Review: JVC DLA-NP5 met HDMI 2.1 4K120P 14/03/22

Na al het geweld in de high End klasse van de JVC NZ-Laser projectors welke boven de 10K adviesprijs beginnen, vroegen we ons al af of er ergens nog een instapmodel over blijft. Met de N-serie projectors is het immers aflopende zaak, want deze worden niet meer geproduceerd. Maar geen zorgen,... hier is hij dan, de JVC DLA-NP5 zowel in de witte uitvoering NP5WE alsook in de zwarte uitvoering NP5BE te verkrijgen.

Toen ik deze uitpakte vreesde ik het ergste, omdat ik aan het verpakkingsmateriaal van de doos al kon zien dat ze hier doorborduren op de vorige N-serie. Tegenwoordig is dit bij de NZ-serie geen piepschuim meer. Ook is het gewicht van de NP5 doos vergeleken met die van de NZ8 projectors van laatst duidelijk weer zo licht als van ouds hahaha. Jazeker die 2 KG extra op de NZ-serie voel je echt wel hoor. Eenmaal uitgepakt is ook de projector kast of ombouw exact hetzelfde als van de vorige N-serie en heeft deze niet die uit de achterkant stekende roosters van de nieuwe NZ-serie. Ohh, maar dat is eigenlijk een plus, want zo passen de haakse AC stekkers weer wat makkelijker in achterkant van de projector en kan de projector ook weer wat verder naar achteren tegen de muur en toch genoeg ademen.
Dit zal toch niet gewoon een veredelde N5 zijn waarvan de adviesprijs met  €1000 is gestegen?

Nou, je hoeft je adem niet langer in te houden,... want deze projector heeft meer in huis, dan we in eerste instantie vreesden en als je verder leest ga je hem steeds meer waarderen.

Update 29 Maart 2023 - De JVC DLA-NP5 is vanaf nu met €1000 in prijs gedaald.

  • JVC DLA-NP5 Zwart
  • JVC DLA-NP5 Wit

Uiterlijk blijft gelijk

Ja als je deze projector eenmaal hebt uitgepakt, dan ziet hij er precies zo uit als de vorige N-serie. Niet zo vreemd, want ze gebruiken hiervoor ook precies dezelfde kast. Dus kom je van een N5 naar een demonstratie kijken hier, dan verwacht je aan de hand van zijn uitstraling geen verschil te gaan zien. Het is pas wanneer je hem Aan zet dat je beseft dat dit echt een upgrade is.

Ja, de ombouw, de elektrische Lens met Lens Memory, het menu structuur met al zijn functies, afstandsbediening, bedieningspaneel, aansluitingen en al dat soort dingen zijn gewoon nog hetzelfde. Ook de lamp het geluidsniveau en gebrek aan lichtlekkage, dus ik kan je voor de meest primaire dingen over deze projector eigenlijk net zo goed even verwijzen naar de eerdere review van de N5 en N7 hier: Review van de JVC DLA-N5 vs JVC DLA-N7 welke je tot aan de ISF metingen kunt lezen, om een goed beeld te krijgen van deze projector.
Daar is naderhand nog wel een vervolg op geschreven welke de firmware met Frame Adaptive HDR beschreef en die vind je hier: JVC komt met nieuwe projectors via een gratis firmware update  maar dat beschrijf ik wel ook weer in deze review.

Alles wat anders is of verbeterd, behandel ik hier in deze JVC DLA-NP5 review, dus dat maakt het voor diegene die al bekend zijn met deze projectors een stuk makkelijker om te lezen. Wat aan het uiterlijk bijvoorbeeld wel net iets anders is, dat zijn de HDMI ingangen.

HDMI 2.1 voor 4K120P

Bij de aansluitingen achterop is niet meteen te zien dat er een groot verschil is aangebracht.

Alles lijkt er op het eerste gezicht hetzelfde uit te zien t.o.v. de vorige N5 en N7, maar de HDMI poorten zijn nu HDMI 2.1 en via de verbeterde video board kan deze projector nu dus 48Gb per Seconde verwerken in plaats van 18Gb. Dit komt het beeld zeker ten goede ook en tevens de verwerking van bewegingen tijdens film, maar zeker ook dat je nu realtime kunt gamen met 120 fps in 4K.
Nee,... het is niet ook meteen een 8K projector zoals zijn grotere broers met Laser zoals de JVC DLA-NZ7JVC DLA-NZ8 en JVC DLA-NZ9,J maar wel een ontzettend mooie upgrade toch?

HDMI 2.1 geeft meer mogelijkheden waarover je hier wat meer kunt lezen: HDMI 2.1 - Ben jij toekomst bestendig met je apparatuur.

  • JVC DLA-NP5 Aansluitingen

Auto Picture Mode selectie

Natuurlijk zit ook dit hier weer op en de reden dat ik dit wel ook in deze review plaats is, omdat dit voor de klanten een erg makkelijk functie is, waardoor je nu alleen de projector hoeft Aan te zetten en een film in je speler op te starten. De projector herkent de bron en kiest dan automatisch de juiste ISF-gekalibreerde mode die ik voor dat materiaal heb ingesteld. Je hoeft dus echt bijna niks meer te doen in je projector. Het kan wel, maar is niet nodig.

