Review: JVC DLA-N5 / DLA-RS1000 vs JVC DLA-N7 / DLA-RS2000 23/02/19

Aan de kant met de concurrentie. Hier komen wij, de Barbarian Brothers. "Wij zijn groot! Wij zijn zeer krachtig! Wij mogen gezien worden!"

De JVC DLA-N7 voor de echte professionele consumer die weet wat hij wil en zijn broertje de JVC DLA-N5, zijn nu eindelijk echte Native 4K projectors van JVC voor de consumenten markt en wat voor projectors. Alles waarvan we een upgrade wilden zien bij JVC is zowat in vervulling gegaan. Dit zijn krachtpatsers van projectors waar we met z'n allen echt naar hebben uitgekeken. Dat ze zo'n behoorlijke omvang zouden krijgen hadden we niet verwacht, maar alles went en professioneel ogen ze absoluut. Daar twijfelt nu geen mens meer aan. Dit is geen visueel bedrog,... ze maken het echt waar.
Het beeld is groot, het beeld is helder, het beeld heeft een ongelooflijke diepte, het beeld is vloeiend en dit alles zowel in 4K alsook in 3D. Hier gaat de concurrentie het zwaar mee krijgen, vooral nu JVC Frame Adaptive HDR heeft toegevoegd, want dat maakt deze projectors tot zeer volwaardige 4K HDR kanjers.

Het zeer solide beeld dat deze projectors via de DiLA Panelen (waarmee je in 2K qua kleur en transparantie al een zeer analoge film beleving kreeg), op je scherm weten te projecteren, met nu echt een Native 4K resolutie, gaat nog steeds gepaard met het zeer diepe zwart niveau waar JVC zo om geroemd wordt en waarvan de concurrentie nog steeds het nakijken heeft. Wel is het zwart afhankelijk van de scene soms net iets minder diep dan dat van de vorige JVC DLA-X7900, welke nu als instapper fungeert en meteen met een 3e in prijs is verlaagd. Dit zie je al aan de Natiive Contrast vermelding in de specs. In werkelijkheid zie je dit niet op die manier en oogt de N7B meestal contrastrijker. Ook heeft de X7900 niet het massieve en zeer schone plaatje dat de N-serie nu weet neer te zetten en mist tevens de rust in het beeld die we nu zien.

De besproken contrastverhouding staat Native op 40.000:1 voor de DLA-N5 (400.000 met Iris control) en 80.000:1 voor de DLA-N7B (800.000 met Iris control). Dit heb je misschien wel eens hoger gezien in de folders van andere merken, maar neem die dan maar met een flinke korrel zout. Fabrikanten schreeuwen vaak de hoogste getallen naar je toe wat betreft contrastverhouding, maar die projectors komen niet in de buurt van het diepe zwart dat JVC  met zijn projector 7-serie kan laten zien op je scherm. Het verschil in zwart niveau tussen de nieuwe DLA-N7B en de DLA-N5 is niet native zoals bij de X5900 vs de X7900, maar de DLA-N7B heeft een extra lamp iris waarmee deze het zwart nog dieper kan maken t.o.v. de DLA-N5 en dat werkt voortreffelijk. Daarnaast heeft de DLA-N7B een DCI filter welke de DLA-N5 moet missen en de DLA-N7B heeft hiermee zichtbaar een grotere kleurdiepte tijdens 4K. In combinatie met het diepere zwart verpletterd de DLA-N7B elke concurrentie.

Ook is de beeldprocessor verbeterd en geven deze JVC DLA-N Serie projectors het 4K/60P materiaal, door de volledige 18Gb verwerking perfect weer, om zo het 4K materiaal van de UHD films met 3840x2160 pixels daadwerkelijk in 60fps (beelden per seconde) te kunnen vertonen. Het zeer diepe zwart waarmee de DLA-N5 alles weergeeft, gaat bij de DLA-N7B nog eens een stapje verder en is echt betoverend mooi. En jawel,... dit zeer diepe zwart gaat nu niet meer ten koste van de details in de donkere partijen, welke ik bij de vorige DLA-X Serie projectors met de ISF-kalibratie natuurlijk wel kon tunen, maar wat bij deze nieuwe serie projectors nu al vanuit de doos zichtbaar goed aanwezig is. Ook hier heeft JVC duidelijk flink zijn best op gedaan. Tevens is de soepelheid van de bewegende beelden weer flink aangepakt en kijkt alles nu nog rustiger en daarmee is de beleving als geheel veel fijner. Het UHD materiaal met zijn zeer hoge resolutie van 4K beleef je nu met elk van deze JVC projectors ook echt in Native 4K, via de Native 4K SYMPTE DiLA panelen met een iets grotere resolutie van 4096x2160 pixels. Hiermee gaat ook het upscalen van lager materiaal zeer netjes. Deze serie JVC projectors regelen het HDR beeld van 4K echt beeldje voor beeldje in realtime en zorgt ervoor dat je ongeacht de Nits van die scene steeds alle details blijft zien van zwart naar wit. Geloof het of niet,... dit doen ze echt ongelooflijk goed. Het Frame Adaptive HDR tijdens 4K projectie spat werkelijk als een zonnetje van het scherm af en dat met deze diepte,... Hiervoor hoef je echt niet meer naar een Dolby Cinema theater te gaan, waar je bijna €20 voor je kaartje neer mag tellen. Ook is het 3D nu mooier dan ooit en ook dat gaat gepaard met een helderheid en een diepte in het zwart dat ongekend is, vooral bij de DLA-N7. Iets wat je in geen enkele bioscoop gaat terug vinden. 

Let er wel op, dat wat ik hier zeer enthousiast vertel over de beeldkwaliteit, dit met zo'n projector vanuit de doos zeker niet het geval is. Vooral 3D en 4K HDR ziet er vaak zelfs niet uit, maar dat is tot nu toe met geen enkele projector trouwens. Gelukkig zijn deze nieuwe DLA-N Serie projectors van JVC ongelooflijk stabiel en lekker te kalibreren naar de ISF standaard en wat je dan gaat zien is echt ongelooflijk mooi. 
Meer over zo'n ISF-kalibratie en wat dat inhoud kun je lezen in dit stuk: Waarom een projector met ISF-kalibratieservice kiezen Zo'n ISF-kalibratie is wat Mediasluis gratis als service bij de gekochte projectors doet en dat zelfs met een aantal gratis her-kalibraties als nazorg.
Zeg het maar,... wat wil je nog meer?

Oh ja, niet geheel onbelangrijk,... De kleurdiepte van de JVC DLA-N7 haalt vrijwel 100% de DCI P3. Dat is voor sommigen een kleinigheid, maar voor anderen een must have. Zo kwam er hier kortgeleden een zeer gepassioneerde man die werkte voor een Nederlands pre-productiebedrijf (waar ze films monteren voor ze met een filmfestival meedoen, of de bioscoop in gaan) waar ze een projector zochten voor hun tweede kleinere zaaltje. in de hoofdzaal hadden ze een Barco projector staan van grofweg €100.000, welke natuurlijk de kleurdiepte van DCI P3 gewoon 100% weergeeft en waarvan deze ook na lange tijd heel stabiel blijft. Hij wilde dit met eigen ogen zien en testen, dus toen hij met zijn eigen meegebrachte meetapparatuur langskwam om het zelf te checken en nadat wij eerst een Mode hadden aangepast naar Gamma 2.6 (waarin films voor de bioscoop worden gemasterd), was hij na wat aanpassingen toch wel perplex, dat de JVC DLA-N7 daadwerkelijk een beeld kon neerzetten dat vrijwel 100% de DCI P3 kan behalen. "En dat voor zo'n bedrag" zei hij.
Wil je meer over 4K, HDR en WCG weten, lees dan even dit stuk: De weg van SHD naar UHD, via 4K-UltraHD met HDR10 naar Dolby Vision

De JVC DLA-N7, ook wel aangeduid als JVC DLA-N7B, is alleen in het zwart verkrijgbaar.
De JVC DLA-N5, ook wel aangeduid als JVC DLA-N5B (zwarte Editie) daarentegen is ook in het wit leverbaar als zijnde de DLA-N5W (witte editie), omdat deze gezien de prijsstelling ook wel in woonkamers aan het witte plafond gehangen gaat worden en dan mooier wegvalt.
Beide modellen zijn tevens ook verkrijgbaar als Pro-Line voor installateurs onder de naam JVC DLA-RS2000 en JVC DLA-RS1000, maar zijn alleen in het zwart leverbaar en herkenbaar aan een goud randje om de lens. Deze hangen veelal in Musea en staan daar vele uren aan één stuk door te draaien.

Ook in deze review zal ik net als voorheen, metingen doen, foto's laten zien en elk facet van deze projectors behandelen en dit vergelijken met wat de concurrentie te bieden heeft, om jullie zo een zo'n compleet mogelijk beeld te geven van wat ze doen en wat je kunt verwachten. Toch raad ik wel altijd aan om eens een afspraak te maken om bij Mediasluis een demonstratie bij te wonen, om deze modellen te vergelijken met elkaar en of andere projectors. Niets geeft je een beter beeld dan het zelf te beleven en soms heb je een bepaald voorkeur dat anders is dan die van andere mensen.

Ik wens je heel veel leesplezier.

  • JVC DLA-N7B DLA-N5B Voorzijde
  • JVC DLA-N5W Front
  • JVC DLA-N7B
  • JVC DLA-N5W Angled

Uiterlijk

Het uiterlijk van deze nieuwe JVC serie is spraakmakend. Dat is begrijpelijk, want het eerste wat je denkt als je de doos openmaakt en nog niet door je rug bent gegaan is: "Whoooohhh dit is groot" , maar haal je hem uit de doos en zet je hem op tafel voor je neus, dan zie je dat hij er ongelooflijk professioneel uitziet. Groot, maar in zijn geheel erg mooi afgerond. Echt, ik was voorbereid, want ik had ze al gezien op de IFA, maar daar was de omgeving ook groot en vielen ze meer weg. Toen was mijn eerste gedachte al "Is dit echt betaalbaar voor een consument?" Toen ik ze eenmaal hier bij mij thuis ontving was ik nog steeds onder de indruk. Wat zeg ik,... als ik nu de kast openmaak, ben ik dat weer. Wel vind ik ze ongelooflijk cool staan en zien ze er uit als The Real Deal, zo van; hier valt niet mee te spotten. Daar hoef je ze niet eens voor Aan te zetten. Als JVC indruk wilde maken, dan is ze dat zeker wel gelukt. De JVC DLA-N5W ontving ik als eerste en ik moet zeggen dat ik dit keer de witte zelfs mooier vind. Wel valt de lens wat klein uit door het contrast, omdat de ombouw zo flink is en de lens niet is meegegroeid.

