Review: Sony VPL-VW270ES / VPL-VW570ES 27/11/18

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een echte review heb geplaatst, maar dit jaar ziet de wereld van projectie er goed uit en komen er binnenkort ook weer een paar reviews aan.

Om te beginnen dan nu een review van deze twee kanjers van Sony. Het zijn beiden Native 4K projectors, waarvan Sony als enige een echte Native 4K resolutie bied onder de €5000 en dan hebben we het natuurlijk over de Sony VPL-VW270ES (Zie foto 2), welke zowel in het zwart alsook in het wit leverbaar is. Zijn grotere broer, qua specificaties dan, want fysiek ziet hij er bijna hetzelfde uit, op de goudkleurige lensring na dan, heeft een fellere lamp, Lens Memory om de beeldposities op te slaan, wat erg handig is, vooral bij gebruik van een Cinemascope scherm  en een Iris Systeem om het beeld nog dynamischer te maken waarmee hij een contrast ratio haalt van 350,000:1, wat zichtbaar wel ook echt een nog mooier resultaat oplevert. Dan hebben we het natuurlijk over de Sony VPL-VW570ES (Zie foto 1), welke ook leverbaar is in het wit alsook in het zwart. In de opeenvolgende trap van de Sony projectors, is het assortiment wel wat veranderd nu, zoals je HIER in mijn uitgebreide Sony projector video van de IFA Beurs waarschijnlijk al hebt gezien. Zoals je vorig jaar nog een VW360 projector van €7000 tussen de VW260 van €5000 en de VW550 van €10.000, waarvan de VW360 als extra een Iris Systeem en Lens Memory had en de VW550 ook nog een fellere lamp had, is er nu geen tussenstap meer en ga je van de VW270ES nu meteen door naar de VW570ES welke nu wel met €2000 is gezakt. 

Dit zijn volledig Native 4K projectors en dat zie je zelfs al bij het projecteren van je 2K materiaal. Deze projectors verwerken het 4K tot 60P, 12Bit, 4:4:4 met HDCP2.2, in de volledige 18Gbps. Dit met HDR dat staat voor High Dynamic Range in HDR10, wat de tijdelijke standaard van nu is, waarin de films momenteel worden gemasterd voor onze 4K Ultra HD Blu-Ray's, maar ook in HDR10+, welke een dynamische variant hierop is en in HLG (Hybrid Log Gamma), waarvan Broadcast gebruik zal gaan maken. Dit alles natuurlijk wel ook met WCG (Wide Color Gamut), om de kleuren in een grotere kleurdiepte van DCI P3 weer te geven, zoals we dit natuurlijk in de bioscoop al een tijd gewend zijn. Dit weliswaar zonder DCI filter, omdat Sony gebruik maakt van zijn TRIluminos kleuren techniek om het 4K in een grotere kleurdiepte te kunnen weergeven.  Het ziet er in ieder geval allemaal fantastisch uit
Wil je meer over 4K, HDR en WCG weten, lees dan even dit stuk: De weg van SHD naar UHD, via 4K-UltraHD met HDR10 naar Dolby Vision

Ten opzichte van de serie van vorig jaar zijn de projectors qua formaat iets hoger geworden ca. 1cm, wat als een verassing kwam toen ik ze in mijn kast wilde plaatsen en bleek dat ze niet meer pasten. 1 cm valt nog mee, want de JVC projectors gaan je helemaal doen schrikken. Ik heb voor de projectors van dit jaar mijn hele kast verbouwd en verstevigd, om de projectors te laten passen en te dragen. De nieuwe grotere ombouw was bij Sony ook echt nodig, zodat de nieuwe videoboard met snellere processor erin past. Dit zorgt ervoor dat de projectors nu de volledige 18Gbps kunnen verwerken en laten zien, wat resulteert in een zeer vloeiende beeldverwerking, wat voorheen in het 4K nog wat te wensen overliet en is er nu ook Frame Interpolatie in 4K mogelijk, wat het 4K beeld zeer vloeiend laat verlopen zoals we dat voorheen eigenlijk al in 2K gewend waren bij Sony.

Ook is de anti reflectielaag van de SXRD panelen dit jaar aangepakt en verbeterd, dat zorgt voor een reductie van interne overstraling waardoor het zwart nu wat dieper oogt, wat bij de één op één vergelijk in de testkamer bij Sony tussen de VW260 en VW270 goed te zien was. Dit resulteert in een nog dynamischer en contrastrijker beeld. Sony staat bij de videoprojector puristen al jaren lang bekend om het dynamische en vloeiende beeld en ook dat is nu weer verbeterd en laat eigenlijk bijna niks meer te wensen over. Dit alles maakt de VW270ES een heuse filmprojector en echt een upgrade t.o.v. van het model van vorig jaar en maakt van de VW570ES zelfs een echte ultieme 3D & 4K HDR filmprojector.

In deze review gaan we de projectors uitvoerig bekijken, qua uiterlijk alsook qua prestaties van voor en na de ISF-kalibratie en ook de verschillen bekijken tussen de ongelooflijk mooie instap Native 4K projector Sony VPL-VW270ES en de nog mooiere Sony VPL-VW570ES. Sony levert deze projectors via Mediasluis als ISF-service modellen en hiervoor zijn de projectors zeer goed naar Hollywood standaard te kalibreren, zijn hiervoor erg stabiel en hebben een goed werkend CMS systeem. Naast dit alles heb je ook nog een onovertroffen Prime Support garantie waarmee je bij Sony een volledig verzorgde projectiebeleving hebt. Een projector als deze koop je natuurlijk ook alleen met een gratis ISF-service, tenzij je zo'n ISF-kalibratie zelf kunt doen, want dan kan Mediasluis deze projector voor een gereduceerde prijs aanbieden. Wel mis je dan de extra eindcontrole, want ik check zo'n projector volledig na en doe meteen ook de panelen voor je uitlijnen. Een projector vanuit de doos zo aanzetten is in veel opzichten vaak toch wat teleurstellend, zeker het 4K met HDR ziet er meestal niet uit en is dan veel te donker. Dit is helaas bij elke 4K HDR projector het geval. Mediasluis doet de ISF-kalibraties voor je op verschillende modi, zoals voor 2K SDR in Low Lamp Mode, voor 3D en ook 4K HDR. Voor dat laatste maak ik een speciale Gamma curve aan. Na deze ISF-kalibraties ziet de projector er compleet anders uit en komt alles echt tot zijn recht. Ook kijkt het 3D dan veel rustiger. Dus wanneer ik aanhaal hoe mooi het beeld is, dan is dit ook nadat ik hem volledig heb gecheckt en afgesteld.
Meer over ISF-kalibratie kun je lezen in dit stuk: Waarom een projector met ISF-kalibratieservice kiezen

Ik probeer de review zo te schrijven, dat jullie er een goed en levendig beeld van krijgen. Ik wens jullie in ieder geval veel leesplezier.

  • Sony VPL-VW570ES zwart
  • Sony VPL-VW270ES Wit

Uiterlijk

De eerste indruk heb ik natuurlijk al gehad toen Sony met deze 4K serie begon. Ik weet nog dat ik deze serie voor het eerst zag op de ISE Beurs. Er ging bij mij echt een WOW gevoel door mij heen, Dit ziet er uit als een serieuze bioscoop projector voor thuis. Dat gevoel krijg je al als je de doos in handen hebt, die best wel wat gewicht heeft. Als je de doos dan open maakt verwacht je niet direct dat de projector bijna tot aan de zijkanten de doos vult, maar dat doet hij bijna wel. Termen als WOW, GROOT en ZEER PROFESSIONEEL is wat er door je hoofd gaat bij het uit de doos halen van deze serieuze filmprojector. Had je voorheen nog een Sony 2K model dat als een compacte Star Wars schip gevormd was, dan is het misschien even wennen, want dit is een meer neutrale projector met een wat grotere bouw dat wel meer professionaliteit uitstraalt. Vooral de voorkant ziet er indrukwekkend uit vind ik. De buitenkant voelt wat grof aan qua structuur als professioneel gehard kunststof, terwijl de voorkant weer van glanzend zwart kunststof is en geeft een mooi contrast. Helemaal als je de Lens ziet met die stoere naar binnen wijzende ribben eromheen, waarvan die van de VW570ES goudkleurig zijn (Zie foto 1) om deze wat extra professioneel te laten ogen tegenover de VW270ES welke ribben gewoon zwart zijn (Zie foto 2). Ach, het zijn maar plastic ribben hoor en zijn louter decoratief, maar het werkt visueel wel goed vind ik.

  • Sony VPL-VW570ES zwart voor
  • Sony VPL-VW270ES Zwart voor
  • Sony VPL-VW570ES wit voor
  • Sony VPL-VW270ES Wit voor
  • Sony VPL-VW570ES zwart voorboven
  • Sony VPL-VW570ES zwart Bovenkant
  • Sony VPL-VW570ES zwart Zijpaneel
  • Sony VPL-VW570ES zwart achterkant

Lens

De lens die Sony voor deze Native 4K projector gebruikt ziet er mooi groot en zeer professioneel uit, wat ik een plus vind. Niet alleen qua uiterlijk, maar ook de kwaliteit van deze lens mag er wezen, met deels optisch kunststof en deels glas onderdelen is hij behoorlijk goed en geeft de 4K resolutie volledig goed scherp en zonder vertekening tot de rand goed weer, zelfs bij gebruik van de ruime lens shift. Zie dit alsjeblieft wel in perspectief en verwacht geen lens van €1500 op deze projector. .

Het afstellen van je Focus, Zoom en Lens Shift doe je volledig elektronisch met behulp van je afstandsbediening, met gebruikmaking van een lijntjes patroon of op het videobeeld. De 2.06x zoombereik is lekker ruim voor zowel groothoek als tele, waarmee je een 104" scherm in 16:9 ratio van 2.30cm breedte kunt vullen vanaf een afstand van 3.18 m. tot 6.53 meter.

  • Sony VPL-VW570ES Black Lens
  • Sony VPL-VW270ES Lens

Lensdop

Deze projectors maken nog steeds gebruik van een lensdop, wat ik jammer vind. Andere merken geven voor de helft van de aanschaf al een elektrische lensafdekking mee, wat zeer professioneel overkomt. De lensdop grijpt zicht goed vast en heeft wat behendigheid nodig om hem eraf te halen, maar omdat de lens volledig elektronisch wordt aangestuurd en stevig op zijn positie blijft, heb je geen last van het uit focus zetten van de lens als je de lensdop erop zet en eraf haalt, zoals bij de HW-serie projectors. Je kunt hem er ook maar een klein beetje overheen schuiven zonder hem met zijn grijpertjes te laten vast klikken. Wel blijft het lastig als je projector vrij hoog aan je plafond hangt. Ook moet je steeds naar de projector toelopen als je film gaat kijken en erna weer als je klaar bent om de lensdop er weer op te zetten. Je kunt de lensdop er ook aflaten en af en toe een blaasbalg met kwastje gebruiken om het stof van de lens te blazen. Dit zit in een schoonmaaksetje voor camera lenzen, dat je in elke fotohandel wel kunt kopen.

