Review: Epson EH-QB1000 4K-120P Laserprojector met Dynamic HDR 23/10/24
Hier is een korte review van de Epson EH-QB1000B en Epson EH-QB1000W projectors welke boven de LS-serie komt te staan (die ook gewoon doorloopt). De reden dat hij korter is dan wat je gewend bent van Mediasluis, is omdat het een upgrade is van de LS12000B, welke je misschien al kent. Qua uiterlijk, menustructuur en veelvoorkomende functies voelt het alsof je een LS12000 in handen hebt. Dat is geweldig nieuws, want het ontwerp van de vorige Epson EH-LS12000B was al perfect, lekker licht en compact, met een volledige elektronische lans bediening en automatische lensafdekking, wat allemaal zeer luxe overkomt. Het enige puntje was, dat deze projector qua prestaties niet kon meekomen met zijn directe concurrent de Sony VPL-XW5000ES, waarbij je voor een beetje meer uitgave een stuk mooier beeld op je scherm had, al leverde je dan wel wat aan automatische luxe in.
Maar als je deze nieuwe Epson EH-QB1000B en Epson EH-QB1000W projectors Aan zet en gaat kijken, dan zul je merken dat het hier wel degelijk om een upgrade gaat, want de inwendige core is wel degelijk vernieuwd, zoals; de panelen, de videoprocessor en de Laser, welke allen zichtbaar zijn verbeterd. Tevens is er een spectaculaire functie bij gekomen om het HDR te verbeteren en dan heb ik het over een Dynamische Tone Mapping.
Voor velen is het ook geweldig nieuws om te horen dat Epson wakker is geworden en de keuze voor wit en zwart heeft losgekoppeld van de kwaliteit. Hoe vaak ik niet te horen kreeg dat een klant voor een witte projector wilde gaan, maar daar geen kwaliteitsverlies op wilde lijden, zoals bij de keuze tussen een Epson EH-LS11000W en Epson EH-LS12000B. Nu kun je zonder zorgen voor een Epson QB1000 projector gaan ongeacht welke kleur je nodig hebt voor je ruimte, zonder aan kwaliteit te hoeven inboeten als je voor de witte gaat..
In deze review behandel ik dus geen dingen die al uitvoerig in deze Review van de Epson EH-LS11000W en Epson EH-LS12000B staan beschreven. Ik behandel hier dus enkel de nieuwe metingen die gedaan zijn, de verschillen of verbeteringen en hoe de Epson QB1000 nu staat tegenover zijn concurrentie.
Ik wens je veel leesplezier.
Videoreview Epson EH-QB1000 vs Sony VPL-XW5000ES
Als je geen lezer bent en je wilt toch snel even weten wat de verschillen zijn tussen deze Epson EH-QB1000 3-LCD Pro-UHD 4K Laserprojector en de Sony VPL-XW5000ES Native 4K SXRD (LCoS) Laserprojector, dan kun je hier in het Mediasluis Kanaal van YouTube een korte video bekijken, waarin ik veel van de onderlinge verschillen bespreek: Vergelijk-Review Epson EH-QB1000 vs Sony VPL-XW5000ES
Ik was hier wel nog wat herstellende van een lange griep, dus dat kun je nog horen.
Maar ben je geïnteresseerd in wat meer details en alle gedane metingen, dan raad ik toch aan om ook hier nog verder te lezen en onderin deze review vind je nog wat meer uitgebreide verschillen tussen deze Epson QB1000 en de Sony XW5000
Nieuwe Laser
De Epson EH-QB1000B en Epson EH-QB1000W projectors hebben nu een veel efficiëntere nieuwe Laser als lichtbron, welke weer meer licht geeft dan die van de instappers LS11000 en LS12000 laserprojectors van Epson, zonder meteen extra heet te worden, waardoor het geluidsniveau dus laag kan blijven. Ondanks de hogere lichtopbrengst, zelfs na ISF-kalibratie, gaat deze laser 20.000 uur mee.
Je zou dus 20 jaar lang elke dag 2,5 uur film moeten kunnen kijken met deze projectors.