Alsnog geef ik je natuurlijk wel nog een mooi verslag mee als je de projector bij Mediasluis koopt en hij klaar is.

Uit de doos Metingen

Voor wie niet weet waar zo'n ISF-kalibratie voor dient is dit stukje wel even relevant om te lezen: Waarom een projector met ISF-kalibratieservice kiezen

Zoals je kunt zien heb ik van de voor- en nameting 2 verslagen. Dat komt omdat de eerste projector na ca. 2 uur steeds uitviel en geretourneerd is. Maar wel meteen leuk om de verschillen te zien, want geen enkele projector is hetzelfde. Soms vraagt iemand me wel eens waarom ze de ISF-kalibratie niet in de fabriek doen, maar het is nu eenmaal geen lopende band werk. Je kunt dus ook niet zomaar mijn cijfers over zetten, want dat komt de projector echt niet ten goede. Hoe mijn 2e demo projector uit de doos komt vind ik om eerlijk te zijn wel bijzonder mooi en komt niet vaak voor. Dat oogt vanuit de doos ook al meteen schoner en waarschijnlijk niet zo'n maandagochtend model als de eerste, vooral na het doen van de Panel Alignment werdt hij al wat scherper.

Hoe hij er vanuit de doos uitziet, zegt bij Mediasluis overigens niets, want de projectors verschillen altijd enorm van elkaar, maar na ISF-kalibratie zijn ze allemaal vrijwel gelijk qua prestatie. De eerste was na ISF-kalibratie zelfs zodanig opgeknapt, dat het zeer deed toen hij defect bleek te zijn en terug moest. Ik was namelijk heel even bang dat dit een toevalstreffer was met hoe mooi hij eruit zag. Ik verwachtte nu eenmaal niet meer dan een N5 te gaan zien.
Gelukkig bleek naderhand dat elke NP5 zo mooi was, omdat ze er gewoon echt het één en ander aan hebben verbeterd.

Nu even over de metingen uit de doos:
Op beide metingen zie je dat de witbalans behoorlijk uiteen loopt, maar bij de eerste projector enorm. Als zo'n witbalans niet mooi strak is dan komt het beeld meer digitaal en smoezelig over.
Ook de Gamut Luminance verschilt nogal, maar beiden zitten boven de DeltaE 3, het punt waarbij je de afwijkingen goed gaat zien.
De Gamma Curve zit bij de eerste rond de 2.2 en bij de 2e projector rond de 2.3, maar het liefste zien we dit mooi strak op de 2.4 Gamma curve, waarin ze de films masteren voor thuis.
De CIE Diagram, Zie je bij projector 1 de kleuren enorm van zijn plek staan, welke bij projector 2 al veel beter staan, maar tijdens het meten zie ik wel dat deze nog steeds aanpassingen nodig heeft.
In de DeltaE 2000 kun je ook goed terug zien dat de waardes van beide projector boven de DeltaE 3 zitten en een kalibratie nodig hebben.

Laten we maar gauw gaan kijken hoe dit is opgeknapt en daarna over de resultaten van zijn prestaties lezen.

  • JVC DLA-NP5 Pre-Calibration
  • JVC DLA-NP5 Pre-Calibration

Na ISF-kalibratie Metingen

Eenmaal de ISF-kalibratie ondergaan doet echt enorm wonderen aan het beeld. Alles is mooi uitgebalanceerd tussen de witbalans en het CMS. Dat is de reden dat ik ook geen losse plaatjes van de witbalans laat zien en daarna van het CMS, omdat deze afzonderlijk wel mooi schijnen te lijken, maar ga je van Chroma terug naar Luma, dan kan deze compleet  uit balans zijn en moeten worden bijgesteld. Zou het je enkel om de plaatjes gaan voor het verslag, dan zijn losse plaatjes makkelijk maar zeggen niet zo veel. Met een gehele eindmeting zie je goed hoe de projector in zijn geheel presteert en waar je naar gaat kijken. Om alles te balanceren ben je nu eenmaal langer bezig met de ISF-kalibratie en staat er na alle Modi gedaan te hebben zoals 2K SDR, 3D en 4K HDR BT2020 (DCI P3) een paar uurtjes extra op je teller. Ik begin ook pas als de projector warm is, ik hem heb nagekeken of er niks mis mee is, zoals een dode pixel, nadat ik de panelen heb uitgelijnd en ik een profiel van de projector heb gemaakt van mijn professionele spectroradiometer naar de HDR colorimeter. Je begrijpt al dat je daar dus niet even op kunt wachten, al gaat een her-kalibratie weer wat sneller en is er hier in de omgeving intussen zeer veel te doen.