Nu is het wel zo dat door de snellere processor in de projectors van dit jaar, ook de projectors van andere merken, zoals de VW-serie van Sony, in omvang zijn toegenomen. Hierdoor heb ik de kast anders moeten indelen en het één en ander moeten verstevigen, om de nieuwe  serie projectors te kunnen behappen. Natuurlijk ben je niet onwetend als je deze JVC DLA-N5 of JVC DLA-N7 besteld, maar wees ervan overtuigt dat je de juiste aanpassingen voor het plaatsen of ophangen hebt gedaan en deze projector niet aan een beugel van Max. 13Kg verwacht te kunnen gaan hangen.

Aan de voorzijde valt de opening van de lens meteen op, waarvan de lens wat klein uitvalt t.o.v. de rest van de projector. Rechtsboven van de lens en tevens aan de achterkant rechts, bevind zich een IR ontvanger voor je afstandsbediening. Aan de onderkant vind je 4 zeer grote poten, waarmee deze projector zeer stabiel blijft staan en welke alle 4 afstelbaar zijn voor een goede plaatsing.

Dat JVC nu met een compleet nieuw uiterlijk is gekomen is wel zeer positief. Zo is er plaats genoeg voor de komende ontwikkelingen om inwendig aanpassingen te kunnen doen, welke de toekomst wellicht nog gaat vereisen. Zelf zou ik bv. graag een 2e lamp in de projector zien, specifiek voor HDR en of 3D. Zo hebben ze niet alleen het uiterlijk van een bioscoop projector, maar ook de enorme lichtopbrengst.
Wie weet,... 

  • JVC DLA-N7B Angled
  • JVC DLA-N5W Angled
  • JVC DLA-N7B Left
  • JVC DLA-N7B Top
  • JVC DLA-N7B Rear

Lens: Focus, Zoom en Lens Shift

Het eerste wat opvalt als je de projector ziet, is dat de lens erg klein uitvalt. Dit is namelijk dezelfde lens die ze in de vorige series gebruikten en waar ze toen zo mooi groot overkwamen. Omdat deze lens dus niet is meegegroeid, tenzij je voor de JVC DLA-NX9B zou gaan, komt hij nu een beetje treurig over.

Laat je niet misleiden. De kwaliteit van deze lens die JVC voor hun projectors gebruikt, is volledig van glas, bestaat uit 17 elementen en heeft toch een diameter van 65mm. Hiermee is de kwaliteit van het geprojecteerde beeld zeer goed. Daar hebben de vorige modellen al veel voordeel mee gehad t.o.v. de concurrentie in hetzelfde prijssegment en ook nu weer, bij het projecteren van Native 4K, ziet alles er tot in de hoeken gestoken scherp uit. Ga je de scherpte van de N5/N7 vergelijken met die van de JVC DLA-NX9B, dan zie je natuurlijk wel dat het nog scherper kan, maar daar betaal je dan ook wel meteen de hoofdprijs voor en de NX9B zul je waarschijnlijk altijd zien met zijn 8K upscaling Aan, waardoor hij die betere lens ook daadwerkelijk nodig heeft, om die resolutie te kunnen weergeven.

Ook nu weer werkt de bediening van de lens op zowel de JVC DLA-N7 alsook op de JVC DLA-N5 volledig elektronisch en zeer nauwkeurig in kleine stapjes met je afstandsbediening, voor zowel het in- en uitzoomen, het shiften en scherpstellen van het beeld tijdens het plaatsen. Scherpstellen kun je daardoor vlak voor het scherm doen tot op de pixel.

De lens heeft een ruim 2x Zoombereik en vult een 16:9 formaat scherm van 129x230cm breedte op vanaf een afstand van 3.29 meter, met de lens in de uiterste Groothoekstand en 6.70 meter met de lens in de uiterste Telestand, natuurlijk van lens tot scherm gemeten.
De panelen die JVC gebruikt zijn SYMPTE 4K 4096x2160 panelen met een wat bredere resolutie als het 4K videosignaal van 3840x2160 pixels, waardoor je dit zou kunnen benutten met de zoomfunctie, zodat je zo wat meer groothoek hebt. Je gooit dan wel wat van je beeld aan de boven en onderkant weg bij 16:9 materiaal, maar met een cinemascopefilm niet. je kunt dan een 230cm breed scherm vullen al vanaf 3.08 meter Groothoek tot aan 6.28 meter Tele. Bij gebruik van een cinemascopescherm kun je hier zeer mooi gebruik van maken, met nog een voordeel, dat je door het gebruik van het volledige paneel, meer licht overhoudt. Omdat de projector dieper is dan de vorige komt de lens hier wat meer naar voren en haalt hij de kader van ons grotere scherm nu niet meer. Gelukkig is dat scherm een cinemascope versie en kunnen we meestal die zoomfunctie gebruiken om de rand van het scherm alsnog op te vullen, maar tijdens 3D werkt die functie dus niet en blijft er ruimte vrij binnen de kaders, welke de vorige series wel gewoon konden opvullen. Het zwart van de DLA-N7 is gelukkig wel zo diep dat het bijna wegsmelt met het kader en we er geen probleem mee hebben

Ook de Lens Shift functie is natuurlijk gewoon weer aanwezig en gaat bij een 16:9 formaat scherm van +/-80% verticaal tot +/-34% horizontaal en ook dit werkt gemotoriseerd met je afstandsbediening. Dit alles maakt plaatsing wel erg gemakkelijk.
Voor het plaatsen van je projector raad ik je aan om dit stuk eens te lezen: Projector plaatsen en uitlijnen

  • JVC DLA-N7B Lens
  • JVC DLA-N7B Lens

Lens Memory

De Lens Memory die we gewend waren van de vorige series van JVC is nu wat gewijzigd. Zoals omschreven hebben deze JVC projectors een elektronische lensbediening voor zowel Focus, Zoom en Lens Shift, maar ook heb ik aangehaald dat je het beeld kunt aanpassen door te zoomen tot aan de randen van het paneel, welke qua resolutie net wat breder is dan voor 4K video thuis gebruikelijk is, om zo bij een scopefilm de volledige SYMPTE resolutie in breedte te gebruiken.

Al deze wijzigingen kun je nu wegschrijven als een soort profiel, welke je tevens een naam kunt geven. Het wijzigen van dit profiel zal dus ook meteen de keuze meenemen waarin je Aspect voor beeldformaat hebt ingesteld, zoals bv. 16:9 als Native in het midden van je Cinemascope scherm, welke je misschien HDTV noemt en 2.35:1 in Zoom (waarmee je een net wat groter formaat Cinemascopescherm kan vullen) die beeldvullend tot aan de zijkanten van het display het 4K materiaal laat zien, welke je misschien Scope noemt. Van deze profielen kun je er 10 aanmaken, die je met de Setting Memory knop op je afstandsbediening snel kunt bereiken. Meer hierover vind je straks in het stuk over Menustructuur en Projectorfuncties. Deze 10 geheugens zijn met de wisselende beeldformaten van elke film eigenlijk niet eens zo'n overbodige luxe. Zelf maak ik hier zelf ook gebruik van meerdere schermen vanwege de Gain variant en HDTV vs Cinemascope. Zo'n Memory is ook wel handig om bij een 16:9 scherm tijdens het kijken naar een scope film, het beeld te laten zakken tot aan de onderkader, zodat het beeld alleen boven niet omkadert is en je het beeld zo lekker op je schoot hebt.

  • Settings Memory knop
  • Mode Select via AB
  • JVC Lens Memory

Lensdop

Erg jammer, gezien deze projectors dusdanig groot zijn, dat ze makkelijk een automatische lensafdekking hadden kunnen toevoegen, maar deze zit er nu dus niet meer op. Dat was voorheen bij de instapper ook al niet het geval, maar nu vind je dit ook niet meer terug op de hogere modellen. Wat je krijgt is ook echt een DOP. Een soort potdeksel zonder schroefdraad, welke je met de grijpers (Zie foto 2) op meerdere plekken moet aandrukken, zodat hij netjes vast klikt. Hij is wel functioneel en kan er gemakkelijk opgedrukt en afgehaald worden, want geloof mij,... deze projector verplaats je daar niet zomaar mee. Ook de lenspositie zul je hier niet mee kunnen veranderen, want die zit motorisch ook stevig op zijn plek. Maar het is wel een gemis, want dat zag er natuurlijk wel erg professioneel uit op de vorige modellen.
Hangt je projector hoog aan het plafond, dan zul je een keukentrap moeten gebruiken om de lensdop er op en af te halen, of de dop eraf laten en een blaaskwastje bij de fotohandel moeten kopen, om daarmee af en toe de lens schoon te maken.

  • JVC DLA-N7B met Lensdop
  • Binnenkant Lensdop

Keystone

Wat zeg je nou,... KEYSTONE? We gaan toch niet vloeken?

Ja, deze projectors hebben die functie erop zitten, maar vraag mij niet waarom. Dat is namelijk vragen om problemen bij diegene die de Lens Shift nog niet hebben ontdekt. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen,... hang de projector zo waterpas mogelijk t.o.v. je scherm en plaats het beeld weer goed met de zeer ruime Lens Shift. Een Keystone halveert zomaar je resolutie van je projector en daar koop je geen Native 4K projector voor toch?
Als je er echt niet uitkomt, verwijs ik je nogmaals even naar dit stuk over hoe je de projector het beste kunt plaatsen: https://mediasluis.nl/review/projector-plaatsen-en-uitlijnen

Afstandsbediening

De afstandsbediening is vernieuwd en erg mooi geworden en eigenlijk perfect zo. Al hadden de knoppen van mij niet geheel weggezakt hoeven zitten, omdat ik tijdens het kalibreren meestal op gevoel mijn projectors bedien en dit gaat nu best vaak fout, omdat je gemakkelijk 2 knoppen indrukt of de verkeerde omdat je bv. lager zit dan verwacht, of in plaats van de cursor richting één van de omliggende knoppen indrukt. Het is niet echt meer op de tast te doen.

Maar goed,... Hij ziet er echt wel mooier uit dan die van voorheen. De verlichting is ook mooi wit, functioneel en zeker niet te fel tijdens een donkere film. Je zult dus in het donker heel makkelijk je weg kunnen vinden op deze AB. De indeling is ook zeer goed doordacht en voor iedereen logisch. Deze komt eigenlijk helemaal overeen met de vorige AB van JVC, met het enige verschil dat bepaalde functies geen losse knoppen meer hebben, maar gewoon onder een enkele knop zitten, al is de volgorde wel weer gewoon hetzelfde gebleven.

Zo hebben de Stand-by en On knoppen bovenin dezelfde plek, maar de Input en Settings Memory voor de Lens en de Lens Control zitten onder een enkele knop, maar net als voorheen wel boven de cursor. Ook de cursor is qua indeling hetzelfde met de Hide, Menu en Back knoppen op dezelfde plek, maar de lichtknop zit nu onderaan in het midden en is als enige op gevoel wel goed te vinden, omdat deze (heel slim) wel verhoogt is.

