Review: JVC DLA-NZ7 en JVC DLA-NZ8 8K HDMI 2.1 Laser Projectors 21/06/22
Velen houden hun ogen momenteel gericht op de nieuwe Sony Laser projectors die gaan komen. Maar eerder al heeft JVC zijn nieuwe DiLA 8K Laser projectors gelanceerd voor diegene die met minder geen genoegen neemt en welke echt zeer moeilijk te overtreffen zijn. Je leest het goed,... deze JVC projectors begrijpen 8K materiaal via de HDMI 2.1 ingangen met HDCP 2.3 en laten je dat ook goed zien. JVC stond er natuurlijk al om bekend dat hun projectors met DiLA panelen de meest indrukwekkende zwartweergave op je projectiescherm geven en vooral als je van een OLED TV afkomt, kun je er eigenlijk niet omheen om voor een JVC projector te gaan, wil je niet met spijt zitten te kijken en het liefst weer naar je TV rennen. Het enige waar voorheen de concurrentie wat beter in was is hoe vloeiend de bewegende beelden werden neergezet. Maar met deze nieuwe serie JVC projectors is dat nu verleden tijd.
Vaker al stelde ik mezelf de vraag;
- Wat als deze JVC projectors dat diepe zwart nou met nog meer lichtopbrengst konden weergeven?
- Wat als ze dat dan ook nog met meer rust tijdens bewegend beeld kunnen doen?
- Is het nog wel mogelijk om dat zwart zelfs nog dieper te krijgen?
- Hoe gaaf zou het zijn als Laser ook voor de consument bij JVC bereikbaar zou worden?
Het blijkt dat ze bij JVC gedachten kunnen lezen, want ze hebben echt aan alles gewerkt.
JVC is dus als eerste gekomen met Laserprojectors die via hun eShift-X DiLA techniek en HDMI 2.1 videobewerking daadwerkelijk 8K beeldmateriaal kunnen verwerken en laten zien.
Zo is de JVC DLA-NZ7B als instapper met als B2B equivalent JVC DLA-RS2100 een native 4K/120P Laserprojector met 8K/60P via eShift-8K (2x), met een lichtopbrengst van 2200 Lumen en een native 40.000:1 Contrast tot oneindig.
Deze wordt gevolgd door zijn grotere broer de JVC DLA-NZ8B met als B2B equivalent JVC DLA-RS3100 en is weliswaar ook een native 4K/120P Laserprojector met 8K/60P via 8K eShift-X (4x) welke in 4 richtingen werkt en daarmee de *K resolutie veel volwaardiger weergeeft. Hierin gaat hij dus nog een stapje verder. Deze heeft net als zijn nieuwe grote broer de NZ9 ook nog een nieuw Ultra-High Contrast Optiek en reduceert hiermee de interne overstraling van terugkerend licht en verbetert hiermee de beeldkwaliteit enorm. Het native contrast is hierdoor met 80.000:1 verdubbeld en gaat met de Dynamic Laser Control tot oneindig. Dit tesamen met de wat hogere lichtopbrengst van 2500 Lumen geeft duidelijk een zelfs nog mooier eindresultaat. En wat ikzelf ook erg belangrijk vind is dat de NZ8 wel weer een DCI P3 filter heeft om de kleurdiepte tijdens 4K weergave volledig in P3 te vertonen, zoals je dit al jaren in de bioscoop ziet en dat verschil zie je goed. Daarmee is de NZ8 eigenlijk pas echt de opvolger van de vorige N7 en geeft zonder de Dynamic Laser Control al een native 80.000:1 contrast ratio, maar met die functie wordt het zelfs nog mooier.
Voor wie het beste niet genoeg is, kan natuurlijk doorsparen voor de absolute topper, de ultieme JVC DLA-NZ9B met als B2B equivalent JVC DLA-RS4100, welke ik nog niet heb kunnen vergelijken. Deze doet dit alles volgens JVC met 3000 Lumen en een 100.000:1 Native contrast. De gebruikte onderdelen in deze projector zijn allen met de hand gesorteerd. De gebruikte lens hiervoor is met zijn 100mm doorsnee echt enorm groot en bestaat uit 18-elementen in 16-groepen waarvan het glas ongekend zuiver is en perfect gecoat. Deze lens heeft een 2x zoombereik met een Lens Shift van horizontaal 43% en verticaal 100% en weegt maar liefst 2.2Kg zwaarder dan die van de NZ7 en NZ8. Bij de vorige NX9 dacht ik in eerste instantie dat het verschil niet zo dramatisch zou zijn t.o.v. de N7, maar oh oh oh wat had ik dat mis zoals je in deze korte review HIER nog kunt lezen. Daarom kan ik mij nu wel zo'n beetje voorstellen wat dat met deze nieuwe techniek kan gaan geven, dus zodra ik de NZ9 onder handen neem vul ik deze review aan.
Al deze 8K Laser projectors hebben een HDMI 2.1 videoverwerking van 48GB per seconde en geven hiermee meteen een nog schoner, meer gedetailleerd en veel rustiger beeld en dat niet alleen in 24P, maar ook in 4K-120fps of 8K-60fps (fps staat voor frames per second). Jawel,... deze nieuwe JVC NZ-Laserprojectors converteren het beeld niet alleen naar 8K, maar verwerken ook daadwerkelijk een 8K input informatie en verspreiden die informatie via de eShift-X met een 8K resolutie op het scherm, door de 3x Native 4K DiLA panelen met 240hz in 4 richtingen (NZ7 in 2 richtingen) te bewegen. (De voorheen duurste NX9 deed dit eerder alleen nog 2 richtingen op, maar kon geen 8K input verwerken.) Deze JVC DLA-NZ-serie doet dat dus wel, met als resultaat; een prachtig realistisch beeld, vol contrast om van te genieten en dat ongeacht de bron, of het nu via videostreaming gaat, of met een 4K UltraHD Blu-Ray. Daarbij worden zowat alle HDR formaten ondersteund zoals; HDR10 van Blu-ray en streaming, HLG van broadcast uitzendingen, en de laatste HDR10+ variant met dynamische MetaData. Er is hiervoor een keuze uit 2 soorten dynamische Tone Mapping, dit voor zowel Frame Adaptive HDR alsook HDR10+, welke de dynamische informatie van de producent voor elke scene al in de MetaData heeft zitten. JVC's gepatenteerde Frame Adaptive HDR geeft elk ander merk het nakijken wat HDR betreft en analyseert met z'n eigen originele algoritme de helderheid in de HDR10 MeteData en past dat per beeldje aan. Dit alles om je te verzekeren van een optimale beeldbeleving.
Voor gamers is de 4K/120P beeldverwerking ideaal voor het gamen in Low Latency Mode wat de vertraging bij PC en Console spellen enorm reduceert, wat natuurlijk meteen invloed heeft op je reactie bij snelle bewegingen en schokkend beeld elimineert en alle nieuwe JVC projectors maken hier effectief gebruik van tijdens het weergeven van high frame-rate materiaal op je enorme grote scherm.
Voor de 3D fanaten onder ons is het geweldig om te weten dat al JVC's nieuwe projectors ook nog steeds de mogelijkheid bieden om een geweldig spectaculaire 3D weergave neer te zetten op je grote scherm.
Misschien ben je van de specs qua Contrast Ratio op zich niet echt onder de indruk, omdat er vaak met veel grotere getallen wordt gegooid. Maar bedenk dat JVC als één van de weinige altijd wat zuinig is met de vermelding van deze specificaties, terwijl veel fabrikanten bijna schreeuwen met grote getallen in hun specificaties, wat bijna lachwekkend is na het daadwerkelijk aanschouwen van het resultaat op het scherm. JVC zet hier juist een zeer bescheiden getal neer en toch heeft de concurrentie hier in de praktijk echt het nakijken.
Wie al versteld stond van wat de lamp projectors van JVC lieten zien, valt stijl achterover van wat deze NZ-serie Laserprojectors van JVC je gaan laten zien.
Intussen heb ik in de demoruimte al een tijdje deze JVC DLA-NZ8B staan naast de JVC DLA-NP5 lampprojector met HDMI 2.1 voor 4K/120P weergave, waarvan ik hier al eens een review had geschreven: Review van de JVC DLA-NP5 met HDMI 2.1 4K120P. Ook heb ik de JVC DLA-NZ7 flink onder de loop genomen welke naast de NZ8 door klanten zijn besteld. Daarom zal ik beide Laserprojectors hier in deze review gaan behandelen. Ik ben wel blij te kunnen vermelden dat JVC als één van de weinige leveranciers gewoon goed kan leveren, omdat ze hun fabriek naar Japan hebben verhuist. Dat was een zeer slimme set van JVC.
Laten we dus snel gaan kijken hoe ze presteren.
Uiterlijk
Zoals je kunt zien aan de foto's en de specificaties zijn dit absoluut geen kleine jongens, maar echt grote zware titanen, waar je bij het zien ervan of het optillen en breken van je rug wel meteen hoge verwachtingen krijgt. Geen nood, want ze stellen je hierin zeker niet teleur. Maar zo heel veel verschil zit er niet qua uiterlijk tussen deze JVC NZ-Laserprojectors en de vorige N-serie lampprojectors. Ze wegen iets zwaarder en aan de achterkant steken de ventilatieroosters nu wat uit, wat bij de vorige serie niet het geval was. Deze enorme bioscoopprojectors zijn qua uiterlijk misschien ook niet zo heel makkelijk te verfraaien. Op deze manier zien ze er toch net wat cooler uit en onderscheiden ze zich weer een beetje van hun voorganger, zoals je op foto 4 en 5 duidelijk kunt zien. Bij gebruik van een beetje verbeelding is zo'n projector nu net een moederschip uit Battlestar Galactica, zo met die uitpuilende jets aan de achterkant. Misschien is het wel iets minder praktisch bij het plaatsen, omdat de ventilatieopeningen nu wat dichter bij de muur uitkomen, maar dat doen de aansluitingen ook, dus ondervind ik hier zelf geen problemen.
