Review: Grote JVC projector upgrades via firmware JVC DLA-NP5, DLA-NZ7, DLA-NZ8 en DLA-NZ9 22/11/22

Wat JVC hier heeft gedaan is echt weer ontzettend mooi. Voor wie al een JVC DLA-NP5 heeft waarvan je HIER een review kunt lezen, of een JVC DLA-NZ7, een JVC DLA-NZ8, of een JVC DLA-NZ9 heeft waarvan je HIER de review kunt lezen, krijgt nu als het ware een hele nieuwe projector van JVC om het nieuwe jaar 2023 mee binnen te gaan. Er is namelijk zoveel aan gesleuteld dat dit normaal op een nieuwe serie projectors van toepassing zou zijn. Dus staat jouw model hiertussen, let dan goed op. Voor wie deze nog niet heeft en aan een bioscoop voor in huis zit te denken, let dan goed op.
De kans is groot dat jouw komende projector hiertussen staat.

Het is niet de eerste keer dat JVC als het ware nieuwe projectors uitdeelt aan degene die al een recent lopend model hebben. Dit deed JVC ook al in het 2e jaar nadat de JVC N-serie was gelanceerd. Ook toen kwam JVC opeens met hun revolutionaire Frame Adaptive HDR aanzetten welke de wereld van 4K HDR projectie voor consumenten compleet op zijn kop zette. Nog steeds kan de concurrentie hier met hun projectie weergave van 4K HDR niet aan tippen. Ook nu weer komt JVC met een compleet nieuwe reeks projectors aan, via een zeer uitgebreide firmware update - nou zeg maar UPGRADE, want het verschil in beeldweergave is best wel groot.

JVC brengt via deze firmware het volgende:
* Een nieuwe HDR Level Mode is toegevoegd
* Twee extra Picture Modes voor Frame Adaptive HDR
* Een extra Laser Dynamic Mode (Alleen voor de NZ7, NZ8 en NZ9)
* Film Maker Mode, voor een getrouwe filmweergave in D65.
* Extra Schermen toegevoegd voor de Screen Adjustment Mode

We gaan hier bespreken welk verschil deze firmware heeft opgeleverd.

• JVC DLA-NP5 JVC DLA-NZ7, JVC DLA-NZ8 en JVC DLA-NZ9 serie projectors

Installatie van Firmware 2.0

Maar eerst de Firmware 2.0 installeren.

Je kunt dit je ISF-Service dealer laten doen, maar met de installatie van deze firmware behoudt je gewoon al je ISF-kalibraties, Lens Memory's en Panel Alignment instellingen, dus je hebt niks te vrezen. Er komen alleen wat extra functie keuzes bij welke enorm veel goeds doen aan het beeld. Vind je het niets, dan hou je de instellingen gewoon zoals je het ze had staan.

Hoe installeer je de nieuwe 2.0 Firmware?
- Via deze link kun je bij JVC de juiste firmware downloaden JVC Projector Firmware 2.0 nadat je onderin de Agreement hebt bevestigt.
- Pak de Zip-file uit op je PC met bv. Win-Zip of 7-Zip.
- Zet de uitgepakte bestand map met de naam UD_B5A1 in de Roots van een lege USB Stick geformatteerd in FAT32.
- Steek deze achterop in de USB poort van je projector, zie foto 1.
- Zorg voor de zekerheid dat er geen bron Aan staat welke met CEC via de HDMI Handshake enige invloed kan uitoefenen op je projector.
- Ga in het Menu bovenin naar de 5e Tab en daar omlaag naar Software Update, zie foto 2.
- Als het goed is krijg je te zien van welke Firmware je afkomt en met welke je deze gaat vervangen, zie foto 3.
- Bevestig met OK.
- Leg je afstandsbediening neer en raak deze en de projector niet meer aan.
- En nu maar duimen dat het stroom niet uitvalt.
Het installeren van deze firmware neemt zeer veel tijd in beslag, dus je kunt maar beter even een uurtje iets anders gaan doen tijdens het updaten.

Staat de projector echt helemaal Uit en ben je klaar,...  zet de projector dan Aan en ga met je afstandsbediening via het Menu naar de meest rechter Tab bovenin. Als het goed is staat er onderin bij Software Versie - v2.00.
Gefeliciteerd met je nieuwe projector.