Voor beide projectors geld dat de witbalans behoorlijk mooi strak is geworden en dat zie je zeer goed terug aan een geweldig schoon plaatje op het scherm.
Ook in de Gamut Luminance zie je dat alles netjes tot onder de DeltaE 1 is gekregen, zodat het verlopen wat langer uitblijft, omdat je het vanaf DeltaE 3 weer gaat zien verkleuren.
De Gammacurve zit bij beide projectors ook behoorlijk netjes op de 2.4 Gammacurve en dat geeft zeer veel diepte aan het beeld. Hierin worden de films ook op afgesteld tijdens het masteren voor thuis. Niet elke projector kan dit goed weergeven en kan dan de details niet goed weergeven, maar de JVC DLA-NP5 doet dit gewoon fenomenaal.
Ook staan de kleuren weer op zijn plek in de CIE Diagram, zoals de projector het in REC709 kan layten zien.

De DeltaE 2000 laat mooi zien dat alles onder de DeltaE 3 zit.

Natuurlijk had ik projector 1 wel beter kunnen krijgen, maar tijdens het kalibreren viel hij al steeds uit en wist ik al dat hij terug moest. Het is alleen te leuk om ook deze meting even te laten zien.

Ook in de eindmetingen verschillen dezelfde projectors vaak wat van elkaar en dat verandert soms ook weer wat bij de her-kalibratie van 200 uur inspelen. Ik hoor hier en daar wel klachten over zaken aanraden om pas na 200 uur te laten kalibreren, maar dat is een luie opmerking. Je wilt niet 200 uur naar een kostbare projector kijken vanuit de doos, waarbij de verkoper dan hoopt dat je niet meer teurgkomt omdat je eraan gewend bent geraakt.

Laten we snel gaan lezen wat het resultaat is bij het kijken.

  • JVC DLA-NP5 Post-Calibration
  • JVC DLA-NP5 Post-Calibration

Helderheid in Ansi Lumen

Aangezien ik wel het idee had dat deze NP5 wat meer licht gaf dan zijn voorgangers, had ik voor de zekerheid toch maar even alle metingen voor de lichtopbrengst gedaan in elke mode en inderdaad,... veel licht geeft deze JVC DLA-NP5 zeker, zoals je hieronder goed kunt zien, maar nou ook weer niet zoveel meer.

Hier heb ik zoals gewoonlijk een lijstje met alle metingen voor elke Mode, zodat je een goed overzicht hebt.
De JVC DLA-NP5 geeft na ISF-kalibratie in D65 gemiddeld 6500 Kelvin met:
1163 Ansi Lumen op 2K ISF Low Lamp
1537 Ansi Lumen op 2K ISF High Lamp
  875 Ansi Lumen op 3D ISF High Lamp
1546 Ansi Lumen op 4K ISF High Lamp
Vanuit de doos, dus niet gekalibreerd:
1274 Ansi Lumen met 5792K op Natural
1269 Ansi Lumen met 5796K op Cinema

Zo heb je alsnog een mooi tabel om ook de lichtsterkte van de NP5 met andere projectors te kunnen vergelijken, maar gezien de helderheid nu ook weer niet zoveel scheelt, blijft de projectiescherm aanbeveling hetzelfde als bij de N5 en N7, zie de review HIER.

Beeldbeleving in 2K SDR vergeleken met de N5 en N7

Dit was opvallend mooier dan wat ik gewend was van de N5 en N7 welke ik hier beiden nog had staan om eens goed mee te kunnen vergelijken. Het beeld is echt veel schoner en en scherper. Ik merkte dit al bij een zeer fijn lijntjes Patroon, waarbij de N5 en N7 altijd nog wat digitale randvorming lieten zien, ook als je alle digitale functies volledig op 0 zet. Bij de NP5 is dit vrijwel volledig weg en oogt alles zeer schoon en scherp. Je ziet meteen hoe goed die volledig glazen lens van JVC dan eigenlijk is, welke nu veel beter tot zijn recht komt. Het beeld van de JVC DLA-NP5 oogt hierdoor nu nog meer als een ouderwetse analoge projector en geeft een plaatje op het scherm dat net wat meer ronder of gladder is. In ieder geval wordt alles zeer schoon weergegeven.

Ook de kleuren van deze JVC DLA-NP5 is net als alle JVC projectors met een CMS na ISF-kalibratie zoals altijd weer zeer realistisch. Misschien is niet iedereen daar zo gecharmeerd van, want ik bemerk dat sommige klanten die zelfs fotograferen de wat warmere uitstraling van Sony echt prefereren, maar nu ook weer geeft deze JVC geeft de kleuren heel realistisch weer. Het is best raar dat je elk merk nu vrijwel perfect kunt kalibreren in REC709, maar sommige merken er dan tijdens film alsnog mee aan de haal gaan om het hun eigen karakter mee te geven. Maar goed,... 
Kijk ik nu naar een film met deze projector dan valt het mij meteen op hoe rustig en mooi het beeld is en hoeveel scherper en dieper de NP5 dit alles weergeeft t.o.v. de vorige N5.

Zwartweergave

Ja de JVC DLA-NP5 oogt nu zelfs nog transparanter dan zijn voorgangers de N5 en de N7. Zo komt ook het zwart in het beeld met deze NP5 net weer wat dieper over dan bij de N5. Het ziet er allemaal glashelder uit en in donkere scènes komt dit zeker ook ten goede. Het lijkt wel of de projector van binnen optisch wat netter in elkaar is gezet, waardoor hij intern minder last heeft van overstraling en dit het zwart iets ten goede komt. Hij oogt in ieder geval schoner, zoals ik hierboven al had beschreven. Maar of dit alles nou echt alleen te danken is aan de HDMI 2.1 video board betwijfel ik.

