Review: 2e Generatie JVC DLA-NZ800 / RS3200 JVC DLA-NZ900 / RS4200 Native 4K en eShift-X 8K DiLA 3D Laserprojectors 07/05/24

Hier keek ik eigenlijk al een tijd naar uit en ik zal zo uitleggen waarom. Maar hier zijn ze dan,... de splinternieuwe NZ-Laserprojectors van JVC die verder doorontwikkeld zijn dan de vorige 1e generatie NZ8 en NZ9. Ik heb het hier natuurlijk over de Reference JVC DLA-NZ800 waarvan de RS3200 het B2B model is en het Reference High-End model JVC DLA-NZ900 waarvan de RS4200 het B2B alternatief is. Deze zijn via Mediasluis leverbaar en de NZ800 is daar ook tijdens een demonstratie te bewonderen.

Er is volgens JVC flink gesleuteld bij de ontwikkeling van deze nieuwe generatie 8K Laserprojectors.
* Beide projectors zouden om te beginnen nu een nog scherper beeld moeten geven met hun vernieuwde 3e generatie Native 4K DiLA Panelen van 0,69-inch met verbeterde plaatsing via micro-alignment en vlakheid.
* Het contrast zou zijn verhoogt door een combinatie van de verbeterde meer efficiënte BLU-Escent Laser Diode met meer lichtopbrengst en een native diepere zwartweergave.
* Dat beloofd meteen ook een verbetering in de alom bekende 4K HDR weergave van JVC, zeker met de nieuwe generatie Frame Adaptive HDR Gen-2 met een combinatie van een diepere zwartweergave via de nieuwe Deep-Black functie en een verbeterde tonecurve selectie in de Quantizer Mode door de toevoeging van DML, dat moet zorgen voor een betere controle van de helderheid tijdens HDR weergave
* Ook hebben beide projectors nu een nieuwe 2e Generatie eShift-X 8K Scalingsengine, voor een nog meer gedetailleerde Pixelperfect 8K-60P weergave met een resolutie van 8192x4320 pixels.
* Tevens zou nu de HDMI 2.1 Videoprocessor vernieuwd zijn, waarbij deze met zijn 48 Gbps verwerking het 4K-120P of 8K-60P materiaal met nog meer rust en met een nog kortere Lagtime zou weergeven, wat vooral voor gamers zeer belangrijk zal zijn.
* Het moeten overigens ook weer zeer hoogwaardige 3D Laserprojectors zijn en aangezien ik de vorige NZ-serie Laserprojectors al geweldig vond met de mooiste 3D weergave op dat moment, ga ik ervan uit dat het 3D er met de hogere lichtopbrengst van deze nieuwe NZ800 en NZ900 projectors, nog indrukwekkender uit zal gaan zien.

Natuurlijk waren de vorige NZ8 en NZ9 al ontzettend mooi en gaven die projectors al een gedegen plaatje op het scherm, met een native al zeer diepe weergave van het zwart, wat we gewend zijn van JVC's Native 4K DiLA panelen. De toevoeging van een HDMI 2.1 video processing met 48 Gbps beeldverwerking, alsook een laser diode als lichtbron, gaven de projectors toen al de mogelijkheid tot het projecteren van een veel rustiger en stabieler beeldbeleving t.o.v. de N-serie lampprojectors daarvoor, want de lampprojectors bleken in vergelijking hiermee opeens toch wel wat onrustig. Dat laat wel zien hoe snel je aan iets nieuws went. Die laser dimming techniek zorgde er tevens voor dat het zwart er een stuk egaler uitzag op het scherm t.o.v. de lampprojectors met hun Auto Iris die dat nooit zo netjes konden doen en toch altijd wel wat oplichtende hoeken lieten zien.
Maar die lamp-projectors met Auto Iris gaven wel een hoger contrast, wat de eerste NZ-Laserprojectors met laser dimming techniek niet konden evenaren. Daardoor miste ik op mijn NZ8 soms die SNAP in het beeld, waarbij contouren net wat strakker konden werden afgerond. Zo heeft bijvoorbeeld ook nog steeds de JVC DLA-NZ7 een behoorlijke kluif aan zijn directe concurrent in eigen huis; de veel goedkopere JVC DLA-NP5 met lamp en auto-iris, welke vaak ook nog een mooier plaatje op het scherm weet neer te zetten dan de NZ7, maar vanwege de lamp wel veel heter wordt, waarbij de panelen veel sneller verlopen, je steeds een nieuwe lamp nodig hebt en waarbij je sneller voor een ISF herkalibratie wilt langskomen.

Daarom bleef ik dus uitzien naar een verdere ontwikkeling van deze Laserprojectors, iets wat maar ten dele kon worden verholpen met een Firmware Update. Ik hoopte stielem op de terugkomst van een verbeterde Auto Iris in combinatie met JVC's Laser Control, maar dat is niet gebeurt. Begrijpelijk, want als er voorheen iets stuk ging, dan had dat meestal te maken met de Iris.

Maar nu beloofd JVC aan behoorlijk wat onderdelen te hebben gewerkt om echt verbetering te brengen. Hopelijk gaat dat net dat beetje extra's geven wat we nog misten op de vorige NZ8 en NZ9, om een perfecte projector te lanceren. Mijn verwachting van de  JVC DLA-NZ800 en JVC DLA-NZ900 projectors zijn nu dus echt wel heel groot.
Laten we daarom maar snel gaan kijken.

Voor veel onderdelen die gelijk zijn gebleven, kun je het beste de vorige reviews van de NZ7, NZ8 en NZ9 bekijken, want in deze review hier behandel ik veel dingen als Uiterlijk, Menu of Bediening wat korter, enkel nog om de verschillen aan te tonen.
  1e Review:  JVC DLA-NZ7 en JVC DLA-NZ8 8K HDMI 2.1 Laser Projectors
  2e Review:  Grote JVC projector upgrades via firmware JVC DLA-NP5, DLA-NZ7, DLA-NZ8 en DLA-NZ9
  3e Review:  JVC Versie 3 Projector upgrade
In de review hier behandel ik dus enkel de vernieuwingen t.o.v. de vorige modellen.

* Wat de vermelde adviesprijzen betreft op al deze projectors,...
Het loont altijd de moeite om de actuele prijs op te vragen bij Mediasluis. Deze projectors komen bij Mediasluis met een gratis ISF-service, waarbij jouw projector het beeld precies zo weergeeft, zoals ze de films in Hollywood masteren. Daarbij wordt je projector nagekeken, de panelen uitgelijnd en ondergaat deze een ISF-kalibratie voor 2K SDR, alsook voor 3D en voor 4K HDR BT2020 (in DCI P3). En dat ook nog met gratis ISF-herkalibraties op de 1000, 2500 en 5000 laseruren. (of anders indien gewenst) Wat zo'n ISF-kalibratie precies inhoudt kun je hier lezen: Waarom een projector met ISF-kalibratieservice kiezen 

  • JVC Introduceert DLA-NZ800 en DLA-NZ900
  • JVC DLA-NZ900
  • JVC DLA-NZ800

Videoreview JVC DLA-NZ800 vs NZ8

Als je geen lezer bent en je wilt toch snel even weten wat de verschillen zijn tussen de nieuwe generatie JVC DLA-NZ800 en de vorige JVC NZ8, dan kun je hier in het Mediasluis Kanaal van YouTube een korte video bekijken, waarin ik wat van die verbeteringen bespreek.
Videoreview JVC DLA-NZ800 vs NZ8

Maar ben je geïnteresseerd in wat meer details en alle gedane metingen, dan raad ik toch aan om ook hier nog verder te lezen.