Laten we snel gaan kijken wat er allemaal verbeterd is.

• JVC Aansluitingen
  • JVC Tab 5 Firmware Updaten
  • JVC Firmware Update naar 2.0
  • JVC Firmware 2.0 geplaatst

Settings Memory

Als eerste hebben ze iets aangepast dat niet eens in de lijst staat, maar wat mij voorheen vaak best irriteerde. Voor sommigen is dit maar een kleinigheid, maar ik ben er nu wel erg blij mee.

Wanneer je met de Settings Memory knop bovenin het midden op je afstandsbediening een weggeschreven Lens Memory kiest voor een betreffende Ratio van een fIlm en de projector volautomatisch het beeld hiervoor gaat aanpassen (wat prachtig werkt op een Scope Scherm of als je 2 schermen hebt), dan leg je meestal vast je afstandsbediening weer neer op tafel. Als voorheen dan het beeld goed afgesteld aansprong, stond daar opeens het menu weer op het scherm. Dus moest je opnieuw je afstandsbediening pakken om deze alsnog weer uit te zetten. Dit vergat ik iedere keer weer. Misschien omdat ik hier met meerdere projectors werk waarvan de anderen dit niet hebben. Vooral tijdens een demonstratie hier met meerdere projectors tegelijk, als ik dan van het 16:9 scherm naar het grotere Scope scherm overstap. Meestal klik ik dan op elke projector de Lens Memory tegelijk Aan zodat ze zich op het andere scherm kunnen gaan aanpassen. Wanneer ik intussen bij de projectors ben gaan staan om ze beurtelings af te dekken, bleek het menu van de JVC projectors weer vol in beeld te staan. "Nee he,... daar gaat het effect."

Nu is dat verleden tijd,... wat een opluchting.

• JVC Afstandsbediening
  • JVC Setting Memory

Filmmaker Mode

Als ik Filmmakers Mode lees dan denk ik meteen aan iemand die hier bij me is geweest om zelf een JVC projector met DCI P3 filter door te meten, omdat hij voor zijn beroep vaak 2K SDR films aan het masteren is voor in de bioscoop, waar ze ook voor 2K SDR een grotere kleurdiepte in DCI P3 gebruiken. JVC heeft hiervoor wel op de JVC DLA-NZ8 en JVC DLA-NZ9  een Film Mode waarbij er een DCI P3 filter wordt tussen geplaatst, maar als consument hebben wij hier niet veel aan, omdat ze onze 2K SDR films op Blu-Ray masteren in REC709 en niet in P3. Deze Filmmaker Mode heeft hiermee dus niks te maken

Filmmaker Mode is niks anders dan een wat meer neutrale video mode dat volgens JVC dichter bij de D65 kleur temperatuur zou moeten komen net als Sony met zijn Reference Mode, waarbij zoveel mogelijk technieken zijn uitgezet, zoals Clear Motion Drive, de Iris op de NP5 en de Dynamic (Laser) Control op de NZ-Serie. Ga je films editen, dan is het inderdaad wel goed om te zien wat zo'n film rauw doet, zonder dat je projector dit meteen mooier maakt dan het is. Zelf zou ik dan eerder een ISF-kalibratie Mode kiezen en alle dynamische functies gewoon even Uit zetten.

Om die reden heb ook op de JVC NZ8 een pre-calibration gedaan op Filmmaker Mode om te zien of het JVC daadwerkelijk gelukt is en ik meet inderdaad 6498 Kelvin.
Zoals je op de foto in de meting kunt zien, loopt ook de Greyscale een stuk strakker dan normaal vanuit de doos, al is dat na een ISF-kalibratie natuurlijk helemaal vlak. Het oog is wel het meest gevoelig voor Luminantie afwijkingen, want vanaf DeltaE 3 ga je deze al kunnen zien en kijk je naar de Gamut Luminance, dan zie je daar dat Blauw een zichtbare afwijking heeft van DeltaE 8. Ook de gamma heeft met zijn Preset 2.4 toch maar een gemiddelde gamma curve van 2.12 dus ja, het beeld kan echt nog een stuk dieper. Ook zie je dat de kleuren wat afwijken in de CIE Diagram. Natuurlijk kan dit alles met een ISF-kalibratie veel strakker en netter, maar toch ben ik hiermee positief verrast.
Filmmaker Mode is duidelijk niet hetzelfde als een ISF-gekalibreerde Mode, maar deze is vanuit de doos wel echt veel netter dan de andere Video Modes en maakt niet meteen van elke film een tekenfilm. Ga je dus in deze review HIER over de JVC NZ-serie naar het gedeelte van Helderheid in Ansi Lumen dan zie je dat deze Filmmaker Mode veel netter is t.o.v. Natural en Cinema.