BLU-Escent Laser Diode als lichtbron
De gebruikte BLU-Escent Laser Diode heeft zicht al goed bewezen voor een buitengewone helderheid over een lange levensduur van 20.000 uur. Kijk je elke dag 2,5 uur film, dan kun je dit theoretisch wel 20 jaar doen. Volgens de leveranciers zou een Laserprojector de eerste 10.000 uur nauwelijks aan intensiteit verliezen, dus geen nood als de film met een lopende filmprojector te lang op een snack- en plaspauze staat. Het beeld is met deze Lasertechniek enorm helder, maar geeft t.o.v. een UHP lamp ook nog eens zeer veel rust tijdens het kijken. Deze BLU-Escent Laser laat tevens dynamische controle toe in de helderheid om de menselijke waarneming te benaderen. Gecombineerd met de DiLA techniek geeft dat een gedetailleerde, gladde en krachtige videoweergave met veel dynamiek. Ook hebben deze Laserprojectors het voordeel dat de panelen minder heet worden en daardoor minder snel zullen verlopen qua kleurdiepte en contrast. Dat merk je tevens aan de afkoeltijd bij het uitzetten, want dat gaat zoveel sneller.
Lens kwaliteit - Focus, Zoom en Lens Shift
JVC gebruikt al heel lang een volledig glazen lens van hoge kwaliteit op zijn projectors, waardoor het beeld op een natuurlijke manier ontzettend scherp wordt geprojecteerd en deze dus minder digitale verscherping nodig heeft. Zowel de NZ7 alsook de NZ8 zijn ook weer uitgerust met deze mooie volledig glazen lens met een diameter van 65mm, bestaande uit 17-elementen in 15-groepen, welke in een volledig aluminium behuizing is verwerkt. Zo vertonen ze moeiteloos elk detail van de zeer hoge 8K resolutie. Deze lens heeft een Zoombereik van maar liefst 2x met een Throw Ratio van 1.43-2.92:1 en dat houdt in; dat je een 108" scherm van 240cm breedte kunt vullen vanaf 3.43 meter in de Groothoek-stand tot 7 meter in de Tele-stand. Tevens hebben deze projectors een zeer ruime Lens Shift van Horizontaal ± 34 % en Verticaal ± 80 %.
Toch nog even de grotere broer NZ9 erbij halen met zijn 2,5Kg zwaarder wegende zeer hoge kwaliteit 100mm volledig glazen lens, welke bestaat uit 18-elementen in 16-groepen in een aluminium behuizing en projecteert de zeer hoge resolutie van 8K tot in de hoeken van het scherm met nog meer scherpte en detail. Zo zijn hier ED lenzen toegepast om de refractie index van RGB als geheel te projecteren om zo chromatische aberraties te elimineren, ook tijdens gebruik van de Lens Shift, om zo een precieze reproductie van de 8K resolutie te waarborgen. Ook deze lens heeft een Zoombereik van 2x, maar met een Throw Ratio van 1.35-2.75:1 wat inhoudt dat je een 108" scherm van 240cm breedte kunt vullen vanaf 3.24 meter in de Groothoek-stand tot 6,60 meter in de Tele-stand. Vergeet alleen niet dat de projector zelf wat groter is en daardoor ook iets verder van je muur afkomt met zijn lens. Ook deze projector heeft een zeer ruime Lens Shift van Horizontaal ± 43 % en Verticaal ± 100 %.
Lens Memory
Het mooie van zo'n 2x Zoombereik en ruime Lens Shift is dat je zonder Anamorphic lens toch een Scopescherm kunt vullen van 2.40:1 tot 1.78:1 of 4:3. Maar dat zou geen nut hebben als je steeds handmatig zou moeten in- en uitzoomen, shiften en focussen voor elke film met andere beeldverhouding. Omdat deze JVC projectors hiervoor Lens Memory hebben meegekregen, waarbij je 10 posities kunt wegschrijven, later oproepen en elk hiervan een naam kunt geven, zoals de Ratio's, maakt dit het bioscoopleven thuis ongelooflijk veel makkelijk.
Al deze geheugeninstellingen zijn zeer gemakkelijk met de afstandsbediening op te roepen via de Setting Memory knop midden bovenin (zie foto 1). Eenmaal je keuze gemaakt (zie foto 3) dan gaat het beeld volledig automatisch naar de door jou gemaakte instellingen hiervoor en geloof me,... dat ziet er zo cool uit.
* Ook de andere instellingen uit boven Tab3 voor bv. de Pixelzoom, waarmee je gebruik kunt maken van die extra breedte aan pixels van het SMPTE Paneel (om wat meer groothoek te creëren), alsook de Panel Alignement schrijft hij mee in het geheugen van de Lens Memory. Dus dat is wel iets om rekening mee te houden.
Keystone
Heel raar dat dit er nog op zit. Vooral omdat deze projectors een ruime Lens Shift hebben en ze voor de serieuze videofiel zijn gemaakt die hem graag optimaal wil plaatsen en dus niet even makkelijk met een Keystone gaat corrigeren. Zeker niet nu deze projectors zelfs 8K kunnen weergeven en je met Keystone juist weer de resolutie degradeert tot zelfs halveert. Het feit dat je deze review leest, ben je dus erg geïnteresseerd in 4K of nu zelfs 8K, bereid om er extra voor te betalen en wil je juist meer pixels hebben bij het projecteren. Niet gebruiken dus. Gewoon even wat extra tijd spenderen om je mooie projector waterpas te zetten t.o.v. het scherm. Met eventueel een gepaste plafond montage zoals deze Chief KITMC Telescopische Universele Montage wordt uitlijnen zelfs een appeltje-eitje en maakt het voor een ISF-service model erg gemakkelijk om hem aan- en van je plafond te doen.
Lees voor het installeren en goed plaatsen van je projector even dit stuk: Projector plaatsen en uitlijnen
Echt, de enige reden dat ik dit gedeelte hier toevoeg is om te kunnen mededelen: NIET GEBRUIKEN!!!
Lensdop
Ik had hier liever elektronische lensafdekking geschreven, maar helaas. Zelfs op deze enorme projectors met genoeg ruimte en in dit prijssegment heeft JVC geen automatische lensschuif toegevoegd. Heel jammer, vooral als je kijkt dat Epson dit in zijn €.3000 projectors al kon meegeven. Nu moeten we het doen met een vastklikkende plastic lensdop. Zelf hang ik deze lensdop steeds over de rand van de lens en klik ik hem enkel vast als de projector verplaatst wordt. Gelukkig zijn dit geen projectors met handmatige lensbediening, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat je met deze dop de lens positie verandert, want dat zou pas helemaal irritant zijn. Jammer,... ik vind het maar een goedkope oplossing.
Afstandsbediening
Al vanaf de N-serie projectors heeft JVC zijn afstandsbediening gewijzigd naar een zeer compacte versie, zie foto. Ik ben er inmiddels wel goed aan gewend, maar telkens als ik een nieuwe projector uit de doos haal, merk ik dat de knoppen even goed ingewerkt moeten worden, want die lopen veel te dicht in elkaar over. Op gevoel is het niet de gemakkelijkste AB om te bedienen. Voor de ISF-kalibraties heb ik dus maar de oudere AB besteld want dat werkt wel prettiger. Als consument zul je hier minder last van hebben, omdat je er niet zo intensief mee bezig bent. Maar ik raad je wel even aan om, voor dat je de batterijen erin stopt, je eerst even flink alle knopen goed losmaakt en indrukt, zodat ze daarna afzonderlijk makkelijk klikken. Gelukkig was JVC wel zo slim om op deze AB onderin een duidelijk uitstekend lichtknopje te plaatsen. De verlichting is perfect en de knoppen zijn in het donker dan ook duidelijk zichtbaar.
* Laat de AB niet vanuit stahoogte op je tegels vallen, want het materiaal is behoorlijk breekbaar en ik spreek uit ervaring, maar ze zijn los na te bestellen.
Dus aan JVC,... kom wat mij betreft maar weer met een nieuw ontwerp voor je afstandsbediening.
Bedieningspaneel
Aan de achterkant zit rechts nog een bedieningspaneel, waarmee je deze projector ook zonder AB kunt bedienen, zoals de On/Off schakelaar, het Menu, de Cursor toetsen met bovenin de mogelijkheid om van Input te wisselen en de Back knop.
Aansluitingen
Aan de achterkant bovenin links vind je alle aansluitingen van deze projectors. Helemaal links zit de 3D 3-Din Vesa aansluiting waar je de apart te bestellen 3D RF Transmitter PK-EM2 zijwaarts insteekt of een ander 3D Vesa apparaat zoals een 3D Polariser. Dan vind je 2x HDMI 2.1 ingangen met HDCP 2.3, gevolgd door een RS232 D-Sub 9-Pin aansluiting, een USB-A Service aansluiting voor het updaten van je projector, (maar check dit altijd even bij je ISF-dealer of dit niet alle instellingen reset), gevolgd door een LAN RJ45 aansluiting met als laatste een 100mA 3,5 Mini Jack 12V Trigger en niet te vergeten, onder in het midden de AC-220V aansluiting.
HDMI 2.1 met HDCP 2.3 voor 4K/120P en 8K/60P
Naast Laser is het grote verschil bij deze nieuwe projectors ook de videoverwerking met 48Gb per seconde via een HDMI 2.1 processor met HDCP 2.3 en de speciaal hiervoor benodigde HDMI 2.1 kabels worden hier geleverd bij Mediasluis, zowel de korte, alsook de zeer lange Optische HDMI 2.1 variant. Deze nieuwe HDMI 2.1 upgrade zie je aan alles terug, de schoonheid van het beeld, de enorme rust die deze projectors hiermee neerzetten, maar natuurlijk ook de mogelijkheid van 4K met 120fps (Frames per Second) wat vooral bij Gamers in de smaak zal vallen, maar straks meer hierover. Daarnaast kunnen deze projectors via deze HDMI 2.1 poorten daadwerkelijk een 8K bron behappen, verteren en uitwerpen. Dit wordt dan wel vertoond via de 8K eShift-X functie welke zijn werk goed doet en deze resolutie hiermee mooi over het scherm verdeelt. HDMI 2.1 geeft hier echt veel meer mogelijkheden waarover je in dit stukje wat meer kunt lezen:
HDMI 2.1 - Ben jij toekomst bestendig met je apparatuur.