Maar, verwacht niet het zwart van de N7 uit deze NP5 projector te krijgen, want dan moet ik je teleurstellen. De N7 gaf met zijn 80.000:1 native contrast echt nog een stukje dieper. op het scherm. Natuurlijk ben ik dat ook eens goed gaan vergelijken, want er is namelijk geen vervanger gekomen voor in de plaats van de N7, heel raar. Om nu dus aan die 80.000:1 contrast ratio te komen in het beeld en die mooie 100% DCI P3 kleuren diepte tijdens 4K, zul je echt voor een JVC DLA-NZ8 8K Laser projector moeten gaan, waarmee je alles wel meteen ook overtreft. Ook de NZ7 doet dit naturel niet, maar spat wel mooier van het scherm af zodra je de Laser Control functie gebruikt, welke de dynamische Iris heeft vervangen. De NZ8 komt native net zo ver als de N7 deed, maar gaat met de laser control functie ver voorbij alles wat we tot nu toe gezien hebben.

Dus voor de zwart junkies onder ons is het niet de moeite waard om van je N7 te upgraden naar een NP5. Maar wie de stap nog niet had genomen voor een JVC DiLA projector en dit nu wilde doen, waarbij een JVC DiLA 8K Laser projector wat ver boven het budget ligt,... is de NP5 wel echt een erg mooie projector.
Ik zou er best mee kunnen leven om alleen een JVC DLA-NP5 te hebben hangen.

Detail en MPC Level

De detaillering is op de JVC DLA-NP5 een enorme sprong vooruit gegaan. In het MPC level staan de settings dus ook anders als normaal. Kijk je nu naar dezelfde scènes als met een N5 dan zie je echt dat het beeld schoner is geworden en alles en zo ontzettend scherp uitziet, zonder dat dit digitaal opgepept hoeft te worden. Het is bijna alsof je analoge film rechtstreeks met een lamp door de lens op je scherm projecteert. Bij een zeer fijn lijntjes patroon zie je duidelijk dat de meest fijne lijntjes gewoon zeer schoon zijn zonder randvorming, zoals bijvoorbeeld de toevoeging van lichte of donkere lijnen om een haar. De voordelen van de beeldverwerking met deze HDMI 2.1 video board is duidelijk zichtbaar, ongeacht of je ooit in 4K met 120 fps gaat gamen of niet, want je ziet het in alles terug.

Motion Enhancer (Frame Interpolatie)

Eigenlijk was dit het enige puntje van kritiet dat men nog kon geven richting JVC t.o.v de concurrentie, maar dat heeft JVC mooi opgelost. Bewegend beeld verliep na de eerste release van de NP5 al wat mooier, maar na een firmware update is dit opeens ongelooflijk vloeiend geworden. Ik ben blij dat JVC heeft ingezien dat dit ook echt nodig was, want na de enorme sprong in prestatie die Epson met zijn LS-serie heeft gemaakt, kon JVC natuurlijk niet achter blijven. Vergeleken met de manier waarop snelle objecten voorbij sprongen bij de vorige N-serie projectors van JVC, glijd alles nu zeer netjes aan je voorbij wat echt een verademing is. Alles verloopt nu zeer schoon en netjes wat de hoogwaardige kwaliteit van het beeld natuurlijk enorm complimenteerd. 

Het is duidelijk dat JVC met zijn nieuwe en veel krachtiger HDMI 2.1 videoboard met 48Gb per seconde verwerking veel meer voor elkaar kan krijgen als voorheen en daarmee is de NP5 wel een enorm mooie vervanger van de N-serie.

Beeldbeleving tijdens 4K met Frame Adaptive HDR

Al deze positieve aspecten zie ik ook terug tijdens het afspelen van 4K materiaal. Zeker bij de hogere 4K resolutie is het erg prettig om dit zonder digitale opsmuk te kunnen bekijken. Fijne haartjes en poriën van de huid zijn goed zichtbaar en alles komt hierdoor zeer realistisch over.

Het beeld zag er tijdens 2K al duidelijk dynamischer uit dan bij de voorganger N5, maar als we HDR materiaal gaan bekijken, komt dit nog meer tot zijn recht. De JVC DLA-NP5 verwerkt dit alles ook weer met JVC's geweldige Frame Adaptive HDR, waarbij het beeld aan de hand van de MetaData per beeldje of per scène (wat je fijner vindt) wordt geoptimaliseerd en dat ziet er ongelooflijk realistisch uit, alsof je in het Dolby Cinema Theater kijkt. Daarbij kun je eventueel ook het HDR Level handmatig aanpassen van de Auto stand naar -2 tot +2 als de MetaData niet goed doorkomt.