  • Review-video JVC DLA-NZ800 vs NZ8

Videoreview JVC DLA-NZ900 vs NZ800

Dat geldt natuurlijk ook als je snel even wilt weten wat de verschillen zijn tussen de nieuwe generatie Reference projectors van JVC, dus de High-End JVC DLA-NZ900 en zijn broertje NZ800, want ook dan kun je hier in het Mediasluis Kanaal van YouTube een korte video bekijken, waarin ik wat van die verschillen bespreek.
Videoreview JVC DLA-NZ900 vs NZ800

Maar ook bij deze vergelijking moet je voor wat meer details en metingen hier nog even verder lezen.

  • Review-video JVC DLA-NZ900 vs NZ800

Uiterlijk, Ventilatie en Aansluitingen

Het uiterlijk van beide projectors is niet verandert t.o.v. de vorige NZ8 en NZ9 of die van de N-serie ervoor, dus als je hiermee bekend bent dan weet je ook hoe de NZ800 en NZ900 eruitzien.  Het blijven grote projectors, maar wel ontzettend mooi om te zien. Als je dit bij iemand in zijn bioscoop ziet hangen, dan weet je dat het film kijken serieus genomen wordt.
- De JVC DLA-NZ800 is 50,0cm breed, 23,4 cm hoog en 50,5 cm diep en weegt 23,1 Kg
- De JVC DLA-NZ900 is 50,0cm breed, 23,4 cm hoog en 52,8 cm diep en weegt 25,3 Kg
Het is duidelijk dat de grotere lens van de JVC NZ900 aan de voorkant wat meer plek en gewicht in beslag neemt.

Aan de achterkant zuigen beide projectors verkoelende lucht in en aan de voorkant blazen ze de verwarmde lucht schuin opzij eruit. Ze kunnen dus vrij dicht tegen een muur worden geplaatst, mits je rekening houdt met de kabels en 3D Emitter achterop. Maar echt heet worden deze nieuwe laserprojectors toch al niet en daarmee zijn ze qua geluid meteen ook een stukje stiller geworden, maar straks meer hierover.
Die aansluitingen zijn, zoals je op de laatste foto kunt zien, gewoon hetzelfde gebleven, al is de boel inwendig natuurlijk wel verbeterd.

  • JVC DLA-NZ900 Boven-Rechts
  • JVC DLA-NZ800 Boven-Links
  • JVC DLA-NZ900 Links
  • JVC DLA-NZ800 Links
  • JVC DLA-NZ900 Boven
  • JVC DLA-NZ800 Boven
  • JVC DLA-NZ800 Achterpaneel
  • JVC NZ800, NZ900 Aansluitingen

NZ800 vs NZ900 Lens kwaliteit, afdekking en Lens Memory

De lenzen op beide projectors zijn volledig van glas en van een zeer goede kwaliteit, maar zoals je misschien wel weet is ook in de wereld van fotografie een grote verscheidenheid aan kwalitatieve zoomlenzen te koop om het uiterste uit je foto's te kunnen halen. Ook de prijzen variëren van enkele honderden tot duizenden €uro's. Bij projectoren is dat niet anders. Veel bioscoop projectors komen zonder lens en daarbij is de lens specifiek te bestellen voor de situatie daar en dat soort lenzen zijn zeker niet goedkoop. Nu is die optie er niet voor deze JVC Reference NZ-serie projectors, maar heeft JVC ons wel een keuze gegeven uit twee modellen, waarvan de High-End NZ900 het uiterste uit je projectie haalt.

De lens van de JVC DLA-NZ800 heeft een zeer mooie volledig glazen lens met een diameter van 65mm, welke is opgebouwd uit 17-elementen in 15 groepen. Deze heeft een 2x zoombereik met een throwratio van 1.43-2.92:1, dus je kunt een 136" 16:9 scherm van 3 meter breedte vullen vanaf 4,29 meter tot 8,91 meter, gemeten vanaf lens tot aan schermoppervlak.
De Lens Shift is zeer ruim en heeft een bereik van ± 34 % horizontaal en ± 80 % Verticaal, dus dat maakt het plaatsen zeer makkelijk.
De scherpstelling werkt vanaf 60 inch tot 200 inch.

De kwalitatief zeer hoogwaardige, volledig zuiver glazen lens van de JVC DLA-NZ900 projector, heeft zichtbaar een grotere diameter van maar liefst 100 mm en is opgebouwd uit 18-elementen in 16-groepen, waarvan er 5 uit ED lenzen bestaan. Dit alles om meer licht door te laten en de interne reflecties en chromatische aberraties zo veel mogelijk te elimineren (zie foto). Zo garandeert de JVC NZ900 een perfecte reproductie van het 8K beeldmateriaal.
Het zoombereik van deze waanzinnig mooie lens heeft ook die 2x zoom, maar met een throwratio van 1.35-2.75:1, dus daarmee kun je een 136" 16:9 scherm van 3 meter breedte al vullen vanaf 4,05 meter tot 8,25 meter, gemeten vanaf lens tot aan schermoppervlak.
De Lens Shift is zelfs nog ruimer en heeft een bereik van ± 43 % horizontaal en ± 100 % Verticaal, dus dat maakt het plaatsen zelfs nog makkelijker en de scherpstelling werkt zelfs vanaf 60 inch tot 300 inch.

Natuurlijk is dit alles op beide projectors ook nu weer volledig gemotoriseerd en kun je de Focus, Zoom en Lens Shift via de afstandsbediening regelen.
Dit kun je dan tevens weer in één van de 10 geheugens wegschrijven, een naam geven en zeer gemakkelijk met de Setting Memory knop van je AB op te roepen. Bij een Scopescherm ziet dat er heel cool uit, als de projector net zoals in de bioscoop, volautomatisch de beeldratio aanpast naar de ratio van de nieuwe film.

* Het enige minpuntje vind ik, is dat deze projectors geen elektrische lensafdekking meer hebben zoals de JVC X-serie van weleer. Maar net zoals met de Auto Iris, wil JVC waarschijnlijk van alle mechanisch bewegende onderdelen af, dus dat zal wel niet meer terugkomen. De lensdop is wel functioneel en houdt in een huiskamer stof tegen. Zelf klik ik hem er niet steeds helemaal aan vast, maar hang hem er overheen, tenzij ik de projector verplaats en dat geld zeker op de NZ900, want die klemt eigenlijk iets te stevig vast.