Dus wat dat betreft heeft JVC hier met zijn NZ-serie 8K Laserprojectors een behoorlijk futureproof model uitgebracht.
eShift-X 8K
Je leest het goed,... 8K. Deze projectors kunnen zoals je hierboven hebt gelezen daadwerkelijk 8K videomateriaal verwerken via de HDMI 2.1 ingangen. Maar om dit met Native 4K panelen te kunnen vertonen heeft JVC zijn oude bekende eShift techniek teruggehaald en meteen verbeterd. Voorheen bewogen de JVC projectors hun 1080P chip diagonaal een halve pixel 2 richtingen op om de ontvangen 4K resolutie te verspreiden over het scherm om visueel een 4K resolutie te creëren. Hun vorige NX9 projector deed dit ook met de 4K panelen, maar kon nog geen 8K materiaal lezen en begrijpen, dus dit was enkel voor een verbeterde pixeldichtheid, al zag dat er zichtbaar echt al scherper uit.
Nu is die techniek ook op de NZ7 toegevoegd, maar kan deze nu via zijn HDMI 2.1 met 48Gb per seconde verwerking wel een 8K bron ontvangen en verwerken en deze resolutie via zijn eShift-8K over het scherm verdelen door zijn native 4K DiLA chip met 240Hz een halve pixel diagonaal in 2 richtingen te verschuiven.
De NZ8 en NZ9 gaan hierin nog een stap verder. Deze projectors hebben namelijk een 8K eShift-X techniek welke de native 4K DiLA beeldchip 4 richtingen op beweegt, om zo die 8K resolutie aan beeldmateriaal nog gedetailleerder over het scherm te verdelen. Omdat de NZ8 en NZ9 ook nog een DCI P3 filter hebben voor een UHD weergave met 100% P3 kleurdiepte zijn deze projectors eigenlijk wel wat meer future-proof.
3D
YES!!!
3D is ook gewoon weer aanwezig bij JVC, net zoals dat in de bioscoop nog steeds het geval is. Slim, want ik heb een aantal klanten die dit nog mooier vinden dan het 4K. Om 3D te kunnen weergeven heb je wel de PK-EM2 3D RF Transmitter nodig, maar ach,... €100 en je hebt een 3D projector. Wel zit er een verschil in het optisch huis tussen de JVC NZ8 en NZ9 t.o.v. de NZ7 en het instapmodel met Lamp de NP5, wat invloed heeft op de 3D brillen die je nodig hebt.
JVC verkoopt zijn eigen versie van de Xpand Lite RF als zijnde JVC PK-AG3 3D brillen, met een aangepaste polarisatierichting zie foto 2, herkenbaar aan het JVC-logo op het pootje en met de mooie opbergbuidel erbij. Omdat de polarisatierichting van de JVC NZ7 en JVC's instapper met lamp de NP5 hetzelfde is als bij elk ander merk projectors, kun je bij deze projectors maar beter de originele Xpand X105 Lite RF 3D brillen gebruiken zie foto 3, welke ook nog eens de helft goedkoper zijn. De NZ8 en NZ9 hebben daadwerkelijk de JVC 3D bril nodig vanwege de toegevoegde polarisatiefilter in het Ultra-High Contrast Optiek. Gebruik je de juiste bril voor elk model, dan wordt je met elke JVC projector getrakteerd met een 3D ervaring van de hoogste kwaliteit. Hier vind je een review van deze brillen:
Review van de Nieuwe Xpand X105 Lite RF en IR 3D bril
Ventilatie
Zoals je kunt zien hebben deze projectors grote ventilatieroosters, waarbij deze projectors frisse lucht inademen aan de achterkant en deze naar voren toe uitblazen en staande op zijn pootjes en van voren kijkend naar de lens, blaast deze de warmte links naar buiten, weg van de lens. Iets om rekening mee te houden als je de projector in een kast plaatst.
Lichtlekkage
Er is geen last van strooilicht dat je ruimte oplicht. Dit zijn natuurlijk serieuze thuisbioscoop projectors en dan verwacht je ook geen lichtlekkage, ook al zijn de roosters nog zo groot. Hoe irritant vinden we in de bioscoop die Nooduitgang bordjes niet, waarbij de onderhoudt er voor het gemak maar even 100W lampjes heeft ingedaan wat de helft van het scherm en de zaal oplicht. Met deze projector kijk je lekker thuis in je eigen High-End 8K HDR bioscoop en die moet donker zijn.
Geluidsniveau
Deze nieuwe JVC NZ-Laserprojectors zijn stiller dan hun voorganger met Lamp, ook al staat er in de Specs 24Db. Dit is behoorlijk persoonlijk. Je zou wel verwachten dat ze met zo'n ombouw als deze veel isolatie kunnen aanbrengen, maar daar is niet zo heel veel gebruik van gemaakt, maar de koeling hoeft gewoon niet meer zo aanwezig zijn werk te doen. Er zijn 3 Laserniveaus zoals Low-, Medium- en High, maar zelfs in de Medium stand vind ik ze nog erg stil.
Picture Modes
Deze JVC NZ-serie projectors komen met een paar voorgeprogrammeerde Picture Modes zoals Natural-, Cinema- en Film. Daarnaast zijn er nog een aantal Custom User Modes welke Mediasluis gebruikt om daar de ISF-gekalibreerde Modes van te maken voor 2K SDR-, 3D-, Sport en tevens wordt Frame Adaptive HDR gebruikt voor je 4K HDR materiaal in DCI P3, waarvan de NZ8 en NZ9 nog een DCI Filter hebben voor het weergeven van een 100% P3 kleurdiepte tijdens 4K HDR BT2020. Ook wordt dat filter op de NZ8 en NZ9 ingeschakeld in de Cinema Picture Mode.
Tutorial - Menu Structuur en Functies
De meesten weten al dat dit vaak meteen een kleine tutorial en mini-review is van de betreffende projector, omdat ik hierin al veel verklap, over hoe deze werkt, dus veel plezier hiermee.
Als je met de AB het Menu in duikt, dan zie je bovenin 6 Tabs van links naar rechts. We gaan hier even doorheen, om zo te zien hoe je deze projectors kunt bedienen.
Onder Tab 1 zie je bovenin Content Type, iets wat we straks onder Tab 2 gaan toewijzen. Gevolgd door Picture Modes en hier kun je zowel de standaard Modi kiezen alsook die Mediasluis voor je heeft afgesteld en gekalibreerd, zoals je op foto 2 kunt zien. Eenmaal gekozen kun je daaronder naar Picture Mode/More Settings.
Hierin kun je de Laser Diode Power instellen op Low-, Mid- en High. Daaronder vind je de Dynamic Laser Control welke de functie overneemt van de vroegere Auto Iris bij de lampprojectors. Dit doet hij ongelooflijk snel, maar de ervaring is ook anders als wat we van JVC gewend zijn ( later meer hierover). Daaronder vind je nog wel de manuele diafragma, een Iris die je handmatig op een vaste stand kunt zetten. Dit voor als de projector teveel licht geeft of als je de LD Control niet mooi vindt.
Verder omlaag vind je de sliders van Contrast Brightness Color en Tint.
Gaan we terug naar Tab 1 en vervolgen we onze weg naar beneden, dan kom je bij Color Profile en hierin vind je het CMS. Je kunt op foto 5 goed zien welke sliders er allemaal op elkaar afgesteld moeten worden en dit geld ook voor de witbalans en deze vind je in Tab 1 onder Color Temp zie foto 6 (straks meer hierover bij Na ISF-kalibratie-Metingen). Op beide heb ik de instellingen even op een ongebruikte mode gezet, omdat sommigen denken dat hun projector beter gaat presteren als ze de getallen overzetten, wat echt niet zo is.
Gaan we terug naar Tab 1 en vervolgen we onze weg weer, dan komen we aan bij Gamma en zoals je op foto 7 kunt zien kun je kiezen uit Gamma 2.2-, 2.4- ,2.6 met daaronder 2 Cinema- en 3 Custom Gamma settings en ga je hier in, dan kun je ze vanaf Gamma 2.0 per enkele stap kiezen, dus ook Gamma 2.3 als je iets er tussenin zoekt. Daaronder vind je nog, (voor als je weet wat je doet) Picture Tone en Bright- en Dark Level,
Vervolgen we onze weg weer in Tab 1, dan vind je hier de MPC/eShift settings, zie foto 8. Hierin kun je de 8K eShift-X Aan- of Uit zetten en daaronder met Grafic Mode aangeven wat de bron is van je materiaal zoals standaard 2K-, 4K- of 8K. Met de settings eronder zoals Enhance kun je digitaal de scherpte verfraaien, maar zelf vind ik dat je bij deze nieuwe HDMI 2.1 projectors beter alles uit kunt zetten voor een rustige natuurlijke scherpte.
Dan komen we in Tab 1 uiteindelijk bij Motion Control, met hierin (foto 9) de settings van Low Latency voor als je gaat Gamen, Clear Motion Drive en Motion Enhance, welke nu beiden zeer goed hun werk doen in Low.
Dan komen we nu zoals je op foto 10 al kunt zien, bovenin bij Tab 2 met bovenaan Input Level welke staat op Auto en dat is vanuit de doos prima, maar ga je hem kalibreren dan kun je deze beter verzetten wil je er meer uithalen, zie foto 11.