Nieuw optisch huis
Epson heeft duidelijk gewerkt aan het optische huis om de interne reflecties te minimaliseren. Vergeleken met de iets goedkopere LS12000, is het meteen duidelijk dat de QB1000 ondanks zijn hogere lichtopbrengst toch een dieper zwart op het scherm weet neer te zetten, met meer contrast en een zichtbaar grotere scherpte. Hierdoor oogt ook meteen het 4K serieus beter, ondanks Epsons Pro-UHD 4x voudige Shift techniek om zo via de native 1080P chip een 4K resolutie te verkrijgen. Je moet hem nu echt naast een Native 4K projector zetten, met een goed gemasterde 4K film en zoeken naar de verschillen op het scherm, om verschil in detail te kunnen zien. Het beeld oogt echt messcherp en zeer gedetailleerd met een prachtig contrast, zoals je niet eerder op een LCD projector gezien hebt.
Beeldprocessor en Frame Interpolatie
Het hart van deze projector is sterk verbeterd. Het resultaat van de snellere beeldverwerking van de nieuwe beeldprocessor en HDMI 2.1 videoboard met 48Gbps is goed zichtbaar in alles wat op het scherm verschijnt. Niet alleen is het beeld nog schoner en scherper op het scherm, maar ook veel vloeiender tijdens beweging. Alles glijdt nog soepeler over het scherm, maar met behoud van een filmische beleving, dus zonder kunstmatig of nep over te komen. Dit was op de LS-serie al verrassend goed, maar dat heeft Epson nu nog verder uitgewerkt en zichtbaar verbeterd. De vloeiendheid van Epson's FI op deze nieuwe QB-serie en QL-serie komt net als met JVC's NZ800 en NZ900 projectors (die 3x en 5x zoveel kosten) zeer dicht bij Sony's Motion Flow.
Uit de doos - Metingen
Voor wie nog wat meer over de ISF-kalibratie wil lezen is dit stukje wel informatief: Waarom een projector met ISF-kalibratieservice kiezen
Voor de ISF-kalibratie heb ik Natural gebruikt, omdat deze mode het dichtst bij 6500 Kelvin komt en het meest natuurlijk oog qua kleur. Je zou verwachten dat Cinema dat beter zou weergeven, maar zoals je in de voormeting op foto 2 kunt zien is dat niet het geval. Bij de DeltaE 2000 liggen de afwijkingen voor Cinema veel hoger, terwijl ze voor Natural nog aardig onder de DeltaE 3 liggen.
Zoals je in de voormeting van Natural op foto 1 kunt zien liep de Witbalans behoorlijk uit elkaar. Bij Cinema was dat nog erger. Dit geeft qua kleur een wat troebel plaatje op het scherm, waarvan je het verschil na de ISF-kalibratie heel goed gaat kunnen zien.
In de Gamut Luminance kun je zien dat de kleur blauw boven de DeltaE 5 uitkomt, terwijl kje de afwijking voorbij DeltaE 3 al met het blote oog gaat kunnen zien. Bij Cinema is dat dramatisch erger en zit blauw zelfs ergens boven de DeltaE 14.
De Gamma Curve loopt wat scheef en is veel te laag. Deze loopt van ca Gamma 2.1 tot onder de Gamma 2.0, maar bij Cinema is dat nog erger.
Ook in de CIE Diagram kun je zien dat de kleuren alle kanten op gaan, vooral de secundaire kleuren en ook deze moeten netjes op hun plek gezet worden.
Laten we snel gaan kijken wat we hieraan kunnen doen.
Na ISF-Kalibratie - Metingen
Zoals je kunt zien ziet alles er na de ISF-kalibratie veel beter uit. De Targets zijn gehaald, zoals je aan de DeltaE 2000 kunt zien, want alles zit netjes onder de DeltaE 3.
De Witbalans is bijna flatline zo mooi vlak en dat zie je tijdens je projectie goed terug aan een zeer schoon plaatje op je scherm, dat nu veel minder digitaal overkomt en een meer filmische aanblik geeft.
Ook de Gamut Luminance is vrijwel vlak en zit alles ver onder de DeltaE 1 tot bijna op de 0 lijn, wat ervoor zorgt dat het wel even duurt voor deze verlopen is tot het niveau dat je het gaat zien.
De Gamma Curve is verhoogt en zit nu vrij netjes op de Gamma 2.2 Curve. Hiervoor heb ik Gamma Preset -1 gebruikt. Je kunt dit wel gaan verhogen, maar ik vind het beeld dan te wollig worden bij de Epson LCD projectors en komt het beeld niet ten goede. Dus is dit mijn bewuste keuze om er het meeste uit te halen.