Dan heb je onder de cursor maar 1 knop voor de Picture Mode, wat voor een ISF-gekalibreerde projector met te laden ISF Modes juist perfect is zo. Gevolgd door CMD en MPC welke wel met elkaar zijn verwisseld en dan de Advanced Menu knop.

Ik ben blij dat JVC verders geen knoppen heeft toegevoegd waarmee het beeld zelf te verstellen is, want als je een ISF-gekalibreerde projector koopt en één van je kinderen op de AB gaat zitten en de boel versteld, dan word je daar niet echt blij van.

  • JVC DLA-N Afstandsbediening

Bedieningspaneel

Deze projectors hebben ook nu weer een bedieningspaneel aan de achterkant naast de aansluitingen zitten, met de meest primaire knoppen, om zo toch door heel het menu te kunnen bladeren en alles aan te passen. Links zie je de Aan en Uit knop, met daarnaast het Menu, dan de Cursor, waarvan de bovenste tevens als Input dient en dan de Back. Wat je rechts daarvan ziet is de 2e IR ontvanger voor je afstandsbediening. Met dit bedieningspaneel zit je niet met je handen in het haar, als je ergens gaat projecteren en je de afstandsbediening bent vergeten. Ook bij het plaatsen kan het soms makkelijk zijn. Voor wie een demonstratie geeft met zijn projector. Zo weet ik dat bv. de heren op de NVvS altijd achter hun projectors zitten tijdens een 3D show, is dan dit toch handig.

Heb je de projector dicht bij een muur hangen, of zoals hier in een kast staan, dan heb je eigenlijk niks aan dit paneel. Zelf zou ik hem dus liever aan de zijkant zien waar je altijd bij kunt komen, zoals bij Sony of Epson. Vooral bij een demo opstelling met meerdere projectors van hetzelfde merk is dat toch wel handig. Het scheelt wel dat de afstandsbedieningen nu goed te scheiden zijn qua signaal, inclusief de Powerknop en gaan ze nu niet meer allemaal gelijktijdig Aan of Uit. Iets wat bij de vorige serie na het scheiden alsnog gebeurde en waarom je de ontvanger moest afdekken. Geloof me,... met 3 JVC's is dat toch onhandig. Sony en Epson hebben dit probleem ook wel, maar die zet ik dan aan de zijkant via het paneel Aan of Uit.

  • JVC DLA-N Bedieningspaneel

Aansluitingen

Aan de achterkant van de DLA-N5 en DLA-N7 vind je links de ingangen om alles aan te sluiten. De 3D Transmitter links is een slag gedraaid en hier is wat ruimte voor vrijgemaakt. Vervolgens kom je de 2 HDMI poorten tegen, dan de RS232 connector, een USB Servicepoort voor de firmware updates, je LAN aansluiting en dan de 12V Trigger voor het koppelen van je elektrische scherm. Onderin vind je de AC aansluiting voor de 230V voeding.

  • JVC DLA-N Achterkant
  • JVC DLA-N Aansluitingen

3D Bril en 3D RF Transmitter

3D doen deze projectors gelukkig ook en niet zo'n beetje ook, maar hierover meer in de beeld bespreking. Je hebt hiervoor wel een apart verkrijgbare 3D RF Transmitter nodig namelijk de  JVC PK-EM2G (Foto 1). Deze steek je nu zijwaarts helemaal links aan de achterkant (kijkend naar de aansluitingen achter). Dit steekt dan wel wat uit, maar dat doen de HDMI kabels ook en gezien JVC het koelfilter hier ook heeft geplaatst moet de projector toch wel een beetje van de muur af staan.

Voor de brillen gebruikte JVC voorheen de PKAG3G 3D bril (Foto 2), een aangepaste versie van de Xpand X105 Lite RF, waarbij ze de polarisatiefilters een slag hebben laten draaien. Hierdoor zat je wel ook echt aan de JVC brillen vast, waardoor je het dubbele betaalde t.o.v. de originele Xpand brillen, maar dan stond er wel heel mooi JVC op je bril en kreeg je er een mooi zakje bij. Met alle gekheid op een stokje,... wat JVC er met deze combinatie wist uit te halen was bij de vorige serie toch echt wel heel erg mooi.

Nu bij deze JVC DLA-N5 en JVC DLA-N7B is dit verandert en ten voordele van je portemonnee. De polarisatiefilters zitten nu namelijk gelijk aan die van andere fabrikanten. Dat houdt in dat je nu dus gewoon de New Xpand X105 Lite RF 3D brillen kunt bestellen bij Mediasluis, welke aanzienlijk goedkoper zijn en waarvan je de review HIER kunt lezen. Op foto 3 zie je de brillen met tevens de nieuwe smalle verpakking. JVC gebruikte vanaf het begin van de 3D projectors al de brillen van Xpand, welke een serieuze ontwikkelaar is van 3D Shutter brillen voor in de eerdere 3D bioscopen, attractie parken van nu en je eigen theater thuis. Deze compacte 3D brillen zitten erg goed op je neus, zelfs al draag je een bril, ze zijn oplaadbaar, ze laten door de zeer heldere hoog contrastrijke glazen meer licht door dan die van de concurrent en doen dit alles tevens met minder ghosting.

  • JVC PK-EM2G 3D RF Transmitter
  • JVC PK-AG3G
  • New Xpand X105 Lite RF

Wireless HDMI en Optical HDMI

Een goeie HDMI kabel heeft natuurlijk altijd wel de voorkeur, maar de mogelijkheid is er niet altijd om dit visueel toegankelijk te maken. Hiervoor hebben sommige fabrikanten Wireless HDMI op hun projectors zitten. Maar dan ben je beperkt tot de kwaliteit die zo'n fabrikant biedt. Wil je dus High End, dan is er toch een oplossing om beide werelden samen te brengen.

Standaard zit er bij de DLA-N5 en DLA-N7 geen functie op voor draadloze HDMI, maar als je wilt kunt je dit wel toevoegen met een Wireless HDMI Transmitter Kit. Zolang je het 4K HDR en WCG maar met 24P blijft afspelen werkt dat prima. Wel moet je ervoor zorgen dat de zender en ontvanger zicht op elkaar blijven houden, maar de transmissie is sterk en snel genoeg. Mediasluis levert zo'n Wireless HDMI 4K transmitter van DVDO, namelijk de DVDO Air 4K. Dit is een degelijk merk dat al vele jaren ervaring heeft met HDMI Switchers en Transmitters, zowel bekabeld als Wireless. Dus als je daar eventueel interesse voor mocht hebben, omdat lange HDMI kabels een probleem vormen in je thuis situatie, vanwege de lengte qua prijs of de afwerking aan je plafond, dan is de mogelijkheid daar. Zo kun je bv. je projector bij een lichtpunt hangen en vanuit dat lichtpunt aansluiten (na het trekken van een extra draad), zonder enige andere kabel te hoeven trekken over je plafond. De HDMI trasmissie is dan wel beperkt tot 24P, maar tot nu toe zijn vrijwel alle 4K UltraHD Blu-Ray films met HDR10 nog steeds 24P, op de film 'Billy Linn's long halftime walk' na dan, al worden sommige 4K series op Netflix wel in 60P uitgezonden en dan laat de transmitter bv. geen HDR meer door.

Een andere oplossing is natuurlijk om voor een kwalitatief hoogwaardige Optische HDMI kabel te gaan, welke zeer dun is en hierdoor minder zichtbaar. Zo'n kabel is gemakkelijk weg te werken in een kier van een plint of door langs de rand van je vloerbedekking te drukken. Mediasluis levert hiervoor deze twee oplossing: Optical V2  en de Optical Buis waar 5 jaar garantie op zit. Deze optische HDMI kabels gaan tot zeer lange afstanden en het volledige 4K signaal blijft gewoon behouden, terwijl er bij het gebruik van een normale HDMI kabel vaak bij 7 meter al signaal verlies optreed, omdat de inwendige bedrading vaak niet zuiver genoeg is. Bij 3D Blu-Ray was dit al vaak een probleem, maar met het volledige UHD signaal van nu met 4K, HDR en WCG heb je al snel een complete uitval van het beeld. Deze Optische HDMI kabels heb ik getest tot 100 meter en alles werkte gewoon prima.

  • DVDO Air 4K Wireless HDMI
  • Optical HDMI kabel 100 meter

Lamp

De lamp die JVC voor zijn DLA-N5 en DLA-N7 gebruikt is de JVC PK-L2618UW. Dit is een zeer krachtige Ultra High Pressure Mercury projectorlamp met een vermogen van 265W. Het licht dat JVC hiermee uit de projector weet te krijgen is indrukwekkend. Deze heeft een levensduur van ca. 4,500 uur in de Low Lamp Mode. Het is wel belangrijk dat je de projector niet weer te snel uitzet na opstarten, met het idee dat je zo de lamp spaart, want dat doet meer slecht dan goed. Zet je hem per ongeluk een keer aan, laat hem dan eventueel zonder signaal aan staan en hij valt na ca. 15 minuten vanzelf weer uit.

De lamp van JVC is behoorlijk stabiel, zo bleek het bij de vorige serie en gaat echt lang mee. Een klant van mij heeft het ervaren bij zijn JVC DLA-RS520 (Pro-sumer versie van de DLA-X7500 een voorganger van de JVC DLA-X7900 welke nu als instapper nog steeds te koop is) in 2 jaar zelfs ruim 9500 uur uit weten te halen, door de ventilator op High Altitude te zetten met de lamp in Low Mode en nadat deze te donker werd in High Mode. Je zit dan wel in het lawaai van de ventilator, maar ieder zijn ding. Deze klant is inmiddels naar alle tevredenheid geüpgrade naar de nieuwe JVC DLA-N5, dus ik ben wel benieuwd hoe deze nieuwe lamp het doet bij hem de komende 2 jaar.

  • JVC Lamp PK-L2618UW

Lichtlekkage

Van Lichtlekkage is er bij de DLA-N5 en DLA-N7 van JVC natuurlijk absoluut geen sprake. Dat zou ook bespottelijk zijn. Dit zijn zeer professionele projectors die het in een 100% verduisterde ruimte perfect doen en juist dan helemaal tot hun recht komen, dus maak je hier maar geen zorgen over. De kast is groot genoeg om die weg van het licht goed af te sluiten. Dit gaat enkel en alleen via de lens naar buiten, zoals het hoort.