Color Space werkt goed op Auto.
Dan komen we bij de 3D settings zie foto 12 en hierin kun je kiezen uit 3D format; Auto, welke de Frame Packing 3D Blu-rays goed herkent, Side by Side, voor veelal gedownloade SBS 3D films of split-screen 3D foto's, Top and Bottom idem dito, of 2D voor als je een film enkel in 3D hebt, maar deze gewoon in 2D wilt bekijken. Vervolgens vind je daaronder de Paralax en Crostalk Cancel, om de diepte van het 3D voor of achter het schijnraam te plaatsen en of om het 3D rustiger te laten verlopen.
Vervolgens komen we in Tab 2 bij de mooie functie Auto Pic Mode Select, maar hieronder vind je daar meer over.
Dan komen we bovenin aan op Tab 3, zie foto 13 en hier vind je alles wat met het plaatsen en installeren te maken heeft. Gaan we eerst naar de 2e rij dan komen we zoals je op foto 14 ziet bij Lens Control en hierin kun je de Focus, Zoom en Lens Shift afstellen om alles op je scherm passend te maken. Dit doe je allemaal elektronisch met je afstandsbediening. Daaronder kun je nog bepalen of je dit doet met een lijntjespatroon of gewoon met videobeeld via Image Pattern Aan of Uit.
Eenmaal helemaal netjes en waterpas je scherm gevuld en scherp gezet, kun je dit bovenin Tab 3 in Installation Mode en dan Mode Copy (foto 15) netjes in één van de 10 geheugens wegschrijven en in het midden bij Name Edit een naam geven, zie foto 16. Naderhand kun je deze allemaal hier bovenin via Mode Select (foto 17) oproepen of via je AB met de bovenste midden knop.
Al de andere functies uit Tab 3 schrijf je wel ook gelijk mee. Dat kan dus erg handig zijn, maar vind je dat niet dan kun je na de Panel Allignment en alles te hebben gekozen een weggeschreven Mode tevens kopiëren en daarna aanpassen met Lens Control in je volgende geheugen Mode, want je neemt dat dan allemaal mee.
Dus terug naar Tab 3 vind je verder de Pixel Adjust voor het uitlijnen van de panelen (hieronder meer hierover).
Vervolgen we onze weg in Tab 3 komen we bij Masking zie foto 18 en hier kunnen we het deel dat overstraald, maar waar je eigenlijk geen video wilt zien Maskeren, bijvoorbeeld om de artefacten van Keystone weg te werken, maar die gebruiken we niet, maar ook als je op een Scopescherm een 16:9 Ratio of 4:3 Ratio instelt en de ongebruikte pixels niet opgelicht wil hebben, of tijdens je Scope Ratio absoluut geen beeld over de onder en bovenbalk wilt hebben. Vervolgens kun je instellen of je een Anamorphic Lens gebruikt.
Daaronder kun je Screen Settings aangeven om je projector het beeld te laten aanpassen, maar let wel,... dit gebruik je alleen bij een niet gekalibreerde projector welke zo vanuit de doos is neergezet, want eenmaal ISF-gekalibreerd geeft deze functie een minder mooi resultaat en kun je het maar beter Uit laten staan.
Dan komen we bij Intallation Style zie foto 19 en hier kun je het beeld omdraaien voor plafond montage of spiegelen voor een doorzichtscherm, of beiden.
Dan krijgen we als laatste nog Aspect (foto 20) voor pixel zoom wel- of niet. Bij een groot Scope scherm waarvan je projector het geheel net niet kan vullen is dit bijvoorbeeld handig, omdat je dan die extra pixels van het SMPTE paneel kunt gebruiken om wat verder te kunnen uitvergroten. Je gooit dan standaard wel wat weg van de boven en onderkant, maar die gebruik je toch niet op een Scope scherm. Of omdat je zo net wat meer licht op je Scopescherm verkrijgt, omdat je de gehele breedte van het paneel gebruikt.
Belangrijke functies die we onder Tab 4 tegenkomen (foto 21) zijn bijvoorbeeld de achtergrondkleur van het menu en wat handig is zie foto 22, het bepalen van de Menu Posities, zodat deze tijdens de kalibratie niet in het midden staat voor je testpatronen.
Onderin (zie foto 23) kun je uit één van de 12 Talen kiezen, waaronder Nederlands, maar zelf heb ik het menu altijd liever in het Engels.
Vervolgens komen we bij Tab 5, zie foto 24, waar je de 12 Trigger kunt instellen, ECO Mode kunt Aan zetten (naar mijn mening moet je projector optimaal werken en zet ik deze altijd uit). Hier vind je je netwerkinstellingen, kun je tevens je AB toewijzen op A of B (voor als je net als hier meer JVC projectors op 1 plek hebt en je ze afzonderlijk ongestoord wil bedienen). Tevens kun je High Altitude Mode Aanzetten als je hoog in de bergen woont.
Dan zijn we bij Tab 6 (foto 25 voor 2K en foto 26 voor 4K) aangekomen en hier vind je allerhande informatie over de bron HDMI 1 of 2, de Source 1080 of 2160 in 24P, 60P of 120P, de Resolutie in detail, ColorSpace en Colorimetry, maar ook je Laser Uren en je Firmware Versie.
Zet je dus een 4K UltraHD BluRay op dan komt daar meteen ook de HDR info te staan met daaronder de Max CCL en Max FALL mits de MetaData goed doorkomt.
Als laatste laat ik nog even zien hoe Tab 1 eruit ziet als je een 4K HDR film aanzet, zie foto 27 en zoals je ziet spring de projector dan vanzelf op Frame Adaptive HDR.
Op de NZ8 en NZ9 heb je bij Color Profile nog de keuze om het DCI P3 filter te gebruiken in Wide (wel) of Normal (niet) zie foto 28.
Dan kun je bij HDR Processing (foto 29) nog kiezen uit Static, Frame by Frame of Scene by Scene, maar Frame by Frame werkt gewoon ontzettend goed.
Als laatste kun je bij foto 30 onder HDR Level nog kiezen voor -2 tot +2 als de MetaData niet doorkomt en de film is te donker of te licht, wat geregeld gebeurt bij streaming.
Auto Picture Mode Select
Toen de N-serie zijn tweede jaar in ging kwam JVC opeens met een update die van deze projectors eigenlijk een volwaardige upgrade maakte. Dus het is niet vreemd dat deze functie hier ook weer op de JVC NZ-Serie projectors zit. Hierin kun je voor elke betreffende bron je Picture Mode toewijzen. Vooral voor een ISF-service projector is dit geweldig omdat je als consument eigenlijk niets anders hoeft te doen dan de projector Aan zetten en een film op te starten. De projector herkent het bron materiaal en kiest hiervoor automatisch de ISF-gekalibreerde Mode die nodig is. Zoals je op de foto kunt zien is dit hoe je een ISF-gekalibreerde projector ontvangt van Mediasluis, waarbij je als consument dus zonder enige kennis zorgeloos kunt kijken.
Alsnog krijg je bij Mediasluis natuurlijk wel een mooi verslag mee wanneer hij klaar is.
Panel Alignment
Ook deze nieuwe JVC NZ-serie projectors hebben de mogelijkheid om de panelen op elkaar af te stellen door het Rode en Blauwe paneel te convergeren op het Groene. Een projector bij Mediasluis gekocht is al gedaan tijdens het nakijken van de projector zodra deze uit de doos komt en wordt neergezet op het hart van het scherm. Vaak verbeterd dit gelijk de scherpte van het beeld, maar ik raad je wel aan om dit ne het vervoeren thuis nog eens te doen als de projector eenmaal is uitgelijnd.
In Tab 3 vind je de Pixel Adjust en ga je hier in dan zie je dit (foto 1). Bovenin zet je Adjust op Aan, vervolgens kies je daaronder Whole. Zone raad ik niet echt aan en is ongelooflijk tijdrovend. Vervolgens kies je de kleur Rood of Blauw, welke je dan op Groen gaat afstellen. Daaronder kun je kiezen om dit op een lijntjespatroon te doen zoals op foto 2. Daaronder kun je met Adjust Pattern Color kiezen om het afstellen op een wit patroon te doen of op Yellow/Cyan wat ikzelf prettiger vind. Verder kun je kiezen om een hele pixel te verschuiven met Adjust (Pixel) als het echt dramatisch is, maar dat is zeldzaam. Meestal kun je meteen door naar Adjust (Fine) en de Panel Alignment op een 32e van een pixel doen.
Concentreer je daarbij eerst voornamelijk op het midden. Vaak heb je wat speling en kun je de zijkanten of de boven- en onderkant middelen. Dit raster is namelijk heel overdreven, dus je ziet aan de buitenkanten altijd wat kleur uitsteken, maar bedenk dan wel dat je hier naar een heel overdreven tafereel kijkt, want eigenlijk zit je op een 32e deel van de pixel te schuiven. Op het normale beeld is het dan opeens toch zeer schoon.
Uit de doos - Metingen
Projectors zoals deze JVC NZ-serie koop je natuurlijk niet zonder ISF-kalibratie service en het lijkt hier wel alsof JVC daar ook vanuit gaat. Als je het resultaat van de voormetingen ziet, dan is dat best dramatisch. De Witbalans loopt vooral bij de NZ7 ontzettend uiteen. De Gamma Curve slaat nergens op en is veel te laag op beide modellen tot ver onder de 2.0, terwijl ze de films voor thuis masteren op Gamma 2.4. De Delta E2000 voor grijswaarden zit gewoon op E10. De kleuren zitten qua Luminantie bij de NZ8 wel nog netjes onder de Delta E3 in de Gamut Luminance, maar bij de NZ7 zit Rood op Delta E5 en Blauw boven de Delta E8. In de CIE Diagram lopen de kleuren ook niet echt netjes, dus het is duidelijk dat hier veel te verbeteren is.