  • Sony VPL-VW570ES met Lensdop
  • Sony VPL-VW570ES Lensdop

Lens Shift

De  Sony VPL-VW270ES alsook de Sony VPL-VW570ES hebben beide een elektrisch bedienbare Lens Shift van vertikaal 85% omhoog of 80% omlaag en horizonttaal zo'n 31% omhoog of omlaag. Dat is behoorlijk aan de ruime kant. De lens is er kwalitatief goed genoeg voor. Zo kun je dus bijna het hele beeld omhoog of omlaag verschuiven en de helft van het beeld naar links of naar rechts verschuiven, vanuit de midden positie gezien. Het plaatsen van je projector is op deze manier erg makkelijk geworden en hoeft niet perse in het hart van je scherm te gebeuren. Tenzij je met je projector naderhand nog aanpassingen wilt kunnen doen. Heb je bv. een 16:9 formaat scherm en wil je een Cinemascopefilm bekijken met het beeld tot op de onderkader van je scherm, dan heb je met de Lens Shift de mogelijkheid om het beeld te laten zakken tot beneden. Visueel komt het Cinemascope beeld groter over en heb je het lekker op je schoot. Aan de bovenkant van het scherm hou je  dan wel een grotere kader over, maar ik vind de drie zijden die afgekaderd zijn zo wel prettiger kijken, dan dat je boven en onder een brede zwarte balk hebt. Het is wel belangrijk dat je die verticale Lens Shift dan nog wel over hebt, want hangt je projector te hoog boven je scherm rand, dan ben je die verticale Shift al kwijt en is de kans groot dat je die verschuiving niet meer helemaal kunt halen tot onderin. Ook heb je een speler nodig waarbij je de ondertitels omhoog kunt verschuiven, anders zitten die onder je scherm kader. Dit alles werkt lekker elektronisch en doe je allemaal makkelijk vanuit je luie stoel met je afstandsbediening in je hand.

Het plaatsen met de Lens Shift is zoveel beter dan met de Keystone functie van vroeger. Je behoudt de volledige resolutie en scherpte qua focus, maar het is wel belangrijk dat je dit goed benut. Bij een slechte plaatsing komen namelijk vaak focus klachten voor, waarbij niet het volledige beeld scherp te krijgen is.
* Voor het goed kunnen plaatsen door middel van de Lens Shift zoom je iets uit zodat het hele beeld net niet tot de kaders reikt. Zorg er dan voor dat het beeld aan geen enkele zijde, zowel boven, onder, links of rechts uitwaaiert waardoor bv. de rechter kant iets groter/langer dan de linkerkant is, want als dat zo is dan staat de projector iets scheef naar rechts, draai dit bij. Is de onderkant iets breder dan de bovenkant dan kantelt de projector iets te ver naar beneden. Schroef in dat geval de pootjes aan de voorkant iets verder uit, zodat de projector meer naar boven gaat projecteren. De projectie gaat dan over de kader heen, maar dat corrigeer je dan steeds weer met de Lens Shift. Als elke zijde even lang is kun je beter zien of de projector scheef staat. Zo niet corrigeer je dit door een van de zijde bij te stellen. Is dit allemaal uiteindelijk goed, dan pas zoom je perfect in tot het scherm volledig gevuld is tot aan de kaders.
Voor een uitgebreidere uitleg over het mooi plaatsen van je projector kun je dit artikel lezen: Projector plaatsen en uitlijnen

Lens Memory

Ja dit is een zeer handige functie die de Sony VPL-VW570ES wel heeft, maar de Sony VPL-VW270ES moet missen. Het verstellen van de Lens qua Shiften Focussen en Zoomen kun je wegschrijven in een geheugen bank en met een druk op de knop van je afstandsbediening even oproepen en verstellen. Je begrijpt dat dit voor demonstraties hier met meer dan één projectiescherm erg makkelijk is, maar voor jezelf thuis misschien niet nodig als je een 16:9 scherm gebruikt en je de projector laat staan zoals het is. Ook niet als je af en toe misschien elektronisch met je afstandsbediening het beeld wilt laten zakken met de Lens Shift als je een Cinemascopefilm gaat kijken, zodat je niet boven en onder zo'n grote zwarte balk ziet, maar je het beeld lekker tot op de onderkader van je scherm hebt zitten, zodat het beeld op drie plaatsen mooi afgekaderd is en dit daarna weer terug plaatst voor je 16:9 films en series. Oké, met een druk op de knop gaat dit op de VW570ES wel vanzelf, mits je beide posities wel in één van de 10 geheugens wegschrijft. Maar visueel met je afstandsbediening is het wel ook mogelijk om dit te verstellen en terug te zetten.

Bij een Cinemascopescherm is het wat anders en echt een gedoe als je voor elk formaat film steeds moet in- en uitzoomen, opnieuw focussen en goed plaatsen met de Lens Shift, om elke variatie qua beeldformaat in het midden van je Cinemascopescherm, met brede of minder brede zijbalken te plaatsen. Hierbij is de Lens Memory echt een uitkomst. Je geeft elke setting ook gewoon de naam van de beeldratio en met een druk op de knop zie je het formaat vanzelf veranderen, zoals dat in de bioscoop gebeurt. Dit oogt heel professioneel en ziet er zeer cool uit.
* Wel heb je een Blu-Ray speler nodig waarmee je de ondertiteling van de film naar boven en beneden kunt verplaatsen, zodat deze zich niet onder je scherm bevindt. 

Ben je iemand die graag passief 3D kijkt en hiervoor bv. een Polarisator systeem gebruikt waarvoor een zilverscherm nodig is, dat voor normaal film toch wat minder is, en je gaat voor twee projectie schermen, zoals een vast scherm en een oprolscherm ervoor, dan is zo'n Lens Memory uiteraard ook erg handig.
Voor Passieve 3D omzetting met een Polarisator kun je deze review lezen: Passieve 3D met Polarisators.

  • Sony VPL-VW270ES VPL570ES Lens Memory

Afstandsbediening

De afstandsbediening van deze projectors is al een tijdje hetzelfde gebleven, maar als iets goed werkt hoeft dat ook niet anders toch. De verlichting is mooi blauw en maakt de knoppen van deze AB goed zichtbaar in het donker, dit zonder de hele kamer op te lichten, wat ik ook wel eens meemaak. Gericht naar het scherm kaatst het signaal ook gewoon zeer goed naar de projector toe, dus hij werkt ook op een zeer natuurlijke manier. Ik vind de AB van Sony erg overzichtelijk en zonder te kijken goed te bedienen met bijna bovenin de 9 beeldkeuzes, met daaronder 3 knoppen voor je Lensbediening, die je misschien op je vorige HW-serie projector niet op je AB had zitten, omdat deze geen elektrische lensbediening had. Bij gebruikmaking van de lens bediening springt meteen een lijntjespatroon op het scherm om mee af te stellen, welke je via het menu ook uit kunt zetten zodat je dit op het videobeeld kunt doen. Daaronder vind je de cursor met eromheen de Position, Reset en Menu knoppen. Onderin heb je nog steeds de knoppen voor scherpte, zwartniveau en het contrast, welke ze voor mij mogen afschaffen, omdat je dit bij een ISF-gekalibreerde projector toch niet zomaar moet verstellen. Gelukkig kun je nog steeds de AB via je projector op slot zetten, zodat als je half op je AB leunt, als deze naast je ligt op de bank, je niet meteen alle afstellingen ontregeld. Daarboven heb je functieknoppen voor bv. 3D, Motionflow, Gamma, Reality Creation, Iris Control enz. Als je jarenlang demonstraties geeft met de afstandsbedieningen van verschillende merken is het eigenlijk best onhandig als knoppen opeens wijzigen, dus laat deze AB toch maar lekker zoals hij is.

  • Sony VPL-VW570ES Afstandsbediening

Bedieningspaneel

Kijkend naar de lens vind je aan de rechter zijkant van de projector wat functieknoppen, voor tijdens het plaatsen of even snel neerzetten van de projector, zonder dat je de afstandsbediening nodig hebt. Dit kan altijd van pas komen. Naast het Aan en Uit zetten van de projector heb je een keuzeknop voor het kiezen van de bron, een cursorknop en een menu knop. Met deze set knoppen kun je eigenlijk de hele projector door om alles te kiezen of te verstellen, van beeldkeuzes tot zelfs de lens afstelling, omdat je hier via het menu ook gewoon bij kunt komen. Dus geen nood als je ergens een show gaat geven en je de AB bent vergeten.

  • Sony VPL-VW570ES Bedieningspaneel

3D Brillen

Ondanks dat dit een Native 4K projector is, heeft Sony het 3D niet achterwege gelaten en daar zijn een heleboel mensen erg blij mee. Het 3D werkt via het RF protocol en dit heeft het voordeel dat je met je hoofd kunt bewegen zonder dat het 3D beeld uitvalt omdat je opeens geen verbinding hebt. Sony heeft hiervoor een RF 3D transmitter in de projector gebouwd en hier hoef je dus geen aparte Transmitter meer voor te kopen. Voor het 3D heb je alleen nog wat 3D brillen nodig die via het Shuttersysteem werken en natuurlijk op RF. Sony heeft hiervoor zijn eigen 3D brillen, de Sony TDG-BT500A die als accessoire apart te verkrijgen zijn, welke bij het verbinden zeer vlot reageren op de projector, een goed scherp beeld geeft en ook zeer licht op je neus zit. Hij is alleen niet oplaadbaar, al gaat zo'n CR2025 batterij wel erg lang mee, ca. 100 uur. Natuurlijk moet je de eerste keer wel altijd even de bril met de projector verbinden, door tijdens een 3D projectie, (het 3D signaal moet immers wel aanwezig zijn) na de bril te hebben aangezet en nog voor hij weer uitvalt, nog eens even op dat knopje te drukken maar deze nu ca. 3 seconde ingedrukt te houden. Je ziet dat de bril naar het 3D signaal gaat zoeken en eenmaal verbonden springen de glazen donkerder en staat hij aan. Dit hoef je voortaan niet meer te doen en in het vervolg springt de bril gewoon vrij snel aan als je op de knop drukt. Tenzij je deze brillen op een ander apparaat gaat gebruiken, wat ook mogelijk is, want dan moet je hem weer koppelen. Het 3D brilletje is een beetje buigzaam van structuur en zit niet zo heel recht op je neus, maar dat maakt bij een Shuttersysteem niet zo uit. Dit maakt de bril wel zeer licht en compact. Ik vind de glazen wel erg klein en als je al een bril van jezelf op hebt en deze er overheen plaatst, zit hij wat verder van je ogen vandaan, waardoor de kijkhoek nog kleiner wordt. Het kan bij grote projectie dus zomaar zijn dat je niet het volledige 3D beeld op je scherm kunt overzien. Afhankelijk van je afstand en het formaat. Op 3 meter afstand van een scherm, zijn de hoeken van een 104" 16:9 scherm wel nog zichtbaar.
- Zit er iemand in je gezin die geen 3D kan of wil kijken, dan zet je deze bril op de 2D stand, door snel 2x op de Aan- en Uitknop te drukken. beide glazen laten dan of het linkerbeeld of het rechterbeeld zien. Dit kun je wisselen door nog eens 2x snel te drukken.
- Je begrijpt dat gamers dit ook kunnen gebruiken, om met zijn tweeën beeldvullend naar 1 projectie te kunnen kijken met beiden je eigen beeld. Dit door tijdens een spel met splitscreen, je projector op Side By Side 3D te zetten, beiden een 3D bril op te zetten in 2D Mode, met de één beide glazen op links en de ander beide glazen op rechts. Zo kun je fullscreen een racegame doen op een groot scherm, zonder elkaars beeld te zien.