  • JVC DLA-NZ900 lens
  • JVC DLA-NZ900 Lens
  • JVC DLA-NZ800 Lens
  • AB Settings Lens Memory
  • Lens Memory
  • Ratio aanpassing Lens Memory
  • JVC DLA-NZ900 Lensdop
  • JVC DLA-NZ800 Lensdop

Nieuwe efficiente Blu-Escent Laser - Lichtlekkage

JVC heeft de BLU-Escent Laser lichtbron flink verbetert. Hij geeft namelijk meer licht, maar wordt minder heet. Ook is deze Laser spectaculair efficiënt, want hij verbruikt bijna 2x minder energie (1,9x om precies te zijn) dan JVC's 1e generatie Laser. Dat is altijd goed, voor zowel het milieu, maar ook voor de panelen in de projector die langer meegaan en is natuurlijk ook prettig voor ons thuis in de zomer, zodat de temperatuur niet zo op loopt in je bioscoopruimte.

Volgens JVC geeft de NZ800 nu 2700 Lumen en dat is 200 Lumen meer licht dan de vorige NZ8.
De NZ900 geeft met zijn 3300 Lumen (volgens JVC) zelfs 300 Lumen meer licht dan de vorige NZ9.

Ook de controle van deze laser is nu nog sneller, met minder latency, waardoor het visuele contrast bij het wisselen van frames nog natuurlijker overkomt.
Deze verbeterde BLU-Escent Laser gaat nog steeds 20.000 uur mee, wat inhoudt dat als je elke dag 2,5 uur film kijkt, je dit 20 jaar zou kunnen doen.

Het is fijn te weten dat ondanks de grotere lichtopbrengst van daze projector, er geen sprake is van dwaallicht dat vanuit de projectorkast zelf je kamer onbedoeld zou kunnen oplichten. Dit is een serieuze bioscoop projector en laat jouw ruimte dus ook gewoon stikdonker, zoals het hoort.

  • Nieuwe Blu-Escent Laser

Stille verbeterde 8K eShift-X Gen 2

De nieuwe verbeterde 2e generatie Pixel Perfect eShift-X 8K functie op de JVC DLA-NZ800 en JVC DLA-NZ900, welke de pixels in 4 richtingen verschuift om de 8K informatie over het gehele scherm te verdelen, geeft een nog overtuigender 8K beleving. Maar met 2K materiaal op standaard en 4K materiaal op High Res 1 vind ik die 8K eShift-X ook absoluut mooi werken, dus die kun je nu altijd Aan laten staan.

Zeker ook, omdat deze vernieuwde 8K eShift-X meteen ook een heel stuk stiller is geworden, zeg maar compleet stil. Toen ik de projector voor het eerst aanzette, viel mij meteen op dat ik dat zachte kleine ringeltje niet meer kon horen. Door naast de projector te gaan staan, met de Laser helemaal op 0 zodat de ventilator zeer stil is (voor dit model JVC-projectors), kan ik het verschil enigszins nog horen, als ik de eShift een paar keer van Uit naar Aan zet. Al luisterend zoeken naar een verschil in geluid hoor ik dan iets wat lijkt op het geluid van een klein ijzer vliegwieltje. GEWELDIG!!!

Ook kunnen beide projectors nu zowel een native 8K videobron in zowel 16:9 formaat met een resolutie van 7680x4320 pixels, als in een 17:9 formaat met 8192x4320 pixels verwerken en vertonen. De resolutie van een 16:9 8K bron kan nu tevens worden gescaled, om via het gehele SMPTE-paneel te worden geprojecteerd. Dat is handig, want bij mij in de showroom kan ik sinds het ontwerp van deze projectors vanaf de N-serie al niet meer mijn gehele Scopescherm vullen, zonder de Aspect Ratio van Native op Zoom te zetten, om zo die extra ongebruikte pixels aan weerskanten van het SMPTE-paneel erbij te betrekken, wat meteen wat extra winst aan licht geeft (theoretisch met wat digitaal verlies). Net zoals tijdens het 3D kon je dit voorheen niet gebruiken wanneer je de NZ8 of NZ9 een 8K bron in 16:9 formaat voerde, maar nu op de NZ800 en NZ900 wel.

Geluidsniveau - 8K eShift-X en Ventilatie

Dit gedeelte past hier precies mooi onder, want deze projectors zijn een stuk stiller geworden. Allereerst valt het ringelende geluidje van de eShift-X volledig weg, zoals ik hierboven al heb beschreven. Dat viel voorheen vooral op als je de eShift van Uit naar Aan zette. Wie hierop bleef letten kon zich daar uiteindelijk echt wel aan gaan storen. Als je, zoals ik hierboven al beschreven had, de laser van de projector op 0 zet, alle stoorfactoren in je kamer uit zet, vervolgens je oren goed spitst en daarna de eShift Uit en Aan zet, dan hoor je een geluidje van een soort klein metaal vliegwieltje (zo verbeeld ik mij dat een beetje in). Het eShift geluid is eindelijk weg YES!!!

Een andere factor van geluidshinder kwam natuurlijk van de ventilator, waarmee de laser gekoeld werd, maar omdat deze nieuwe laser nu minder heet wordt, hoeft de ventilator minder hard te blazen en dat verschil hoor je. Ondanks dat het Laserlicht via een slider heel precies in kleine stapjes te verhogen of te verlagen is, geld dat helaas niet voor het geluidsniveau. Of moet ik zeggen gelukkig.
Zet je de helderheid op zijn laagste niveau, dus helemaal op 0, dan is de projector nu wel heel erg stil.
Ga je 1 stapje omhoog, van 0% naar 1%, dan hoor je dat de ventilator wat geactiveerd wordt, maar is de projector vrijwel net zo stil. Het is ongekend mooi dat hij dit geluidsniveau aanhoudt t/m standje 46%, helemaal gezien de helderheid die hij op dat moment geeft.
Vanaf 47% hoor je dat het geluidsniveau wel wat gaat stijgen en dit niveau houdt hij weer aan t/m 66%, maar ook dat vind ik nog steeds niet vervelend.
Vanaf 67% hoor je dat het geluidsniveau nog wat verder stijgt en dat niveau houdt aan t/m 85%. Dit is bij een wat kleiner scherm ook zeer goed als High mode te gebruiken.
Vanaf 86% stijgt de projector naar zijn laatste geluidsniveau en dat blijft zo t/m 100%. Ook dit is duidelijk stiller dan bij de vorige NZ-serie JVC projectors.
Toch is deze projector zelfs op 100% lasermode nog steeds een stuk stiller dan zijn voorgangers.