Zet je deze projectors vanuit de doos meteen aan, dan zie je natuurlijk wel hoe mooi of dat ze presteren, maar deze kleur afwijkingen zijn gewoon zichtbaar. Hoe duur een projector ook is,... een ISF-kalibratie zorgt er altijd voor dat zo'n projector optimaal presteert en het beeld materiaal laat zien zoals het op Blu-Ray is overgezet. Zeg nou zelf,... dat is toch ook wat je verwacht van je projector?
Na ISF-Kalibratie - Metingen
Zoals je op de Post-Calibration metingen kunt zien zit alles op zowel de JVC DLA-NZ7 als de JVC DLA-NZ8 weer netjes onder de Delta E3 inclusief de Delta E2000 voor zowel grijswaarden als kleur. Delta E3 is het punt vanwaar je de kleurafwijkingen goed kunt waarnemen met je ogen.
Op beide projectors heb ik de witbalans weer zeer strak gekregen en dit resulteert in een zeer schoon transparant beeld.
Ook hebben beide projectors nu een mooie rechte Gamma curve van 2.4 en zie je de films precies zoals ze deze masteren voor thuis, wat meteen een zichtbaar dieper en dynamischer effect aan het beeld geeft.
Ook de Gamut Luminance zit voor beide projectors nu ver onder de Delta E1 en zo kunnen de projectors weer een tijd mee.
Tevens zitten de kleuren in de CIE Diagram nu heel netjes in een mooie driehoek van REC709
Het kalibreren van deze JVC NZ-serie Laserprojectors kost wel wat meer tijd t.o.v. de JVC Lampprojectors, maar het resultaat mag er zijn zoals je ziet.
Wanneer de projectors hun ISF-kalibraties hebben ondergaan, doet dat altijd enorm veel met het beeld. Alles wordt namelijk ook in zijn geheel mooi uitgebalanceerd tussen Chroma en Luma. Dat is ook de reden dat ik geen losse plaatjes van de Whitebalance en het CMS post, omdat deze afzonderlijk wel mooi kunnen lijken, maar ga je van Chroma terug naar Luma, dan is deze meestal weer uit balans en moeten beide vaak worden bijgesteld. Losse plaatjes zeggen dus niet zoveel. Met een gehele eindmeting zie je meteen goed hoe de projector in zijn geheel presteert en waar je uiteindelijk mee gaat kijken. Tja, dan ben je als ISF-dealer wat langer bezig en staat er na alle Modi gedaan te hebben zoals 2K SDR, 3D en 4K HDR in P3 een paar uurtjes extra op je teller.
Je kunt op foto 3 goed zien welke sliders er allemaal op elkaar afgesteld moeten worden voor een nette ISF-kalibratie in REC709. Voor elke kleur rechts; de primaire kleuren Rood, Groen en Blauw, maar ook de secundaire kleuren Cyaan Magenta en Geel, moet links zowel de Tint, de Saturatie alsook de Luminantie worden afgesteld. Dit moet dan wel ook mooi in balans zijn met de gedane witbalans welke je op foto 4 kunt zien. Voor beide foto's heb ik even de settings op een ongebruikte mode gezet, omdat sommigen denken dat hun projector beter gaat presteren als ze de getallen overzetten, maar niets is minder waar.
Voor wie wat meer over de ISF-kalibratie wil lezen is dit stukje wel informatief: Waarom een projector met ISF-kalibratieservice kiezen
Zo begin ik ook pas nadat ik de projector eerst heb nagekeken of er niks aan mankeert zoals een dode pixel ofzo en nadat ik de panelen heb uitgelijnd. Daarna maak ik eerst een profiel van de projector via mijn professionele Spectroradiometer naar de HDR Colorimeter en pas dan kan ik beginnen met de ISF-kalibraties voor alle Modi. Je begrijpt dus wel, dat je daar dus niet even op kunt wachten.
Een her-kalibratie gaat overigens wel wat sneller natuurlijk, maar ook dat kost tijd, maar er is hier in de omgeving gelukkig genoeg te doen voor in de tussentijd.
Mediasluis levert ook deze JVC NZ-serie projectors met een ISF-kalibratie voor 2K SDR, 3D en 4K HDR BT2020 in DCI P3 met meerdere gratis her-kalibraties.
Helderheid in Ansi Lumen
De meesten van jullie weten nu wel dat je de hoeveelheid Ansi Lumen op de specificaties meteen in de prullenbak kunt gooien en dat bijna geen enkele projector dit daadwerkelijk geeft, tenzij je hem als bouwlamp wilt gebruiken om je tuin op te lichten en daarvoor alle sliders omhoog moet gooien, maar dan eindig je met een vreselijk beeld dat ontzettend groen/blauw is. Deze JVC projectors zijn serieuze thuisbioscoop projectors, dus heeft JVC hier gelukkig niet eens een Mode voor ingesteld. Niet nodig ook, want zelfs de ISF-gekalibreerde High Laser Mode zorgt ervoor dat ik mijn zonnebril wil opzetten met mijn 270cm brede scherm en is het bijna ondraaglijk om hier naar te kijken in het donker. Maar natuurlijk is dat wel handig voor Sport met wat verlichting aan. Ook is deze lichtintensiteit handig voor 3D. Zelf gebruik ik onze NZ8 tijdens 2K SDR in de Mid Laser Mode op ons 2.70cm brede scherm. Als je een kleiner scherm hebt, kun je de projectors ook nog in de Low Laser Mode gebruiken, waarbij het zwart nog dieper wordt en de projector nog stiller.
Maar zoals je kunt zien geven de NZ7 alsook de NZ8 behoorlijk veel licht als het moet en zitten ze niet eens zo heel ver beneden de specificaties. De NZ8 komt zelfs maar 40 Lumen tekort. Ook geeft de NZ8 daadwerkelijk meer licht dan de NZ7, terwijl deze wel ook nog een veel dieper zwart neerzet. Behalve wanneer je de DCI P3 filter gebruikt tijdens 4K, want die neemt dan weer wat licht weg.
Hier vind je voor beide projectors de gemeten helderheid in Ansi Lumen, meteen vanuit de doos en na de ISF-kalibratie. De vanuit de doos metingen zijn op beide projectors in de Mid Laser Mode waarin ze standaard staan. De NZ8 schuift in de Cinema Mode het DCI filter ervoor, waardoor er een wat groter verschil zit tussen Natural en Cinema. Dit heb je tevens bij 4K HDR om de kleurdiepte in 100% DCI P3 te kunnen beleven. Maar als veel licht erg belangrijk voor je is vanwege het formaat scherm, dan kun je ervoor kiezen om het 4K HDR zonder filter te kijken in ca. 95% van de DCI P3.
Hieronder vind je de gedane metingen van de JVC DLA-NZ7
Vanuit de doos gemeten:
1554 Ansi Lumen met 5881 Kelvin op Natural
1554 Ansi Lumen met 5857 Kelvin op Cinema
Na de ISF-kalibratie in 6500 Kelvin
989 Ansi Lumen op ISF Low LD Select
1356 Ansi Lumen op ISF Mid LD Select
1994 Ansi Lumen op ISF High LD Select
2024 Ansi Lumen op ISF 4K HDR High LD Select
1189 Ansi Lumen op ISF 3D High LD Select
Hieronder vind je de gedane metingen van de JVC DLA-NZ8
Vanuit de doos gemeten:
1667 Ansi Lumen met 6312 Kelvin op Natural
1537 Ansi Lumen met 6109 Kelvin op Cinema (met DCI filter)
Na de ISF-kalibratie in 6500 Kelvin
1047 Ansi Lumen op ISF Low LD Select
1796 Ansi Lumen op ISF Mid LD Select
2462 Ansi Lumen op ISF High LD Select
1853 Ansi Lumen op ISF 4K HDR High LD Select met DCI P3 filter
1663 Ansi Lumen op ISF 3D High LD Select
Best wel indrukwekkend vind je niet?
Zwartweergave - Dynamic CTRL en Aperture
Er zit een aardig verschil tussen het zwart van de NZ7 en dat van de NZ8. Als we de Dynamic Laser Control even Uit zetten en het diafragma van de Manual Iris open laten staan, dan herken je het zwart van de NZ7 meteen aan dat van de vorige N5. Bij de NZ8 is dat wat anders en gaat deze dat van de vorige serie DLA-N7 voorbij en oogt nu veel dieper met zijn nieuwe Ultra-High Contrast Optiek, waarmee hij tevens de interne overstraling van terugkerend licht reduceert en hiermee de beeldkwaliteit enorm verbetert, terwijl de vorige DLA-N7 dat verschil in diepere zwart t.o.v. de DLA-N5 nog moest verkrijgen via een extra Iris bij de lamp. De nieuwe NZ9 heb ik nog niet onder handen gehad, maar kijkend naar wat er voorheen voor verschil te zien was, vermoed ik dat de verbeteringen aan onderdelen en optiek ook nu weer een flinke slok op een borrel zal geven.
Het zwart is nu met de Dynamic CTRL ook meer egaal t.o.v. een Iris systeem, welke bij de hoeken altijd een wat oneffenheid liet zien in het zwart, herkenbaar met elk merk projectors, wat nu eenmaal een bijeffect van zo'n Auto Iris oplossing is. Nu met de Dynamic Laser Control gaat dat heel egaal over het gehele beeld, dus dat is wel heel mooi. Maar het uiteindelijke effect van deze ongelooflijk snelle Dynamic Laser Control is meteen ook compleet anders dan bij een Auto Iris en mijn gevoelens omtrent dit zijn een beetje gemengd. Maar daarom zijn er ook twee mogelijkheden, waarbij deze projectors compleet anders overkomen.