Ook ziet de CIE Diagram er nu veel netter uit en zitten de kleuren nu veel netter in de driehoek van Rec709.
Na het doen van de witbalans om de grijswaarden te balanceren voor Gain en Offset en het CMS (Color Management System) om bij de primaire kleuren Rood, Groen en Blauw en bij de secundaire kleuren Cyaan, Magenta en Geel zowel de Tint, de Saturatie en de Luminantie te balanceren, knapt het beeld van deze Epson EH-QB1000 behoorlijk op en oogt deze geíweldig. De Witbalans en het CMS moeten ook onderling goed in balans zijn, want ga je van Chroma naar Luma en weer terug, valt er meestal weer wat bij te stellen. Om die reden plaats ik altijd een complete eindmeting en geen losse meetresultaten, omdat een losse meting er afzonderlijk vrij snel goed uit kan zien, maar niks zegt over hoe de projector overkomt als geheel bij kijken.
Voor ik met zo'n ISF-kalibratie begin, kijk ik de projector altijd eerst helemaal na, of er niks aan mankeert (zoals een dode pixel of iets geks) en lijn ik de panelen uit op het hart van het scherm. Vervolgens maak ik eerst een profiel van de projector via mijn professionele Spectroradiometer naar de HDR Colorimeter en pas dan begin ik met de ISF-kalibraties voor alle modi. Je begrijpt dus wel, dat je daar niet even op kunt wachten, want dit alles kost natuurlijk tijd en kan onmogelijk in een half uurtje. Vooral als je meerdere ISF Modes aanmaakt, voor 2K SDR in Low en Medium Laser en 4K HDR. Een her-kalibratie gaat overigens wel wat sneller, al kost ook dat natuurlijk tijd, maar hier bij Mediasluis is er in de omgeving genoeg te doen in die tussentijd en sommigen geven hem af en halen hem na hun werk of vakantie weer op.
Mediasluis levert ook deze Epson Laserprojectors met een ISF-kalibratie voor 2K SDR in Low en High en voor 4K HDR BT2020 in DCI P3 en dat met meerdere gratis her-kalibraties op de 1000, 2500 en 5000 laser uren.
Helderheid in Ansi Lumen en Ventilatie
Dit is altijd een handig review gedeelte om de helderheid met andere projectors te vergelijken. Ik waarschuw normaal altijd van tevoren dat de helderheid van de specificaties meesat niet gehaald worden, wil je de lichtopbrengst voor video serieus kunnen gebruiken. Maar nu wordt het toch een ander vehaal.
De helderheid van elke Mode zo vanuit de doos, is gemeten in de standaard laagste Laserpositie. Waarschijnlijk vondt Epson dit al behoorlijk veel licht geven met behoudt van de beste zwart weergave en heel verstandig ook. Logischerwijs stijgt bij het opklimmen van de helderheid ook de diepte van het zwart op je scherm, zoals bij alle projectors van elk merk het geval is.
De Epson QB1000 projectors geven in alle Modes behoorlijk veel licht. Het verstellen van de helderheid doe je in stapjes van 5%. In de laagste Laserhelderheid genaamd 50% is hij het stilst en dit geluidsniveau stijgt meteen omhoog als je de Slider op 55% zet, maar daarna blijft hij datzelfde geluidsniveau aanhouden tot 85% en pas daarna stijgt het geluidsniveau verder op zijn max, wat weer aanhoudt tot 100%.
Nu kalibreer ik deze projectors dus in zijn laagste en meest stile 50% mode, in de 75% laserstand en op 100% laser en noem deze modes dan Low, Medium en High. Hieronder vind je de gemeten helderheid in Ansi Lumen, voor elke standaard Mode zo vanuit de doos en voor de na ISF-gekalibreerde Modes.
Na ISF-kalibratie in D65 REC709:
1624 Ansi Lumen - 2K SDR Low Laser Mode op 50%
2589 Ansi Lumen - 2K SDR Medium Laser Mode 75%
3368 Ansi Lumen - 2K SDR High Laser Mode op 100%
3413 Peak White - 4K HDR High Laser Mode op 100%
Zo vanuit de doos:
1723 Ansi Lumen 6216 Kelvin - Natural
1766 Ansi Lumen 6977 Kelvin - Cinema
1888 Ansi Lumen 8261 Kelvin - Vivid
2375 Ansi Lumen 6929 Kelvin - Dynamic
Het is wel heel erg mooi dat Epson daadwerkelijk de Ansi Lumen aangeeft die deze projector na de ISF-kalibratie kan waarmaken
Beeldprestatie in 2K SDR
Na de ISF-kalibraties voor 2K SDR in Low, Medium en High Laser en voor 4K HDR, heb ik deze Epson EH-QB1000 in de showroom neergezet naast de Sony VPL-XW5000ES, om eens te zien hoe deze nieuwe Epson zich staande houdt naast de zeer degelijke Native 4K LCoS referentie projector in dit prijssegment. Maar voor ik deze ging vergelijken ben ik eerst maar eens gaan kijken hoe de Epson QB1000 zich laat ervaren als ik enkel dit model zou hebben.