Ventilatie

De ventilatie zit bij de JVC DLA-N5 en DLA-N7 eigenlijk wel rondom (zie foto 1 en 2), dus als je hem in een kast zet, zorg er dan voor dat hij overal kan ademen. Bij mij is daar de achterwand weg en komt er frisse lucht in de projector. Het filter zit ook aan de achterkant achter een klep, die makkelijk open te maken is voor schoonmaak. De warme lucht blaast hij voornamelijk links voor naar buiten (Kijkend naar de lens) en die weg moet wel vrij blijven. Zoals bij zowat elke projector wil je in de zomer de projector niet direct achter je net boven hoofd hebben staan, vanwege de hitte en natuurlijk ook niet vanwege het blaas geluid.

  • JVC DLA-N5W Koeling voorzijde links rechts
  • JVC DLA-N7B Koeling achterkant links rechts en onder

Geluidsniveau

De JVC DLA-N5 en JVC DLA-N7 projectors behoren onder de behoorlijk stille projectors, maar toch net weer iets meer gehorig dan hun voorgangers inclusief de directe concurrentie van nu. Misschien komt dat door de net iets hogere frequentie van het geluid in vergelijk met bv. de Sony VPL-VW570ES . Toch wel erg vreemd, gezien dat de ombouw van deze projectorlijn behoorlijk fors is en er genoeg ruimte is voor isolatie of een grotere en daarmee vaak stillere ventilator. Zie dit wel in perspectief. Het geluidsniveau is in de Eco Lamp Mode echt niet zo heel erg veel meer, maar als je er voor staat toch wel net iets meer hoorbaar dan dat van bv. de Sony of Epson. Dat had ik bij het uitpakken van deze projector juist niet verwacht. Nu moet ik wel zeggen dat het iets hogere koelinggeluid dat nu uit de JVC projector komt wel in verhouding staat met de hoeveelheid licht dat hij er uit gooit en op het scherm gebrand wordt. Gevoelsmatig begrijp je het dus wel een beetje als je naar het zeer heldere beeld kijkt, maar kijk je achterom en zie je de grootte van de projector dan blijft het toch vreemd.

In de High Lamp Mode blaast hij echt duidelijk meer als bv. de Sony VW570, maar geeft dan ook wel meer licht en dat met een lamp van 20W minder. Epson doet dit ook en is duidelijk ook meer hoorbaar, dus vandaar,... zie dit in perspectief.

Picture Mode en User Memory

Zoals eerder al vermeld, heeft de JVC's nieuwe AB nu geen losse Picture Mode meer waar je naartoe klikt. Dat is mooi, want na de ISF-Kalibraties gebruik je die ook niet. Nu heb je wel nog de knop Picture Mode en dan verschijnt het menu met de verschillende Modi voor je beeldkeuze, inclusief de User Modes die je natuurlijk ook een naam gaat geven, zoals bv. ISF, 3D en 4K. Met de cursor en OK knop kun je dit snel bedienen. Bovenin vind je de standaard meegeleverde Modi: Natural, Cinema, HDR10, HLG, gevolgd door de User Modes 1 t/m 6, waarvan er al enkele in gebruik zijn als je deze projector bij Mediasluis koopt met de ISF-kalibratieservice.. Via het menu kun je hier ook naartoe, maar dat zijn dan net weer een paar handelingen extra.

  • Picture Mode
  • Picture Mode Close-Up

Projectorfuncties en Menustructuur

Dit is best een interessant onderdeel van de review, omdat ik hier eigenlijk de complete functionaliteit van de projector bespreek, gepaard met foto's van het menu en of het beeld.

Het eerste wat opvalt als je op de Menuknop van je afstandsbediening drukt, is dat het Menu op je scherm een heel stuk kleiner is geworden dan voorheen op de 2K projectors. JVC wil natuurlijk wel duidelijk laten zien dat we hier met een Native 4K projector te maken hebben en dat alles op deze manier nog steeds goed zichtbaar blijft. De indeling en het gebruik ervan is niet zo heel veel anders als dat je misschien gewend was op je vorige JVC eShift 4K projector. Laten we maar eens door het Menu lopen om te zien  hoe elles werkt.
*Veel foto's van het Menu zijn gefotografeerd op de niet gekalibreerde Natural stand, om te voorkomen dat mensen de settings overnemen zonder dat de witbalans of het CMS (Kleur Controle Systeem) hierop is aangepast, wat in veel gevallen juist nadelig kan uitpakken.

In het hoofdmenu Tab 1 vind je instellingen terug zoals Contrast (Wit niveau), Brightness (Zwart niveau), Color en Tint.
Bovenin vind je de map getiteld Picture Mode en ga je hierin (foto 3), dan vind je bovenin de beeld keuzes die je kunt maken (zie foto 4) en daaronder de instelling van de lamp met de keuze High of Low. Daaronder kun je de Iris instellen. Zet je deze op Manual, dan kun je de Iris handmatig knijpen als zijnde een diafragma en daarna eventueel alsnog de keuze maken uit Auto 1 of Auto 2, waarbij de Iris in stand 1 verder geknepen wordt voor nog meer diepte in het beeld. Je kunt hem natuurlijk ook gewoon op Manual laten staan zodat hij verders niks aanpast.
Vervolgens kom je de map Color Profile tegen (Foto 5) waarin je bovenin de kleuren profielen kunt kiezen, zie foto 6, en waar je daaronder vervolgens het CMS (Color Management System) van JVC kunt bedienen. Hier kun je voor de drie primaire kleuren Rood,Groen, Blauw en de secundaire kleuren Cyaan, Magenta en Geel, zowel de Tint, de Saturatie en de Luminantie regelen, alsook het coördinatiepunt aanpassen. Zonder de juiste meetapparatuur en calibration software heb je hier niks aan, want op het oog kun je hier niks verstellen..
Vervolgens vind je in Tab 1 nog de map Color Temp (Foto 7), waar je de Witbalans kunt aanpassen met 6 schuifjes, met de Gain voor R, G, B en Offset voor R, G, B.
Daaronder vind je de map Gamma om natuurlijk de Gamma in te stellen, dit voor zowel SDR (foto 8), alsook voor HDR (Foto 9), want tijdens het spelen van 4K HDR materiaal verandert dit menu en komen er 2 keuzes bij; Auto Tone Mapping Aan of Uit met daaronder de Mapping Level.
Verder vind je in Tab 1 nog de map MPC Level (Foto 10). Ga je hierin dan kun je de Graphic mode aanpassen om het beeld te laten upscalen naar 1080P of 4K, met daaronder de instellingen van Enhance, Smoothing en Noise Reduction.
Als laatste vind je in Tab 1 nog de map met Motion Control, zie foto 11, waarin je de Low Latency kunt Aan zetten om de Lagtime te verlagen, met daaronder de Frame Interpolation instellingen als Clear Motion Drive en Motion Enhance.

Dan gaan we bovenin naar Tab 2, Zie foto 12) met bovenin de Input Level voor HDMI welke bij JVC het beste kan staan op Super White 16-255 voor een wat beter gebalanceerd beeld. Je kunt hierna dan het contrast wat omhoog zetten, welke anders het wit op 1 al laat clippen. De rest laat je gewoon op Auto staan en werkt verders goed bij JVC.
Wat daaronder wel nog interessant kan zijn is de 3D Setting map, zie foto 13. Bovenin kun je de 3D Format(en) van Auto op Side By Side 3D zetten als je zulk 3D materiaal gaat kijken, via zelfgemaakte foto's of met veelal gedownload 3D materiaal, zie foto 14. Ook kun je in deze map de Parallax en Crosstalk regelen, wat soms nuttig kan zijn en ook qua formaat scherm kan verschillen.

Gaan we bovenin naar Tab 3 dan belanden we in het menu voor het installeren van de projector, zie foto 15, met als 2e map de Lens Control voor het afstellen van de Focus, Zoom en Lens Shift, zie foto 16 en de mogelijkheid om dit via filmbeeld te doen of via een Test Pattern, zie foto 17.
Daaronder kun je met de Pixel Adjust de panelen uitlijnen, maar straks meer hierover.
Daaronder vind je de Map Mask voor het maskeren van ongebruikt beeld op je scherm rondom, zie foto 18.
Daaronder de mogelijke beeldkeuze voor een installatie met Anamorphic Lens, zie foto 19.
Daaronder vind je tevens de Installation Style, waar je aangeeft of je de projector aan het plafond gaat hangen of op zijn pootjes en dat via een doorzichtscherm of op een normaal scherm, zie ehhh foto 20.
Dan is er nog de Pixel Adjust voor de panel alignment, maar daar wijd ik even een apart stukje aan hierna.
Onderin vind je de functie Aspect en hier geef je aan of je het beeld Native wilt houden, of op Zoom. Met de Zoom functie gebruik je de gehele breedte van het 4096x2160 pixels SYMPTE display wat bij Cinemascope formaat films zeer goed te doen is, om zo net wat groter te kunnen projecteren of nog meer licht te benutten van wat anders verloren gaat aan de ongebruikte pixels. Met 16:9 materiaal verlies je wel een deel van het beeld aan de bovenkant en onderkant.
Dan komen we uiteindelijk aan op de bovenste map Installation Mode, zie foto 21, omdat het meeste wat je hier in TAB 3 gaat verstellen weggeschreven kan worden in het geheugen van deze map.  Dat doe je via de onderste functie Mode Copy in één van de 10 geheugens, welke plekken je met Name Edit allemaal een naam kunt geven, zie foto 22. Bovenaan vind je de Mode Select en op de foto zie je de uiteindelijke selectie aan Modes die je hier in het geheugen hebt gesaved en een naam hebt gegeven, welke je via je afstandsbediening met de Setting Memory knop zo kunt oproepen, zie het stuk hiervoor over Lens Memory.

Dan komen we bovenin bij Tab 4 (Foto 23) waar je wat uiterlijkheden kunt wijzigen van bv. het menu. Je kunt met de Menu Position de positie wijzigen waar het menu zich op je scherm gaat bevinden, zoals je op foto 24 kunt zien. Onderin bij Language kun je het menu van de projector in één van de 13 talen zetten, waaronder Nederlands (Foto 25).

Dan zijn we bij Tab 5 aanbeland, zie foto 26 waar je de 12 Volt Trigger kunt instellen.
Daaronder doe je de Netwerk instellingen.
Met de Remote Code kun je de afstandsbediening een andere frequentie geven, iets wat hier tijdens een demonstratie met meerdere JVC projectors wel handig is.
Ook kun je hier de High Altitude Mode Aan zetten, als je op 1500 meter hoogte woont, of als je in de Low Lamp Mode meer uren uit je lamp wilt halen, maar dat geeft wel extra veel geluid. Ook kun je hier de lampteller of de projector zelf resetten.
Als JVC een firmware update vrijgeeft, dan kun je hier naar Software Update om met een USB Stick de Firmware van je projector een update te geven.