Het zwart van de N7 ging hier wel nog wat dieper en dat maakte het HDR altijd nog net wat meer overtuigend tijdens donkere scènes. Zo mooi als de kleuren zijn tijdens 2K SDR in REC709, moet ik toch zeggen dat ik tijdens het kijken naar UHD met zijn grotere kleurdiepte hier net als bij de vorige N5 de DCI P3 filter mis, voor die 100% P3 kleurweergave, welke op de N7 wel zat. Aan de andere kant, krijg je er nu met de NP5 wel een mooiere scherpte en detailweergave voor terug, met ook nog veel meer rust in het beeld, dus daarmee wordt er zeker nog wat gecompenseerd.

Kijkend naar een hoop UHD materiaal komt alles bij de NP5 gewoon zeer echt over, alsof je uit een raam naar buiten kijkt. Ik beschrijf dit al heel lang zo en ben ook steeds verrast hoeveel beter ze dit ook steeds weer kunnen doen. Maar dat is toch wat we willen bereiken en het helpt je enorm om je te laten vergeten dat je naar film zit te kijken, zodat je alles als het ware echt beleeft. Om helemaal geen concesies te doen hebben wij hier natuurlijk de JVC DLA-NZ8 Laser staan welke die N7 in alles bijna overtreft, maar heb je daar ook 2x zoveel voor over?

  • Back-To-the-Future 4K

Beeldbeleving tijdens 3D

Ook het 3D blijft gelukkig behouden op de JVC DLA-NP5 en werkt nog steeds met de 3D Emitter via de 3D Vesa DIN input aan de achterkant. Voor de 3D fotografen is het mooi dat ze hiermee weer de 3D Shutter to Passive 3D Polariser kunnen aansluiten. Voor alle andere thuis is het handig om te weten dat ze de Xpand X105 Lite RF brillen weer kunnen gebruiken. Het 3D ziet er weer net zo scherp en diep uit als voorheen, maar nu met een nog betere detailweergave en nog meer rust, vanwege de betere beeldverwerking. Logisch, want de voordelen tijdens 2K komen ook terug tijdens 3D. Ik ben ook blij dat JVC gewoon de Iris blijft gebruiken tijdens 3D, want bij Sony wordt deze uitgeschakeld en is het beeld dan veel minder diep en Epson heeft het 3D maar gewoon weggelaten. Ook geeft JVC genoeg licht voor 3D, wat een verademing is vergeleken met veel bioscoop theaters.

Veel klanten die op de demo komen moet ik vaak overhalen om het 3D uit te proberen, vanwege hun slechte ervaring in de bioscoop voorheen of met een inferieur systeem thuis. De meesten zijn ontzettend verrast te zien hoe mooi dit dus kan zijn en sommigen vinden dit zelfs nog mooier dan het 4K waar ze de projector in eerste instantie voor wilden hebben. Velen van hen hebben intussen ook een enorme verzameling 3D films opgebouwd.

Ook de JVC DLA-NP5 stelt wat dat betreft zeker niet teleur en is ook voor 3D zeer de moeite waard.

  • Avatar 3D

Gamen in 4K 120P en Lagtime

Het gamen met zo'n projector als deze is natuurlijk echt een grote beleving. Alles is zo mooi gedetailleerd dat het zeer realistisch overkomt. De grootte, de scherpte en rust met deze dynamische diepte maken je speelwereld levensecht en zuigt je helemaal in die wereld. Het enige wat je bij de voorgangers nog uit de illusie haalde is, dat als je snel door een gedetailleerde omgeving bewoog, het beeld af en toe versprong. "Oh ja, ik kijk naar een scherm"

Nu heb ik de lagtime gemeten in 1080P voor deze NP5 en deze is maar 37.4 Milliseconde en zo heb je met:
-   24fps een vertraging van 0,9 beeldjes per seconde.
-   30fps een vertraging van 1,1 beeldjes per seconde.
-   50fps een vertraging van 1,9 beeldjes per seconde.
-   60fps een vertraging van 2,2 beeldjes per seconde.
Afhankelijk van welk soort spel je speelt, is dit snel genoeg, of toch te traag voor je. De verwerking van deze JVC DLA-NP5 is zelfs net weer iets sneller als die van de Epson LS-serie, maar vanwege het afronden komen ze vrijwel gelijk uit. In die review vergeleek ik deze tijdens het gamen al eens met de JVC N5 en beschreef ik hoeveel realistischer het beeld eruit gaat zien als het zwart zo diep wordt weergegeven als met die JVC, maar die JVC projector kon dat toen nog niet in 4K met 120fps weergeven wegens het missen van HDMI 2.1 videokaart.

Nu heb je hier met de JVC DLA-NP5 een projector die dit echt allemaal doet. Sluit je je Xbox-X of PS5 console aan via HDMI 2.1 dan kun je dus gamen met een verwerking van 48Gb per seconde in 4K met 120fps (frames per second). Geloof mij,... dat ziet er zo levensecht uit dat je al snel verwend bent en niet zonder kunt. Er is dan geen enkele verspringing meer waar te nemen die je uit deze fictieve realiteit haalt. Alles gaat dan zo vloeiend als gesmolten boter, hoe snel je ook om je heen kijkt in zelfs een zeer gedetailleerde omgeving.
Je kunt je toch niet voorstellen hoe snel de techniek hiermee vooruit is gegaan. Mijn zoon is nu compleet verwend en wil het niet meer met minder doen als hij gaat gamen.