Vergelijk ik de Filmmaker Mode met een 2K SDR ISF Mode, dan is het verschil echt wel goed zichtbaar en komt het beeld ISF-gekalibreerd veel meer tot leven. Geeft ook niks, want je koopt zo'n JVC High End Reference projector toch ook niet zonder ISF-service welke gratis wordt uitgevoerd bij de serieuze ISF-Servicedealer? Als je naar projectors kijkt in dit prijssegment, dan weet je wat voor een kwaliteit er te halen valt en wil je gewoon alles uit je projector halen wat deze kan geven om het beeld precies zo te laten zien als dat ze deze films masteren in Hollywood.

Koop je dus je projector bij Mediasluis dan zul je de Filmmaker Mode waarschijnlijk niet gebruiken. omdat je projector met meerdere ISF-gekalibreerde Video Modes komt voor 2K SDR, voor 3D wat er mooier uitziet dan in de bioscoop en natuurlijk voor 4K HDR DCI P3 en dat met ook nog meerdere gratis her-kalibraties. Daarbij wordt je projector altijd eerst uitvoerig nagekeken, waarbij meteen de panelen worden uitgelijnd, waarna deze pas zijn ISF-kalibraties ondergaat.

• JVC Pre-Calibration Filmmaker Mode

Screen Adjustment Mode

Ook heeft JVC de lijst met projectieschermen uitgebreid in de Screen Adjustment Mode. Dit is een functie welke het videobeeld nog wat extra aanpast op je soort van scherm, om zo het beeld net wat mooier neer te zetten. Om dit te doen ga je in het Menu bovenin naar de derde Tab. Ga dan omlaag en daar vind je de Screen Adjustment Mode, waarin je kunt aangeven welk merk en soort scherm je hebt, de zichtmaat en de gain waarde van het doek. Zo past je projector het beeld hierop aan.

Ik heb meerdere tests hierop gedaan en voor de videomodus vanuit de doos geeft dit inderdaad een toegevoegde waarde met een wat gedetailleerder beeld, waarbij fijne details net wat meer naar voren komen. Nooit werd het beeld zo gedetailleerd en levendig als met een ISF Mode, maar het deed de Filmmaker Mode wel goed.
Bij het testen van deze Screen Adjustment functie op een ISF-gakalibreerde Video Mode waar alles optimaal is afgesteld, werkte dat eigenlijk juist een beetje averechts. Zonder die Screen Adjustment functie oogt zo'n ISF-gekalibreerde mode toch net wat mooier en deed ik deze Screen Adjustment functie Aan dan gingen de meest fijne details juist wat meer verloren. Daarom kun je deze functie beter maar niet gebruiken bij een ISF-gekalibreerde projector.

Maar je kunt dit voor jezelf natuurlijk gewoon uitproberen zonder dat dit gevolgen heeft op de ISF-kalibraties. Vul in dit menu al je projectiescherm gegevens in, zoals je op foto 2 kunt zien. Eenmaal ingesteld kun je deze Screen Adjustment functie afwisselend Aan en Uit zetten om goed het verschil te kunnen zien en zelf te bepalen of je dit bij jouw scherm een mooier resultaat vindt geven of niet.

Hier in JVC's Screen Adjustment Table vind je een uitgebreide lijst met alle projectieschermen, waarvan je het door JVC toegekende nummer van jouw betreffende scherm op je projector in het Screen Adjustment Menu kunt invullen, naast het schermformaat en de gain waarde van het projectiedoek.

• JVC Screen Adjustment Menu
  • JVC Screen Settings
  • Projecta Home  Screen Deluxe

Laser Dynamic Control Mode 3

De JVC DLA-NP5 is een lamp projector en maakt gebruik van een Automatische Iris systeem. Deze Dynamic Laser Control Mode 3 is dus bedoeld voor de JVC NZ-serie Laser projectors zoals de JVC DLA-NZ7, de JVC DLA-NZ8 en de JVC DLA-NZ9 en is meteen een fantastische aanvulling. Zo goed als dat de JVC NP5 namelijk de fonkelende sterren van een gitzwarte hemel laat afspatten, doet geen enkel ander merk met zijn projectors na, maar ook JVC's eigen NZ-serie laser projectors konden dat niet op die manier doen. Waarom niet?