Hier de stappen van het geluidsniveau nog even op een rijtje,... 0%, 1 ~ 46%, 47 ~ 66%, 67 ~ 85%, 86 ~ 100%

3e Generatie DiLA Panelen met meer contrast en scherpte

Wat deze projectors echt een zichtbaar duidelijke upgrade geven in zowel scherpte, contrast als kleur, zijn de vernieuwde 3e generatie 0,69-inch Native 4K DiLA panelen. JVC heeft hiervoor het optisch huis volledig opnieuw onder de loop genomen. De panelen en pixels zijn nu veel vlakker dan voorheen en de plaatsing met Micro Alignment is duidelijk zichtbaar.

Je kunt je voorstellen dat het licht wat via een polarisatiefilter op de panelen komt niet mag afbuigen, want door enige kromming wordt dat licht gedepolariseerd en dat ga je zien aan het zwart dat niet meer geheel uniform is op je scherm. Het is een kunst om dat 100% perfect voor mekaar te krijgen, maar JVC heeft dat nu beter voor mekaar als voorheen. Vlakkere panelen met vlakkere pixels betekend ook een vermindering van strooilicht tussen de onderlinge pixels, wat resulteert in een meer transparanter beeld, met meer contrast. Maak maar eens een foto tegen het licht in en maak dan nog eens een foto, maar scherm eerst met je hand of lenskap het licht af dat op je lens valt. Je ziet meteen het verschil in contrast en wat overstraling op een lans kan doen. Het resultaat van deze verbetering in het optisch huis van de nieuwe JVC projectors zie je in het gehele beeld goed terug, zowel in het diepere zwart, alsook in de kleuren van je filmbeeld. In combinatie met een tegelijkertijd hogere lichtopbrengst geeft dat volgens JVC ca. 1,5x meer contrast als voorheen. Volgens de specificaties heeft de NZ800 nu een native contrast van 100.000:1 t.o.v. de 80.000:1 contrast ratio van de NZ8 en heeft de NZ900 nu een native contrast van 150.000:1 t.o.v. de 100.000:1 van de NZ9 en dat verschil is daadwerkelijk zichtbaar. Beide projectors hebben dynamisch gezien nu dus ook een nog mooier oneindig contrast weergave.

Daarnaast is nu ook het beeld zichtbaar veel scherper geworden dan voorheen en de reden dat ik dit hier plaats en niet bij de kwaliteit van de lens, is omdat dit daadwerkelijk met de panelen te maken heeft. Voorheen leek het tijdens het focussen wel alsof je elke kleuren paneel afzonderlijk kon scherpstellen en wanneer je de ultieme focus had bereikt, was blauw nooit echt 100% scherp. Je ziet dit bij elk merk projectors wel een beetje, die gebruik maken van 3 geconvergeerde RGB panelen, maar bij JVC was dit net nog wat meer.  Maar door de betere Micro Alignment van de vlakkere DiLA panelen in het optisch huis, heeft JVC dat zichtbaar beter voor mekaar. Je ziet meteen vanuit de doos al, nog voor je de panelen hebt uitgelijnd, dat deze projectors een veel scherper beeld neerzetten.

Het blijft wel altijd raadzaam om ook de Panel Alignment na te lopen als je de projector eenmaal thuis hebt geplaatst, want ook dat geeft een schoner en nog scherper plaatje op je scherm. Bij Mediasluis is dit altijd al onderdeel geweest van de controle en wordt dit alvast op het hart van het scherm gedaan, maar eenmaal vervoert of aan het plafond gehangen, is het nalopen wel raadzaam.

  • 3e Gen DiLA Panelen

2e Generatie Frame Adaptive HDR met Deep Black en DML

Ook heeft JVC zijn Frame Adaptive HDR techniek drastisch verbeterd, wat nodig is om het HDR tijdens 4K weergave zeer realistisch weer te geven.

Het eerste probleem dat we bij elk merk projectors tijdens HDR vaak tegenkwamen was dat het gehele beeld soms veel te donker werd weergegeven. Bij veel merken projectors komt dat, omdat ze de MetaData niet aflezen en verwerken. Maar ook de JVC projectors, die de MetaData wel aflezen, gingen daar ondanks hun dynamische HDR-verwerking geregeld de mist mee in. Dat kwam omdat de MetaData dan aangaf dat de MaxCCL (het meest heldere stukje of pixel ergens in de film) bijvoorbeeld 4000 NITS was, terwijl de meeste scènes dan bijvoorbeeld niet boven de 600 Nits uitkwamen. Tja, die film werd dan bij de eerste instelling al met de HDR Quantizer Level verkeerd geplaatst. Je kon dat wel bij de HDR Quantizer functie handmatig wijzigen van -2 tot +2, maar je wilt als consument gewoon kijken zonder iets te hoeven instellen.

Daar heeft JVC nu een nieuwe toevoeging voor gemaakt genaamd DML, dat staat voor Digital Mastering Luminance. Wat deze functie doet is in de MetaData aflezen op welk display de film is gemasterd. Was dat een display van 1000 Nits, of een display van 4000 Nits? Als de film is gemasterd op een display van 1000 Nits, dan heeft de informatie van de MaxCCL geen prioriteit als deze een waarde aangeeft die boven de 1000 Nits uitkomt. Dan negeert de projector deze en stelt de HDR Quantizer Level in op de DML waarde van 1000 Nits. Maar als de film is gemasterd op een scherm van 4000 Nits, maar de MaxCCL geeft een waarde aan van 1500 Nits, dan negeert de projector juist weer de DML informatie en stelt hij de HDR Quantizer Level in op de MaxCCL waarde van 1500 Nits. Zoals voorheen kun je deze informatie ook bekijken in de Info Tab (rechtsbovenin), waar je nu heel mooi de complete waardes van MaxCCL/FALL/DML ziet staan (zie foto's). Daarmee is de eerste afstelling van de projector voortaan meteen goed. Je zult zien dat al je 4K HDR materiaal er zeer helder uit gaat zien en dat met behoud van het hoger dynamische bereik van HDR. Dat werkt nu zelfs fantastisch met de DCI P3 filter in gebruik, dus kijk je al het 4K materiaal voortaan met de volledige kleurdiepte in P3, zoals de films al jaren in de bioscoop worden weergegeven. Je zult er geen behoefte meer aan hebben om het 4K HDR zonder die DCI P3 filter te gaan bekijken om nog meer licht te verkrijgen.

En als de HDR Quantizer Level eenmaal goed is ingesteld, wordt de verwerking van de MaxFALL waarde pas echt interessant. Aan de hand van die MaxFALL waarde (het meest heldere gedeelte van de betreffende beeldje of scène) stelt de projector met zijn Frame Adaptive HDR techniek het beeld zodanig in, dat deze er alles uithaalt om dat beeldje of die scène er op zijn mooist te laten uitzien. Dat doet hij echt ongelooflijk mooi en supersnel, per beeldje in de Frame by Frame setting, of per scène in de Scene by Scene setting.