  • Microsoft Xbox-X

Firmware Updates gelijk aan die van de NZ-serie

NA mijn laatste firmware update werden alle nieuwe projectors meteen ook vloeiender qua bewegend beeld en ik ben zeer content met het resultaat van wat JVC er nu al uit haalt. Het is misschien nog interessant om te vermelden dat de nieuwste firmware updates gelijk zijn aan die van de NZ-laser projectors, dus alles wordt verwerkt op hetzelfde hoge niveau als van de NZ9. De projector haalt blijkbaar uit die firmware wat hij nodig heeft voor zijn Dynamic Iris op de NP5, of zijn Laser Control op de NZ7, NZ8 of NZ9. Hoe mooi is dat,...

Conclusie

Is de NP5 een upgrade t.o.v. de vorige serie?

Het was natuurlijk wel even schrikken toen JVC besloot om de N5 en N7 te vervangen voor enkel de JVC DLA-NP5, met een prijs die hier tussenin is gaan zitten, maar eenmaal aan het werk gezien moet ik toegeven dat dit toch echt wel een ontzettend mooie projector is geworden en niet zomaar een N5 met een nieuwe naam. De NP5 levert dan niet helemaal de zwartweergave van de N7, maar geeft het beeld wel iets dieper weer dan hoe de N5 dat deed. De HDMI 2.1 Board helpt natuurlijk enorm mee in de verwerking van het beeld met 48Gb per seconde, wat niet alleen geweldig is voor gamers die dit met een ongekend mooie 4K weergave kunnen doen met 120 frames per seconde, want je ziet dit zelfs terug op meerdere vlakken zoals de scherpte, schoonheid en diepte van het beeld. Dit geeft het beeld nu net dat beetje meer die analoge filmbeleving, zonder enige digitale opsmuk van weleer en de concurrentie van nu, waardoor alles nog gedetailleerder op je scherm verschijnt met een meer dynamische beleving. Dit alles ook nog met zeer veel rust vanwege de veel betere Frame Interpolatie met JVC's Motion Enhance en Clear Motion Drive, waarvan de enorme verbetering na een firmware update duidelijk zichtbaar is in een zeer analoog ogend, diep, dynamisch beeld dat zeer vloeiend over het scherm beweegt, waardoor tevens ook het 4K en 3D nu nog rustiger kijkt.
Over 3D gesproken,... dat 3D is overigens zo spectaculair mooi, dat je dit alleen nog kunt overtreffen met JVC's eigen JVC DLA-NZ8 8K Laserprojector.

Ik ben in ieder geval enorm tevreden met deze JVC DLA-NP5  en al is de ombouw nog steeds zeer herkenbaar aan die van de vorige N-serie,... de verwerking van het beeld is net zo volwassen als bij de NZ-laser projectors, al gaan die natuurlijk wel weer een stapje verder met Laser en 8K eShift-X, maar daar betaal je ook voor.

Deze JVC NP5 is standaard bij Mediasluis in demo te zien naast de andere projectors dus maak gerust een afspraak via: info@mediasluis.nl

JVC DLA-NP5 vs Sony VPL-XW5000ES vs Epson EH-LS12000B

Update 27 Augustus 2022

Met al de reclame voor Laserprojectors vandaag de dag, waren ikzelf, maar tevens de mensen van JVC enorm benieuwd of de DLA-serie van JVC zich wel staande zou houden. Nou,... in het kort, zeer goed zelfs. Eerlijk gezegd zet JVC zelfs met zijn JVC DLA-NP5 instap lampprojector al een zeer solide maatstaf neer. Wat dat betreft bevinden alle JVC modellen zich nu wel in het High-End segment en valt er niet echt meer iets op deze zeer analoog ogende FILM-projectors aan te merken.

Je kunt voor iets minder dan de JVC NP5 natuurlijk wel al een Laserprojector aanschaffen van Sony of Epson en zo met de hype meedoen en van de daken schreeuwen dat je een 4K LASER-projector hebt. Dat zijn op zich ook erg mooie projectors en zetten zich in hun segment ook zeer sterk neer.

De Epson EH-LS12000B zit zelfs onder de €5000 en presteert enorm goed voor wat je ervoor betaald, maar is geen native 4K projector en geeft via zijn 4x Shift Enhancement eigenlijk 3K en kan vergeleken met wat Sony en JVC beeld technisch neerzetten niet meekomen. Maar is dit je budget,... dan krijg je best veel waar voor wat je betaald. Hij heeft zelfs een HDMI 2.1 beeldverwerking van 4K 120P wat voor gamers erg prettig is en zelfs eArc, zodat je via een HDMI splitter deze projector kunt gebruiken om je apparatuur op aan te sluiten en het geluid daarna door te sluizen naar je geluidsinstallatie.
Kijk voor meer informatie hier: REVIEW: Epson EH-LS11000W en Epson EH-LS12000B 4K Laser projectors