Een nog betere 3D bril, die ook gebruik maakt van de SimulView mogelijkheid, universeel is voor elk RF 3D protocol, maar die wel oplaadbaar is, welke een nog contrast rijker beeld geeft dat zelfs nog schoner en scherper oogt, dat zijn deze New Xpand Lite X105-RF 3D brillen, zie Foto 2. Hiermee behaal je namelijk een nog mooiere 3D beleving uit je projector. Dit komt omdat deze vernieuwde X105 Lite RF 3D bril nu ook van de laatste technieken gebruik maakt welke Xpand voor hun laatste X106 heeft ontwikkeld, met een meer transparant glas en met hoger contrast. Dit zorgt voor een meer helder 3D beeld dat nog minder last heeft van ghosting.
Voor een review van deze brillen kun je hier terecht: Review van de Xpand Lite X105 RF en IR 3D brillen

  • Sony VW570 3D bril TDG-BT500A 3D RF Bril
  • New Xpand Lite X105-RF

Aansluitingen

De aansluitingen van deze projectors zitten aan de linker zijkant onderin, van voor bekeken. Dat kan een voordeel zijn als je elke cm moet benutten om een bepaald formaat scherm te vullen, maar het kan afhankelijk van je inrichting ook nadelig zijn met hoe je projector hangt, omdat je misschien juist dan tegen de kabels aan zit te kijken. De aansluitingen van deze projectors zijn als volgt:
Achterin zit de RJ45, 10Base-T/100BASE-TX LAN aansluiting met rechts daarvan 2x HDMI ingangen met Digital (RGB/Y Pb/Cb Pr/Cr) waarvan alleen de 2e HDCP 2.2 heeft, gevolgd door 2x 12V Trigger aansluitingen via Minijack, DC 12 V Max. 100 mA voor bv. een automatische scherm besturing, een IR Mini Jack, dan een Remote RS-232C, D-sub 9-pin (male) Serial poort en een USB met DC 5 V, Max. 500 mA.
En natuurlijk de AC 100 V to 240 V, 4.6 A to 2.0 A, 50/60Hz aansluiting achter links, of van voor gezien rechts achterin.

  • Sony VPL-VW570ES Aansluitingen Close-up
  • Sony VPL-VW270ES AC aansluiting

Lamp

Beide projectors maken gebruik van een High-pressure mercury lamp. De VW270ES heeft de Sony LMP-H220 zie foto, een 225W lamp en haalt volgens de specs 1500 Lumen, terwijl de VW570ES de Sony LMP-H280 gebruikt, een 280W lamp en volgens de specificaties 1800 Lumen haalt. Het verschil is in ieder geval goed zichtbaar in de High Lamp Mode tijdens het kijken naar 3D en 4K met HDR.

Beide lampen gaan zo'n 6000 uur mee in de Low stand, maar zelf schat ik in dat de VW570ES in Low Lamp Mode langer met de lamp doet dan de VW270ES, omdat deze in de Low Lamp Mode dezelfde lichtopbrengst hebben, dus dimt de VW570ES zijn lamp wat meer en zal die lamp theoretisch minder snel opbranden.

Of je die 6000 uur ook daadwerkelijk gaat halen en wilt uitzitten is natuurlijk maar de vraag. Je hebt een megamooie projector en daarmee ga je niet tot aan de laatste uurtjes naar een donker beeld zitten kijken, terwijl je met een nieuwe lamp weer een spectaculair helder plaatje kunt hebben zoals toen je projector net nieuw was, maar het laat wel zien dat dit verloop langzamer gaat als bij de oude generatie projectors en dat spaart toch geld uit over de lange termijn. Hoelang je met de lamp kunt doen in de normale High Lamp Mode zegt Sony nergens, maar dat zal misschien rond de 3000 uur zijn denk ik zo. Je zult de High Lamp Mode waarschijnlijk alleen voor 3D en 4K HDR gebruiken, maar dat doe je niet continu.

  • Sony LMP-H220

Lichtlekkage

Hier is bij deze projectors gelukkig geen sprake van. Als je voor de projector staat dan kun je via het rooster wel naar binnen kijken en wat weerspiegelingen van de inwendige verlichting zien, maar dit heeft niet echt invloed op je projectie ruimte en mag geen naam hebben. Dat zou ook wel raar zijn voor een echte thuisbioscoop filmprojector van dit kaliber.

Via de lens wordt er naast het videobeeld wel een soort van zwakke aura aan licht mee geprojecteerd, wat bij elke projector wel voorkomt en afhankelijk van het native zwartniveau tot een bepaalde hoogte merkbaar is tijdens zeer donkere scénes of een zwart beeld. Omdat deze Native 4K projectors een paneel gebruiken die tevens in de bioscoop projectors worden gebruikt, maar waarvan we als consument niet de gehele breedte gebruiken, is dit links en rechts wat meer zichtbaar en op een scherm voor een witte muur wat duidelijker zichtbaar is, dan op een scherm met een donkere achtergrond. Ook als je de projector dicht aan het plafond hangt, zul je dit op je witte plafond misschien kunnen waarnemen.  Nogmaals,... dit is vrij normaal.

Ventilatie

Deze projectors ademen eigenlijk overal wel een beetje. Aan de 2 voorzijden wordt voornamelijk de meeste lucht ingeademd en uitgeblazen. Met name aan de linker voorzijde komt de hete lucht van de lamp naar buiten en aan de rechter voorkant trekt hij koude lucht naar binnen, maar ook om de lens heen zuigt hij koude lucht op. Ook aan de achterkant ademt hij wel een beetje om de elektronica te koelen, dus je kunt de projector het beste niet helemaal insluiten. Altijd iets om rekening mee te houden bij het plaatsen.

  • Sony VPL-VW570ES wit voor
  • Sony VPL-VW570ES wit achterkant

Geluidsniveau

Het geluidsniveau van deze VW270ES en VW570ES ligt gelijk aan elkaar. Beiden zijn in de Low stand behoorlijk stil, al zijn er projectors die dit nog beter doen. Maar toch,... zelfs als je het geluid af zet of de film op pauze staat of wanneer je 4K foto's bekijkt, vind ik het in de Low Lamp Stand zeker niet storend en kunnen deze projectors best meekomen met de concurrentie. In de normale High Lamp Mode maken deze projectors, net als elke andere projector met die helderheid duidelijk wel meer geluid. Sony geeft hiervoor 26dB op. Maar dit gebruik je over het algemeen minder vaak.

Modes

Deze projectors hebben standaard 9 beeldmodes die je zowel via het menu, alsook rechtstreeks met de afstandsbediening kunt benaderen Dit zijn:
Film1, Film2, Reference, TV, Photo, Game, Bright Cinema, Bright TV en User.

  • Sony VPL-VW270ES VW570ES Modes

Menustructuur

Elk merk heeft zijn eigen huisstijl qua menu structuur en als je weet waar functies voor dienen, is die van Sony eigenlijk vrij overzichtelijk. Soms komt er een functie bij, maar daar kom je dan wel uit. Zoals altijd heb je ook bij deze Sony VPL-VW270ES en de Sony VPL-VW570ES aan de linker zijkant de Tabs met hoofd categorieën en als je op zo'n Tab staat zie je rechts ervan een overzicht met mogelijkheden en soms wat submenu's.

Onder de 1e Tab vind je bv. de standaard functies zoals je Beeldmodi, Reality Creation en Motion Flow, met daaronder afstelmogelijkheden zoals Contrast, Brightness, Color, Tint en scherpte. Ook vind je hiertussen submenu's zoals Cinema Black Pro (Foto 2) om de Contrast Enhancer te regelen en Lamp Control om de lampstand in te stellen voor Low Mode of Normal Mode. Een menu dat op de VW570ES iets ruimer is met de Advanced Iris om de Iris functie in te stellen (zie foto 3) een submenu om de Iris af te stellen met het diafragma en het automatisch regelen van de Iris in de stand Off, Limited of Full. Voor Motionflow heb je de keuze uit: Impulse, Smooth High, Smooth Low, of een combinatie hiervan en True Cinema, zie Foto 4. In de 1e Tab vind je ook nog de kleurtemperatuur instelling zie foto 5, waaronder D65 en Custom 3 mooi rond de 6500 Kelvin zitten. Na een keuze gemaakt te hebben kun je hiervan de Whitebalance kalibreren, zie foto 6. Hiervoor heb je wel goede meetapparatuur nodig, want met het blote oog kun je dit niet zien.

Onderin Tab 1 vind je nog een Submenu met de naam Expert Settings (Foto 7), waarin je bv. de Gamma (Foto 8) hoger of lager kunt zetten voor meer diepte of juist meer detail, of de functie Clear White welke ik voor een 2K en 3D kalibratie op Low heb staan, om net wat meer detail te laten uitspringen. Ook vind je hier de Color Correction, het CMS van Sony (Color Management System) waarmee je als ISF-dealer met gepaste apparatuur de kleuren kunt afstellen naar Hollywood standaard. Foto 9 laat de afstelmogelijkheden zien van één van de 6 kleuren die je daar kunt perfectioneren.
* Je begrijpt nu misschien wel dat het zinloos is om settings van andere projectors te kopiëren. Dit verschilt al per model uit één serie. Elke projector of TV heeft echt een eigen ISF-Kalibratie nodig. Om problemen te voorkomen gebruik ik voor de Menu foto's meestal maar een standaard mode.

In de Expert Settings vind je ook de Color Space (Foto 10) die je voor het gebruik van Blu-Ray op BT.709 moet hebben staan. Voor gamers vind je hier onderin ook nog een Input Lag Reduction. Als je deze op On zet, dan zet de projector de meeste beeldverbeterende functies uit, waaronder Motion Flow. In de Beeldmodi Game Mode staat deze functie standaard aan.

Links in de 2e Tab (Foto 11) vind je de Auto Calibration functies. Leuk voor de doe-het-zelver, maar dit vervangt natuurlijk nooit een ISF-kalibratie of herkalibratie gedaan door je ISF-servicedealer.

Onder Tab 3 (Foto 12) vind je de Aspect Ratio en Blanking, maar op de VW570ES vind je hier ook nog een submenu genaamd Picture Position met geheugenbanken voor de posities van je lensafstellingen, zie foto 13.

Op foto 14 zie je het menu van de 4e Tab en vind je onder andere instellingen zoals het kiezen van één van de 18 talen van je menu zie Foto 15, waaronder ook Nederlands. Hier kun je ook de plek van het menu verplaatsen van midden naar linksonder, zie foto 16. Bij het doen van de ISF-kalibratie is het wel handig als deze niet in het midden staat. Ook kun je hier je Netwerk instellingen beheren.

Dan zijn we aangekomen bij Tab 5 een functiemenu, zie foto 17 waar je bv. het 3D kunt instellen. Normaal zet je dit Menu gewoon op Auto, maar hier heb je tevens de keuze voor 3D Simulatie waarmee je de projector kunt dwingen om een 3D film in gewoon 2D af te spelen, maar ook keuzes zoals; Side By Side of Top & Bottom, zie Foto 18. Ook vind je hier de instellingen voor HDMI zoals; Full 0-255 voor PC gebruik, of Limited 16-235 voor Video, welke op Auto vanzelf wordt geregeld. Ook kun je hier instellen of je de lensfuncties met een Test Pattern wilt doen of met videobeeld. zoals je op foto 19 kunt zien. Hier kun je tevens het Menu op slot zetten, door hem op A of B te zetten, zodat als je op je afstandsbediening zit, je het beeld niet ontregeld. Na de ISF-kalibratie doe ik dat zelf al, maar je kunt het eenvoudig weer openen.

In Tab 6 vind je het Installatiemenu, zie Foto 20 en vind je hier bv. de Image Flip (Foto 21), waarmee je de projector kunt spiegelen of omkeren voor plafondmontage ondersteboven, zie Foto 22, of doorzichtprojectie, of stel je hier de Anamorphic mogelijkheden in, of die van de 12V Trigger. Ook kun je hier Panel Alignment doen, een tool waarmee je de panelen netjes op elkaar kunt plaatsen (foto 23), wat ik hierna zal bespreken.

In het laatste en 7e Tab vind je handige informatie met naast het serienummer, de lampuren en firmware versie, maar ook de resolutie, frequentie, colorspace en dynamic range van de film die je aan het kijken bent.