Nog een rariteit die we vaak tijdens UHD-materiaal konden waarnemen was, dat het zwart tijdens 4K HDR meestal wat lichter was dan bij 2K SDR. Dat komt doordat de grijswaarden voor UHD zijn gelift, oftewel de bodem van het zwart voor UHD is verlaagd, om zo meer details te verkrijgen tussen het uiterste zwart en helderste wit. Het grotere dynamische bereik moet overal vandaan gehaald worden, dus ook hier. Dat klinkt goed, maar het kwam er in de praktijk op neer, dat veel van het diepe zwart in het beeld tijdens 4K HDR juist wat grijzer werd weergegeven, want het meest diepe zwart wat een projector kan laten zien is namelijk toch wat de panelen native kunnen weergeven. Vooral bij streaming ging dat vaak mis. Om die reden zochten sommigen video liefhebbers hun oplossing bij het omzetten van HDR naar SDR tijdens 4K weergave, maar dan verloren ze wel weer de beleving van spiegelende reflecties en zonnestralen, wat voorwerpen als glas en metalen enz. echt doet overkomen.

Hiervoor heeft JVC nu een nieuwe functie toegevoegd genaamd Deep Black, wat er voortaan voor zorgt dat het diepe zwart in de scenes of het betreffende beeldje weer netjes wordt verlaagt naar het niveau dat de JVC projectors met hun native zwart kunnen laten zien en dat is bij de JVC DiLA panelen natuurlijk ontzettend diep en erg mooi. Het is echt geweldig mooi om ook tijdens 4K HDR het zwart op je scherm zo diep te zien als bij 2K SDR, maar wel met het spectaculair hogere dynamisch bereik van HDR.

Je begrijpt natuurlijk wel, dat de complete 4K beleving met JVC's  nieuwe generatie Frame Adaptive HDR, schittert als nooit tevoren.

  • Max CCL  FALL  DML
  • Max CCL  FALL  DML2
  • Max CCL  FALL  DML3

HDR met Theater Optimizer Mode

Om het 4K HDR met Frame Adaptive HDR nog meer dynamiek te geven heeft JVC nu ook een zeer goed werkende Theater Optimizer Mode. Nu met de verbeterde processing en al deze verbeterde technieken in de nieuwe generatie JVC NZ800 en NZ900 projectors, komt eindelijk ook JVC's Theater Optimizer Mode echt tot zijn recht. Voorheen gebruikte ik die functie liever niet en vond ik dat enkel functioneel om de ongekalibreerde projector vanuit de doos wat te verbeteren. Na de ISF-kalibratie was het beeld toch altijd mooier als je die Theater Optimizer niet gebruikte.  Maar nu lijkt JVC echt alles wel heel goed voor elkaar te hebben op deze nieuwe NZ-serie projectors en vind ik de Theater Optimizer Mode wel degelijk een zeer mooie toevoeging. Je ziet dat hij het beeld op je scherm zodanig aanpast, dat deze er nog meer dynamiek uit weet te persen en dat met een beeld wat al fantastisch was om mee te beginnen.

Om deze Screen Optimizer te gebruiken, moet je wel eerst boven in het menu naar de 3e Tab gaan om daar in de Scherm Settings je schermgegevens in te vullen. Daar geef je dan aan wat je schermformaat is en de gainwaarde. Nu gaat die Gain waarde alleen niet lager dan 0,8 en kun je in plaats daarvan misschien beter maar meteen je Scherm Code invoeren. Hiervoor kun je heel eenvoudig in deze JVC Projectiescherm Tabel bij jouw specifieke Merk, Type en Gain de juiste Code vinden en die invoeren in de Scherm Settings van je projector. Laat daar dan wel gewoon de Gain waarde op neutraal staan, want de projector houdt daar met die code al rekening mee en wijzig dus enkel nog het formaat van je scherm.Als je dan in de Frame Adaptive HDR Mode de Screen Optimizer Aanzet, en hij dit na even te hebben nagedacht toegepast heeft, dan wordt je verrast met een spetterend plaatje op je scherm.

Zelf heb ik in de showroom een 122" Scope scherm met HD Progressive 0.9 en een 104" 16:9 scherm met HD Progressive 0.6 hangen. Voor deze heb ik Code 22 en Code 23 ingevuld, zoals je op de foto kunt zien.

Het is ook heel mooi dat je deze settings met je scherminstellingen wegschrijft in het geheugen van de Lens Memory. Dus als ik één van de Ratio's voor mijn Scope-scherm kies met Gain 0.9, dan zet hij ook meteen alle settings goed zoals; Aspect, -Focus, -Zoom, -Lens Shift, -Panel Alignment en dus ook deze Scherm Settings. Dat is dus allemaal weer anders wanneer ik één van de Ratio's kies voor mijn wat kleinere 16:9 scherm met gain 0.6 die voor de andere zakt.

  • Theater Optimizer
  • Screen Settings

Uit de doos - Metingen

Ik heb de voormetingen gedaan in de Natural Mode, omdat dit de meest neutrale Mode is en de meesten deze zullen gebruiken als ze de projector ongekalibreerd vanuit de doos zouden neerzetten. Dit is ook de videomode waarop de projector standaard staat als je hem voor het eerst aanzet.

Het oog is het gevoeligst voor Luminantie verschillen en zoals je kunt zien in de Gamut Luminance valt deze afwijking op het eerste gezicht best mee, want enkel Rood zit daar (op deze NZ800 projector) net boven de DeltaE 3. DeltaE 3 is het punt vanwaar je met het blote oog de kleurafwijkingen kunt gaan zien. Op de NZ900 is dat hetzelfde bij Rood, maar zit Blauw daar zelfs op de DeltaE 8

Maar kijk je naar de Witbalans, dan zie je dat deze op de NZ800 behoorlijk uit elkaar loopt en dat is op de NZ900 nog veel erger. Dat is jammer, want dat geeft zo vanuit de doos een veel minder schoon en transparant plaatje, dan dat ze kunnen geven.

Zoals je kunt zien loopt de Gamma rond de 2.2 en wil je dat naar 2.4 liften, omdat ze daarin de films masteren voor thuis en dat een meer dynamischer plaatje zal geven dan het nu doet. Wel laat het meer details zien in de schaduw als je niet kunt verduisteren, maar dan koop je niet één van deze projectors. De Gamma loopt overigens behoorlijk scheef en gaat bij de NZ900 zelfs onder de 2.0 curve.

Voor beide projectors geldt dat de kleuren echt ongecontroleerd alle kanten opvliegen in de CIE Diagram en dat zie je terug in het beeld, waardoor kleuren er minder realistisch uitzien dan deze projectors kunnen geven.

In de DeltaE 2000 lopen de afwijkingen dus ook tot aan DeltaE 10 en dat laat goed zien dat er werk aan de winkel is.

Natuurlijk hebben we er alle vertrouwen in dat dit allemaal netjes te corrigeren is, maar het laat wel zien dat je zelfs bij een projector van dit kaliber er niet op kunt vertrouwen, deze zomaar te kunnen neerzetten en verwachten dat je een optimaal plaatje krijgt. Natuurlijk koop je zo'n projector enkel via een ISF-dealer. JVC geeft je dan zelfs een betere garantie, maar dat later.