De Sony XW5000ES is net als de JVC NP5 wel gewoon een native 4K LCoS projector, maar gebruikt 3x native 3840x2160 SXRD Panelen in het UHD Videoformaat, terwijl de JVC projectoren allemaal 3x native 4096x2160 DiLA panelen in het SMPTE formaat gebruiken. Die extra pixels gebruiken we eigenlijk niet, behalve om bij een Scopescherm meer groothoek te creëren via pixelzoom als de groothoeklens niet toereikend is of als je net wat meer licht wilt behouden Met deze Sony XW5000 heb je absoluut wel een zeer mooie projector in handen. Toch behaalt ook deze Sony XW5000 Laserprojector niet helemaal zo'n gelijkwaardig diep plaatje op het scherm als dat van de JVC DLA-NP5, welke een nog volwaardiger High-End projectie neerzet dat staat als een huis.

De Sony XW5000 geeft met een heldere scene wel meer licht en behaald zijn geclaimde 2000 Ansi Lumen ook daadwerkelijk, maar tijdens gemiddelde en zeker donkere scenes, moet deze zijn Dynamische Laser Controle dusdanig ver inzetten om de JVC NP5 bij te houden dat dit ten koste gaat van de lichtopbrengst en daarmee meestal eindigt met een zichtbaar donkerder plaatje op het scherm. Dit komt omdat het native zwart van de JVC zoveel dieper is, dat deze zijn Auto Iris maar heel weinig hoeft in te zetten, waardoor lichte objecten in dezelfde scene hun intense helderheid blijven behouden. Een sterrenhemel dat wordt weergegeven met de Sony XW5000, geeft bijna net zo'n diep zwart als dat van de JVC NP5, maar verliest daarbij alle charme, want de JVC NP5 geeft dit met zijn native veel diepere zwart en het daarbij matig hoeven knijpen van de Iris met zoveel flair weer, dat het zwart zelfs nog net iets dieper overkomt, maar daarbij de sterren zeer helder van het scherm laat afspatten, dit in zo'n mate dat het bij een één op één vergelijk schrikbarend veel mooier is met de JVC NP5 t.o.v. de Sony XW5000.

Helaas zie je dit effect vaak terug als je van genres houdt zoals Sci-Fi of Horror, of als je veel naar donkere series kijkt zoals Designated Survivor of Peaky Blinders. Maar tijdens een demonstratie bombardeer ik je liever niet met allemaal van dit soort donkere films, omdat dit de Sony geen recht doet. Niet iedereen kijkt in de praktijk veelal naar zulk beeldmateriaal en als je hem thuis niet vergelijkt met een JVC, dan weet je op dat moment eigenlijk niet beter dan dat zo'n scene zo hoort.
Maar zijn bovengenoemde films en series juist hetgeen waar je het liefst naar kijkt, dan is dit wel iets om rekening mee te houden.

Vergelijken we lichtere films met veel buitenscenes, dan straalt de Sony XW5000 ongelooflijk mooi. De Sony zet alles namelijk wel zeer dynamisch neer en ziet er bij sommige scenes zelfs mooier uit dan hoe de JVC NP5 deze op dat moment neerzet. Dit is iets wat je één op één wel een hele dag kunt blijven vergelijken.

Ja vraagt je misschien af,... JVC heeft zelf toch ook Laserprojectors met dynamische Laser Control i.p.v. een Iris, zoals de JVC DLA-NZ7JVC DLA-NZ8 en JVC DLA-NZ9, hebben die daar dn geen last van?
Klopt, maar ook daarbij geld dat het native zwart bij JVC dusdanig veel dieper is, dat deze zijn dynamische Laser Control niet zo agressief hoeft te dimmen, waardoor er veel meer helderheid behouden blijft. Zeker op de NZ8 en NZ9 met hun nog diepere native zwart weergave. Maar dit zijn High End 8K Laserprojectors die echt weer een klasse hoger liggen en daardoor buiten dit prijssegment vallen en dus ook niet in deze titel staan.

Qua kleur oogt de Sony erg aantrekkelijk en dat wordt door velen enorm gewaardeerd. Zelf vind ik de Sony projectors in veel gevallen ook erg mooi. Sony heeft altijd al de neiging om het beeld wat warmer en mooier te presenteren en ook al zijn beide projectors van Sony en JVC perfect in REC709 te kalibreren, presenteert Sony zijn videobewerking toch een beetje met zijn eigen kenmerkende huisstijl. Maar als ik eerlijk ben ziet de JVC er soms wel net wat realistischer uit. Vooral tijdens de weergave van 4K HDR P3 neig ik meer naar de JVC, maar dat zal zeker ook te maken hebben met JVC's Frame Adaptive HDR verwerking.