Als laatste komen we aan bij Tab 6, waar je op foto 27 kunt zien dat je hier alle informatie van je projector kunt aflezen, zoals de Input (HDMI 1 of 2), de resolutie van de film waar je naar kijkt, inclusief de kleurdiepte in REC709 of BT2020, de Dynamic Range in SDR of HDR, met tevens de Nits van de totale film in Max CLL en per scene in Max FALL.
Ook vind je hier de hoeveelheid lampuren op de teller en het nummer van de firmware update.

  • Menuknop
  • Menu Tab 1
  • Picture Mode
  • Picture Mode keuze
  • Color Profile met CMS
  • Kleurprofielen
  • Color Temp voor Whitebalance
  • Gamma voor SDR
  • Gamma voor HDR
  • MPC Level
  • Motion Control
  • Tab 2
  • 3D Setting
  • 3D Format
  • Tab 3
  • Lens Control
  • Image Pattern
  • Mask
  • Anamorphic
  • Installation Style
  • Installation Mode
  • Name Edit
  • Tab 4
  • Menu Position
  • Language
  • Tab 5
  • Tab 6

Panel Alignment

Ook de JVC DLA-N Serie projectors maken gebruik van 3 DiLA (LCoS) panelen die geconvergeerd worden over elkaar heen, om zo een beeld met volledig kleur te produceren. Je kunt je voorstellen wat een precisie hierbij komt kijken, vooral omdat dit nu 4K panelen zijn met een resolutie van 4096x2160 pixels. Hoe goed dit ook gedaan wordt, er is altijd wel een kleine correctie mogelijk wat het beeld toch weer scherper doet uitkomen. Mediasluis doet dit bij de controle van de projectors standaard al voor de ISF-kalibratie, maar zelf kun je dit zeer goed doen. Het vervoeren van je projector kan namelijk al invloed hebben op de alignment van de panelen, een grote reden waarom ik na de ISF-kalibratie niet zo happig ben om de projector te versturen met de jongens van de post. Die laten nogal eens een doos vallen, of stoten hem even aan de kant met een wasmachine.

Op foto 1 zie je het menu van de Panel Alignment.
Alvorens je hiermee begin, zorg je er eerst voor dat de projector al even Aan staat en goed warm is, zodat de panelen goed hun positie hebben verkregen. Als dit het geval is, dan ga je met de focus eerst het beeld nog eens even goed scherp is stellen met de Pattern Aan dat zich richt op het groene paneel.
Eerst zet je hem Aan, dan bepaal je of je het per Zone wilt gaan doen of als geheel, wat ik wel zou aanraden. Hiermee stel je zowel het Rode als het Blauwe paneel af t.o.v. de Groene die vast zit als referentie. Dit afstellen kun je per pixel grootte doen of zeer fijntjes op een 16e van een pixel. Dat het per pixel nodig zou zijn heb ik zelf nog niet meegemaakt, want dan moet hij minstens letterlijk uit een vrachtwagen zijn gevallen.

Voor het afstellen kun je nog kiezen of je het Rode paneel op een Cyaan/Geel raster wilt uitlijnen of op een Wit raster en die keuze is er natuurlijk ook bij de kleur Blauw. Wil je dit perse ook nog eens doen per Zone over het gehele beeld, dan kun je hier net zoveel uren in steken als dat je fijn vindt.

  • Panel Alignment Menu
  • Panel Alignment

Uit de doos; Metingen

Zet je deze projectors vanuit de doos Aan, dan valt meteen op dat het beeld massief is, wat meer ruisvrij t.o.v. de eShift versies van voorheen en dat je een heel bijzondere projector hebt. Kijkend naar de kleur, dan ziet de JVC DLA-N7B er vanuit de doos beter uit dan dat de JVC DLA-N5 doet. Dit zie je aan de voormetingen al. De Greyscale loopt volledig uiteen bij de DLA-N5 (Foto 1), wat ervoor zorgt dat het beeld minder glad is (Alsof je naar buiten kijkt uit een raam), terwijl dat bij de DLA-N7B (Foto 2) een stuk strakker is. Ook staan de kleuren niet geheel op hun plek bij de DLA-N5 en is dat bij de DLA-N7B ook een stuk beter. Bij beiden staat wel de Gamma te laag met een curve van 2.2 op de DLA-N7B en net boven de Gamma 2.0 bij de DLA-N5. Gezien dat de films voor thuis gemasterd worden op Gamma 2.4 wat veel meer diepte geeft, moet dat echt omhoog. Voor de details in het zwart hoeft de Gamma ook niet laag te zijn, want dat heeft JVC nu goed voor mekaar. Maar verander je de Gamma even snel en pas je het zwart hierop aan met bv. een 'Digital Video Essentials' Disc van Joe Kane, dan ziet de voormeting er toch meteen wat minder goed uit. Nog steeds zijn ook nu de DeltaE's ook op de DLA-N7B te groot en kun je vooral bij de DLA-N5 visueel alle afwijkingen goed zien, want dat begin je vanaf de DeltaE 3 al te kunnen zien. De Gamut Luminance zit bij de DLA-N7B voor de kleur blauw op DeltaE 4, maar bij de DLA-N5 zit deze voor rood op de DeltaE 7 en voor blauw boven de DeltaE 10. Het oog is het meest gevoelig voor luminantie.
Toch zou het mooi zijn als alle projectors dit vanuit de doos zo mooi voor mekaar hebben zoals JVC dit bij de DLA-N7B heeft gedaan.

Natuurlijk koop je deze projectors niet alleen om Blu-Ray's in REC709 te bekijken. Dit zijn Native 4K projectors met 3D, waarvan het 3D ook nog geüpscaled wordt via de 4K panelen. Het rare is dat dit beiden vanuit de doos nooit lekker werkt. Voor HDR heeft JVC een mooie toevoeging en hier later meer over, maar hiervoor heb je nog steeds eerst een goeie kalibratie nodig om dat volledig te benutten en dat geld ook voor het 3D. Je wilt natuurlijk wel alles uit je projector halen wat hij zou moeten kunnen geven.

Eigenlijk geeft dat dus allemaal ook niks. Koop je een projector als deze, dan heb je kennis van zaken en weet je precies waar je naar op zoek bent. Tenzij je zelf een ISF-kalibratie kunt doen voor elke Mode, zul je nooit een projector in dit prijssegment kopen zonder ISF-service, terwijl je voor dezelfde prijs een gratis ISF-kalibratie kunt krijgen voor 2K, 3D en UHD, met tevens een aantal gratis her-kalibraties, zoals Mediasluis ze aanbied. Op die manier heb je niet alleen de fabrieksgarantie van JVC, maar ook de service van een extra eindcontrole en de onderhoud voor het beeld, om te zorgen dat jouw projector dit blijft geven zoals Hollywood het bedoelt heeft. Zo heb je een waanzinnige projector die er niet alleen qua uiterlijk zeer professioneel uitziet, maar ook qua prestaties.
Voor meer informatie over wat een ISF-kalibratie inhoud, kun je dit stukje lezen: Waarom een projector met ISF-kalibratieservice kiezen 

Dan gaan we nu kijken hoe strak het beeld van deze projectors te krijgen is.

  • JBV DLA-N5 Pre-Calibration Natural
  • JVC DLA-N7B Pre-Calibration Natural

Na ISF-Kalibratie; Metingen

Gelukkig zijn deze projectors goed te kalibreren. Zoals je ziet heb ik bij de JVC DLA-N5 en JVC DLA-N7B de grijswaarden behoorlijk strak gekregen, wat resulteert in een mooi schoon plaatje dat minder digitaal overkomt en van zwart naar wit een perfect mooi grijs laat zien zonder kleurzweem.In de Gamut Luminance zit alles ook netjes onder de DeltaE1, terwijl je de kleurafwijkingen pas bij DeltaE 3 gaat zien. Bij de N5 zat voor de kalibratie voor Rood nog op 7 en Blauw zelfs op 10.Dit geldt tevens voor alle DeltaE's welke ook voor kleur netjes onder de E3 zitten.Ook heb ik de Gamma Curve verhoogt, zodat je een mooier en dieper plaatje overhoud. Deze curve zit bij de N7B nu zeer netjes op de Gamma 2.4 en bij de N5 rond de Gamma 2.3, welke vanuit de doos ook veel lager zat. Zoals je inmiddels wel weet worden de films voor thuis allemaal gemasterd op Gamma 2.4 dus zo zie je ze ook het liefst, indien je kijk omgeving dit toelaat. De N5 is natuurlijk ook meer gericht op woonkamers, al kun je de voordelen van de N7B echt wel zien als je goed kunt verduisteren.

Zowel de N5 als N7B hebben een CMS systeem waarmee de kleuren naar Hollywood standaard zijn af te stellen. Wel had ik het CMS graag wat meer hanteerbaarder willen hebben, want voor de Primaire kleuren heb je maar weinig controle over de Saturatie en tint. De sliders zitten er wel maar die halen maar weinig uit.Geeft niks want de Luminantie werkt wel gewoon en bij de secundaire kleuren heb je wel de controle over Tint, Luminantie en Saturatie om alles hierop aan te passen, dus uiteindelijk komt alles weer goed.Deze kalibratie foto's zijn gedaan op één van de eerste units, maar bij latere projectors was dit nog niet veel beter.

Tijdens het kalibreren van 4K kon ik bij de N7B met het CMS de kleuren vrijwel perfect op de P3 plaatsen en behoefde dat maar een kleine aanpassing. Dit laat wel zien waar de N7B toe in staat is.Na firmware 3.10 is die mogelijkheid voor het CMS weg als je de Frame Adaptive HDR Mode gebruikt, want deze past namelijk per film beeldje automatisch het HDR, maar ook de kleur hierop aan. Ook voor 4K met Frame Adaptive HDR doe ik natuurlijk wel de witbalans en andere aanpassingen om het beeld zo mooi mogelijk weer te geven, maar niet het CMS.Frame Adaptive HDR is absoluut aan te raden en is waar de projector zelf ook het liefst op springt tijdens 4K HDR materiaal, Het is namelijk echt ongelooflijk mooi wat je hiervoor terug krijgt.

Ook wordt het 3D Bij Mediasluis ISF-gekalibreerd in de REC709 standaard en ziet dit er op deze JVC projectors zeer goed uit. Gezien mijn verleden als 3D fotograaf blijf ik dit ook een belangrijk onderdeel van de projectors vinden en veel klanten met mij. Sommigen vinden 3D zelfs nog indrukwekkender dan 4K.