De DiLA panelen van JVC geven native een ontzettend diep zwart op het scherm, en bij de JVC lamp projectors met Auto Iris hoeft JVC zijn iris helemaal niet zoveel te knijpen als dat de concurrentie dat moet doen om een diep zwart te behalen. Daardoor fonkelen de sterren op een gitzwarte hemel met een JVC lamp projector nog steeds zeer indrukwekkend en blijven de details in zeer donkere scènes gewoon goed zichtbaar. De concurrentie haalt de weergave van dat zwart absoluut niet, maar probeert dit wel. Daardoor knijpen ze op zo'n moment de iris dusdanig ver dicht, dat het zwart weliswaar dieper wordt (al behalen ze nog steeds niet het niveau van JVC's DiLA projectors), maar drukken daarmee de details behoorlijk weg en ook de sterren op een zwarte hemel geven dan haast geen licht meer. De meeste laser projectors gebruiken geen iris, maar dimmen heel slim en ongelooflijk snel hun laserdiode. Maar daarmee hebben ze dat nadelige effect zelfs nog meer, omdat het dimmen van het licht nu eenmaal effect heeft op het gehele beeld. Dat geeft natuurlijk wel een zeer egaal en dynamisch plaatje met een mooi diep en egaal zwart, maar in de donkere scènes verliezen heldere objecten al snel hun intensiteit, waardoor lampjes in de nacht minder helder branden en de sterren op een zwarte hemel hun fonkelende effect verliezen.

Ook JVC's eigen Laser projectors hadden hier in bepaalde mate last van. JVC heeft hier dan wel het voordeel, dat ze vanwege het native veel diepere zwart van hun DiLA panelen de laser niet zo ver hoeven te dimmen als de concurrentie. Toch ging dat bij de JVC NZ laser projectors nog steeds iets te ver. Dat gaf wel een zeer indrukwekkend zwart op je scherm, wat verder ging dan we voorheen al gewend waren, maar lichte objecten in een donkere scène hadden opeens wat minder impact. Waarschijnlijk wilde JVC hiermee zijn reputatie van het ultieme zwart nog wat meer vergroten. Hiermee sloegen ze de plank een beetje mis vind ik. Oké, vergeleken met de concurrentie zoals Epson en Sony zag je nog steeds meer detail in dat inktzwarte op je scherm. Maar bij het afwisselen tijdens een demonstraties met zo'n sterrenhemel op het scherm moest een JVC NZ-laserprojector toch onderdoen voor zijn eigen JVC DLA-NP5 broertje en dat kan toch echt niet.

Dat vond JVC dus ook en daarom hebben ze dat opgelost met deze Dynamic (laser) Control Mode 3. De Laser projectors met hun Dynamic Control zijn natuurlijk vrij nieuw en deze techniek moeten ze gewoon nog wat beter onder de knie krijgen. Het was dus gewoon wachten op een firmware die hier verbetering in zou brengen en dat is gelukt. Als je deze firmware 2.0 hebt geïnstalleerd, dan blijven alle settings op de projector staan zoals je deze had ingesteld en dat is wel zo prettig. Je kunt nu dus geleidelijk aan alle nieuwe dingen even uitproberen om zo het verschil te bekijken en vind je het niks, dan zet je het gewoon weer terug.

Als je deze Dynamic (laser) Control op Mode 3 zet, dan zie je meteen dat het beeld wat meer dynamischer wordt. In lichte scènes lijkt er meer contrast te zitten tussen Zwart dat weer net wat dieper oogt en Wit dat nog wat meer helder lijkt te zijn. Dit effect is erg aantrekkelijk om te zien en geeft het beeld een wat meer transparante aanblik. Het is ook een veel slimmere dynamische laser mode, welke meer belang geeft aan de informatie in het beeld. Door hier dus beter gebruik van te maken knijpt deze het licht niet meer zo ver weg wanneer er nog wat lichte details in het zwart te vinden is en dat geeft een veel mooier gedetailleerd beeld met ja,... soms wat minder diep zwart als voorheen.