Wat zo'n ISF-kalibratie inhoudt kun je tevens hier lezen: Waarom een projector met ISF-kalibratieservice kiezen

  • JVC DLA-NZ800 Pre-Calibration Natural
  • JVC DLA-NZ900 Pre-Calibration

Na ISF-kalibratie metingen

Zoals je kunt zien ziet alles er na de ISF-kalibraties een heel stuk beter uit. De Witbalans is netjes strak en op de NZ900 zelfs flatline, maar dat scheelt echt per unit op unit. Elke ISF-kalibratie ziet er op elke unit ook net wat anders uit, maar dat maakt het ook zo leuk. Dat de Witbalans mooi strak is geeft meteen een zichtbaar schoner en transparant beeld, dat nog meer analoog overkomt.

De Gamut Luminance zit ver onder de DeltaE 1, dus het duurt wel even voor deze projectors zodanig verlopen dat je zichtbaar afwijkingen gaat zien, vooral nu met de Laser als lichtbron die veel minder heet wordt.

Gekalibreerd in Preset 2.4 loopt de Gammacurve van de NZ800 nu heel netjes rond de Gamma 2.4 en dat geeft een zeer mooi diep en dynamisch plaatje met genoeg details in de donkere snenes. Zoals hierboven al gezegd, masteren ze de films ook in Gamma 2.4 voor thuis.
De NZ900 komt in dezelfde Preset 2.4 toch wat meer op de Gamma 2.5 curve en dat geeft een nog dieper plaatje op het scherm, maar is dus minder geschikt voor in een ruimte met lichte inrichting en witte plafond. Het is duidelijk dat deze NZ900 projector pas echt tot zijn recht komt als je hem in een serieus donkere bioscoop plaatst, met donkere muren en het liefst ook een donker plafond, of tenminste een Shadowbox rondom het scherm. Voor in de bioscoop masteren ze de films dan zelfs op Gamma 2.6, dus daar komt de NZ900 pas echt tot zijn recht en is het beeld gewoonweg magisch mooi om te zien. 

Als we naar de CIE Diagram kijken, dan zie je nu dat alle kleuren toch wel heel netjes teruggeplaatst kunnen worden in de driehoek van REC709 en dat resultaat zie je goed terug op het scherm tijdens projectie.

Ook bij de DeltaE 2000 zie je nu dat alles zeer netjes onder de DeltaE 3 ligt en dat ons doel dus bereikt is.

  • JVC DLA-NZ800 Post-Calibration
  • JVC DLA-NZ900 Post-Calibration

Helderheid in Ansi Lumen

Voor wie geregeld mijn reviews leest weet intussen wel dat de opgegeven waardes voor Ansi Lumen in de specificaties meestal niet worden waargemaakt bij videoprojectors, tenzij de fabrikant er een mode op zet waarbij heel de RGB-balans uit elkaar getrokken wordt om echt zoveel mogelijk lichtopbrengst te kunnen geven, maar zo'n mode is meestal onbruikbaar voor serieus videoprojectie. Bij dataprojectors vind je zo'n mode vaak wel geregeld terug, om in een lichte omgeving zoals op kantoor toch de spreadsheets eruit te kunnen persen. Met dat in gedachte is het best indrukwekkend hoeveel licht deze JVC projectors eruit weten te knallen, zelfs na een gedane ISF-kalibratie.

De metingen zijn moeilijk te vergelijken met de vorige JVC projectors, omdat deze 3 LD Select Modes hadden tijdens de metingen voor die review. De Low, Middle en High modes werden na enkele Firmware Updates vervangen met de Laser Slider zoals we die nu bij deze NZ-serie hebben en de indeling en limitaties tussen de NZ8 en NZ9 kunnen nadien compleet anders zijn geworden. Helaas heb ik toen niet meer opnieuw de Ansi Lumen metingen gedaan voor die review, waardoor we de cijfers niet echt betrouwbaar kunnen vergelijken. Zichtbaar zie ik wel degelijk verschil met de vorige modellen, maar daar moet je mij dan blind op durven te vertrouwen.

Hieronder vind je de gedane metingen op de JVC DLA-NZ800 vanuit de doos:
  1812 Ansi Lumen met 5881 Kelvin op Natural     Laser op  46%
  1213 Ansi Lumen met 6882 Kelvin op Cinema     Laser op  46% met DCI filter 
  1219 Ansi Lumen met 6121 Kelvin op Film          Laser op  46% met DCI filter
  1835 Ansi Lumen met 6712 Kelvin op Filmmaker Laser op  46%
  2568 Ansi Lumen met 7785 Kelvin op Vivid         Laser op 100%
Na de ISF-kalibratie in 6500 Kelvin:
  1252 Ansi Lumen op ISF SDR Laser op Min
  1723 Ansi Lumen op ISF SDR Laser op   46% 
  2314 Ansi Lumen op ISF SDR Laser op 100% 
  1517 Ansi Lumen op ISF 3D   Laser op 100% 
  1744 Ansi Lumen op 4K HDR  Laser op 100% met DCI P3 filter
  2757 Peak White  op 4K HDR  Laser op 100% zonder DCI filter met Theater Optimizer en Quantizer Wide
Als je dit al indrukwekkend vind, dan zou ik zeker eens langskomen om deze NZ-serie in een demonstratie te zien.

Hieronder vind je nog wat gedane metingen op de JVC DLA-NZ900 na de ISF-kalibratie in 6500 Kelvin:
  2144 Ansi Lumen op ISF SDR met Laser op   46% 
  2951 Ansi Lumen op ISF SDR met Laser op 100% 
  1958 Ansi Lumen op ISF   3D met Laser op 100% 
  2133 Ansi Lumen op ISF   4K HDR Laser op 100% met DCI P3 filter
  2523 Peak White op ISF    4K HDR Laser op 100% met DCI P3 filter met Theater Optimizer en Quantizer Wide
Voor deze NZ900 had ik eigenlijk dezelfde metingen gedaan als voor de NZ800 hierboven, maar bij het opslaan voor later blijkt dit niet gelukt te zijn. Gelukkig heb ik naderhand de meest interessante metingen wel goed opgeslagen en kon ik die hier alsnog plaatsen.

Gamen in 4K/120P en Lagtime

Ook het gamen met de NZ800 is natuurlijk fenomenaal. De verbetering in beeldkwaliteit zie je natuurlijk ook terug in je gamewereld. Sluit je jouw XBox-X of PS5 aan via HDMI 2.1, dan kun je met 120fps gamen in 4K HDR DCI P3. In mijn vorige review van de NZ8 had ik al verteld dat ik dit uittestte, door in een game met een BANSHEE (vliegmachine) heel snel om me heen te draaien en dat in een bos. Toen zagen we al niks verspringen. Zo is er niks dat afleid en je uit de virtuele wereld trekt. Nu moet ik zeggen dat ik dat bij 60P ook al erg goed vind, maar je zag dan toch nog wel eens wat verspringen, maar met 120fps niet meer.