  • JVC DLA-N5 Post-Calibration
  • JVC DLA-N7B Post-Calibration

Zwartniveau en Auto Iris

Het zwart op deze nieuwe JVC serie is weer zo diep als dat we dit gewend zijn van JVC. Vergeet die belachelijke Contrast Ratios van andere merken maar,  welke in hun specificaties vaak vele malen hoger zijn dan die van JVC. Er is er niet één die het haald bij wat JVC hier neerzet, In dezelfde prijs segment natuurlijk. Het zwart is native al zo diep dat je hier zonder Iris gebruik al goed mee kan leven. Zo diep zie je het in de meeste bioscoop theaters echt niet gaan. Tijdens een Scope-film op een 16:9 formaat scherm zijn de kaders boven en onder niet eens zo storend meer.  Ondanks dat het zwart van deze projectors heel diep gaat, steken de sterren in een gitzwarte hemel toch heel helder af tegen de achtergrond. Dat zie je bij een projector die het zwartniveau echt van zijn iris systeem moet hebben niet, want op zo'n moment zijn de sterren meestal heel donker en maar zwakjes zichtbaar. Dit is de kracht van JVC projectors, welke hier ook enorm om geroemd worden.

Deze JVC projectors hebben wel ook een Iris systeem en zet je deze op Auto 1 dan gaat er helemaal iets spectaculairs gebeuren, want alles trekt dan nog dieper aan en ook lichte scènes worden zeer strak. Het licht lijkt zelfs nog helderder te worden door het dynamiek dat ontstaat in het beeld. Auto 2 doet dit dan weer in mindere mate en vind ik zelf minder spectaculair, al werkt Auto 2 wel goed op momenten waarbij er wat meer licht in je ruimte is, omdat de details dan wat meer open gaan. Omdat de N-serie JVC projectors het Iris Systeem alleen als aanvulling gebruikt en niet echt nodig heeft om het zwart zeer diep te maken, blijven lichte voorwerpen in die donkere scènes toch zeer helder, zoals de fonkelende sterren aan de hemel, terwijl het zwart wel spectaculair dieper wordt.

Voor wie echt gefocust is op het zien van de Auto Iris en dit absoluut niet wilt gebruiken, valt er met deze projector goed te leven zonder die Auto Iris functie.  Je kunt deze dan op Manual zetten en eventueel de Iris wat knijpen naar een niveau dat je mooi vind. Deze blijft daar dan op staan, maar dimt dan bij lichte scènes ook standaard het licht iets, omdat de projector hier dan geen hand meer in heeft.

De grootste concurrent van deze nieuwe N-serie projectors wat betreft het zwartniveau is JVC's eigen DLA-X7900, welke een net wat hogere contrast verhouding heeft in de specificaties van JVC en zet je de N7B naast de X7900, dan zie je dat in sommige scènes ook wel, maar dit is bij On/Off contrast, want wat de JVC DLA-N7B wel als voordeel heeft is dat deze toch een dynamischer beeld weet neer te zetten als dit diepe zwart gepaard gaat met lichte delen in het beeld. Bij de X7900 oogt dit dan opeens wat saai. Zoals bv. de lasers en lightsabers in star Wars, welke op de N-serie echt van de achtergrond afspatten en bij een te klein scherm zelfs zeer doen aan je ogen, maar welke bij de X7900 gewoon minder licht uitstralen. Dit is natuurlijk maar één van de voordelen t.o.v. de vorige serie, want de N5 haalt het qua zwart natuurlijk niet t.o.v. de X7900, maar is toch echt wel een upgrade en zo heel veel minder diep is het zwart van de JVC DLA-N5 nou ook weer niet.

In SDR is het verschil tussen de N7B en de N5 misschien niet zo heel groot, al is het er wel degelijk. Dit is het meest zichtbaar aan het complete contrast in het beeld waarmee het wat diepere zwart van de N7B alles net wat dynamischer maakt en waarbij het complete plaatje ook net wat scherper lijkt over te komen, omdat fijne lijntjes toch weer wat dieper worden weergegeven. Maar het grootste verschil komt eigenlijk het meest tot zijn recht tijdens het kijken naar 4K films. Dan zie je namelijk naast het diepere zwart, ook nog de grotere kleurdiepte, welke op de N7B zichtbaar verder gaat dan op de N5, omdat de N5 het DCI filter mist, maar hier later meer over.

Schaduw en Details

Wat mij meteen opviel bij het kalibreren van de projector is hoeveel beter de details in het zwart zijn geworden bij deze nieuwe serie t.o.v. de vorige. JVC heeft duidelijk geluisterd en is hier blijkbaar mee aan de slag gegaan. Je kunt nu heel duidelijk de 1% grijs zien afsteken tegen het zeer diepe zwart. Tijdens het kijken naar film resulteert dit in een goed zichtbare detaillering gedurende donkere scenes. Als een engerd zich onder de trap in de schaduw heeft verstopt en de regisseur wilt dat je hem ziet, dan ligt het niet aan de projector als je hem niet gezien hebt. Nu is het bij projectie wel belangrijk dat je goed kunt verduisteren, vooral als het zwart zo diep gaat als bij de JVC DLA-N7B. Met wat licht in je ruimte veeg je natuurlijk al snel de meest diepe details in het zwart weg, dat wordt opgelicht door je omgevingslicht. Je kunt op zo'n moment dan toch wel gebruik maken van de Auto Iris 2, want daarmee worden de details weer net wat meer uitgelicht. Het wat mindere dynamiek t.o.v. Auto 1 ben je met het omgevingslicht toch al kwijt. Als je dit standaard hebt in je kijkruimte, dan is de N5 misschien toch meer jouw projector. Waarschijnlijk is die ruimte dan ook licht qua interieur en valt de JVC DLA-N5W ook mooier weg in die omgeving door zijn witte kleur.

Verder is de detaillering in het beeld met JVC's nieuwe Native 4K panelen enorm verbeterd t.o.v. de voorgaande e-Shift 4K projectors, welke altijd wat meer ruis in het beeld gaven en waarvan de beeldverschuiving met e-Shift voor sommigen nog steeds wat onrustig overkwam. Het beeld van deze N-serie projectors staat als een huis en oogt zeer glad en massief, maar vooral ook zeer scherp en gedetailleerd. Juist dit is wat deze N-serie groot maakt en waarvoor je de overstap maakt naar 4K.

Motion Blur Reductie / Frame Interpolatie

Frame interpolatie hebben deze N-serie projectors gelukkig ook en ook dit lijkt weer een stukje soepeler te gaan t.o.v. de vorige serie. Misschien omdat ze nu een nog krachtiger videoprocessor hebben meegekregen die al het rekenwerk doet, maar het kijkt in ieder geval behoorlijk prettig met de Motion Blur Reductie op Low. Dit werkt zelfs tijdens het kijken naar 4K materiaal. Vroeger stonden de JVC DiLA panelen erom bekend dat ze nogal last hadden van Blur (een vegend effect bij bewegingen), maar dit is inmiddels al weer een tijdje verleden tijd. Wat alle projectors in ieder geval gemeen hebben zonder gebruikmaking van Frame Interpolatie, is dat je dan net als in de bioscoop naar 24 beeldjes per seconde zit te kijken. Zelf wordt ik daar niet echt blij van. Vooral tijdens Pans (zijwaartse verschuivingen) en met name bij rechte voorwerpen gaat dat schokkend door het beeld, wat mij juist uit de film trekt en me doet beseffen dat het maar een film is. Ik heb wel klanten gehad die eerst absoluut geen FI wilden gebruiken, maar dat na een jaar of zo toch zijn gaan doen. Het wordt wel eens tijd dat alle regisseurs in 60P gaan filmen.

Als je eenmaal een film hebt gezien dat met 60 beelden per seconde geschoten is, dan heb je echt ervaren wat de rust doet en hoe je echt in de film bent gezogen. De film Billy Lynn's Long Halftime Walk is zo'n voorbeeld, welke er in 4K 60P echt geweldig uitziet. Frame Interpolatie is eigenlijk de tussenoplossing om de onrust uit je 24P film weg te nemen. Het beeld wordt hiermee niet alleen maar verdubbeld of verviervoudigt, maar de projector berekend daadwerkelijk waar de voorwerpen zich in de tussenliggende beeldjes zouden moeten bevinden en plaats ze dan zelf in het gedupliceerde beeldje. Dat is ongelooflijk en je begrijpt dat hier heel veel rekenkracht voor nodig is. Sony is hier echt master in, maar deze JVC N-serie projectors doen het ook behoorlijk goed.

Nu is FI niet helemaal koek en ei, want als het niet goed wordt gedaan zie je zo nu en dan wat spookachtige effecten in het beeld, omdat de bewegingen dan in alle richtingen zo heftig zijn, dat het erg moeilijk wordt om de tussenliggende beeldjes op tijd te berekenen. Zo heeft ook elk merk hiervoor zijn eigen algoritmes en geen enkele is echt perfect. Zo is het beeld bij Sony wel vloeiender dan bij JVC, maar die heeft soms weer wat veegjes tussen de ondertiteling als het beeld erachter beweegt, iets waar JVC weer geen last van heeft.

Die ghosting bij FI kan een reden zijn waarom sommige mensen dit liever niet gebruiken. Of ze willen het filmkijken ervaren zoals ze dit in de bioscoop gewend zijn. Zij vinden dit juist lekker Retro. Zelf verdwijn ik het liefst in de film alsof ik erbij ben en zie ik de film het liefst zo rustig mogelijk en erger ik me juist meer aan de onrust tijdens Pans, zelfs in de bioscoop. De oudere analoge projectors in de bioscopen maakten wel gebruik van een shutter-blade om het beeld te verdubbelen voor net dat beetje extra rust en omdat ik analoge filmprojectie nog steeds leuk vind gebruik ik hiervoor bv. de Elmo GS1200 MKIII Stereo projector, welke toch ook een 3x shutter-blade gebruikt voor 18fps en een 2x voor 24fps.

Helderheid en Ansi Lumen

Iets wat meteen opvalt is dat de JVC N-Serie projectors een behoorlijke lichtopbrengst hebben. In de Low lamp stand geeft de DLA-N5 maar liefst 1152 Ansi Lumen en de DLA-N7B zelfs 1185 Ansi Lumen. In High lamp mode geeft de DLA-N5 1304 Ansi Lumen en de DLA-N7B 1398 Ansi Lumen. Dit is iets wat per lamp wat kan verschillen en zegt niet meteen dat de N7B altijd meer lichtopbrengst geeft dan de N5, want ik zit inmiddels aan mijn 2e N7B en deze geeft op het oog juist weer net wat minder licht dan de N5 die ik ook heb staan. Wij kijken natuurlijk privé wel standaard met de DLA-N7B en dan gaat de eerste piek aan helderheid er wel vanaf.

Hieronder heb ik zoals gewoonlijk een lijstje gemaakt met alle metingen voor elke Mode, zodat je een goed overzicht hebt.