• JVC NZ-serie Picture Mode Dynamic Control 3

Beeldprestatie in 2K SDR - Dynamic Mode 3

In de bekende Batman Dark Knight scene op het dak zie je meteen al dat de lichte gebouwen nog witter- en de zwarte ramen nog donkerder zijn, terwijl alle details goed zichtbaar blijven. Zoomt het beeld dus verder in, dan zie je de spijlen van de ramen duidelijk meer van het geheel loskomen dan voorheen in Mode 1 of 2. Wat hier gebeurt is echt prachtig.
Dus gaan we meteen maar even een donkere scene opzetten om te zien wat hier gebeurt.

Transformers Dark of the Moon begint net als Star Wars ook met zo'n zwarte sterrenhemel. Ja hoor,... nu zien we dan eindelijk ook op de JVC NZ-Serie laser Projectors een prachtige sterrenhemel, waarbij de sterren werkelijk fonkelen en helemaal loskomen van de gitzwarte hemel. Wow, dit is het effect wat ik graag zie op een JVC projector. Oké, het zwart zelf gaat in deze zeer donkere scène met sterren in zijn Dynamic Control Mode 3 niet zo diep als in Mode 1 en 2 en komt hiermee wat dichter naar het zwart van de NP5 in de Low laser mode, maar daarmee zie je nu wel dat alle sterren en nevels prachtig loskomen van de gitzwarte achtergrond. Native heeft de NZ8 toch echt een veel dieper zwart dan de NP5, wat je goed kunt zien als je op de NP5 de Iris Uit zet en op de NZ8 ook de Dynamic Control Uit zet. Je moet het dus andersom zien. De NP5 heeft tijdens zo'n scène als dit met zijn lamp en Iris nu eenmaal het voordeel dat hij zijn licht intensiteit vol kan geven en met de Iris het zwart zodanig kan verdiepen, dat deze zelfs gelijkwaardig overkomt als de JVC NZ8 en in zeer donkere scenes zelfs wat dieper kan gaan. De JVC NZ7 heeft met zo'n scène dus even het nakijken op deze twee modellen. Maar gaat deze film wat verder en komen we met deze scène in een wat lichtere gedeelte, dan zie je meteen dat de NP5 het nakijken heeft op de NZ8. Toch blijft het dramatische effect van lichtjes op een zwarte achtergrond, zoals de sterren op een gitzwarte hemel met de JVC Lamp projectors met Auto Iris nog altijd wat mooier, omdat dit nu eenmaal het voordeel is van een projector met lamp die zijn volle lichtopbrengst geeft en tegelijkertijd  met een iris het contrast aanbrengt.

Ik heb maar meteen ook even de Sony VPL-XW5000ES Laserprojector mee laten draaien, wat voor zijn prijs echt wel een ongekend mooie 4K Laserprojector is, maar eerlijk is eerlijk,... die kan gewoon echt niet geven wat de JVC projectors laten zien, zelfs niet naast de NP5 al kost ook die natuurlijk wel iets meer dan deze Sony XW5000.

Misschien heb je net als mij een JVC DLA-NZ8, omdat dit eigenlijk qua prijs en functies de meest future proof 4K-120P HDMI 2.1 Laserprojector is van dit moment met zijn native veel diepere zwart weergave, zijn DCI P3 filter voor een 100% P3 kleurdiepte tijdens UHD projectie en zijn 4-voudige eShift-X techniek met 8K weergave. Heb je deze in een donkere bioscoop staan met een niet al te groot scherm, dan kan ik mij voorstellen dat je vanwege het ultieme zwart de Dynamic Control nog steeds op Mode 1 of 2 wilt hebben staan, want de details blijven dan toch wel zeer goed zichtbaar in die ruimte. Maar heb je een zeer groot scherm en staat deze ook nog in de woonkamer, of wil je gewoon een spetterend dynamisch beeld met fonkelende sterren op een gitzwarte hemel, dan gebruik je deze projector hoogstwaarschijnlijk het liefst in de Dynamic (laser) Control Mode 3.