  • Tab 1
  • Cinema Black Pro
  • Advanced Iris
  • Motion Flow
  • Color Temp
  • Whitebalance
  • Expert Settings
  • Gamma
  • CMS
  • Color Space
  • Tab 2
  • Tab 3
  • Picture Position
  • Tab 4
  • Menutalen
  • Menu Position
  • Tab 5
  • 3D formaten
  • Test Patern
  • Tab 6
  • Image Flip
  • Ceiling mount position
  • Panel Alignment Menu

Panel Alignment

Panel Alignment is een functie waarmee je de panelen netjes over elkaar kunt uitlijnen en die mogelijkheid vind je ook terug op deze Sony VW270ES en VW570ES.

Deze projectors maken gebruik van 3x SXRD panelen en die staan, zoals bij elke projector met 3 panelen vanuit de fabriek nooit 100% perfect op elkaar. Ook heeft het vervoeren van een projector hier invloed op. Als je de panel Alignment wilt gaan doen, zorg dan dat de projector al even aanstaat en goed opgewarmd is, want dat heeft invloed op het uiteindelijke resultaat. Dit afstellen kun je doen op 1/10e van een pixel, dus we hebben het hier over een echte fine-afstelling, maar een klein beetje meer over elkaar plaatsen doet vaak al heel wat aan de scherpte. Dit kun je doen met Shift, waarbij je het gehele rode of blauwe paneel op het groene paneel uitlijnt, maar ook zelfs nog per Zone, waarbij je op meerdere punten van het scherm het paneel kunt uitlijnen. Maar daar gaat dan wel enorm veel tijd in zitten.

Bij Mediasluis is de Panel Alignment onderdeel van de ISF-service en wordt dit bij een nieuwe projector als eerste gedaan, om meteen te checken of de projector wel in perfecte staat is. Toch is het goed om na het vervoeren en plaatsen van je projector de panelen nog wat beter uit te lijnen om dat laatste beetje scherpte uit je projector te halen. Het komt wel eens voor dat we een projector binnen krijgen waarbij tijdens het projecteren van een lijntjespatroon met een pixelbreedte, het beeld niet goed scherp te krijgen is en dan zie je na zo'n Panel Alignment de scherpte van zo'n projector helemaal terugkomen.

  • Panel Allignment Menu
  • Panel Alignment

Uit de doos metingen

Voor diegene die al thuis zijn in projectie en of mijn reviews geregeld lezen, is het niet onbekend wat een ISF-kalibratie kan doen. Zet je zo'n projector als deze vanuit de doos aan, dan ga je niet de volle prestatie zien van wat een Sony VPL-VW270ES en een Sony VPL-VW570ES daadwerkelijk kan geven. Natuurlijk zie je wel dat ze een zeer dynamisch plaatje weergeven en als je gewend bent om naar een TV te kijken die ook vanuit de doos in de fabrieksstand staat, misschien zelfs op winkel mode, dan zul je het waarschijnlijk al mooi vinden. Maar wie een projector aanschaft in dit niveau, verwacht eigenlijk wel een film te zien zoals het in Hollywood gemasterd wordt. Nou dit is dus niet het geval. De projectors kunnen het wel, maar niet zo vanuit de doos.
Ik ga je hiervoor even meenemen door de meting heen en uitleggen waarom.

Zoals je op de metingen hiernaast al kunt zien in bv. de CIE Diagram met een driehoek ter grootte van de kleurdiepte die Blu-Ray zou moeten geven in REC709, zie je duidelijk dat de kleuren alle kanten op gaan. De Saturatie van de Primaire kleuren Rood, Groen en Blauw is te hoog, de secundaire kleuren zoals Cyaan, Magenta en Geel zijn verschoven, terwijl de Luminantie onvoldoende is. Dit geeft een onjuiste kleurweergave, met Cyaan en Magenta dat te Blauw is, een wit dat Groen/Blauw is en een Rood, Groen en Blauw dat te verzadigd is, waar je misschien wel aan went (want dat doen je ogen wel), maar wat zeker niet het beeldresultaat weergeeft zoals de regisseurs het in Hollywood bedoeld hebben.

Nu ziet een Pre-calibration (voorkalibratie) er bij elke projector en TV telkens anders uit, ook bij eenzelfde serie projectors en of TV's en tot nu toe tref ik eigenlijk nooit een projector of TV aan, die ik niet heb zien opknappen na de ISF-kalibratie. De Luminantie in de Gamut Luminance laat zien dat er een groot verschil kan zijn. Qua Luminantie zit de VW270ES namelijk nog netjes onder de DeltaE 1, terwijl je deze afwijking pas gaat zien vanaf DeltaE 3, maar ik heb al meerdere VW270ES projectors gedaan en die zijn allemaal anders. Bij de VW570ES ligt deze Luminatie voor Rood bv. weer op DeltaE 10 en voor Magenta op DeltaE 7 wat goed zichtbaar is, maar dat kan bij een volgende VW570ES projector compleet andersom zijn. Nu houdt dit ook niet in dat deze VW270ES er qua kleur dus netjes strak uitziet, zoals de CIE Diagram je eigenlijk al liet zien.

Kijk je naar de Greyscale (schaal van Grijswaarden) dan zie je de kleuren voor beide projectors duidelijk uit elkaar lopen. In mijn vorige Sony review liep deze bij één projector in Reference weer helemaal strak. Een uiteenlopende Greyscale zoals hier geeft tijdens het kijken naar een Zwart/Wit film, de grijstinten van zwart naar wit met een duidelijke verkleuring weer. Als je dit met kalibreren strak trekt dan zie je visueel het beeld helemaal schoon worden, alsof je een soort smoezeligheid aan kleur weghaalt, of misschien beter verwoord; van een digitaal plaatje, als het ware opeens uit een raam kijkt en alles echt lijkt. Ook is een Zwart/Wit film dan geheel met alleen grijstinten van zwart naar wit, mits hij niet in Sepia wordt vertoond natuurlijk.

Wat qua diepte ook zeer goed meewerkt, is wanneer je de Gamma van je projector dichter tot de 2.4 curve lift. Zo worden de films in Hollywood namelijk ook gemasterd voor Home Cinema. Nu zit deze VW570ES al op de Gamma 2.3 en de VW270 meer op de Gamma 2.2, maar beiden ga ik proberen netjes op de Gamma 2.4 te krijgen. Sommige projectors springen met de gamma 1 tikje hoger al meteen over de Gamma 2.5 heen en kun je dan beter maar rond de 2.3 laten staan.
Dit alles geld natuurlijk voor 2K films, maar bij deze Sony projectors ook voor 3D films, wat zeker ook perfect te kalibreren valt en de kleuren in 3D er schitterend doen uitzien en het stereoscopische beeld van 3D meteen ook rustiger maakt.

Velen kopen deze Sony projectors omdat ze Native 4K kunnen weergeven als geen ander. Maar vergis je niet,... vanuit de doos is dit een teleurstelling, zoals bij elke andere projector, veelal omdat ze geen raad weten met het HDR (High Dynamic Range). Hiervoor heb je echt een ISF-Kalibratie nodig, met zelfs een aangepaste Gamma curve. Maar zoals we van de vorige serie weten is dit allemaal goed op te lossen. 4K met HDR is nog steeds geen standaard en dat zal ook nog wel even gaan duren, maar we gaan kijken in hoeverre we dit met deze serie kunnen kalibreren.
Voor wie meer wilt weten over 4K HDR en waar we uiteindelijk naartoe willen, kan dit stuk lezen: Van 2K SDR naar 4K HDR en door naar Dolby Vision

Nu zijn deze Sony projectors beschermd en vallen ze onder Sony Pro Cinema. Hierdoor vind je ze niet zomaar onder de dozenschuivers op het internet. Maar kom je ze toch tegen zonder een ISF-service, dan begrijp je nu zeker wel waarom je daar niet voor zou moeten gaan. Een projector die niet gekalibreerd is, kun je eigenlijk een ander product noemen, want een duurdere serie projector welke niet is gekalibreerd, ziet er vaak minder goed uit als een goedkopere serie projector die wel is gekalibreerd. Het kost ook tijd en aandacht om een projector als deze voor 2K, 3D en 4K HDR af te stellen, dus pas op als een dealer dit binnen een uurtje voor mekaar heeft, want dat zou zeker vraagtekens bij je moeten oproepen. Kun je zelf ISF-kalibreren, dan is het vaak wel mogelijk om bij Mediasluis tegen wat korting een projector te kopen.  Wel mis je dan die extra eindcontrole, omdat ik een projector altijd helemaal nakijk en als er een afwijking in de projector, panelen, of wat maar ook mocht zitten, zie ik dat meestal wel, herstel ik dit, of ruil ik hem zelfs om. Begin je maar net met projectie, dan zie je dit misschien niet meteen, maar erger je jezelf er wel aan als het eenmaal opvalt.
Voor wie meer over ISF-Kalibratie wilt weten, waarom dat nodig is en wat zo'n ISF-Service biedt, en wat je opoffert als je daar niet voor kiest, kun je hier een mooie uitleg lezen: Waarom een projector met ISF-kalibratieservice kiezen 

  • Sony VPL-VW570ES Pre-Calibration
  • Sony VPL-VW270ES Pre-Calibration

Na ISF-kalibratie metingen

De metingen hier zijn van de eerste twee projectors die ik in handen had, waaronder mijn Sony VPL-VW570ES demoprojector. Het kalibreren in de ISF standaard ging weer net zo lekker als bij de Sony projectors van weleer. Deze projectors zijn perfect te kalibreren in REC709. Alles is dus gewoon netjes op zijn plaats te zetten en het beeld ziet er daarna ook duidelijk schoner en dieper uit. Dit geld voor beide projectors.

Zoals je kunt zien in de Greyscale, heb ik de grijswaarde voor beide projectors van zwart naar wit mooi strak gekregen. Dit is visueel ook goed te zien tijdens het kijken naar een film. Het beeld oogt nu heel schoon, alsof je uit een raam naar buiten kijkt, terwijl dit meer digitaal oogt als zo'n witbalans niet gedaan is en de kleuren uit elkaar lopen. Als je je alleen focust op de metingen zelf, zul je wel een beetje verschil zien tussen de VW570ES en de Sony VPL-VW270ES, maar dat zie je zelfs per model in een zelfde serie. Eigenlijk is de VW270ES ook hetzelfde als de VW570ES qua paneel en uitrusting, maar zit er een fellere lamp in de VW570ES, heeft deze een Iris systeem en is er wat beknibbeld op de Lens Memory, maar die laatste twee hebben op de meting zelf geen invloed.
Bij deze Sony VPL-VW570ES komt de gamma curve netjes op de Gamma 2.4 uit, maar steekt hier en daar ietsjes uit boven de 2.4, terwijl dit bij de VW270ES wat meer op of net onder de Gamma 2.4 blijft. De films worden voor Blu-Ray gemasterd op Gamma 2.4 voor de beste situatie thuis. Maar afhankelijk hoe een projector oogt qua detail en hoe de kijkomgeving is van een klant, kies ik er wel liever voor een lagere gamma te nemen die met een curve rond de 2.3 ligt, dan een Gamma die eindigt met een curve rond de 2.5.
Ook in de CIE Diagram zie je wat van die verschillen terug bij de kleurdiepte, die bij deze VW570ES projector met zijn primaire kleuren net niet 100% perfect op zijn plek zit, terwijl dit bij deze VW270ES weer wel het geval is. Nu zit dit nog ver onder de DeltaE 3, vanwaar je de afwijkingen met het blote oog pas kunt waarnemen, dus niks aan de hand, maar het is wel leuk om dit te kunnen zien.
Zo is de Gamut Luminance van de VW570ES weer strakker dan die van de VW270ES, maar beiden zitten onder de DeltaE 1. Het oog is gevoelig voor Luminantie verschillen, maar dit zie je pas vanaf de DeltaE 3 en onder de DeltaE 1 dus zeker niet.