De JVC DLA-N5 na ISF-kalibratie gemiddelt in 6500Kelvin:
1152 Ansi Lumen op 2K ISF Low Lamp
1304 Ansi Lumen op 2K ISF High Lamp
  620 Ansi Lumen op 3D ISF High Lamp
1308 Ansi Lumen op 4K ISF High Lamp - Frame Adaptive HDR
Vanuit de doos niet gekalibreerd:
1227 Ansi Lumen - 6404K op Natural
1226 Ansi Lumen - 6407K op Cinema

De JVC DLA-N7B na ISF-kalibratie gemiddelt in 6500Kelvin:
1185 Ansi Lumen op 2K ISF Low Lamp
1398 Ansi Lumen op 2K ISF High Lamp
  669 Ansi Lumen op 3D ISF High Lamp
1305 Ansi Lumen op 4K ISF High Lamp - Frame Adaptive HDR met DCI filter
Vanuit de doos niet gekalibreerd:
1236 Ansi Lumen - 6382K op Natural
  962 Ansi Lumen - 6223K op Cinema - Met DCI filter

Zoals je ziet neemt het DCI filter van de N7B maar weinig licht weg tijdens 4K, terwijl deze wel de kleurdiepte zichtbaar vergroot en dit echt een aanwinst is.

Dat de metingen voor 3D maar de helft aangeeft aan lichtopbrengst moet je niet afschrikken hoor. Dit is inclusief aftrek van het 3D filtersysteem nog best veel aan wat er daadwerkelijk bij je ogen aankomt. De Xpand 3D brillen nemen nauwelijks wat licht weg en het 3D beeld is hiermee een stuk helderder dan wat je in de bioscoop gewend bent tijdens 3D. Nog niet zo gek lang terug keken we standaard met onze projectors van uiterst 700 Ansi Lumen op een 120" scherm en dat vonden we toen mooi helder. Nu anno 2020 zijn we verwend en doen we dat gewoon in 3D. Maar kom hier bij Mediasluis gerust zelf eens kijken hoe mooi dit alles is.

Beeldprestatie in 2K SDR

Je begrijpt natuurlijk wel dat na alles wat je hiervoor hebt gelezen, het beeld van deze projectors in de praktijk veelbelovend moet zijn en dat is het ook.

Massief, is het woord dat meteen in me opkwam bij het zien van dit beeld uit deze projectors. Het staat echt als een huis. Het plaatje op het scherm is zeer helder en geeft een behoorlijke impact qua diepte. Hoe goed het eShift 4K voorheen ook was, je hebt nu totaal geen onrust van een eShift 4K simulatie om de pixeldichtheid te verfijnen bij 2K materiaal. Er is nu standaard al geen aanwezigheid van pixels te zien, omdat alles door een Native 4K paneel op het scherm wordt gezet. Het is prachtig om naar een film als The Lion King 2019 op Blu-Ray te bekijken op een levensgroot doek in deze kwaliteit, wat automatisch wordt ge-upscaled naar 4K. Kleuren zijn na kalibratie ook heel neutraal en alles ziet er levensecht uit. Wel zie je dat de JVC DLA-N7B dit alles met nog meer diepte kan weergeven, waardoor voorwerpen nog meer loskomen van de achtergrond.

Bekijk ik weer wat oude geijkte films, zoals Batman Dark Knight, dan valt mij meteen op dat de moeilijke dakscene in het begin tijdens die beroemde bankroof, echt soepeler verloopt dan op de vorige serie JVC projectors. Ook de beginscène uit Transformers Dark of the Moon gaat veel vloeiender, maar wat echt opvalt is dat de sterren van de gitzwarte hemel afknallen en wanneer de raketten vuur uitwerpen, dan brand het licht gewoon op je netvlies en dit op mijn 122" Cinemascope scherm, jongens,... kan het nog mooier?

Beeldprestatie in 4K met Frame Adaptive HDR

Ja, dat kan,... dezelfde film in 4K. Zet ik dezelfde film van The Lion King 2019 aan in 4K dan weet je helemaal niet wat je ziet. Onbegrijpelijk dat Disney deze waanzinnige liveaction verfilmingen van de oude  tekenfilms hier in Nederland voor 4K en 3D niet met Nederlandse ondertitels uitbrengt. Juist nu de techniek zo mooi wordt gaan zij achteruit.

De Native 4K resolutie met Frame Adaptive HDR in Wide Color Gamut doet je mond openvallen van verbazing. Het zwart is nog massiever en zonlicht schittert levensecht van het beeld. De schitteringen en reflecties op het water en de highlights op de huid van de dieren en door de bomen zijn adembenemend. Het beeld in 4K ziet er nog echter en meer levendig uit. Dit doet de JVC DLA-N7B wel echt duidelijk mooier dan de JVC DLA-N5. Niet alleen omdat het zwart dieper gaat, maar ook omdat de N7B een DCI filter heeft waardoor de kleurdiepte bijna 100% op DCI P3 ligt, waardoor de kleuren vrijwel gelijk zijn als wat we in de bioscoop gewend zijn en meer in de buurt komt van wat we in het echte leven om ons heen zien.

Frame Adaptive HDR zorgt ervoor dat deze projectors voor elk beeldje het dynamisch bereik in licht, maar ook qua kleur optimaliseert. De beeldprocessor is behoorlijk ge-upgrade in deze nieuwe serie JVC projectors en kan dit werkelijk beeld voor beeld en dat inclusief met Frame interpolatie voor net dat beetje extra rust. De reden dat deze projectors Frame Adaptive HDR gebruiken is omdat een projector nu eenmaal geen 4000 Nits aan lichtopbrengst heeft op een 120" scherm. voorheen was HDR een compromis van wat je behoudt en wat je weggooit aan informatie door de instellingen die je moest doen of met een eigen Gamma curves die je dan moest maken. Nu heeft JVC het HDR goed onder de knie en oogt het zeer volwaardig. Het beeld is helder met veel diepte, maar de 4000 Nits van je film is wel gecomprimeerd tot ca. 400 Nits en dat met behoudt van alle informatie. Nog steeds doe ik wat aanpassingen tijdens de ISF-kalibratie voor 4K, maar nu gewoon op een redelijk niveau. Het resultaat is prachtig en doet voor thuis niet onder aan wat je ziet in een Dolby Cinema Theater. Natuurlijk doen ze dat daar op een 25 meter breed scherm, maar je zult niet meer hoeven te balen als je de premiere daar hebt gemist, omdat je dat thuis keer op keer gaat beleven.

  • The Lion King 4K Blu-Ray

Beeldprestatie in 3D

Gelukkig doen deze JVC projectors ook het 3D weer perfect netjes en omdat ze gebruikmaken van Native 4K panelen, wordt ook het 3D automatisch wat ge-upscaled naar een hoger niveau. Het 3D beeld is ontzettend mooi, helder en dynamisch en de hiervoor besproken kwaliteit zie je ook tijdens het kijken naar 3D weer terugkomen. Ook hier weer zie je dat de JVC DLA-N7B een stapje verder kan gaan in de niet stereoscopische diepte, wat alles meer doet loskomen en wat het Stereoscopische 3D beeld wel nog echter maakt.

Bij films als X-Men; Days of Future Past ziet die wereld, hoe onwerkelijk het ook mag zijn, er zeer realistisch uit. Metaal of ijs komt best realistisch over en vuur spat ook weer van je scherm, maar in 3D komt dit nu ook daadwerkelijk naar je toe, of vliegt alles langs je oren de kamer door. Ik heb wel klanten die deze beleving nog mooier vinden dan het 4K. Gelukkig blijven de spectaculaire films ook gewoon in 3D uitkomen, al doet Disney voor Nederland wat moeilijk met de Nederlandse taal bij de 3D of 4K versies van hun nieuwe films, erg jammer. Zet je Disney's nieuwe 2019 Dumbo remake van de tekenfilm op in 3D, dan is het een ware circus beleving om naar te kijken. Ik had hem al gezien op Disney+, maar wilde deze graag in 3D. (Dan maar zonde NL Subs) De gewone Blu-Ray die erbij zit heeft dit wel en daar kijkt mijn vrouw dan naar, maar dat is film kijken. 3D is film beleven.

Wel heb je bij deze JVC projectors ook weer de apart te bestellen 3D RF Transmitter nodig, welke vrij compact is en in de achterkant gestoken wordt. Deze steekt dan niet verder uit dan de gemiddelde HDMI kabel. Het betreft de JVC PK-EM2G welke gelukkig niet zo duur is en hier op de foto is afgebeeld met de JVC versie van de Xpand 3D Brillen. En ja,... dit is nog een pluspunt. Deze JVC projectors hebben de polarisatiefilters voor 3D nu op de 'normale manier' zitten (lees gelijkwaardig aan andere merken), waardoor je nu gewoon de Xpand X105 Lite RF 3D brillen kunt gebruiken, welke perfect zijn voor deze projectors en nu ook beter combineren dan de originele JVC 3D brillen, welke qua polarisatie nog zijn aangepast aan de vorige DLA X-Series.

JVC gebruikte deze Xpand X105 brillen zelf namelijk ook, maar dan met gedraaide polarisatie filters. De prijs was dan bijna 3x zo duur, maar het resultaat  gaf voorheen een veel beter beeld en je kreeg er een mooi zakje bij met het JVC Logo. Nu kun je die JVC versie brillen beter maar niet gebruiken op deze nieuwe N-serie projectors, want dan heb je juist een omgekeerd resultaat. Het beeld met de originele Xpand X105 Lite RF 3D Brillen geeft nu juist weer een meer helder en scherp 3D beeld en dat met minder ghosting.
Lees een review over deze 3D brillen hier: New Xpand X105 RF Lite 3D bril

  • Dumbo 3D Blu-Ray
  • PK-EM2G - 3D Transmitter met JVC versie van de Xpand X105 Lite RF

Lagtime voor gamen

Je kunt je misschien wel een voorstelling maken van hoe het is om in een bioscoop te mogen gamen. Dat zal toch wel een enorme kick moeten geven, toch? Nou, dat is namelijk wat je ervaart tijdens het gamen via één van deze JVC N-Serie projectors. op een groot scherm. Wat dan wel belangrijk is, dat is de lagtime van zo'n projector. Dit is de tijd die de projector nodig heeft om het beeld te verwerken voor het op het scherm wordt geprojecteerd. Je wilt natuurlijk niet via de rumble in je joystick voelen dat je geraakt bent, terwijl dit op het scherm nog net niet te zien is, alvorens wel met je wagen in een ravijn te belanden.

Hoe snel verwerken deze projectors het beeld, voor het op je scherm te zien is? Ik heb zowel de JVC DLA-N5 alsook de JVC DLA-N7B uitvoerig gemeten en er zit qua vertrafing geen verschil tussen beiden. In de normale videostand met de Low Latency functie Uit, verwerken deze projectors het beeld in 99,6 milliseconde, wat een behoorlijke verbetering is t.o.v. van de vorige JVC X-Serie projectors. (Vergelijk de metingen HIER) Zet je de functie Low Latency Aan, waarbij de projector veel van de beeldverwerking uitschakelt, doet deze de beeldverwerking maar liefst in 45,2 milliseconde.