• Andromeda Galaxy

Beeldprestatie in 3D - Dynamic Mode 3

Het is dan geen verrassing dat ook het 3D beeld hiervan profiteert. Ik heb nog geen projector gezien welke het 3D zo volwaardig mooi weet neer te zetten als dat de JVC projectors dit nu doen. Vooral de JVC NZ-serie laser projectors geven een zeer helder maar ook volwassen stereoscopische 3D beleving, waarvan de details in het beeld nu met de Dynamic Control 3 nog meer gedefinieerd worden weergegeven. De JVC projectors geven het 3D dus niet alleen maar met meer licht, maar de gehele beeldkwaliteit staat gewoon als een huis. Alle beeldverbeterende functies blijven op deze projectors gewoon werken, met inbegrip van de nieuwe Dynamic Control 3 op de NZ-Serie. Dat de dynamische functionaliteit van zowel de Auto Iris, of Laser Control maar ook de Frame Interpolatie blijven werken is iets wat je bij andere merken niet snel tegenkomt, want zij concentreren zich nog steeds op het geven van veel licht en zetten daarom liever alle dynamische functies uit, al zijn de meesten zelfs gestopt met 3D, wat best jammer is. De Sony VPL-XW7000ES heeft dan wel nog de mogelijkheid om 3D te projecteren en zelfs zeer helder, maar alsnog ook weer met een minder dynamisch plaatje, omdat alles in het menu opeens uit staat.

Er zijn nog steeds honderden 3D films te koop, al komen de nieuwste releases meestal niet meer uit in 3D. Zelf heb ik een mooie collectie 3D Blu-Ray films en geniet ik enorm van wat mijn JVC DLA-NZ8 laat zien, vooral na deze grote update.

Frame Adaptive HDR Modes 1, 2 en 3

Het is wel erg fijn dat JVC naar ons als ISF-servicedealer luistert en dan met een firmware update zo'n aanpassing doet. Op de JVC DLA-NZ8 en JVC DLA-NZ9 miste ik namelijk de mogelijkheid om 2 verschillende kalibratiemodi te maken voor Frame Adaptive HDR; één met het DCI P3 filter voor een 100% P3 kleurdiepte tijdens UHD projectie en één zonder dat filter, omdat deze best wel wat licht wegneemt en dat dan handig is voor klanten met een buitengewoon groot scherm. Nu moesten ze vooraf kiezen. Gewoon even het filter uitzetten door van Color Profile BT2020 Wide naar BT2020 Normal te gaan werkte niet, omdat de ISF-kalibratie behoorlijk anders is met of zonder dat filter. Ik kon dan wel handmatig naar BT2020 Normal gaan en handmatig een andere Witbalans kiezen, iets wat ik bij de demonstraties wel eens deed om beide modes te kunnen laten zien, maar voor de consument thuis is dat natuurlijk niet handig en op een gegeven moment vergeten ze misschien ook welke settings het nou ook alweer waren.

Bij het uitleggen van dit probleem aan JVC, werd mijn vraag uitgezet naar de japanners en daar wordt ook echt iets mee gedaan. JVC heeft zichzelf meteen maar ingedekt met 3 Frame Adaptive HDR Modi. Ik maak nu voor de NZ8 en NZ9 dus 2 Frame Adaptive HDR versies, één met DCI filter voor een getrouwe kleurweergave in 100% DCI P3 en één zonder dat filter voor nog meer lichtopbrengst. Wel moet je bij Auto picture Mode Select even aangeven welke je favoriet is zodat hij automatisch in die mode springt.

Wel moet ik zeggen, dat nu JVC ook nog eens de toevoeging van HDR (Level) Quantizer Wide heeft gedaan, de behoefte hiernaar veel minder groot is geworden en je de DCI P3 filter waarschijnlijk liever gewoon laat staan.

• JVC Frame Adaptive HDR 1, 2 en 3

HDR (Level) Quantizer Modes 1 en 2

HDR Level is nu HDR Quantizer geworden en heeft meteen 2 versies. De oude HDR (Level) Quantizer Normal en de nieuwe HDR (Level) Quantizer Wide. De verwerking van het HDR wordt mede bepaalt aan de hand van de informatie uit de MetaData van de film, waarop de projector anticipeert. Ook dit is aanzienlijk verbeterd en zelfs met films waar geen informatie bij meekomt maakt JVC nu mooiere keuzes. In hoeverre hij daarmee aan de slag gaat kun je eventueel nog bepalen aan de hand van je HDR Quantizer keuze Normal of Wide