Ik moet zeggen dat ik boven verwachting verrast ben van het degelijke plaatje dat hij op mijn scherm neerzet. De geijkte scènes van bv. Batman Dark knight beginnend met het uitdovende gerookte Batman logo naar een overtuigend mooi zwart toe en dan opeens die zeer zonnige scène op het dak, waarbij je even met je ogen moet knipperen, is meteen een mooie binnenkomer. Je krijgt een blije lach op je gezicht bij het zien van het contrast tussen al het zwarte glas op die zonnige witte gebouwen, wat met een degelijk contrast goed van het scherm afspat, wow. Het viel meteen ook op hoeveel rustiger het daaropvolgende inzoom gedeelte overkwam, van de flatgebouwen en ramen die alle richtingen op over het beeld glijden. Wow, ook dat is duidelijk weer een stuk verbeterd t.o.v. de LS-serie van hiervoor en die was al zo goed. Ik kon niet wachten om te zien hoe dit naast een Sony Motion Flow zou gaan vergelijken, maar ik wist me te bedwingen om niet meteen op te springen en aan het vergelijk te beginnen. Verder kijkend komt deze film heel levendig over en ziet alles er zeer overtuigend uit. Ook de kleurweergave van deze Epson is heel natuurlijk. De verschillende huidtinten in deze scène ogen ook heel goed, zoals bij die bankdirecteur van wie zijn hoofd gemakkelijk veel te rood kan overkomen.
Meteen maar even van film gewisseld naar de Dark of the moon scène van Transformers en ja hoor, alles glijdt zeer vloeiend over mijn scherm heen met een overtuigend diep heelal op de achtergrond. Wat donker moet zijn geeft ook niet het gevoel dat je qua budget een concessie hebt gedaan bij aanschaf van je projector, al zie ik wel dat de LCoS projectors van de concurrentie hier verder in komen..
Nu was ik toch wel benieuwd hoe het 4K dat zou gaan doen.
Beeldprestatie in 4K HDR met Dynamische Tone Mapping
Natuurlijk was ik enorm benieuwd naar de 4K weergave op deze Epson EH-QB1000, vanwege de nieuwe dynamische Tone Mapping voor HDR. Daarom begon ik met een film die veel donkere diepe scenes bevat en met veel verschillende verlichting. Daarom zette ik als eerste de film Passenger op en ja hoor,... dat zag er meteen fantastisch uit. De scène waarmee ik meestal begin, is waar Jennifer voor het raam zit, want deze werd vroeger vaak veel te donker weergegeven. Dit oogt meteen goed gebalanceerd. De details in haar zwarte kleding, de donkere hemel met sterren achter het raam en de verlichting er omheen doen het zeer overtuigend. Als zij door de verlichte hal rent oog alles heel natuurlijk en mooi verlicht, zoals je eigenlijk ook van HDR verwacht. Vooral de bar bij binnenkomst is een HDR feest om te zien. Als ze later samen in het restaurant aan het praten zijn, dan kun je rustig genieten van elk detail dat het 4K je hier laat zien in hun gezicht. Ik besef me opeens dat dit een Pro-UHD 4-voudige 1080P Shift weergave is van het 4K, maar vermoed dat ik daarmee dus helemaal niks tekort komt, als dit mijn enige projector zou zijn. Het valt me ook op hoe mooi de kleuren eigenlijk zijn, ondanks dat deze projector maar zo'n 85% van de DCI P3 kleurdiepte kan laten zien. Wel zie ik dat Sony en JVC daar nog een stapje verder in gaan, maar alles oogt wel gewoon heel mooi van kleur. En ja,... wanneer dan opeens het schip langs de camera glijdt naar de oneindige sterrenhemel, dan krijg ik een enorme glimlach op mijn gezicht, bij het zien van hoe ontzettend vloeiend de Epson QB1000 dit zelfs in 4K kan laten zien. Zo besef ik maar al te goed wat een prachtige machine je hiermee koopt, die echt alles lijkt te kunnen.