Hier nog even een goed overzicht.

Een lagtime van 99,6Ms geeft bij:
24 fps een vertraging van 2,4 beeldjes per seconde.
30 fps een vertraging van 3    beeldjes per seconde.
50 fps een vertraging van 5    beeldjes per seconde.
60 fps een vertraging van 6    beeldjes per seconde.

Een lagtime van 45,2Ms geeft bij:
24 fps een vertraging van 1,1 beeldje  per seconde.
30 fps een vertraging van 1,4 beeldje  per seconde.
50 fps een vertraging van 2,3 beeldjes per seconde.
60 fps een vertraging van 2.7 beeldjes per seconde.  

Voor de serieuze gamer die zelfs niet met een draadloze muis wil gamen, omdat elke milliseconde telt, zal dit misschien net niet snel genoeg zijn, maar voor de gemiddelde gamer met een Playstation of Xbox absoluut wel.

Projectiescherm Aanbeveling

Hoe goed je projector ook is,... het beeld staat of valt met je scherm keuze. Er zijn dus nogal wat valkuilen waar sommigen in dreigen te vallen. Ga je projecteren of een muur dat licht absorbeert of juist te veel weerkaatst met hotspotting, of waar je allemaal structuur op heb zitten, dat rommelt met je pixels van het geprojecteerde beeld, dan blijft er weinig over van het spectaculaire plaatje. Ook kun je het beeld oneindig gaan uitvergroten, omdat de projector zo helder is en omdat je met deze Native 4K projector een 4x grotere resolutie hebt dan 2K 1080P. Natuurlijk is een 4K TV van 60" qua resolutie lang niet zo spectaculair als een 4K projector met een beeld van over de 100". Maar ga je te groot, dan heb je op een gegeven moment qua lichtopbrengst niet meer zo veel dynamiek in het beeld, en wordt 3D en HDR opeens een stuk minder spectaculair. Vind je 4K en 3D niet belangrijk, maar wil je toch zo'n N-Serie projector, vanwege het upscalen van je 2K materiaal en de kwaliteiten die zo'n projector toch al bied, dan kun je wel groter gaan en in de High Lamp Mode zelfs nog meer, al maakt de projector dan wel meer geluid. Bedenk ook, dat als heel ver gaat in het uitvergroten, dat als de lamp ouder wordt, je deze ook sneller wilt gaan vervangen.

Qua projectie materiaal kan ik je HD Progressive 0.9 aanprijzen. Het mooie van HD Progressive is dat het materiaal 100% structuur vrij is en dus niet rommelt met de pixels van je projector wat Moire effect kan opleveren en ook voor een minder gedetailleerd beeld zorgt. Ook is het kleur neutraal en heeft het een behoorlijk brede kijkhoek, waardoor je geen hotspotting in het midden hebt en het beeld ook niet donkerder is aan de andere zijkant van waar je misschien zit.
Zie de review hier: Review van Projecta's (Da-Lite) HD-Progressive schermen.
Deze review is misschien wat op de datum, maar kort geleden nog bijgewerkt en Up-To-Date. Al geruime tijd prijs ik het Projecta HD Progressive materiaal aan omdat Da-Lite het HD Progressive 0.9 toentertijd met Joe Kane ontwikkeld heeft om een zo neutraal mogelijk doek te verkrijgen. Het beeld van de moderne projectors is zo goed, dat deze niet meer gecompenseerd hoeft te worden. Bij gebruik van HD Progressive 0.9 kan ik gerust 122" aanraden. Dan is je scherm qua zichtmaat 270cm breed. Dit gebruik ik hier zelf ook als 2e scherm en het 3D en 4K met HDR ziet er dan nog steeds fantastisch uit. Je zou eventueel ook groter kunnen gaan, tot zeg maar 3 meter breedte, maar daar zou ik het dan toch wel bij laten. Dit omdat het 3D en HDR op langer termijn ook nog goed uit moet zien. Natuurlijk is het beeld in de bioscoop lang zo helder niet als wat je dan hebt en gebruik je dat als eis kun je het nog wel verder uitvergroten, maar als je ziet hoe spectaculair het plaatje hier is, dan wil je dat niet opofferen voor alleen maar dat wauw-effect qua formaat. Ik heb zelf liever een wauw-effect qua dynamisch plaatje.

Wat eventueel wel nog een optie is, voor in een lichte omgeving, maar ook om het zwart nog meer te verdiepen, is HD Progressive 0.6. Een soortgelijk materiaal gebruiken ze ook in het Dolby Cinema Theater, voor een nog intenser zwart. Wel moet je projector qua lichtopbrengst sterk genoeg zijn om het lichtverlies van 30% te compenseren, maar dat zijn deze JVC N-Serie projectors wel. Ga in dat geval niet te groot. Voor een nog mooi en intens 3D beeld en of 4K HDR beeld, raad ik aan om met HD Progressive 0.6 onder de 108" te blijven. Dit gebruik ik zelf ook hier en het beeld is erg indrukwekkend. Zwart is erg solide en het scherm drukt omgevingslicht weg, waardoor je detaillering in het zwart erg lang behouden blijft met wat sfeerlicht. Dan heb je nog de keuze voor een standard HDTV formaat scherm in 16:9, of voor een Scope formaat scherm van 2.40:1 of alles wat daar tussen zit. Deze projectors hebben allemaal Lens Memory, zoals je in dat stuk hierboven hebt kunnen lezen. Het is dus zeer gemakkelijk om het beeld te veranderen qua formaat, als je voor een Scope scherm gaat. Je hebt dan brede of smalle kaders aan de zijkant van het beeld, net als in de bioscoop en afhankelijk van de film. Met een druk op de knop wijzig je het formaat en dat ziet er cool uit. Zeer veel films zijn in 2.40:1 gefilmd. Een film in HDTV formaat 16:9 ziet er dan wel weer kleiner uit, omdat je de hoogte moet aanpassen en dat bepaald hoe breed deze uiteindelijk wordt. Die keuze is best simpel gemaakt en kun je laten afhangen aan je kijkgedrag. Vraag jezelf af; "Kijk ik veel series via TV of Netflix, of kijk ik voornamelijk alleen films."

  • Projecta Tensioned Elpro Concept

Garantie

Met garantie laat een fabrikant zien hoeveel vertrouwen ze in hun eigen product hebben. Tevens is dit een soort huisstijl, waarbij de klant zich veilig voelt en vaak bij een merk blijft hangen. De garantie welke JVC op deze projectors geeft is wat dat betreft nog steeds wat gewoontjes en wel;  2 jaar Carry-In.
Als er wat met je projector is, dan zul je de projector dus naar je dealer moeten brengen of naar DVS in Almere, het bedrijf dat de reparaties voor JVC doet. Gezien dat de N-serie projectors echt een High Class product betreft, vind ik dit erg jammer, want je verwacht die klasse in de garantie terug te zien. Sony's Prime Support is wat dat betreft onverslaanbaar, want zij komen 3 jaar lang je projector thuis ophalen en na reparatie weer netjes terugbrengen en als je de doos niet meer hebt, of deze netjes wilt houden, dan sturen ze je eerst nog even een lege transportdoos toe. JVC zou daar ook mee aan de slag gaan, maar we zijn nu inmiddels al weer twee jaar verder, dus dat is niet gelukt.
Nu sta ik op goede voet met de manager van JVC en deze beste man overstijgt zijn functie om dit enigszins te compenseren en haalt indien nodig de projector hier bij me op en soms als het even uitkomt zelfs bij de klant, maar dat is natuurlijk niet zijn taak en kunnen we niet incalculeren.

Conclusie

JVC heeft met zijn N-Serie projectors een ongekend mooi product op de markt gezet, waarvan de concurrentie echt het nakijken heeft. Natuurlijk blijf je altijd verschillen houden met andere merken. Iemand die altijd een Sony projector heeft gehad is heel gevoelig voor de rust in bewegend beeld en die zullen misschien bij Sony blijven, maar ook dat heeft JVC nu vrij goed voor mekaar en duidelijk verder doorontwikkeld, of doet de super snelle beeldprocessor dit nu gewoon nog beter.  Deze N-Serie projectors zien er misschien erg massief uit, maar zo is ook het beeld dat hij projecteert. Een professioneel ogend apparaat die waarmaakt wat hij uitstraalt.

Het beeld is zeer helder en dit doen ze met een ongekend diep zwart. Via de Native 4K panelen in deze projectors wordt ook je 2K materiaal automatisch ge-upscaled naar een hoger niveau, inclusief het 3D dat hiermee prachtig via de Native 4K panelen nog verder wordt opgewaardeerd en dit alles overtreft wat we al gewend waren van JVC.
Maar UHD projectie ziet er helemaal verbluffend mooi uit en heeft er nog nooit zo volwaardig uitgezien als nu. Via de Native 4K panelen met een SYMPTE resolutie van  4096x2160 pixels projecteert de N-Serie met het grootste gemak een zeer stabiel, scherp en ongelooflijk gedetailleerd beeld. Voor High Dynamic Range gebruikt JVC nu Frame Adaptive HDR. Hiermee optimaliseert JVC zowel de HDR alsook de kleur in BT2020 en doet dit realtime. echt beeldje voor beeldje, met een ongeëvenaarde resultaat. UHD met zijn 4K resolutie, HDR en WCG (Wide Color Gamut) ziet er nu eindelijk zeer volwassen uit, zonder poespas of extern randapparatuur voor Tone Mapping. De JVC DLA-N7B overtreft de DLA-N5 qua prestatie natuurlijk wel en doet dit vooral tijdens UHD projectie. Dit niet alleen door zijn nog diepere zwartweergave in het beeld, maar ook door gebruikmaking van zijn DCI Filter waarmee deze zijn kleurdiepte vergroot en vrijwel 100% van de DCI P3 laat zien. hiermee springt deze JVC projector echt boven alle anderen uit, Alleen JVC's vlaggenschip de JVC DLA-NX9B overtreft dit nog meer en doet dit op alle fronten, met zijn enorme grote loepzuivere lens en zijn 8K eShift simulatie. Hier kun je een aanvullende review van deze NX9B lezen: Review: JVC DLA-NX9B / DLA-RS3000. Maar alle waar voor zijn geld natuurlijk. Op dit moment vind ik de N7B qua prijs/kwaliteit wel het meeste bieden.

Geloof mij vooral niet op mijn woord, maar maak gerust een afspraak, om bij Mediasluis een demonstratie bij te wonen.

  • JVC DLA-NX9B
  • JVC DLA-NX9B Voor aanzicht
  • Projector Lens vergelijking
  • Harderwater 50, 2993 DW Barendrecht
  • T 0180 85 33 91 - M 06 456 50 925
  • info@mediasluis.nl
NeverDull