Vele JVC fans herkennen dit tafereel wel:
Wat voorheen altijd zo bijzonder cool was bij JVC en wat veel mensen met verbazing deed kijken, was dat bij een scene met een zwarte sterrenhemel, het zwart van die hemel bij JVC vele malen dieper was als bij elke andere concurrent, terwijl de sterren zelf hierbij veel helderder waren en fonkelden. Dat kwam omdat het zwart van de JVC projectors native al zo diep was, dat deze de iris maar een klein beetje hoefde te knijpen, waardoor de sterren hun volledige helderheid konden laten zien, dit terwijl het zwart zo diep was dat de concurrentie die niet kon evenaren. Andere merken projectors moestenhiervoor de Iris zover knijpen, dat het licht van de sterren compleet werd afgeknepen en deze erg donker werden en dan nog kwamen ze met de zwarte hemel niet zo diep.
De reacties bij het zien hiervan tijdens de demonstratie waren altijd erg leuk.
Maar dit zul je nu niet meer hebben bij gebruik van de Dynamic Laser Control en alleen met de Manual Iris. De Dynamic CTRL wil het zwart namelijk ook echt als diep zwart laten zien en dimt daarmee dus ook de sterren tot een zwakker niveau. Ik kan mij voorstellen dat JVC nog niet klaar is met het tunen hiervan en dit bij de komende firmware updates nog wat blijft aanpassen. Ik zou zelf graag zien dat ze een groter verschil aanbrengen tussen Dynamic CTRL Mode 1 en Mode 2, waarbij Mode 2 de sterren helder laat. Nu zit er wel verschil tussen Mode 1 en Mode 2, maar Mode 1 knijpt veel te diep en vind ik niet prettig, dus laat die doen wat Mode 2 nu doet en geef ons een nog meer genuanceerdere Mode 2, welke de sterren bij een zwarte hemel weer laat fonkelen.
Wil je de Dynamic CTRL dan niet gebruiken?
Nou dat is het hem juist,... wat die Dynamic CTRL heel egaal met het beeld doet is zo indrukwekkend, dat het beeld over het algemeen zo diep wordt weergegeven dat het gewoon een OLED achtige beleving neerzet en dat op een scherm van 3 meter breedte. Misschien is de vergelijk met OLED wat overdreven, maar het gehele projectiebeeld is wel dusdanig diep, dat je dat waarschijnlijk nooit eerder hebt gezien bij projectie. Dit gaat de vorige X-Serie en N-serie projectors van JVC echt voorbij. De controle op de Laser Diode gaat met een ca. 1000ste seconde echt ongelooflijk snel en dat maakt elke scene echt indrukwekkend om te zien, wat zeg ik,... elk beeldje. Maar er zijn af en toe momenten dat deze het beeld zo donker weergeeft, dat het bij sommigen zou kunnen gaan irriteren. Dit is erg goed zichtbaar met bijvoorbeeld de aftiteling. Als daar weinig tekst is zijn de letters vrij donker maar wanneer er veel tekst verschijnt zijn ze helder. Dat is bij een Iris natuurlijk ook wel zo, maar omdat de Dynamic Laser control graag het zwart ook echt goed zwart wil weergeven valt het wel meer op.
Voor wie zo'n Auto Iris al niks was en van de Dynamic CTRL ook niks moet hebben, is er wel ook nog de mogelijkheid om de Dynamic CTRL functie Uit te laten en de Manual Iris te gebruiken tot een stand waarbij het beeld nog helder genoeg is, maar het zwart zeer indrukwekkend. Voor die personen raad ik zeker de NZ8 aan boven de NZ7, omdat deze al met een native veel dieper zwart begint. Je hoeft dus minder licht weg te knijpen met de Manual Iris en de NZ8 geeft bij voorbaat al meer licht. Op deze manier heb je dus wel die zwarte sterrenhemel met de fonkelende sterren.
Ik vindt beide manieren zo zijn voordeel hebben, maar over het algemeen, ben ik momenteel toch net wat meer gecharmeerd van de Dynamic CTRL in Mode 2 en neem ik sommige dingen dus maar voor lief. Misschien kun je dit dan ook het beste gewoon loslaten en niet meer gaan vergelijken.
Dan zijn we er nog niet, want voor wie een volwaardige High End bioscoop in huis heeft, maar met een bescheiden formaat scherm, kan natuurlijk wel kiezen voor de Low LD Select voor meer stilte, een wat donkerder beeld en een wat dieper zwart, maar kan eventueel ook kiezen voor een combinatie van Mid LD Select een wat geknepen Aperture (Manual Iris op -1 doet al heel wat) en de Dynamic CTRL op Mode 2. Ook dat geeft weer een heel andere dimensie aan het beeld.
Genoeg mogelijkheden dus om uit te kiezen.
Detail en Schaduwdetails
De detaillering van deze projectors oogt zeer schoon. Alle technieken van digitale opsmuk kun je omlaag schroeven en dan oogt het beeld toch heel scherp en komen alle fijne details op een natuurlijke manier naar voren. De Lens doet hier natuurlijk ook veel aan, maar op de vorige modellen zag je altijd wat digitale verscherping, ook al zette je alle sliders op 0. Nu is dat duidelijk verbeterd. Het ontzettend diepe zwart laat wel gewoon alle details in de schaduwen mooi uitkomen, maar komt meer tot zijn recht in een zeer donkere ruimte. De doortekening van donkere details tot zeer donkere details zijn zo mooi diep op deze projectors dat alles met elke ontwikkeling van JVC steeds echter lijkt te worden op je scherm. Heel indrukwekkend. Heb je geen speciale ruimte voor je bioscoop en wil je toch graag een NZ-serie projector, dan raad ik aan de kalibratie alsnog in Gamma Preset 2.2 te laten doen of via de Custom setting in Gamma Preset 2.3, wat dan een iets meer open uitstraling geeft. Maar kun je helemaal niet verduisteren en is het ook in de avond te licht in je filmkamer op de plek van je scherm, dan kun je beter skippen naar een andere wat goedkopere projector, want dan komen deze JVC NZ-Laserprojectors niet goed tot hun recht.
Motion Control (Frame Interpolatie)
Nou dit was dus het enige waarmee de concurrentie nog kon schermen dat ze dit beter deden, omdat JVC niet altijd het meest vloeiende plaatje wist neer te zetten. Vaak was het dus bij de meeste consumenten een keuze van spectaculair zwart of meer rust. Nou, dat is nu voorbij. Deze projectors kunnen nu gewoon zeer goed mee met de concurrentie. Of dit nu komt omdat JVC zich daadwerkelijk heeft gestort op het verbeteren van hun Frame Interpolatie, of omdat de 48Gb per seconde beeldverwerking van de HDMI 2.1 videoprocessor hier veelal mee te maken heeft. Ik denk zelf beide, omdat de mogelijkheden zich er nu beter voor leende.
Met de Motion Enhance op Low glijd alles nu heel rustig langs je voorbij en kun je genieten van al het spektakel dat deze projectors je te bieden hebben, zonder je zo nu en dan te hoeven ergeren tijdens snelle scènes. De dramatische dakscène van Batman Dark Knight tijdens de demonstraties is dus niet echt meer nodig, waarbij je van elk merk projectors zeer goed kon zien hoe ze met hun FI dit wisten op te lossen. Want Epson ging JVC hierin al voor, welke FI op de TW9400 zelfs nog erger was en nu is JVC ze gevolgd. Dit is dus niet echt meer een issue dat speciale aandacht vereist.
Ook had JVC vroeger nogal trage panelen, waarbij je al snel een shuttle effect kon waarnemen. Hiervoor heeft JVC toen de Clear Motion Drive in het leven geroepen, maar mensen met een zeer snelle oogverwerking ondervonden hierbij wat onrust en mijn vrouw was er daar één van. Maar nu heb ik deze functie gewoon Aan en heeft ze nergens last van.
Flinke verbeteringen dus.
Beeldprestatie in 2K SDR
Wat een genot om hiermee film te kijken. Het beeld is zo mooi scherp en oogt zo transparant, dat het bijna moeilijk te omschrijven is. Alles oogt mooi afgerond. Niks komt digitaal of kunstmatig over. alsof ik een 35mm filmprojector heb staan met een vers geperste film. Het ziet er zo goed uit. Vooral ook het zwart maakt alles zeer realistisch, omdat de ondergrond hiermee ontzettend diep is, waardoor alles hiervan ontzettend mooi van afsteekt. Dat geeft op zichzelf al een heel natuurlijk effect, alsof je echt de weide wereld inkijkt. Dat daarbij nu ook de verwerking van het beeld zeer schoon en netjes wordt gedaan en prachtig scherp wordt weergegeven zonder haperende bewegingen, maakt de gehele beleving ongelooflijk veel mooier. Ook de weergave van kleuren zijn ontzettend goed en alles komt ook hiermee heel natuurgetrouw over. Wat dat betreft zie je hier wel goed de voordelen van de ISF-kalibratie terugkomen.
Voor mezelf heb ik natuurlijk wel ook alle geijkte films van de demonstraties teruggekeken en wat een verrassing om te zien hoeveel deze nieuwe serie erop vooruit is gegaan. Qua scherpte en rust geld dit eigenlijk voor alle nieuwe JVC projectors inclusief de NP5. Maar de nieuwe Lasertechniek op de NZ-Serie voegt hier nog eens een extra hoeveelheid rust aan toe door de zeer stabiele belichting. Maar de weergave van het zwart is waar de JVC NZ-serie helemaal mee straalt. Wat een genot om al je favoriete films weer te kunnen terugkijken alsof ze opnieuw zijn uitgekomen en niet alleen de meest spectaculaire SciFi films, speelfilms of natuurfilms, want ook de oude Disney Tekenfilms zien er ongelooflijk mooi en gelikt uit.
Ik moet wel zeggen dat ik vanaf nu nog meer gecharmeerd ben van een originele Blu-Ray vooral 4K UltraHD Blu-Ray's vergeleken met Streaming, want je wil gewoon jouw projector op z'n best zijn werk zien doen.