Nog steeds is de Frame Adaptive HDR weergave tijdens 4K op de JVC onovertroffen. De JVC leest daadwerkelijk de MetaData af en past hierop het HDR Level aan. Daarna verwerkt deze het materiaal beeldje voor beeldje en presenteert hiermee het 4K HDR materiaal dusdanig mooi op je scherm dat dit op het niveau ligt van Dolby Cinema. De Sony XW5000 leest de MetaData niet af en doet hier ook niets mee. Deze heeft dus een vast afstelling voor een bepaald hoeveelheid Nits, welke zodanig wordt gekalibreerd dat het meeste materiaal er hiermee goed uitziet. In dat bereik laat Sony dit zeer dynamisch op zijn manier zien, zoals hij dit eigenlijk ook met 2K SDR doet, want ook dat ziet er zeer dynamisch en bijna HDR uit. Toch krijg je hiermee niet zo'n volwaardig gedetailleerde 4K HDR weergave mee zoals JVC dit kan laten zien en moet Sony het echt afleggen aan zijn meerdere. Om dit wat te compenseren krijgen alle Sony 4K projectors bij Mediasluis altijd 3 verschillende 4K HDR Modes mee, zodat je kunt wisselen als een film met maar weinig Nits gemasterd is, of juist met zeer veel Nits. Dat is tevens erg prettig bij Disney+ of Netflix 4K HDR streaming, welke de MeteData niet meekrijgt en daardoor vaak te donker wordt weergegeven t.o.v. de originele film vanaf een 4K UltraHD Blu-Ray Disc, want ook dit kun je met die 3 Modes goed compenseren.

Voor Gamers is het erg interessant om te weten dat de Sony XW5000 geen HDMI 2.1 aansluitingen en of verwerking heeft en daarom hooguit 4K 60P kan weergeven, al is de beeldverwerking op de Sony wel net iets sneller dan op de JVC NP5. Maar de JVC NP5 heeft wel degelijk een HDMI 2.1 verwerking op beide HDMI ingangen en geeft daarmee het beeld met gemak weer in 4K met 120 Frames Per Seconde (4K/120P).

Nog iets wat de JVC DLA-NP5 wel heeft, maar zowel de Sony XW5000 alsook de Epson LS12000B moet missen is de weergave van 3D films en foto's. De 3D weergave doet de JVC NP5 echt ongelooflijk goed en is voor veel klanten nog interessanter gebleken dan het 4K zelf. Als je dit op de JVC projectors ziet is het zeker geen Gimmick, maar echt serieus mooier dan in de bioscoop en dat zonder ghosting in een ongelooflijk mooie beeldkwaliteit, zie het kopje Beeldbeleving tijdens 3D.

Wel nog iets om rekening mee te houden, is het verloop van de panelen zelf, want dat gaat met een Laser-projector wel wat langzamer dan met een Lamp-projector die veel heter wordt. Het helpt wel al enorm als je bij een lampversie de projector niet uren achtereen nodeloos aan laat staan zodat de panelen 'koken'. Zelf zet ik hem na iedere film gewoon uit en bij een langdurige plas en eetpauze ook, zodat ik hem na een half uur weer opnieuw opstart. Dit geeft meetbaar voordelen aan het verloop t.o.v. een projector die vaak 6 uur achtereen aan staat. Ik heb dit zelf geconstateerd met de vorige N5 welke boven langdurig voor gamesessies werd gebruikt en de N7 welke beneden op de hierboven beschreven manier werd behandeld.

Ook zul je met een lamp projector wat vaker op visite komen bij Mediasluis en bij het wisselen van een lamp gekocht bij Mediasluis na 200 uur de projector weer gratis laten finetunen (her-kalibreren). Zo kijkt een goeie trouwe klant van mij in 3 jaar tijd ca. 10.000 uur en voor hem is Laser nu dus wel een verademing, al weet hij dat hij er beeld technisch op moet inleveren. Maar ik heb ook veel klanten die er zeer lang over doen om aan 1000 uur te komen, omdat ze maar 350 uur per jaar in hun bioscoop zitten te kijken en dan hoef je helemaal niet zo vaak mijn richting op te rijden.

Veel dingen dus om te overwegen.

Bij de keuze of je nu voor een goedkopere Laserprojector  moet gaan, of toch voor de iets duurdere JVC NP5 lampprojector, moet je jezelf dus afvragen;
  Hoeveel uren kijk ik per jaar?
  Wat vind ik belangrijk,... een wat betere beeldbeleving, zeker met 4K HDR en de geweldige 3D weergave, of wat meer gemak en gemoedsrust?
Wil je het allemaal,... dan kun je altijd nog overwegen om door te sparen voor een JVC NZ-serie 8K Laserprojector.

  • JVC DLA-NP5 Wit Front
  • JVC DLA-NP5 Zwart Front
  • Sony VPL-XW5000ES(WE) voor
  • Sony VPL-XW5000ES(BE) voor
  • Epson EH-LS11000W Lens open
  • Epson EH-LS12000B Vooraanzicht

Prijsverlaging

Update: 29 Maart 2023

De JVC DLA-NP5 is nu met €1000 gezakt in prijs wat hem nu nog aantrekkelijker maakt en ligt hiermee ongeveer op het prijsniveau van de Sony XW5000ES. Ook krijg je bij Mediasluis nog wat extra korting op deze projectors, dus vraag snel een offerte aan bij info@mediasluis.nl of maak een afspraak voor een demonstratie.

  • Harderwater 50, 2993 DW Barendrecht
  • T 0180 85 33 91 - M 06 456 50 925
  • info@mediasluis.nl
NeverDull