Voor 3D zijn deze projectors ook perfect te kalibreren in de ISF standaard, inclusief het CMS (Color Management System), dus dit is geen ondergeschoven kindje bij Sony. Omdat ik tevens 3D fotograaf ben, voorheen als beroep en nu nog steeds voor hobby, vind ik dit een belangrijke functie op de huidige projectors. 

Voor 4K met HDR is er tot mijn grote verbazing uiteindelijk toch niets verandert qua kalibratie t.o.v. de vorige serie. Sony heeft wel wat mogelijkheden toegepast met de HDR slider en een betere schaduw detail tijdens HDR zo vanuit de doos, maar nog steeds is dit onvoldoende om er zonder kalibratie dan 4K HDR mee te gaan kijken, laat staan er een overtuigend plaatje van te maken. Heel raar, want dit is toch een Native 4K projector. Voor deze nieuwe projectorlijn heb ik dus een nieuwe Gammacurve om te laden, welke anders is dan voor de vorige serie. Na deze daarna een ISF-kalibratie te hebben gegeven ziet ook het 4K HDR er op deze projector heel overtuigend uit. Het CMS kun je op deze Sony projectors bij 4K nog steeds beter laten voor wat het is.

Het masteren van 4K HDR films gaat qua Nits niet echt consequent, zoals je in deze link of in die van het vorige onderdeel kunt lezen. Je kunt bij een projector die gekocht is bij Mediasluis kiezen uit een paar Curves, afhankelijk van de Nits waarde van een film, maar tot nu toe laat ik hem zelf altijd staan zoals ik hem ook meegeef, want dit ziet er bij praktisch alle films het beste uit. Maar je kunt de contrast slider altijd verlagen en dit voor Nits controleren op een HDR Clipping pattern. Op een Sony UltraHD Blu-Ray film kun je zo'n HDR Clipping Patroon oproepen door 7669 in te drukken op je AB wanneer je in het hoofdmenu van de film zit.  Je drukt dan eerst de HDR kleurpatterns voorbij, om bij de White Clipping te komen. Deze Patterns zijn niet geschikt om mee te kalibreren en Mediasluis gebruikt hiervoor zijn eigen gereedschap, maar om zo even je Nits af te stellen voor een film is het misschien wel handig.
Om te zien hoe de projectors na uiteindelijk geoptimaliseerd te zijn presteren, gaan we gauw verder.

  • Sony VPL-VW570ES Post Calibration
  • Sony VPL-VW270ES Post-Calibration

Beeldprestatie in 2K SDR

En dan nu eens kijken wat het resultaat is geworden van al het kalibreren van de verschillende modi. Ik ben altijd weer verrast hoe mooi of dat het beeld opknapt na zo'n ISF-kalibratie. We bekijken eerst de Sony VPL-VW270ES. Ik pak dan toch eerst even die Demo Disk om even snel door de scènes heen te vliegen, van dag naar nacht scènes, naar natuur en lichtspektakel.

Wat is dit een mooie projector zeg. We hebben het hier niet alleen maar over de instap Native 4K projector onder de €5000 grens. Deze projector geeft echt een hoogwaardig beeld op je scherm die velen doet verbazen en qua dynamiek, rust en scherpte veel andere projectors doet verbleken. Het beeld oogt zeer dynamisch en zonlicht overtuigt echt op het scherm. Door gebruik te maken van SXRD panelen ziet alles er heel analoog uit, totaal zonder aanwezige pixel structuur, omdat het Native 4K panelen zijn met een 4x grotere pixel dichtheid dan 2K panelen en deze pixels veel strakker tegen elkaar aanzitten dan bij LCD panelen, maar ook qua kleurbeleving. Dit is bij LCD toch anders, ook al kalibreer je beide projectors perfect op REC709. LCoS panelen hebben door hun reflecterende techniek t.o.v. doorzichtprojectie duidelijk een ander karakter en Sony's SXRD variant hierop heeft zichtbaar veel voordelen. De natuur komt echt helemaal tot leven en huidskleur van mensen ziet er ook heel realistisch uit.

Alles spat met deze projector werkelijk van het scherm af en dat met een schoon, strak en zeer realistisch plaatje, dat tevens ongekend scherp is. Dit met al je bekende oude vertrouwde foto en filmmateriaal. Dit is zodanig goed, dat sommigen hier toch even moeten vragen of we nu niet toch naar 4K aan het kijken zijn. Ik geef ze dan alvast aan dat ze dat straks echt nog wel gaan merken. Ik bespreek het 3D en 4K natuurlijk straks nog apart, maar het is gewoon echt genieten met deze VW270ES projector en dat bij elk soort materiaal. De bewegingen van het beeld is op deze projector ook zo ongelooflijk rustig, zelfs bij de meest dramatische scènes met Pans in alle richtingen, dat de andere merken hier een flinke kluif aan hebben om dit te evenaren. Elk soort materiaal glijd met deze Sony projector zo soepel je ogen binnen, dat je hier heel snel aan gewend raakt en niet zomaar naar iets anders meer kunt overstappen. Velen die hier komen kijken verwonderen zich erover dat je zoiets thuis kunt hebben en dat op zo'n formaat scherm nog wel. Ook de manier waarop hij al je 2K materiaal weet op te scalen naar een hoger niveau en via zijn Native 4K panelen op het witte doek neerzet, is echt ongekend. Als je geen budget hebt voor een hogere klasse projector, dan zul je met deze Native 4K VW270ES zeer goed kunnen leven en op de lange termijn echt niet teleurgesteld zijn.

Het zwart in de nachtelijke scènes ziet er mooi diep uit met behoud van een goed detail. Deze nachtscènes in Transformers - Dark of the Moon en in Star Wars zijn ten opzichte van de vorige VW260ES misschien niet zozeer verbeterd, althans,... niet dat het me nu opvalt zonder één op één vergelijk, maar wat wel opvalt is dat het zwart tijdens de lichte scènes dieper is, wat voor een hoger contrast zorgt en wat de fijne lijntjes in het beeld er dieper doet uitzien. Dit verschil zag je voorheen bij de vorige serie natuurlijk al bij een vergelijk tussen de VW260 en de VW360 welke eigenlijk dezelfde projector was maar dan wel een Iris Systeem had. Zodra je de Auto Iris Aan zette, dan zag je in de lichte scènes alles wat mooier en strakker aantrekken. Een soortgelijk effect heeft de verbeterde reflectielaag van de VW270ES nu ook, en het lijkt erop alsof ze hiermee de inwendige overstraling tijdens veel licht hebben weten te reduceren, waardoor de donkere details in een lichte scene goed behouden blijft. Neemt niet weg dat je nu je oudere VW360 maar moet wegdoen voor een goedkopere VW270ES met snellere processor (wat we nog gaan bespreken), want de VW360 kan met zijn iris natuurlijk tijdens een donkere scene het diafragma knijpen om het gehele beeld donkerder te maken, zodat een sterrenhemel echt veel zwarter wordt. Bij de VW270ES zul je het in zo'n scene met zijn Native zwart niveau moeten doen, wat zeker geen straf is en al zeer donker is hoor.

Of je gaat voor een Sony VPL-VW570ES. Deze projector kost een stukje meer en gebruikt wel ook gewoon dezelfde panelen als de VW270ES, maar hij heeft een Iris Systeem en weet hier zeer goed gebruik van te maken. Ook heeft hij een fellere lamp die 55 Watt meer vermogen aan licht geeft. Ik kan alvast verklappen dat je dit met 3D en 4K HDR echt goed gaat zien en zeker wilt gebruiken. Klanten die deze twee projectors hier met elkaar vergelijken zeggen vaak ook, dat de VW270ES echt heel erg mooi is, maar dat de VW570ES het plaatje gewoon helemaal af maakt. Het rare alleen is, dat tijdens 2K materiaal deze VW570ES projector exact hetzelfde aan licht geeft. Sony dimt de lamp blijkbaar meer op de VW570ES dan op de VW270ES, misschien omdat de lichtintensiteit voor 2K SDR materiaal gewoon genoeg is op dit niveau? In de volle lamp mode geeft de VW570ES natuurlijk wel meer licht, maar dit gebruik je hooguit met sport, tijdens een verlichte situatie en dan doet de VW570ES dit duidelijk met meer helderheid. Ik ga ervan uit dat de VW570ES dus ook langer met zijn lamp gaat doen tijdens het kijken naar 2K in de Low lamp mode vergeleken met de VW270ES.

Wat wel meteen opvalt tijdens het kijken van 2K materiaal, is dat het beeld er met de Advanced Iris veel dynamischer uitziet op de VW570ES tegenover de VW270ES die dit moet missen. Jazeker,... het kan dus zelfs nog mooier. In de lichte scènes zie je dat alle donkere details en ook de fijne lijntjes nog mooier en strakker aantrekken waardoor het beeld nog scherper overkomt en waardoor het beeld nog meer contrast en dynamiek weet uit te stralen op het scherm. Ook materialen zien er met beide projectors zeer realistisch uit, maar de VW570ES maakt het nog meer tastbaar, waardoor je kleding gewoonweg denkt te kunnen voelen. Maar gaan we nu naar een Science Fiction film kijken, of een andere film met veel avond en nacht scènes zoals in horror films enz. dan straalt de VW570ES helemaal en zie je meteen dat het zwart overtuigend veel donkerder is dan op de VW270ES. Star Wars begint echt nog indrukwekkender op de VW570ES, met de bekende zwarte hemel en de witte felle sterren die hierop afsteken. De stormtroopers spatten nu nog meer van het scherm.

Voor fotografen is dit eindeloos mooi gereedschap natuurlijk en geeft dit je digitale materiaal van nu toch nog wat van die analoge beleving terug. Nu kijk ik zelf geregeld nog naar analoge films op Super8 via een Elmo GS1200 Cinemaprojector of Bauer T610, dus die analoge look trekt mij ook enorm.

Zwartniveau

Het zwart van deze projectors is Native al erg diep en gaat verder dan dat bv. de 2K Sony VPL-HW65ES kan doen. Deze kon al goed meekomen met de DLP Dark Chip 3 projectors. Maar er zijn weinig projectors die het zwart niveau met al zijn details zo mooi neerzetten als deze VW270ES en vooral de VW570ES projector van Sony. Gecombineerd met de lichtopbrengst die Sony gelijktijdig kan laten zien, maakt het beeld wel heel erg dynamisch. Een lightsaber gevecht uit een Star Wars film spat van het scherm. Je schrikt echt als Kylo Ran zijn lichtsaber langs je gezicht haalt. Deze lichtstraal geeft echt heel veel licht, terwijl de achtergrond gewoon mooi donker blijft en dit doet Sony als geen ander zo mooi en zorgt voor veel fans bij de Sony projectors. De VW570ES stekt alles nog strakker aan, zonder dat die lichtbundel donkerder wordt. Het lijkt eerder alsof deze juist meer licht geeft, omdat er meer verschil komt tussen de lichtbundel en de achtergrond. Een lichtmeting zal misschien anders uitwijzen, maar je ogen vatten het wel zo op. Dit maakt het gehele film plaatje gewoon helemaal af.

