. een automatische Iris. Deze kun je bij de Epson EH-TW9200W af en toe zien en horen werken en ga je er op letten kan dit voor sommigen storend zijn. Bij de Sony werkt dit erg soepel.
De Sony VPL-HW55ES is een projector die gekalibreerd ontzettenmd helder is en meer licht geeft dan de Epson EH-TW9200W. Door die enorme lichtopbrengst ziet de Sony VPL-HW55ES er gewoon veel dynamischer uit. Hierdoor kan de Sony VPL-HW55ES voor het serieus kijken naar film ook een groter scherm aan. In de Normal Lamp Mode is de Sony VPL-HW55ES ook nog eens fluisterstil ten opzichte van de Epson EH-TW9200W die in de Normal Mode wel hoorbaar is, al is ook die nog steeds niet echt heel storend hoor. Daarentegen kan de Epson EH-TW9200W met zijn Dynamic Mode wel weer meer licht geven voor tijdens het kijken naar Sport met sfeerverlichting aan en in dat soort situaties als een echte lichtkanon dienen.
3D is op beide projectors ontzettend mooi en rustig, maar op de Sony VPL-HW55ES toch wel net wat helderder,... zeker ISF-Gekalibreerd een lust voor het oog. Sterker nog,... voor serieuze 3D liefhebbers, zoals 3D-Fotografen en 3D-Videografen, is de Sony VPL-HW55ES toch wel de projector om te overwegen, omdat het tevens door de SXRD techniek zeer analoog overkomt. Beide projectors hebben tevens Frame Interpolatie en is ook bruikbaar tijdens het kijken naar 3D.
De Sony VPL-HW55ES heeft een functie dat Reallity Creation heet, wat een zeer slimme techniek is om het beeld meer diepte en scherpte te geven. Dit komt rechtstreeks van zijn grotere 4K broer (Sony VPL-VW500) en werkt fenomenaal. Deze functie kan de Sony VPL-HW55ESblijven gebruiken en dit geeft ook tijdens het kijken naar 3D een prachtig scherp beeld.
De Epson EH-TW9200W heeft Super Resolution, dat als je het niet verder zet dan 2 ook erg mooi is, maar niet van het kaliber als dat van de Reallity Creation van Sony. Het nadeel van de Reallity Creation is weer dat het de foutjes in films met een slechte transfer met bv. veel filmkorrel ook duidelijker laat zien.
De electronische lens afsluiting van de Epson EH-TW9200W is wel zeer slim opgelost. Hier kan Sony weer wat van leren, want op de Sony VPL-HW55ES is de lensdop niet bruikbaar zonder dat je de focus ontregeld.
De Epson EH-TW9200Wligt qua prijs gelijk aan de Sony VPL-HW55ES, maar heeft voor dat geld wel meteen Wireless HDMI met een 5x HDMI Switcher ingebouwd, waarmee je zowel wireless verbonden kunt zijn als met een analoge HDMI Out en deze werkt heel erg goed. Dit is ontzettend hamdig om lange bekabeling te omzeilen dat ook best prijzig is, maar ook erg makkelijk om even een Laptop of Gameconsole aan te sluiten zonder kabels te hoeven trekken. Sony heeft deze mogelijkheid ook, maar dit is optioneel met deze Sony IFU-WH1 Wireless HDMI kit.
Als laatste puntje, en ook niet echt onbelangrijk,... het uiterlijk, want ook dat is van beide projectors erg mooi,... De Sony VPL-HW55ES met zijn Star Wars-look en de Epson EH-TW9200W met zijn tech-design. Het zijn beide projectors die zeker gezien mogen worden.
Vergelijking: Sony VPL-HW55ES vs Sony VPL-HW50ES
Wel apart natuurlijk, maar ik wilde dit toch even doen, omdat in dit prijsniveau de Sony met zijn eigen vorige model VPL-HW50ES het dichtst in de beurt komt qua concurentie.
Ten opzichte van de vorige Sony VPL-HW50ES die ook al erg goed was, ziet het beeld er nu op de Sony VPL-HW55ES toch weer net wat meer afgerond uit. Het is moeilijk te omschrijven, maar het mooie van de vorige versie gaat hier gewoon net weer wat verder. Het zwart is nog iets dieper, maar ook de kleuren zijn gewoon iets voller, waardoor het geheel wat ronder of gladder, in ieder geval weer net wat realistischer oogt. Dit zie je bij de kalibratie-metingen al in de kleurdiepte die bij de vorige projector niet helemaal tot in de hoeken kwam en nu bij deze Sony VPL-HW55ES wel perfect voor mekaar is. Ook verloopt de gehele beeldverwerking weer net wat soepeler als bij het vorige model.
Ook heeft de Sony VPL-HW55ES de mogelijkheid tot Wireless HDMI via de optionele Sony IFU-WH1 Wireless HDMI Transmitter.
Tevens is er de mogelijkheid voor RF 3D wat ik zelf een verademing vind ten opzichte van de IR versie 3D, omdat je afstands bedieningen met RF gewoon bruikbaar zijn.
Nu tijdelijk een Sony VPL-HW55ES zomeractie
Tijdelijk heeft Sony nu een fantastische actie met deze projector en is wel even de moeite waard om hier te vermelden. Deze Sony VPL-HW55ES, zowel de zwarte als de witte versie, is momenteel te koop voor maar €2499.
Echt onvoorstelbaar dat je voor dit geld een projector kunt kopen met deze kwaliteit.