Voor een echte cinema-projector is deze nieuwe NZxx-serie eigenlijk best snel, want ik meet een Lagtime van 37,5 milliseconde op de NZ800 en 37,1ms op de NZ900. Nu was dat op de NZ8 ook 37,1, dus ik moet dat nog maar eens nameten, eventueel op de volgende NZ800. Hiermee zou de NZ800 anders ietsjes trager zijn, maar dat is verwaarloosbaar.

Heeft de JVC DLA-NZ800 een lagtime van 37.5 Milliseconde dan geeft dat bij:
-   24fps een vertraging van 0,9   beeldjes per seconde.
-   30fps een vertraging van 1,13 beeldjes per seconde.
-   50fps een vertraging van 1,88 beeldjes per seconde.
-   60fps een vertraging van 2,25 beeldjes per seconde.

De JVC DLA-NZ900 heeft iig een lagtime van 37.1 Milliseconde en dat geeft bij:
-   24fps een vertraging van 0,89 beeldjes per seconde.
-   30fps een vertraging van 1,11 beeldjes per seconde.
-   50fps een vertraging van 1,86 beeldjes per seconde.
-   60fps een vertraging van 2,23 beeldjes per seconde.

Beeldbeleving in 2K SDR

Jazeker,... je kunt al deze verbeterde beeldtechnieken ook daadwerkelijk zien tijdens het kijken naar film. Wat meteen al opvalt is dat het beeld er een stuk scherper uitziet. Daarnaast is verbetering van Ansi Contrast zichtbaar hoger, waardoor je een meer DLP achtig plaatje krijgt tijdens lichte scenes. de donkere delen in het beeld en met name zwart blijven goed staande zonder te verbleken of wollig over te gaan in de lichtere delen van het beeld. Het steekt allemaal strakker af van elkaar, oftewel alles komt beter los van elkaar en oogt nog transparanter, alsof je naar buiten kijkt uit een raam. Ook in de donkere scenes is alles nog duidelijker van mekaar te onderscheiden met net wat meer diepte als voorheen. Als ik Transformers; Dark of the Moon nu bekijk is dat goed zichtbaar, maar wat meteen ook opvalt is dat de zijwaartse pans en de langsvliegende objecten in het beeld nog vloeiender voorbij glijden dan voorheen. Is een film goed gemasterd, dan komt deze nog beter tot zijn recht met de nieuwe NZ800 en NZ900.

  • Star Wars; The Force Awakens

Beeldbeleving in 3D

Gelukkig heeft JVC het 3D op de JVC DLA-NZ800 en JVC DLA-NZ900 behouden en hoe mooi ook. Dat was op de vorige NZ8 en NZ9 als ontzettend goed, maar toch zie je de verbeteringen ook hier goed terug. Die extra scherpte en rust in het beeld is bij 3D natuurlijk altijd welkom. Ook de strakkere aftekening in donkere scenes met een duidelijke detailweergave maakt 3D kijken nog fijner ten opzichte van de vorige NZ-serie. Natuurlijk maakt tevens de wat hogere lichtopbrengst van deze projectors het nog prettiger om 3D te kijken en geeft ook dat je ogen nog wat meer rust. Want tijdens 3D projectie heb je zowel een filter in de projector zitten alsook in de 3D Shutter Bril op je neus en alle beetjes helpen dan zeker mee.

Het is hier dus ook belangrijk dat je wel echt de door Xpand aangepaste JVC brillen koopt, want op deze High-End JVC NZ-serie projectors zijn de polarisatiefilters een slag gedraaid t.o.v. andere merk projectors die wel de standaard Xpand X105 Lite RF 3D brillen kunnen gebruiken. Ik heb ze hier beiden; zowel de Xpand-versie als de JVC-versie van die brillen, waarop de polarisatiefilters ook een slag gedraaid zitten. Je ziet duidelijk verschil als je ze beide afwisselt. Bij deze JVC NZ800 en NZ900 projectors heb je met de JVC PK-AG3G 3D Brillen 20% extra lichtopbrengst, een scherper en transparanter 3D plaatje op het scherm.

Om 3D af te spelen heb je naast de 3D brillen ook de apart te bestellen JVC PK-EM2G RF 3D Emitter nodig, want die zit er niet standaard bij, maar zo duur is die nu ook weer niet. Deze komt aan de achterkant naast je HDMI input te zitten en steekt minder ver uit dan je kabels.

Avatar 2 Way of water is natuurlijk ook een geweldig mooie film en bestaat uit 2 3D discs, om zoveel mogelijk bitjes op de schijf te zetten voor een mooie transfer. Maar tijdens de demonstratie gebruik ik vaak  X-Men: Days of Future Past, omdat deze een scène bevat waarbij alle elementen wel in beeld komen, zoals vuur, ijs, licht en donker en dat alles geeft een mooie indruk van het 3D. Deze scènes doen het nu duidelijk nog mooier. Hun zwarte pakken, de blinkendmetalen robots, het vuur, alles oogt zeer strak en spat van het scherm. Ook zijn we gisteren nog een 3D animatie gaan kijken en niet Ice Age om te bewijzen dat hij veel licht kan geven, maar Frozen II en wow,... de scène van 'Into the unknown' was echt ontzettend mooi. Het geluid stond hard en alle effecten vlogen zowel qua sound als visueel in 3D om je heen. De donkere beelden met alle betoverende lichteffecten die van het scherm afspatten doen het echt heel goed. Het leek wel één grote 3D OLED TV waar we op zaten te kijken, geweldig.

Ja, dit bevestigde mij weer, dat het kijken naar 3D met deze projectors zoveel rust heeft, dat is ontzettend mooi.

  • 3D Frozen II Into the unknown
  • 3D Film Avatar 2; Way of water
  • JVC PK-AG3 3D Bril
  • JVC PK-EM2G 3D RF Transmitter

Beeldbeleving in 4K HDR DCI P3

Maar nu, het 4K met HDR en in DCI P3 nog wel. Dit is waar JVC de grootste aanpassingen voor heeft gedaan en terecht. Je koopt deze Cinema Projectors toch als zijnde 4K HDR bioscoopweergevers, niet dan? Zoals hierboven al uitvoerig beschreven is heeft JVC verschillende technieken toegepast om het onderste uit de kan te halen, zoals de toevoeging van DML en Deep Black. Dit is goed gelukt. Bij de vorige serie moest ik toch zo nu en dan toch dingen verstellen in de HDR Quantizer, of alsnog voor de ISF-gekalibreerde mode kiezen zonder DCI filter, omdat het toch te donker was en de film niet goed uit de verf kwam.