Ik heb het hier wel voornamelijk over de NZ8 die ikzelf heb staan, al heb ik de JVC DLA-NZ7 wel ook uitvoerig kunnen bekijken en deze doet het ook erg goed, maar kan gewoon niet helemaal mee met de NZ8. De NZ7 heeft net wat minder helderheid en diepte en is dan ook meer een NP5 met laser, waarbij het zwart wat egaler dooft. Dus ja, alles oogt ook op de NZ7 zeer mooi, helder en diep met zo'n zelfde filmische transparante weergave, maar de NZ8 overtreft hem gewoon.
Veel andere merken doen nu ook Laser en vertonen het beeld nu best behoorlijk overtuigend tijdens de lichte scènes, maar vooral als we een donkere scène tegenkomen, vallen ze door de mand en wordt je uit de filmische wereld getrokken, zo de realiteit in met het snelle besef dat het maar een film is waar je naar kijkt. Bij de JVC projectors zijn ook de avondscènes ongelooflijk realistisch, waarbij de JVC NZ-Laserprojectors nog een flinke stap verder gaan. Alleen een slecht gemasterde film of cinematografie haalt je dan nog uit je filmwereld, want niks is zo irritant als wanneer het zwart veel te licht is overgezet, of opnames die slecht zijn uitgelicht.
Beeldprestatie in 4K HDR DCI P3
Het 4K HDR is met deze JVC NZ-Laserprojectors ongelooflijk mooi. Het 4K HDR geeft je gewoon echt het gevoel dat je er werkelijk bij zit en alles zelf meemaakt. Kijken we naar een film als The Shallows met de scène in het begin op het strand, dan zou je haar bijna de hand reiken om te helpen haar surfplank te scrubben om daarna samen de zee op te gaan. Je kunt het water bijna voelen zo echt ziet het er uit. Deels heeft dat te maken met hoe geweldig het Frame Adaptive HDR van JVC het HDR verwerkt, maar ten dele ook aan het feit dat we dit alles bekijken via JVC's DiLA panelen welke een zeer transparante weergave neerzetten op het scherm alsof het een verse goed overgezette analoge film betreft waar je naar kijkt. Ook wordt dit geprojecteerd via een kwalitatief zeer goeie vol glazen JVC lens welke alles zeer scherp neerzet op het witte doek. En deze projector doet dit alles nu met een veel schonere beeldverwerking op een snelheid van 48Gb per seconde, waarbij elke beweging meteen ook zeer vloeiend voorbij glijd, zodat je absoluut niet gestoord wordt door technische tekortkomingen die je uit de droomwereld zouden kunnen halen.
Maar vergeet ook niet,... hoe mooi het HDR wordt weergegeven, dat vaak ook staat of valt met de weergave van het zwart. Een avondscène met een projector welke het zwart als donkergrijs laat zien, doet je meteen beseffen dat het maar film is waar je naar kijkt - zoals een Star Wars opening met Light Pollution.
Je moet gewoon kunnen geloven dat het avond is en dat je even naar een gitzwarte sterrenhemel zit te kijken. Dit zijn dingen die deze JVC projectors ongelooflijk geloofwaardig neerzetten en waarbij de concurrentie nog steeds naar oplossingen zoekt. Als met het HDR hier dan de lampjes ook echt schijnen is dat een feest voor het oog.
Voor het grootste deel kunnen andere merken het al best aardig, maar dan heb je vaak toch meerdere opgeslagen settings nodig om voor de verschillende films qua Nits te wisselen, omdat deze merken projectors de MetaData niet kunnen aflezen om zich hieraan te kunnen aanpassen, zoals JVC dat zelfs beeldje voor beeldje doet. Wat het bij andere merken nu vaak wel wat makkelijker maakt, is dat de meeste films nu met minder Nits worden overgezet op de 4K UltraHD Blu-Ray's. De films worden er daar niet mooier op. We hadden laatst weer eens even een oude 4000 Nits film van Mad Max afgespeeld, waar de projectors voorheen erg veel moeite mee hadden maar WOW, dat zag er nu juist ongelooflijk mooi uit op de JVC DLA-NZ8. Dit is één groot spektakel van kleuren, explosies, rondvliegend metaal in de indrukwekkend mooie zonverlichte woestijn met spiegelende reflecties en zonnestralen in spiegels en glas, met mooie goed uitgelichte schaduwen. Wat een staaltje werk. Dit plaatje oogt echt als een enorme OLED van 120" echt WOW. Van mij mogen ze nu alle films weer op 4000Nits masteren.
De JVC DLA-NZ7 doet dit alles wel net wat minder dan de NZ8. Het zwart, de diepte met daarbij de meer reële avondscènes zijn op de JVC DLA-NZ8 toch net wat meer overtuigend dan op de NZ7 en ook kleding of metaal wordt daarbij nog net wat echter en meer voelbaar. Dit is zo mooi bij de film Passengers; wanneer zij haar zwarte jurk van achteren tussen zijn benen door schopt of de scène van de robotbediening in het restaurant, waarbij dat metaal zeer geloofwaardig overkomt. De NZ8 laat de kleuren tijdens UHD ook met de volle 100% DCI P3 kleurdiepte zien, zoals we dit al jaren in de bioscoop gewend zijn om te zien, terwijl de NZ7 dat filter niet heeft en dit dus ook niet haalt zonder filter. Dat zie je dus wel aan iemands huidskleur of bij diepe neonkleuren enz. Nu neemt dat filter wel ook wat licht weg en hou je op de NZ7 net wat meer licht over als je ze naast elkaar zet MAAR,... Heb je veel licht nodig vanwege een enorm scherm of wil je liever al het licht dat mogelijk is in plaats van een 100% realistisch kleurweergave tijdens UHD, dan kun je er ook voor kiezen om de Color Profile niet in Wide te gebruiken, maar op Normal. Je hoort dan elektronisch het DCI P3 filter aan de kant geschoven worden en heb je opeens een nog zonniger plaatje op het scherm. Die keuze heeft de NZ7 niet maar de NZ8 wel. Als je dit doet dan is het 4K HDR beeld op de NZ8 niet alleen een stuk dieper dan dat van de NZ7, maar tevens ook een stuk helderder. Zie het dus zo,... je hebt voor een lagere prijs toch echt een bijna niet te evenaren projector met de NZ7, maar voor een meer prijs is de NZ8 wel de meest volwaardige projector van de twee.
Natuurlijk krijgen ook deze JVC NZ-serie projectors een volledige ISF-kalibratie bij Mediasluis en daar zit ook het 4K HDR bij, om echt alles uit deze projectors te kunnen halen wat maar mogelijk is.
Beeldprestatie in 3D
Wow, echt WOW, de JVC DLA-NZ8 geeft daadwerkelijk de mooiste 3D weergave die ik ooit heb gezien. Ik weet dat velen het 3D hebben opgegeven, maar als je voor een demonstratie komt, probeer het 3D dan toch maar even uit, want geloof me,... zo mooi heb je het in de bioscoop nog nooit gezien. Het 3D van de JVC DLA-NZ7 ligt op het niveau van de JVC DLA-NP5 wat eigenlijk ook al geweldig is en beter dan bij welke concurrent maar ook. En ja,... de JVC DLA-NZ9 zal dit met zijn nog hogere lichtopbrengst, en nog wat dieper beeld en nog betere scherpte met zijn ongelooflijke mooie lens echt wel beter doen, maar die aankoop is niet voor iedereen weggelegd.
Serieus, al het pracht en praal wat je kunt ervaren tijdens het kijken naar 2K SDR film via deze fantastische JVC projectors, ga je ook beleven bij het kijken naar 3D. Dat is niet altijd zo logisch, want bij andere merken zie je vaak dat de Auto Iris functie wordt lamgelegd en zelfs opeens uit het menu is verdwenen tijdens 3D. Ook de Sony VPL-XW7000 gebruikt tijdens het 3D zijn Dynamic Laser Control niet en haalt daarmee dan wel een helderder 3D plaatje, maar mist dan wel die diepte, die zelfs de JVC NP5 al geeft. Dus dat is niet het geval bij JVC, want hier blijven alle toeters en bellen zoals Motion Enhance en Dynamicc CTRL gewoon aanwezig. En als je hebt gelezen hoe deze JVC DLA-NZ7 en JVC DLA-NZ8 projectors presteren tijdens 2K, dan kun je jezelf wel voorstellen hoe ongelooflijk mooi en echt het 3D wel niet moet zijn. Bij het kijken naar 2K kwam alles al zeer realistisch over, omdat het beeld zo transparant is met een zeer diepe ondergrond aan zwart waar alles mooi van afspat. Nu is dat tijdens 3D tevens stereoscopisch, waardoor hier een derde dimensie aan wordt toegevoegd. Daarmee oogt het allemaal zo ongelooflijk echt,... dat moet je gewoon komen bekijken. De HDMI 2.1 videoverwerking met 48Gb per seconde is er natuurlijk niet vanwege het 3D, maar als flinke pluspunt heb je nu wel dat de gehele projector hiermee is opgeknapt en daarmee inclusief het 3D. Deze JVC projectors zijn nu niet alleen nog schoner en scherper, maar alles gaat ook zeer vloeiend, waardoor het 3D ook veel mooier en rustiger kijkt.
Zoals bovenin bij 3D al is omschreven heb je wel de juiste bril nodig bij de juiste projectors, vanwege de polarisatierichting, maar het beeld is daarmee dan wel zo mooi transparant helder en diep, dat je verbaast aan het kijken bent. Je gaat beseffen, dat je met deze projector niet alleen een mooie 4K HDR bioscoop in huis haalt, maar meteen ook een waanzinnige 3D theater. De film X-Men; Day's of Future Past blijft een mooie film vind ik en in het begin waarbij de Sentinal alle mutanten proberen op te ruimen is zeer dramatisch. Je krijgt hier alle elementen van de natuur te zien, zoals vuur ijs, blinkend metaal en meerdere dimensies die in elkaar lopen en verdwijnen en dat ziet er zo cool uit in 3D. Alles komt zo realistisch en voelbaar over, dat sommige stukjes uit deze scène je wellicht voor altijd zullen bijblijven. Maar ook de 3D kaskraker Avatar heeft er nog nooit zo mooi uitgezien. Jazeker,... dit alles zonder ghosting, of die irritante reflecties die je ervaart met de brillen in het Dolby Vision Theater
Bij Mediasluis wordt de projector speciaal ook voor 3D gekalibreerd om er het beste uit te halen en levert naast de JVC PK-AG3 3D bril natuurlijk ook deze Xpand X105 Lite RF 3D bril.