Ook bij het projecteren van The Shallows oogt het beeld meteen goed, zonder dat de boel overbelicht wordt en de details gaan clippen. Het is dus wel heel prettig om niet meer met een HDR Slider te hoeven schuiven. Ook hier ogen de kleuren gewoon heel mooi, van de blauwe lucht, de groene heuvel naast het strand, haar huid en de details op haar surfplank. Over details gesproken, de zandkorrels op haar benen en spetters van de golven geven een mooie 4K beleving.
Ik wilde toch even weten hoe de Tone Mapping het zou doen bij Mad Max Fury Road, want deze film is gemasterd op een 4000 Nits display en heeft een MaxCCL van ca. 9000 Nits, zoals mijn JVC DLA-NZ800 Referentie 8K Laserprojector aangaf. Dus ik was toch weer verrast om te zien dat ook die er meteen geweldig uit zag, zonder iets te hoeven instellen. Deze film wordt ook heel helder weergegeven, met prachtige warme kleuren op het woestijnzand afstekend tegen de knalblauwe lucht. Het komt allemaal heel zonnig over en je voelt bijna hoe warm het daar moet zijn. Ondanks die helderheid clipt de Epson QB1000 met deze film niet, zoals bij de witte wolken, terwijl ik weet dat mijn Sony XW5000 er problemen mee had, die details te laten zien en toch helder blijven.
Ik ben toch wel erg benieuwd, of straks de Sony VPL-XW5000ES met zijn Native 4K LCoS panelen dit alles met nog meer scherpte, diepte of vloeiendheid kan laten zien en hoe zwaar het weegt dat deze gaan Dynamische Tone Mapping heeft.
Gamen in 4K 120fps met ALLM - Lagtime Meting
Dit is echt een perfecte gaming projector. Om dit levensgroot te doen in 4K-120fps is echt geweldig. Het zuigt je helemaal in de gamewereld en er is geen geflikker wat je uit die wereld haalt. Niet alleen heeft deze projector een veel snellere video processor met natuurlijk HDMI 2.1 om dit met met 48Gbs in 4K 120P te kunnen doen,... maar heeft nu tevens ALLM dat staat voor Auto Low Latency Mode, dus hoef je voor het gamen niet steeds de videobewerking te wisselen van Fine naar Fast voor gaming en terug voor video, want hij herkent dit nu zelf en schakelt automatisch van mode over. Zo geeft deze Epson EH-QB1000 jou echt een buitengewoon luxe en vloeiende game-ervaring.
Voor het meten van de snelheid moet ik nog upgraden naar een nieuwe Lag Time meter, want die ik nu heb meet enkelt in 1080p en dan geeft deze 38,4ms aan. Epson zegt dat deze projector een lagtime heeft van onder de 20ms en dat moeten we dan nog maar even aannemen.
Met een lagtime van 38.4 milliseconde geeft dat bij:
- 24fps een vertraging van 0,92 beeldjes per seconde.
- 30fps een vertraging van 1,15 beeldjes per seconde.
- 50fps een vertraging van 1,92 beeldjes per seconde.
- 60fps een vertraging van 2,3 beeldjes per seconde.
Projectiescherm aanbeveling
In de vorige review van de Epson LS-serie kun je meer lezen over je scherm keuze, maar ik had hierover wel nog één aanvulling.
Vanwege de enorme lichtopbrengst, zelfs na de ISF-kalibratie, kun je met de Epson EH-QB1000B en Epson EH-QB1000W projectors natuurlijk een maatje groter gaan met je scherm keuze t.o.v. van de wat goedkopere Epson LS-serie laserprojectors. Maar je kunt er ook voor kiezen om je in te houden en in plaats daarvan het 4K HDR niet in 100% lasermode te gebruiken, maar op 85%. Zo springt het geluidsniveau nog net niet op zijn meest hoorbare ventilatie niveau en kun je van een geweldige 4K HDR projectie genieten in een ruimte die nu wat stiller is.