Nu zet ik een film aan en kan ik rustig kijken en genieten van al het HDR spektakel in de hoogste resolutie en de volle P3 kleurdiepte. Ik heb ook niet meer de behoefte om zonder filter te willen kijken. Dit is eindelijk 4K zoals het complete pakket hoort. Voorheen, met de NZ8 dacht ik nog, "Dit zal dan het uiterste zijn wat misschien haalbaar is voor thuisprojectie", maar hier bewijst JVC me ongelijk en komt toch het gehele 4K HDR P3 pakket prachtig mooi op mijn scherm.
Het zwart is nu eindelijk ook met 4K gewoon mooi zwart, terwijl alle lichtjes wel mooi schijnen in het donker.  De film Passenger is een perfect voorbeeld van hoe de projector het 4K mooi laat uitkomen en een genot om naar te kijken. Zeer goeie film trouwens.
De bewegingen van het voorbij vliegende schip in het begin al, maar ook in latere scènes met de sterrenhemel op de achtergrond wordt nu met nog meer rust weergegeven als voorheen. Die sterren schitteren en komen mooi los in de ruimtelijke scènes, maar ook als zij voor het raam zit en de lichtjes eromheen doen het overtuigend goed, De stof van haar zwarte jurk die ze uitdoet en tussen zijn benen door schopt is bijna voelbaar echt. Dat wordt natuurlijk alleen maar beter als de bodem van het native zwart toereikend is en dat is bij deze JVC projectors ook tijdens HDR nu diep genoeg. Dat de projector nu ook veel scherper is komt hier goed uit de verf, want tijdens de praat scènes zijn de poriën goed zichtbaar en komen de haren helemaal los. Voorheen keek ik deze film op de NZ8 zonder de DCI P3 filter, maar nu op mijn eigen JVC DLA-NZ800 projector met deze P3 kleurdiepte is ook hun huidskleur echt veel mooier.
Ook tijdens de 4K film The Shallows (een aanrader om te kijken) ziet het er nog mooier uit. De zichtbaar hogere scherpte doen alle details van zand en spetters van golven je een gevoel geven dat je bij haar op het strand staat of mee zwemt in de zee en ook hier doet de P3 kleurdiepte het erg goed. Zo hoor je UHD materiaal te bekijken.
Het fijne vind ik nu ook dat ik zonder na te denken naar streaming 4K kan kijken en dit er door de juiste keuze van JVC meteen goed uitziet. De lightsabers in de Disney+ serie Kenobi zullen ook nu extra mooi van de achtergrond afspatten.

Ik heb nu een flinke collectie 4K films die ik opnieuw wil gaan kijken. Ik hoef er enkel nog tijd voor te vinden.

  • The Shallows in 4K HDR DCI P3

Projectiescherm Aanbeveling

Wat de keuze van projectie scherm betreft, verandert er niks aan wat ik voorheen heb beschreven in de Review van de NZ8. Had je toen al een bewust overdachte keuze gemaakt en hopelijk niet breder dan 3 meter, dan kun je gerust houden wat je al hebt. De wat grotere lichtopbrengst is namelijk niet genoeg om alsnog een maatje groter scherm te kunnen nemen, maar is juist goed genoeg om het beeld net wat mooier te maken. Anders mis je compleet het doel hiervan.

Welk scherm je ook hebt,... zoals hierboven al beschreven heeft JVC de verbeterde nieuwe Theater Optimizer welke rekening houdt met de gegevens uit de Screen Settings, oftewel de ingevulde Scherm-Code uit de JVC Scherm-Tabel of je ingevulde Formaat en Gain-waarde en past het beeld hier perfect op aan. Zo haalt de projector net weer wat meer uit je projectie.

Natuurlijk is met een 8K projector een doek dat 100% vrij is van structuur aan te raden. Ook wordt je projector bij Mediasluis ISF-gekalibreerd en is een kleurneutraal projectiedoek geen overbodige luxe. Het HD Progressive 0.9 materiaal van Da-Lite (gemeten 0.98), dat via Projecta in Weert wordt geleverd, is echt 100% vrij van structuur en zelfs klaar voor 16K. Deze is kleurneutraal en ook nog diffuus en heeft hierdoor een zeer brede kijkhoek. Deze zijn verkrijgbaar als Tab-Tensioned inbouw alsook opbouw, of in een fixed frame Projecta Home Screen Deluxe. Een projectiescherm als deze is echt de moeite waard om in te investeren.
Hier vind je daar een korte review van: Projecta (Da-Lite) HD-Progressive van Joe Kane

  • Projecta Tensioned Elpro Concep RF

Mediasluis ISF-service en 1 jaar extra Garantie

Ook bij JVC stimuleren ze de consument om zo'n projector uit de NZ-serie bij een ISF-dealer te kopen. Want koop je zo'n projector bij Mediasluis, dan is dat niet alleen verstandig vanwege de extra eindcontrole en de waanzinnige ISF-service,... maar krijg je ook nog een extra jaar fabrieksgarantie van JVC. Dus in plaats van 2 jaar bij een dozenschuiver, krijg je dan 3 jaar, mits de projector binnen 2 maanden wordt geregistreerd bij JVC via deze link: 2+1 Jaar Garantie
Het blijft wel nog de bekende Carry-In Warranty, dus breng je de projector bij je ISF Service Dealer Mediasluis en die lost het voor je op.

Zoals het hoort levert Mediasluis deze JVC DLA-NZ800 en JVC DLA-NZ900 Laser-projectors gratis met een volledige ISF-service. Zo wordt de projector natuurlijk eerst volledig nagekeken en worden de panelen uitgelijnd, alvorens deze de ISF-kalibraties ondergaat voor:
  2K SDR
  3D
  4K HDR BT2020 in DCI P3,
Met gratis her-kalibraties na weer 1000, 2500 en 5000 laser uren of anders indien gewenst.

Conclusie

Wat kan ik nog toevoegen aan het hierboven beschrevene?

Ik kan toch wel stellen dat dit momenteel de meest mooie projectors zijn, die je voor je serieuze home cinema theater kunt gebruiken. De vorige NZ8 en NZ9 waren al erg mooi, maar die lieten op sommige terreinen nog wat te wensen over. Die heeft JVC ruimschoots aangepakt en heeft daarmee elk obstakel, wat je er nog van had kunnen weerhouden om deze NZ-serie aan te schaffen, uit de weg geruimd,  mits je er het budget voor hebt natuurlijk. Niet alleen het 2K SDR is erop vooruit gegaan, met daarmee ook de weergave van 3D, maar JVC heeft zich nu speciaal gericht op het HDR om elk negatief element  te elimineren, om dit zo volwaardig te maken als maar mogelijk is. Hiermee is het echt een genot om je gehele filmcollectie opnieuw te bekijken, alsof het een splinternieuwe release betreft die je gaat bezichtigen.
Gefeliciteerd JVC, met deze fantastisch mooie NZ800 en NZ900 8K DilA 3D Laser Projectors.

De JVC DLA-NZ800 is standaard bij Mediasluis in demo te zien naast de andere Laserprojectors van JVC, Sony en Epson, dus maak gerust een afspraak via: info@mediasluis.nl

 

  • Harderwater 50, 2993 DW Barendrecht
  • T 0180 85 33 91 - M 06 456 50 925
  • info@mediasluis.nl
NeverDull