Dat er dus voordelen in een automatische Iris zit op een projector in zowel donkere alsook tijdens lichte scènes, heb ik in het vorige onderdeel ook al aardig uit de doeken gedaan, maar hoeveel verschil is er nou precies tijdens de zeer donkere scènes tussen deze twee kanjers? De Sony VPL-VW270ES geeft een sterrenhemel overtuigend weer en in de bioscoop is dit vaak zelfs minder diep, omdat ze daar afhankelijk zijn van de DLP projectors welke hun limiet in het weergeven van  zwart wel hebben bereikt. Maar kijk je naar zo'n sterrenhemel en zet je de Sony VPL-VW570ES aan, dan laat deze met gebruikmaking van zijn Advanced Iris systeem op dat moment het zwart van de hemel nog dieper zien tot gitzwart, waardoor de sterren meer gaan opvallen en loskomen van de hemel, zodat meteen het gevoel op van; "Oh, ja zeg". Een donkere film komt met beide projectors zeer goed tot zijn recht, maar kijk je veel Sci-Fi films of horror enz. dan wint de VW570ES met deze scènes duidelijk en doet dit met meer diepte en komt alles nog meer los te staan van elkaar en de achtergrond. Wij hebben de mogelijkheid om naar beiden te kunnen kijken en dan is het snel uitgemaakt natuurlijk, maar zit er een langere tijd tussen het vergelijken van beide projectors, dan valt het niet zo duidelijk meer op welke van de twee er nu aan staat.

In Normal (High) Lamp Mode is dit toch wel anders, want dan geeft de VW570ES ook nog 55 Watt meer aan licht en dat zie je in combinatie met de Advanced Iris wel erg goed. Toch zullen er maar weinig personen zijn die hun VW570ES standaard in de Normal mode zullen gaan gebruiken, omdat deze projector in Low al zeer veel licht geeft en je de hogere lamp voor 3D en HDR wilt benutten, om verschil te houden tussen je 2K SDR materiaal. We gaan dit verschil nog bespreken.

Advanced Iris

Een Advanced Iris is een mooie extra toevoeging op veel van de betere projectors. Het werkt zoals bij een diafragma op een fotocamera om de scherpte diepte te vergroten, maar bij projectie veelal om het zwart te verdiepen in een donkere scène, maar heeft ook voordelen in lichtere scènes, omdat de donkere partijen daarin worden verdiept en fijne lijntjes worden versterkt, waardoor het beeld scherper en dieper overkomt. De Sony VW270ES moet deze functie helaas missen, maar de Sony VPL-VW570ES heeft zo'n Advanced Iris systeem en Sony maakt hier op een voortreffelijke wijze gebruik van. 

Niet elke fabrikant weet dit succesvol toe te passen, waardoor sommigen het zelfs liever uitzetten, of als de mogelijkheid daar is het diafragma op een bepaalde stand zetten welke het zwart mooi diep maakt, zonder al te veel licht weg te nemen. Als zo'n Iris systeem slecht wordt toegepast, dan is hij veelal hoorbaar of visueel aanwezig. Als hij hoorbaar is dan merk je dit aan een soort knorrend geluid. Als de Iris visueel aanwezig is dan merk je dat de Iris continue zijn werk doet, door het beeld zichtbaar te knijpen bij een donker beeld en dat deze zichtbaar weer opengaat bij een licht beeld. Soms kun je dit camoufleren met een keuze voor langzaam, normaal of snel. Langzaam heeft dan de voorkeur, omdat je zo de werking van je ogen simuleert en het wat minder opvalt, omdat je ogen op zo'n moment hetzelfde doen. Bij een projector waarbij de Iris goed is toegepast zul je juist voor Snel kiezen en zal deze zijn werk per beeldje perfect hebben ingesteld zonder dat je het hebt zien gebeuren. Op die manier heb je een projector die in zijn geheel een veel dieper, scherper en dynamischer film neerzet, waardoor hij volwaardiger en duurder overkomt. De VW570ES hoort tot die laatste categorie en doet dit alles perfect, zonder dat je hem hoort en je ziet hem vrijwel niet werken.

Als je het perse wilt zien en je gaat er op letten dan valt elke Iris systeem door de mand, hoe goed deze ook is toegepast, bijvoorbeeld bij een zwarte aftiteling waarbij er steeds witte tekst opkomt en deze ook weer in het zwart verdwijnt. Op dat moment ga je dit ook bij de Sony's wel kunnen zien. Sommige mensen met een hele snelle oogverwerking, welke ook bij een DLP projector met 6x Speed Wheel RBE zien zullen het misschien wel nog steeds opvallend vinden. Deze zullen de Iris misschien op een vaste positie gaan zetten. Zoals je op foto 1 kunt zien, heb je onder Cinema Black Pro bij de VW570ES de functie Advanced Iris, welke bij de VW270ES is weggelaten. Hierin kun je, zoals je op foto 2 ziet, bij Dynamic Control kiezen uit Limited of Full. In Limited knijpt de projector de Iris maar op een kleiner niveau, waardoor hij minder diep gaat in het zwart, waardoor het beeld in zijn geheel wat helderder blijft en sneller klaar is per afstelling. Full gaat juist wat verder en maakt zwart ook echt gitzwart. De keuze Full vind ikzelf wel een mooiere uitwerking geven en mede omdat de projector al snel genoeg is met zijn Advanced Iris, heeft dit mijn voorkeur. Daaronder zie je de keuze Brightness, welke dient om de Iris of diafragma in te stellen op een niveau die je prettig vindt. Als je geen fan bent van de Advanced Iris, dan zul je in ieder geval wel deze functie willen toepassen op je VW570ES. Je kunt beide functies eventueel ook combineren.

Het handmatig knijpen van de Iris op een bepaald niveau, kan altijd wel handig blijven natuurlijk. Bijvoorbeeld als je projector in de Low Lamp Mode nog steeds teveel licht geeft, waardoor je dit wat kunt temperen. Als de lamp dan wat ouder wordt en na zijn uurtjes wat licht tekort komt om je scherm nog helder te vullen, dan kun je deze Iris wat verder open zetten om meer licht toe te laten. Zo hou je op de lange tijd een wat meer gestadig beeld met steeds dezelfde lichtopbrengst.

  • Cinema Black Pro
  • Advanced Iris

Schaduw en Details

Nu is de detail weergave van deze twee Sony kanjers ongekend mooi en scherp. Dit zowel bij het kijken naar 4K materiaal, waarbij deze Native 4K projectors helemaal straalt, maar ook echt bij al je andere materiaal, zoals je oude Blu-Ray collectie, DVD's, je zelfgemaakte foto's en filmmateriaal, welke allen prachtig worden ge-upscaled naar een hoger niveau en via de Native 4K panelen worden geprojecteerd op je 100% structuurvrije scherm. Ondanks dat het zwart van deze projectors erg goed is en heel diep gaat, zal dit niet ten koste gaan van de details die je in de schaduw hebt. De VW570ES gebruikt dan wel een Iris om dit nog mooier te maken, maar knijpt daarmee niks van de details weg, maar versterkt dit juist. Bij een black Pluge pattern kun je dit heel goed zien en sta je versteld van de duidelijkheid waarmee de VW570ES alle details versterkt. Hierdoor komt het kijken naar donkere films gewoon zeer natuurlijk over.

Reality Creation

Deze Sony projectors hebben een deel van hun fijne detailweergave en scherpte mede te danken aan de Reality Creation functie, die Sony in de afgelopen jaren steeds mooier aan het verfijnen is. Reality Creation is een echte beeld verfraaier, waarbij je de details van je materiaal nog meer kan laten uitspringen. Dit gaat echt veel verder dan gewoon de Sharpening functie op een TV of projector, welke nog uit het VHS-video tijdperk komt en met een enkele verhoging vaak al randvorming creëert, waardoor je bij een opname van bijvoorbeeld een kat, de ene haar versterkt met een randje er omheen zodat deze er duidelijk uitspringt, maar welke de haar ernaast doet verdwijnen. Je krijgt een ogenschijnlijk scherper beeld, maar welke de helft aan detail overhoudt. Materiaal met een lage resolutie zoals VHS-Video van weleer, met zijn 576x768 pixelresolutie in PAL kon zo'n verscherping wel goed gebruiken zonder dat het kwaad kan, maar nu we 2K of zelfs 4K materiaal gebruiken, wil je dit echt niet meer hebben. Maar dit is zeker niet het geval bij de Reality Creation van Sony. Het gebruik van deze functie mag je natuurlijk ook niet overdrijven, maar je kunt deze RC gewoon veel fijner afstellen en als je bij de Min stand begint zie je vanzelf wel waar je moet stoppen.

Helderheid in Ansi Lumen

Dit blijft voor de meeste mensen altijd wel erg interessant. Velen staren zich blind naar de specificaties op de doos, maar de daadwerkelijk gemeten waarden zijn veelal toch anders. De Ansi Lumen op de doos, zijn vaak gedaan met alle sliders van het RGB voluit, in zowel de Whitbalance als het CMS. Wat je dan hebt is een enorme zaklamp van blauw/groen licht  dat absoluut niks wegheeft van videobeeld. Is dit bedrog? Noem het zoals je wilt, maar een fabrikant wilt graag via de specificaties op de doos boven de concurrentie uitspringen.  De ISF-gekalibreerde cijfers zijn voor een videofiel eigenlijk het meest interessant, omdat je op deze manier elke projector in zijn meest optimale stand met elkaar vergelijkt.

Helderheid is niet geheel onbelangrijk, want mede hierdoor zorgt Sony dat zijn projectors een zeer dynamisch beeld weten neer te zetten. In de Low Lamp Mode zijn beide projectors gelijk aan elkaar en geven voldoende licht om een zeer groot scherm te kunnen vullen met veel diepte en dynamiek. De lamp gaat dan gelukkig ook langer mee en de projectors blijven lekker stil. 3D en 4K met HDR zul je wel in de High Lamp Mode willen gebruiken voor een overtuigend spectaculaire beleving. In de High Lamp Mode geeft de VW570ES met zijn 1982 Ansi Lumen wel meer licht dan de VW270ES met zijn 1693 Ansi Lumen en maakt alles hiermee net wat mooier. Ik meting in High had ik gedaan na het kalibreren van HDR in de High Lamp Mode en niet specifiek apart, omdat we deze projectors voor 2K SDR zelf ook gewoon in de Low Lamp Mode gebruiken.
Hieronder vind je alle metingen op een rij, met bovenin die van de VW270ES en daaronder die van de VW570ES.

De Sony VPL-VW270ES ISF gekalibreerde metingen, gemiddeld in 6500 Kelvin:
1161 Ansi Lumen ISF Low
1693 Ansi Lumen ISF 4K HDR
  766 Ansi Lumen ISF 3D
Hier de standaard Modi met hun afwijkende Kelvin waardes, welke standaard met de lamp allemaal in High staan:
1544 Ansi Lumen 6943K Film 1
1532 Ansi Lumen 6907K Film 1
1556 Ansi Lumen 6906K Reference
1333 Ansi Lumen 8567K TV
1568 Ansi Lumen 5731K Photo
1393 Ansi Lumen 8058K Game
1396 Ansi Lumen 8062K Bright Cinema
1387 Ansi Lumen 8147K Bright TV
1574 Ansi Lumen 6882K User

De Sony VPL-VW570ES ISF gekalibreerde metingen, gemiddeld in 6500 Kelvin:
1142 Ansi Lumen ISF Low
1982 Ansi Lumen ISF 4K HDR
  896 Ansi Lumen ISF 3D
Hier de standaard Modi met hun afwijkende Kelvin waardes, welke standaard met de lamp allemaal in High staan:
1935 Ansi Lumen 6713K Film 1
1921 Ansi Lumen 6720K Film 2
1940 Ansi Lumen 6326K Reference
1841 Ansi Lumen 8166K TV
1755 Ansi Lumen 5687K Photo
1897 Ansi Lumen 7132K Game
1903 Ansi Lumen 7737K Bright Cinema
1893 Ansi Lumen 7866K Bright TV
1966 Ansi Lumen 6104K User

Zoals je kunt zien hier, is de VW570ES ongeveer een kwart feller dan de VW270ES, behalve in de Low Lamp stand, waar ze opeens gelijk komen te liggen en de VW270ES hier zelfs net iets hoger uitkomt. Of dit nu komt, omdat deze projectors uit de eerste release komen weet ik niet en zou ik nog eens kunnen nameten. Wat wel zeker is, is dat de lamp van de VW570ES duidelijk meer gedimd wordt in de lagere lamp stand en daardoor minder snel zal opbranden. Zo'n zelfde meting zal logischerwijze in de lage lamp mode na ca. 100 uur al andersom gaan uitslaan en de VW570ES als winnaar uit de meting laten komen. Dit verschil zal na langere tijd almaar groter worden.