HDR Quantizer Wide is nieuw voor ons en hier kiest de projector zo te zien een wat lagere Gamma Curve, zodat de gemiddelde ondergrond van het beeld een stuk helderder overkomt. Dit is vooral geweldig voor wie zich niet kon bedwingen en een scherm heeft aangeschaft van meer dan 3 meter breed. Je kwam er dan opeens achter dat je tijdens 4K HDR weergave op je 3,5 meter brede scherm liever de DCI P3 filter uitzette om extra licht te verkrijgen. Zeker bij Streaming van Netflix, Disney+ of HBO Max enz. waar de MetaData niet meekomt en het beeld daardoor een stuk donkerder wordt weergegeven t.o.v. dezelfde film via een 4K UltraHD Blu-Ray.

Eigenlijk is het best wel zonde om een NZ8 of NZ9 niet volledig te benutten met een 100% P3 kleurweergave tijdens UHD materiaal, al blijven het ook dan natuurlijk nog steeds wel zeer mooie 8K Laser projectors met HDMI 2.1 en of 4K-120P weergave. Maar nu, met de HDR Quantizer op Wide krijg je opeens zoveel meer licht dat je deze projectors alsnog weer met de DCI P3 filter kunt gebruiken voor die volle 100% P3 kleurdiepte, met nog steeds een heldere 4K HDR weergave op je 3,5 meter brede scherm. Hoe mooi is dat?

Ik vrees alleen dat er nu mensen zullen zijn die dan nog groter willen gaan en er dan zelfs voor kiezen om in HDR Quantizer Wide alsnog de DCI filter uit te zetten voor nog meer lichtopbrengst. Maar doe dat alsjeblieft niet.Heb je een wat kleiner scherm van 120" dan ziet het 4K HDR P3 beeld er in HDR Quantizer Normal echt mooier uit met meer diepte en ogen de kleuren in P3 echt veel mooier. Groter gaan qua schermformaat betekent echt inleveren in kwaliteit, ook al kun je de helderheid compenseren.

• JVC HDR Quantizer Mode 1 en 2

Beeldprestatie in 4K HDR P3 - Dynamic Mode 3 en HDR Quantizer

Dit ga je zeker waarderen. 4K projectie was bij JVC sinds de introductie van Frame Adaptive HDR natuurlijk al zeer volwaardig met hun projectors. Zeker t.o.v. van andere merken waar je het gevoel dat je er echt bij bent al snel verliest als de scène te donker wordt, door het gebrek aan diepte van het native zwart. Ook hun manier van de HDR verwerking zelf loopt wat dat betreft wat achter de feiten aan en zorgt er vaak voor dat objecten al snel wat wollig kunnen vervagen in de donkere achtergrond. Vanaf dat JVC met zijn Frame Adaptive HDR is komen aanzetten, zag je meteen al veel meer detail in dezelfde scènes, wat nu nog steeds bij een één op één vergelijk tijdens de demonstraties hier goed zichtbaar is.

Met JVC's Dynamic Quantizer 3 is dat nu zelfs nog beter geworden. Het gehele 4K HDR P3 plaatje op je scherm komt nu nog meer los, waarbij alle details er goed uitspringen. Materialen zoals kleding, maar ook glas en edelmetaal geven je nog meer het besef te weten hoe ze aanvoelen,Maar ook de verwerking van JVC's HDR Level met zijn nieuwe benaming HDR Quantizer is zichtbaar verbeterd en maakt nu automatisch ook veel betere keuzes. Voorheen zat ik nog wel eens te spelen met de handmatige settings van HDR Level, maar die behoefte heb ik nu totaal niet meer. Die 5 stappen van -2 naar +2 zijn ook te groot, terwijl de projector op Auto hier heel mooi tussen kan gaan zitten.