Conclusie
Epson heeft met zijn Epson EH-QB1000B en Epson EH-QB1000W projectors echt een bestseller gelanceerd. Je krijgt namelijk zeer veel projector voor dit geld. Alles op deze projector werkt volautomatisch, zoals een elektrische Lensbediening voor zowel Focus, de ruime Zoom en ruime Lens Shift, wat plaatsing erg makkelijk maakt en niet te vergeten dat volautomatische lensdeurtje, om die zeer mooie lens schoon te houden. Deze projector is geweldig voor gamers met zijn HDMI 2.1 4K-120fps weergave en toevoeging van ALLM. En ook al is dit een 4K Pro-UHD laserprojector met (480Hz 4-voudige 1080P Shift) wat theoretisch 3K zou kunnen weergeven, de weergave van het 4K ziet er zeer geloofwaardig uit, met een geweldige scherpte en detail. De rijke kleuren ogen prachtig en het beeld heeft een zeer degelijke diepe zwartweergave. Die 4K HDR weergave wordt helemaal volwassen door Epson's Dynamische Tone Mapping, waardoor het nu ook bij Epson eindelijk echt een genot is om 4K films te bekijken, zonder steeds aan een HDR-Slider te hoeven zitten.
Deze Epson EH-QB1000B Laserprojector standaard bij Mediasluis in demo te zien naast de andere Laserprojectors van Sony en JVC, dus maak gerust een afspraak via: info@mediasluis.nl
Epson EH-QB1000 vs Sony VPL-XW5000ES
Nou, dit is zeer interessant, want qua prijs liggen de Epson EH-QB1000 en de Sony VPL-XW5000 projectors niet ver van elkaar af. Ook zijn beide in zowel een zwarte als witte uitvoering verkrijgbaar, zonder aan kwaliteit te hoeven inboeten, zoals met de keuze van een Epson LS11000W en LS12000B
Beide projectors zijn erg mooi en bieden je veel kijkplezier met een hoge kwaliteit, zeker in de prijsklasse waarin ze zich bevinden, Op zichzelf bieden ze elk genoeg voor wie eenmaal zijn keus bepaald heeft, maar zolang je ze nog kunt vergelijken voor je die keuze maakt, is het interessant wat de verschillen zijn.
Met de projectors naast elkaar en het beeld om en om afdekkend, dan zie je bij 2K SDR dat zowel Sony als Epson in de laagste laser stand dezelfde helderheid vertonen, maar dat het zwart bij Sony net wat dieper reikt. De motor scène van Tron Legacy is de glanzende vloer een stuk dieper, waarvan alles net wat mooier afsteekt. Ondanks dat de lichtstrepen op hun pakken net zo helder zijn, geeft dat diepere zwart bij de Sony XW5000 net wat meer contrast in het beeld en steekt dat licht er wat mooier vanaf. Wel ziet het er op de Epson ook geweldig uit en na een tijdje moest ik toch omkijken om te zien naar welke van de twee ik ook alweer keek
Ook de dakscene van Batman Dark Knight is op beide projectors net zo zonnig, maar ziet het zwart van het glas er net wat dieper uit en geeft dat ook hier toch wat meer contrast. Daardoor ogen wel de spijltjes van de ramen ook wat scherper met de Sony XW5000 tov de Epson QB1000. Ook zie je dat de vloeiendheid van Sony met zijn Motionflow toch echt nog een stapje voor blijft op wat Epson nu bereikt heeft. Hoe goed de Epson QB1000 met zijn Frame Interpolatie ook is, de sprongetjes die je heel af en toe nog ziet, zijn bij Sony vrijwel helemaal weg.
Gaan we over naar 4K dan zie je wel meteen hoeveel mooier die dynamische Tone Mapping zijn werk doet. Bij The Shallows oogt alles meteen heel gebalanceerd en zie je ondanks de helderheid nog steeds elk detail in de wolken. Bij de Sony XW5000 moet ik bewust wel de juiste Nits-mode kiezen om alles te kunnen zien. Wel zie ik dat de fijnste details van zandkorrels en haren en de details op de heuvel achter beter loskomen op de Sony XW5000 tov wat de Epson QB1000 kan laten zien. Hier zie je dan toch wel dat die Pro-UHD techniek om een 1080P Chip met 480Hz 4 richtingen op te verschuiven om de 4K resolutie te verdelen, nog steeds niet helemaal dezelfde oplossend vermogen heeft van Sony's Native 4K SXRD panelen.