Motionflow (Frame Interpolation) nu ook in 4K

Natuurlijk is ook Sony's Motionflow weer aanwezig op deze projectors en dit is meteen ook een heel belangrijke functie om bij stil te staan op deze nieuwste Sony VW270ES en Sony VW570ES projectors van Sony geworden en ik zal zo vertellen waarom.

Motionflow staat voor Frame Interpolation wat misschien beter bekend voor je is. Vanaf het begin van de film worden films in 24 beelden per seconde opgenomen, wat eigenlijk veel te weinig is om dit vloeiend weer te geven vooral als je een film enorm uitvergroot met projectie. Men koos hiervoor omdat filmmateriaal best duur is en nu nog steeds. Met 24 beelden per seconde zag het er net goed genoeg uit. Vooral is dit vervelend bij rechte voorwerpen die snel over het beeld heen schuiven zoals bomen of flatgebouwen, want dat gaat dan echt heel schokkerig. Zo constateerde Walt Disney al snel dat ze hun figuurtjes met ronde vormen moesten tekenen, zodat dit minder opviel. die 24fps mag eigenlijk anno 2019 behoorlijk ouderwets genoemd worden en zelf kan ik niet wachten tot elke regisseur in 60fps gaat filmen. Voor wie dit alles maar niks vind, is er de functie True Cinema, voor wie echt in 24P wilt kijken. Analoge filmprojectors in de bioscopen gebruikten al een 2x Shutterblade om elk beeldje visueel te verdubbelen, net als bij mijn analoge Elmo GS1200 Super8 cinemaprojector. Dit zorgt er al voor dat het beeld wat rustiger is. Om dit te evenaren heeft Sony de functie Impulse, welke elk beeldje inderdaad verdubbeld, maar ook dit vind ik minder prettig kijken en ook neemt deze functie wat licht weg. 

Frame Interpolatie gaat verder dan dit. Hiermee verdubbeld de projector niet alleen de beeldjes per seconde, maar rekent zelfs uit waar elk voorwerp zich in dat tussenliggende beeldje zou moeten bevinden en creëert dat beeld dan helemaal zelf, 24 keer per seconde, waardoor je een heel vloeiend videobeeld overhoudt. Je begrijpt natuurlijk wel dat je hier een geweldige berekening met slimme algoritmes voor nodig hebt om geen rare spookachtige effecten te krijgen. Nou, dat is precies waar Sony zo ontzettend goed in is, terwijl veel andere merken hier toch moeite mee blijven houden.

De Motionflow op deze Sony  lijkt ook nu weer iets verbeterd te zijn, maar zal ook te maken hebben met de sneller videoprocessors die in deze projectors zit. Deze verwerkt het beeld nu in de volle 18Gb per seconde, wat de reden is dat de complete projector qua formaat ook wat hoger is geworden. de projector is er positief op vooruit gegaan en met name de rust in het beeld. Deze was bij Sony altijd al voortreffelijk, maar is nu nog fijner geworden. Ik vind deze functie ontzettend prettig om te gebruiken, omdat de 24 beelden per seconde waarin de meeste films geschoten zijn, op een groot formaat scherm toch wat onprettig kijkt. Standaard heb ik de Motionflow dan ook in Smooth Low staan wat gewoon onzichtbaar zijn werk doet en een zeer vloeiend beeld neerzet, zonder meteen een Video Live Show van je film te maken. Dit werkt overigens ook zeer goed bij het kijken naar 3D, wat van zichzelf al wat onrustiger kijkten zo meer rust geeft. Voorheen moest de Motionflow dan in Smooth High, maar kan nu gewoon in Smooth Low. 

In de vorige modellen was Motionflow tijdens het kijken naar 4K helemaal niet aanwezig. Wel kon je Impulse Aan zetten, maar dat nam ongewenst licht weg dat je nodig had voor HDR.  De rust die we voorheen bij Sony met 2K materiaal al konden ervaren wilden we wel ook graag met 4K materiaal beleven. Waarom heb je anders een Native 4K projector. Dat is nu dus wel gewoon mogelijk. Jazeker,... de Motionflow werkt nu ook in 4K. Het complete Motionflow menu is aanwezig tijdens 4K en je kunt hem gewoon in Smooth Low gebruiken, want zo goed als dat de Motionflow werkt met al het 2K materiaal, zo goed doet hij dit nu ook in 4K. Wat een verademing, want je weet niet wat je meemaakt als je dit nog niet hebt gezien. 4K was nog nooit zo rustig en mooi.

  • Motionflow

Beeldprestatie in 4K HDR

Je koopt één van deze projectors niet alleen omdat hij je 2K SDR materiaal zo ontzettend goed kan weergeven. We hebben het hier wel over Native 4K SXRD projectors welke een resolutie kunnen neerzetten van 3840 x 2160 pixels, waar het 2K materiaal qua resolutie 4 keer in past. Bij een TV van zeg maar 65" zul je qua resolutie bij 4K niet zo heel veel winst behalen op een afstand van 4 meter, al valt het HDR (High Dynamic Range) en de grotere kleurdiepte van WCG (Wide Color Gamut) op zo'n TV natuurlijk wel meteen op. Maar bij projectie doet de resolutie wel degelijk iets met je filmbeleving. Oogt het dan ook 4 keer zo mooi? Nou,... ik kan je wel vertellen dat je bij het kijken naar een 4K film echt verwondert bent van de details die je ziet. Vooral tijdens het kijken naar rustige films, omdat je dan automatisch meer de tijd neemt om elk detail in je op te nemen zoals; gezichtsuitdrukkingen, haren die los van elkaar te zien zijn, poriën van de huid, je ziet het allemaal en hierdoor zit je veel meer in de film. Je bent echt meer betrokken, omdat je niet zomaar naar het beeld kijkt, maar zelf bijna aanwezig bent. Je kan de personages haast aanraken, hun kleding bijna voelen. Dat komt natuurlijk ook omdat alle andere kwaliteiten die we al besproken hadden voor 2K, bij deze projectors ook net zo goed benut wordt tijdens 4K materiaal en zelfs nog beter.

Zo geven beide projectors de kleuren in 4K heel realistisch weer. Via de SXRD (LCoS) panelen waarmee het beeld in 2K REC709 al zeer analoog overkomt, gaat de kleurdiepte in P3 nog een stap verder, waardoor de kleuren van de natuur, huidskleur van mensen, lak van auto's en Neonverlichting er levensecht uitziet. Dit ondanks dat Sony nog steeds geen DCI filter in hun projectors toepast, maar gebruik maakt van hun TRIluminos technologie, waardoor er meer licht behouden blijft tijdens HDR.

Het zwart in het beeld gaat bij HDR zelfs nog wat verder, omdat er veel meer details te zien zijn tussen de vele gradaties in het grijs. Hierdoor oogt het zwart zelf nog schoner. Het dynamische van deze Sony projectors geeft in 2K al heel veel leven aan het beeld, maar HDR voegt hier nog een flinke slok aan toe. Naast alle detail in het diepe, geven deze projectors het licht ook echt als zodanig weer. Lampen schijnen echt met hun licht en zonnestralen zijn heel overtuigend en verwarmen bijna je gezicht. Alles komt helemaal los van elkaar en het beeld oogt hierdoor zeer 3Dimensionaal, zonder stereoscopie natuurlijk.  Ja, wat de regisseur in gedachte had, komt nu nog beter bij je binnen. Explosies zijn bijvoorbeeld angstaanjagend echt. Met HDR zie je wel degelijk een goed verschil tussen de Sony VPL-VW570ES en de Sony VPL-VW270ES. De VW570ES geeft echt duidelijk meer licht en zorgt ervoor dat het HDR tijdens 4K nog beter tot zijn recht komt. Het maakt het complete plaatje helemaal af met zichtbaar meer overtuiging in de diepte. De Advanced Iris maakt dat diepe zwart echt nog dieper en die fellere lamp geeft zonlicht, reflecties en lampjes in de nacht nog meer realisme. Het geprojecteerde beeld kan met de VW570ES in HDR ook wat groter, waardoor een 120" scherm opeens wel goed te doen is, terwijl ik dit voor de VW270ES op 104" zou houden of kleiner.

Al dit spectakel doen deze projectors dit jaar met de volle 18Gb per seconde  Dat houdt in dat de beeldverwerking weer makkelijker verloopt dan bij de vorige modellen, waar 4K echt wel het uiterste vergde van die kleinere processor en Motionflow al helemaal niet mogelijk was. Nu is de moederboard sneller, groter en hoger dan die van de vorige modellen, wat de projector wel 1 cm hoger maakt, maar waardoor het 4K nu wel in de volle 60fps werkt en je nu zelfs gewoon de Motionflow kunt gebruiken tijdens 4K. Deze heb ik zelf in Smooth Low staan en werkt nu net zo mooi als dat we van Sony al heel lang gewend waren in 2K. Het 4K beeld is nu ongelooflijk vloeiend en glijd zo je ogen binnen. Juist voor 4K is dit zo belangrijk, omdat je graag alle details in je op wilt nemen en dan verpeste de scènes met veel Pans voorheen die illusie van echtheid behoorlijk, maar nu niet meer. Alles ziet er nu in 4K met HDR en WCG ongelooflijk mooi en rustig uit.

De totale filmbeleving in de tijdelijke standaard van UHD (Ultra High Defenition), zoals met de 4K UltraHD Blu-Ray films in HDR10 en DCI P3 die je nu overal volop kunt kopen, is echt ontzettend goed gewoon. De ontwikkeling van UHD gaat natuurlijk wel nog verder zoals jullie HIER kunnen lezen, maar met wat deze projectors hier nu al neerzetten kan menig mens tevreden zijn en de komende jaren zeer goed mee leven. Zet ik hier een 4K UltraHD Blu-Ray film op zoals Passengers met een ruime verscheidenheid aan verlichting in die film, zo nu en dan een sterrenhemel met ruimteschip, explosies, close-ups tijdens gesprekken tussen man en vrouw, dan zie je meteen hoe overtuigend het 4K nu al is.

Voor fotografen die voorheen hun werk analoog deden, maar dit nu digitaal zijn gaan doen, is het bekijken van je foto's met een VW270ES of VW570ES een feest van herkenning. Dit ziet er met de hoge resolutie via deze SXRD panelen zeer analoog uit, net als bij het kijken naar een serie van diapositieven. Meerdere fotografen hebben dit hier kunnen beamen en zijn erg tevreden met hun Sony projector. Natuurlijk zorgt de ISF-kalibratie op deze projectors ook nog voor een natuurgetrouwe kleurweergave.

Denk er wel aan dat je bij het overstappen naar 4K niet zomaar elke HDMI kabel kunt gebruiken, want er gaat nu opeens ontzettend veel informatie door zo'n kabel heen en het bereik op lange afstand gaat al snel verloren als de kwaliteit te wensen overlaat. Mediasluis heeft hiervoor de 4K HDMI kabels op lengte geselecteerd en voor zeer lange afstanden met de Optische 4K HDMI Kabel  die zelfs met 100 meter nog goed werkt.