Dus voor een goed vergelijk pakte ik de voor mij wat bekende films en zo was ook Passenger meteen al een genot om naar te kijken, Zoals Jennifer Lawrence zittend bij het raam nu nog mooier loskomt van het heelal op de achtergrond, waarvan de sterren goed zichtbaar zijn.
Echt prachtig.
Ik was dus ook erg benieuwd naar de 4K HDR filmklapper ELVIS, welke op mijn Sony FWD-65A95K Quantum Dot OLED TV ongelooflijk mooi van het scherm afspat. Vanwege die TV kan ik eigenlijk alleen nog maar tevreden film kijken op min JVC DLA-NZ8. Deze film hadden wij in het Dolby CInema theater al gezien en maakte van mij een groot Elvis fanaat. Het was meteen duidelijk dat ze hier filmtechnisch erg hun best op hadden gedaan en goed gebruik hadden gemaakt van het HDR. Welnu, met deze laatste firmware 2.0 spat deze film Elvis werkelijk net zo mooi, of misschien wel mooier van mijn 120" Scope Scherm af. De openingsscène doet het echt grandioos goed. Werkelijk alles oogt zo levensecht alsof je er ter plekke bij bent. Vooral de 4K HDR opnames in Las Vegas geven je het gevoel alsof je zelf een helikoptervlucht neemt door Las Vegas heen.

De winst valt nog meer op bij streaming materiaal. Omdat bij de meeste streaming services de MetaData niet meekomt, zag dat er vaak veel te donker uit. Het kwaliteitsverlies werd alleen maar erger toen ze tijdens Covid 19 Europees besloten om de streamkwaliteit te halveren. Je kon op deze projectors voorheen wel de HDR Level handmatig verhogen naar 0 of +1, maar dan nog zag het HDR er niet geloofwaardig uit. Maar nu maken deze JVC projectors met de HDR Quantizer in de Auto stand een veel betere keuze om dit op te lossen en ziet het er opeens wel behoorlijk goed uit. Je kunt dus kiezen voor HDR Quatizer Normal, maar als je nog meer licht wilt hebben ook voor HDR Quatizer Wide. Zo scaled JVC een HDR film van Netflix, Disney + of HBO Max nu niet alleen meer geweldig op qua resolutie, maar ook qua HDR en is het geen straf meer om de nieuwste films 'gratis' te bekijken in je eigen thuisbioscoop.In de krant stond laatst dat de nieuwste bioscoopfilms voortaan al binnen enkele weken op streamingdiensten te zien zullen zijn, dus heb ikzelf echt geen reden meer om naar de bioscoop te gaan.

• ELVIS 4K HDR - Las Vegas

Conclusie

Het is niet overdreven om te concluderen dat JVC hier via een firmware upgrade een compleet nieuwe serie heeft gelanceerd. Zonder hier opnieuw in de technische details te vervallen geven deze projectors na firmware 2.0 een nog beter afgestemde en mooiere filmbeleving, zoals dat een nieuwe serie projectors betaamd. Ondanks dat JVC hier zeer veel tijd en aandacht in heeft gestoken, geven ze deze Upgrade via een grote Firmware Update gratis aan hun klanten. Hiermee toont JVC veel waardering voor zijn trouwe klanten en zet ze neer als een zeer degelijk merk dat trots is op zijn eigen product. Zelfs de instapper JVC DLA-NP5 lamp projector is hierop vooruit gegaan, maar zeker ook de JVC DLA-NZ7, de JVC DLA-NZ8 en de JVC DLA-NZ9 hebben hiermee een enorme sprong vooruit gemaakt en zetten zich neer als de meest serieuze innovatieve consumer High End 8K Laser Projectors van dit moment, want deze geven je nu naast een nog mooiere 2K SDR beleving, vooral ook een meer volwaardige 4K HDR filmbeleving, met een beeld op je scherm dat net weer wat meer gedetailleerd, meer helder, dynamischer en transparanter overkomt. Hiermee haal je niet alleen een groot beeld in huis, maar heb je meteen ook de meest serieuze 8K HDR Bioscoop.

Ik heb hier natuurlijk alleen de verschillen na een firmware update aangegeven als aanvulling op de oorspronkelijke reviews welke meer ingaan op functies zoals de HDMI 2.1 videoverwerking en de serieuze 4K-120P weergave als gaming mogelijkheid in je eigen grote thuisbioscoop. Voor deze en nog vele andere functies zul je dus de zeer uitgebreide reviews moeten lezen, waarvan je de JVC NP5 review HIER kunt vinden en waarvan je de review van de JVC NZ-Serie HIER kunt vinden.

• Harderwater 50, 2993 DW Barendrecht
  • T 0180 85 33 91 - M 06 456 50 925
  • info@mediasluis.nl