Kijk ik naar de Passenger, dan zie ik toch wel dat haar huidskleur op de Xony XW5000 echt wel veel mooier is van wege de grotere kleurdiepte.Ook haar zwarte jurk komt dieper over, waardoor je bijna weet hoe die stof aanvoelt. Als ze door de gangen heen rent met al die lichtbuizen, dan doet Epson dat met zijn QB1000 ook ontzettend goed, maar oogt alles op de Sony toch net wat mooier en zie ik toch wel meer glans en dynamiek bij de Sony. Ook in het zwembad oog alles net meer dynamischer en echterEn glijdt het ruimteschip dan weer langs in de sterrenpracht, dan is de hemel toch wat dieper met de Sony XW5000 en zie je dat ook in 4K de vloeiendheid net wat meer glijdt als vloeiend boter in de pan, al doet de Epson QB1000 dat toch ook wel erg goed.De film Passengers kijk ik dus liever op de Sony XW5000.
Maar heb je nu een film die gemasterd is op een display van 4000 Nits en of met een hoog MaxCCL, zoals bij Mad Max Fury Road, dan toont de Epson QB1000 dit meteen waanzinnig mooi op je scherm, met alle details en toch helder. De Sony XW5000 heeft het dan opeens heel erg moeilijk. In de heldere mode crushed hij alle details weg in de lichte delen zoals de wolken. Zet ik hem dan in een mode waarin hij meer Nits doorlaat en alles wel kan laten zien, dan is het beeld maar half zo helder t.o.v wat de Epson QB1000 laat zien.De film Mad Max Fury Road kijk ik nu dus liever op de Epson QB1000
Nu ik toch aan het vergelijken ben, kan ik meteen even het geluid en de helderheid vergelijken en ik moet zeggen dat ze beide in Low Laser hetzelfde klinken. Ook in de middenstand die bij Epson tot 85% laser gaat en bij Sony tot 80% klinken ze beide hetzelfde qua geluidsniveau, alsof de ingenieurs ze naast elkaar hebben afgestemd. Wel geeft de Epson dan op 85% echt veel meer licht dan Sony doet. Zelfs al zet je de Sony XW5000 op 100% Laser, waarin hij meer geluid gaat voortbrengen, geeft de Epson QV1000 nog steeds meer licht in zijn 85% Laser stand. Zet je de Epson QB1000 ook nog eens naar 100% Laser mode, dan gooit hij er nog meer licht uit, met natuurlijk meer ventilatiegeluid. Dus ik verwacht dat veel klanten het 4K HDR op 85% laser willen hebben, zodat de projector stiller blijft, want hij geeft hier toch genoeg licht voor.
Hoe maak je nu je keuze?
De Epson EH-QB1000 voelt behoorlijk hightech en luxe aan, met alle functies zoals ALLM voor gamers voor de HDMI 2.1 48Gmps verwerking voor 4K 120fps (oké 3K-120fps via de 4-voudige 1080P shift, maar wel overtuigend goed) en HDR met dynamische Tone Mapping wat helemaal automatisch gaat, want je hebt met de Epson QB1000 tijdens 4K HDR absoluut geen omkijken naar hoe je de film gaat instellen. En niet te vergeten de elektrische lens bediening en Lens Memory, met ook nog die volautomatische lensafdekking.
De Sony VPL-XW5000ES waarvan je HIER een review kunt vinden, is meer voor de film-purist die ook niet meer nodig heeft dan 4K-60P, wat de XW5000 wel gewoon heel goed doet.Deze Sony XW5000 haalt net nog wat meer uit zijn Native 4K LCoS panelen, waardoor het beeld toch wat transparanter oogt en meer analoog overkomt. Tijdens 4K ogen de kleuren iets natuurlijker omdat hij verder reikt in de DCI P3 kleurdiepte en hij laat de volledige 4K resolutie net wat beter uitkomen in fijne details. De Sony XW5000 voelt door zijn manuele lens bediening en het gemis van de Dynamische Tone Mapping en HDMI 2.1 wat meer aan als een instap projector. Ook al stel je bij een vast 16:9 scherm de lens natuurlijk maar 1x in. Voor het HDR zul je zo nu en dan moeten kiezen uit de verschillende gekalibreerde Nits Modes die je bij Mediasluis meekrijgt, of moet je de HDR Slider aanpassen. Ook heeft hij geen ALLM en moet je zelf de Low Latency Mode omzetten.
Je moet dus van je zelf goed weten wat je het meest belangrijk vind.