Gamen in 4K/120P en Lagtime
Geloof het of niet maar met deze prestaties kun je ook gaan gamen. Zoals ik al meerdere keren heb omschreven hoe realistisch de beeldbeleving is met deze projectors, kun je het jezelf wel voorstellen hoe het is om daarmee volledig opgeslokt te worden in je meest favoriete game. Met de Xbox-X of Playstation 5 kun je dit via de HDMI 2.1 aansluiting doen in 4K met 120fps (frames per seconde). Wij hebben dit gedaan en het is ongelooflijk mooi. Wanneer je heel snel om je heen draait, zie je absoluut geen beeld verspringen. Het 4K 60P is al ontzettend mooi, maar geef je de projector met zo'n test een vuurdoop, dan is het toch wel duidelijk mooier bij het zien hoe goed dit daadwerkelijk werkt. Als je dit nog combineert met een mooie Dolby Atmos set, stap je zo een andere wereld in. Mijn zoon gaat in ieder geval helemaal uit zijn dak met het nieuwe PS5 spel Horizon Forbidden West en als het laat wordt, gaat hij zelfs door met de JVC Exofield XP-EXT1 een Dolby Atmos Headphone op zijn hoofd. Ach ja,... ik maak me niet meer druk om de urenteller.
Tevens heb ik in 1080P nog de lagtime kunnen meten en het rare is dat deze op de NZ7 iets verschilt met die van de NZ8. De JVC DLA-NZ7 heeft een lagtime van 39.6ms terwijl de JVC DLA-NZ8 een lagtime heeft van 37.1ms. Hiervoor moet je dan wel de Low Latency Mode Aan zetten en om dat te doen, moet de Dynamic Laser Controle Uit staan. Zonder Low Latency Mode heeft de projector een Lagtime van 93.6ms
Nu is de lagtime op de JVC DLA-NZ7 maar 39.6 Milliseconde en zo heb je met:
- 24fps een vertraging van 0,95 beeldjes per seconde.
- 30fps een vertraging van 1,18 beeldjes per seconde.
- 50fps een vertraging van 1,98 beeldjes per seconde.
- 60fps een vertraging van 2,38 beeldjes per seconde.
Nu is de lagtime op de JVC DLA-NZ8 zelfs maar 37.1 Milliseconde en heb je met:
- 24fps een vertraging van 0,89 beeldjes per seconde.
- 30fps een vertraging van 1,11 beeldjes per seconde.
- 50fps een vertraging van 1,86 beeldjes per seconde.
- 60fps een vertraging van 2,23 beeldjes per seconde.
Projectiescherm aanbeveling
Deze projectors hebben de mogelijkheid om weer wat groter te kunnen projecteren. Een scherm van 3 meter breedte kunnen ze goed vullen met nog een geweldig helder plaatje en sommige mensen gaan liever wat groter, maar vergeet niet dat 3D en 4K HDR een minder helder plaatje geven als 2K SDR in de LD Select High, dus als je deze projectors voor alles wilt gebruiken, dan zou ik de drang naar oneindig uitvergroten wat temperen.
Deze projectors hebben totaal geen compensatie nodig in een scherm. Ze geven veel licht en een zeer diep zwart. Laat je dus niet ompraten om een ALR scherm te gebruiken, want dat komt je beeld niet ten goede. Veel van dit soort schermen zijn zelfs geschikt voor passieve 3D projectie, maar daar ga je toch geen gebruik van maken, dus waarom zou je een doek kiezen waarbij je last hebt van hotspotting, of waarbij je een donkere zijde hebt als je aan de tegenovergestelde kant zit? Ook gewoon je muur laten stuken en witten absorbeert teveel licht en geeft je niet de optische kwaliteit van een goed projectiescherm. Met speciale projectieverf wordt het al een stuk beter, maar niets is zo cool als dat je in een bioscoop ruimte een mooie luxe Home Screen Deluxe hebt hangen voor meteen die luxe cinema uitstraling. Of als je in een huiskamer zit en het verandert met een druk op de knop in een bioscoop, dat er een scherm uit je plafond verschijnt.
Welk materiaal is dan goed? Vooral met de mogelijkheid van 8K projectie, is een doek dat 100% vrij is structuur eigenlijk een must-have. Je projector wordt natuurlijk ISF-gekalibreerd en een kleurneutraal doek is dan ook geen overbodige luxe. Het HD Progressive 0.9 materiaal van Da-Lite (gemeten 0.98) , dat ook via Projecta in Weert wordt geleverd, is prachtig diffuus en heeft een zeer brede kijkhoed. Het is echt 100% vrij van structuur en kan ooit worden ingezet voor 16K. Ook is het kleurneutraal en geeft het geen kleurafwijking op je ISF-gekalibreerde projector.. Het mag van Da-Lite alleen in de meest luxe ombouw worden verkocht met Tab-Tensioned inbouw en opbouw of in een fixed frame Projecta Home Screen Deluxe. Een projectiescherm als deze is echt de moeite waard om in te investeren.
Hier vind je daar een korte review van: Projecta (Da-Lite) HD-Progressive van Joe Kane
De meeste films zijn tegenwoordig geschoten op 2.40:1 en zelfs serie komen hier nu mee, zoals Superman & Lois op HBO Max. Tenzij je veel oudere series kijkt of de gehele IMAX collectie hebt, is een Scope scherm eigenlijk wel heel erg mooi met deze JVC NZ-serie projectors, omdat ze hiervoor een ruime Zoom en Lens Shift hebben en een 10x Lens Memory, zodat je met een druk op de knop net als in de bioscoop het beeld automatisch ziet aanpassen op de beeldratio van de film. Voor wie graag vrij dicht op het scherm zit, kan met een Scopescherm ook een veel groter beeld verdragen dan in 16:9, omdat de hoogte daar al snel overweldigend wordt, maar een Scopescherm is minder hoog maar wel breder en die breedte is meer om je het gevoel te geven dat je er bij bent, dus daar hoef je niet bewust op te focussen.
Garantie 2+1 Jaar na registratie
Eindelijk is het zover. JVC Vergroot zijn garantie periode van 2 jaar naar 3 jaar, mits de projector gekocht is in het land waarin je woont en binnen de 2 maanden wordt geregistreerd bij JVC via deze link: 2+1 Jaar Garantie
Het blijft wel nog de bekende Carry-In Warranty, dus via het zelf brengen bij DVS in Almere of bij je ISF Service Dealer Mediasluis.
JVC DLA-NZ8 vs Sony VPL-XW7000ES
Een directe concurrent van deze JVC DLA-NZ8 is Sony's vlaggenschip de Sony VPL-XW7000ES welke in de praktijk qua prijs het dichtst bij elkaar in de beurt komen. Het is dus enorm interessant om te zien hoe deze twee projectors zich tegenover elkaar verhouden. Daarom heb ik hier een mooi vergelijk geschreven tussen deze twee Titanen van projectors welke je hier kunt lezen: Sony VPL-XW7000ES vs JVC DLA-NZ8
Conclusie
Wanneer we voorheen naar de JVC projectors keken, dacht ik altijd dat het zwart niet meer beter zou kunnen. Wel vond ik dat het beeld nog wat schoner en rustiger zou mogen.
JVC heeft met zijn nieuwe release al deze aspecten meegenomen in het upgraden van hun Native 4K projectors naar deze JVC DLA-NZ7 en JVC DLA-NZ8 DiLA 8K eShift-X Laserprojectors. Deze heb ik uitvoerig kunnen testen. Bij alles kun je de voordelen zien van de toevoeging van HDMI 2.1 met HDCP 2.3. Deze projectors hebben een 48Gb per seconde beeldverwerking en dat zie je niet alleen terug tijdens het Gamen in 4K met 120 fps, of het verwerken en projecteren van 8K materiaal via 8K eShift-X, maar eigenlijk in de gehele beeldverwerking die deze projectors neerzetten. Het beeld is er ongekend veel rustiger, vloeiender en mooier op geworden met een diepte waar je met verbazing naar zult kijken. We zagen het al bij de NP5, maar alles oogt ook bij deze Laserprojectors zeer schoon en scherp. Ze zetten alles ontzettend transparant neer op het scherm.
Nu met de nieuwe BLU-Escent Laser Diode wordt het beeld alleen zelfs nog rustiger dan op de Np5 lampversie en hoef je ook niet meer op de urenteller te letten. Tevens wordt met deze Lasertechniek het al ongelooflijk diepe zwart van JVC nu heel egaal en nog dieper weergegeven en dit doet de laser via de Dynamic Laser Control sneller dan een 1000ste van een seconde, eventueel nog met gebruik van de Manual Iris indien gewenst.
Al deze kwaliteiten vind je tevens terug tijdens de ongekend mooie 3D weergave die deze NZ-serie projectors weten neer te zetten, vooral ook met de extra helderheid die zo'n Laser meebrengt. Vooral de JVC NZ8 heeft een beeldtechnisch zo'n mooie en spectaculaire 3D weergave, dat ik dit nooit eerder zo mooi heb meegemaakt.
Echt,... JVC heeft met deze projectors alle verwachtingen overtroffen.
De JVC DLA-NZ8 is standaard bij Mediasluis in demo te zien naast de JVC DLA-NP5 en andere Laserprojectors van Sony en Epson, dus maak gerust een afspraak via: info@mediasluis.nl