  • Passengers 4K UltraHD Blu-Ray

Beeldprestatie in 3D

Hoe dynamisch het beeld ook is van deze projectors, vooral in 4K HDR, het echte stereoscopische 3D is toch net weer anders en vind ik als 3D fotograaf voor elke projector review erg interessant om te testen. Het 3D op deze projectors is heel erg goed om naar te kijken. De kwaliteit welke ze tijdens het gewone 2K materiaal neerzetten vind je gewoon terug tijdens het kijken naar 3D films. Het 3D is gewoon ook netjes te kalibreren naar REC709 en ziet er na zo'n kalibratie mooi uit, qua rust in het beeld, maar zeker ook qua kleur. Dit is iets wat vaak juist zo grauw is tijdens 3D en wat op deze projectors bij veel klanten nu ook wel opvalt. Nu moet je natuurlijk niet je bril afdoen en de kleuren vergelijken, want dan zijn de kleuren wat oververzadigd en je ogen wennen hier snel aan. De Motionflow kan gewoon op Smooth Low blijven staan en geeft nog weer net dat beetje rust extra tijdens 3D. De VW570ES heeft hier duidelijk wel zijn voordeel met de extra lichtsterkte van de lamp. Wat je bij 3D overhoudt aan licht is op de Sony VPL-VW270ES 766 Ansi Lumen, terwijl de Sony VPL-VW570ES hier 896 Ansi Lumen geeft. Je kunt voor 3D nooit genoeg licht hebben vind ik, want dat geeft toch wat meer rust aan je ogen met de filters in de projector en die van je 3D bril ertussen. Wel vind ik het nog steeds raar dat Sony geen Advanced Iris gebruikt tijdens 3D. Dit kan te maken hebben met dat deze Sony projectors het beeld met de Advanced Iris per beeldje snel weet te optimaliseren, maar dit met de twee stereoscopische beelden die soms teveel verschillen deze Iris teveel zichtbaar zal laten werken. Deze Iris neemt natuurlijk ook weer licht weg, wat je bij 3D echt niet wil hebben. Toch zit deze functie er bij andere merken wel gewoon op tijdens 3D en vind ik dat zeker niet storend.

Het rare is dat je geen 3D brillen bij deze projectors krijgt meegeleverd. Sony heeft hiervoor zijn eigen TDG-BT500A brillen welke op een knoopcel batterij werkt en zeer licht zijn op je neus, maar waarvan de glaasje wat klein zijn, zeker voor brildragers en welke techniek inmiddels toch is ingehaald door een 3D brillen fabrikant Xpand Vision. Zij blijven hun 3D brillen optimaliseren voor Themaparken en voorheen bioscopen met brillen die ze in een speciaal hiervoor ontworpen afwasmachine kunnen stoppen, zodat ze na 30 minuten steriel en droog weer te gebruiken zijn. Xpand levert voor thuis nu de Xpand X105 Lite RF welke een meer helder, scherper en dieper beeld geeft, waarbij ook nog minder ghosting te zien is. Ik heb hiervan een review geschreven die hier te vinden is: Review van de Xpand Lite X105 RF en IR 3D brillen.

Het kijken naar 3D Films is erg indrukwekked en met de VW570 kun je dit gewoon doen op een 120" scherm en zo'n film zuigt je helemaal in het stereoscopische beeld. Met de VW270ES sou ik het 3D toch op zo'n 104" houden, om een spectaculair plaatje te behouden. Zeker ook met het oog op de langere termijn. Tijdens een demonstratie vraagt men vaak om de Avatar film, welke toentertijd ook echt wel spraakmakend was, maar momenteel worden er zeer veel goeie 3D films uitgebracht en blijft dit gelukkig ook. Een stukje X-Men in 3D met mensen die zichzelf in ijs veranderen of in vuur ziet er spectaculair uit op deze projectors. Het dynamische doet Sony gewoon fenomenaal en zeker ook tijdens 3D.

Voor 3D fotografen is dit natuurlijk het einde, want de analoge beeldbeleving die deze projectors geven behoudt je dan ook tijdens het 3D. Het 3D blijft dan weliswaar in 2K, maar wordt natuurlijk wel via de 4K resolutie SXRD panelen naar het witte doek geprojecteerd wat wel die grotere pixeldichtheid geeft. Het is een stuk makkelijker om je 3D fotosessie te bekijken met maar 1 projector zonder dubbele projector stelling en het plaatsen van polarisatiefilters. Het beeld met een 3D shutter bril zoals de hierboven al beschreven Xpand X105 Lite RF ziet er veel scherper, helderder en dieper uit met minder ghosting. Ook is de kwaliteit van het 3D beeld met deze projectors natuurlijk ook erg goed.

  • Avatar 3D
  • Sony 3D

Gamen en Lagtime

Het gamen op deze projectors is echt heel goed te doen. Het is echt een beleving om een spel te spelen op zo'n enorm formaat scherm. Race Games of een spel als Horizon op de PS4 ziet er heel overtuigend uit. Familie Consoles doen het ook gewoon erg goed hoor. Met ons gezin spelen we geregeld Mario Card via de Nintendo Switch. Doe je dit met z'n vieren, dan krijg je via splitscreens allemaal een kwart scherm, maar ook dat is op een 120" scherm nog steeds 60" per persoon. Ik kan je vertellen dat we hilarische avonden hebben tijdens de vakanties. Ook kun je nog steeds 3D Gamen. Hiervoor hebben wij de PS3 bewaard. Het spel Wipe-Out vind ik dan ontzettend leuk en doet mij denken aan de tijd dat ik de film The Lawnmower Man van Stephen King uit 1978 voor het eerst zag.

Dat deze projectors nu een snellere processor hebben ten opzichte van de vorige modellen, merk je hier eigenlijk niet in de lagtime meting, al is deze met de Low Latency functie op Aan wel wat lager dan bij de vorige serie. Deze is nu namelijk 32Ms, welke toch 3 Milliseconde sneller is geworden. Met de volledige video optimalisatie is deze nu 128Ms geworden, welke nu 10 Milliseconde langzamer is t.o.v. de vorige serie. 
Er zit ook dit jaar weer geen verschil tussen de lagtime metingen van de VW270ES en de VW570ES, maar dat verwachtte ik eigenlijk ook niet.

32Ms is behoorlijk snel en geeft bij:
24fps een vertraging van 0,8 beeldje per seconde.
30fps een vertraging van 1,0 beeldje per seconde.
50fps een vertraging van 1,6 beeldje per seconde.
60fps een vertraging van 1,9 beeldje per seconde

128Ms geeft bij:
24fps een vertraging van 3,0 beeldjes per seconde.
30fps een vertraging van 3,8 beeldjes per seconde.
50fps een vertraging van 6,4 beeldjes per seconde.
60fps een vertraging van 7,7 beeldjes per seconde

Let op: Sluit je een PC of PS4 qua beeld rechtstreeks naar de projector en het geluid via een versterker, dan win je natuurlijk al aan Lagtime. Zorg er ook voor dat de resolutie van je console gelijk is aan de projector, zodat deze niet hoef te interpoleren, want ook dat scheelt snelheid.

  • Sony PS$ Spelcomputer

Projectiescherm aanbeveling

Ik heb hierover in deze review al meerdere keren uitlatingen gedaan, maar het is wel makkelijk om per onderdeel deze dingen nog eens te benoemen. Beide projectors geven best veel licht, maar de Sony VPL-VW570ES gaat nog eens een stapje verder. Hierdoor zou je met deze nog net wat groter kunnen gaan met je scherm keuze. Bij het omschrijven van de schermkeuze, ga ik er vanuit dat je het beste uit je projector wilt halen en dat spectaculaire plaatje wilt blijven behouden voor elke soort materiaal, ook op de langere termijn. Je kunt met beide projectors in High lamp mode wel makkelijk naar een 130" scherm toe willen en met de VW570ES eventueel nog groter, maar dan ga je geen 3D meer kijken en is 4K materiaal alleen nog interessant vanwege de resolutie.

Omdat beide projectors in de Low lamp mode dezelfde lichtoutopbrengst hebben, zou ik als je alles met deze projectors wilt kunnen blijven bekijken met de beide projectors voor 2K SDR materiaal in de Low lamp mode niet groter gaan dan een 120" scherm. Voor 3D en 4K met HDR is een 104" of 108" Fixed Frame scherm voor de Sony VPL-VW270ES zelfs nog beter aan te raden om het mooier te houden, ook op de langere termijn. De VW570ES doet het op een 120" scherm zelfs voor 3D en 4K met HDR nog steeds heel erg mooi, omdat deze projector in de High lamp mode meer licht geeft dan de VW270ES. Zo hou je voor elk soort materiaal een spectaculair mooi plaatje op het scherm. Je wilt wel blijven houden dat lampjes in de film nog steeds licht geven, zeker met HDR materiaal. Een buitensporig groot beeld dat matig is weegt niet op tegen een spectaculair mooi beeld dat ook al zeer groot is.

De schermmateriaal dat ik echt de moeite waard vind van het aanprijzen is HD Progressive, waarvan je hier een review kunt lezen: Projecta (Da-Lite) HD-Progressive van Joe Kane, waarvan je HIER een mooi assortiment kunt vinden. HD Progressive is in zowel elektrisch Tab Tensioned alsook Fixed Frame te verkrijgen, welke veel goedkoper is als je dit materiaal toch graag wilt hebben, maar een lager budget hebt.

De VW570ES werkt ook mooi samen met een Cinemascope (2.35:1) of Scope (2.40:1) scherm, omdat deze naast de elektrische lens bediening (die ze beiden hebben) ook Lens Memory heeft. Je kunt dan voor elk formaat in en uitzoomen, wat bij Shiften en opnieuw scherpstellen en dit alles wegschrijven in het geheugen. Met een druk op je afstandsbediening verander je zo elke Ratio van de film, met brede of smalle balken aan weerszijde en blijft de boven en onderkant van je scherm mooi gevuld. Dit vind ik mooier overkomen dan een Cinemascope film op een 16:9 scherm, met alsnog boven en onder een zwarte balk.
Natuurlijk kun je tijdens Cinemascope films op zo'n 16:9 scherm wel het beeld ook laten zakken naar de onderkant van je scherm en weer terugzetten als het weer beeldvullend moet zijn. Hiervoor hoef je niet in te zoomen en te focussen en dit kun je elektrisch gestuurd met de AB op je VW270ES ook goed doen, maar nog steeds heb je dan ook hiervoor op de VW570ES geen omkijken naar.

  • Projecta Elpro Concept RF
  • Projecta Home Screen Deluxe

Garantie

Garantie is bij Sony op hun Professionele projectors al heel lang ontzettend goed. Andere merken schijnen dit toch niet met hun projectors te kunnen evenaren blijkbaar. Sony levert de VW270ES en VW570ES via Mediasluis met 3 jaar Prime Support (Repair, Helpdesk and Logistics) wat inhoud dat Sony je projector thuis komt omruilen voor een nieuwe, als er de eerste week iets mocht gebeuren dat garantiewerk betreft. Maar daarna doen ze nog steeds tot 3 jaar de service geven van het bij je thuis ophalen en terug brengen van je projector als er iets mis is. Als je jouw projectordoos niet wilt beschadigen, sturen ze je nog een extra overdoos toe ook. Ik heb hier nu al een tijdje ervaring mee en zie dat Sony dit ook echt waar maakt. Zo maakt Sony van hun projectors een mooi compleet product en voel je jezelf goed verzorgt. Dat Sony deze projectors ook goed beschermd en alleen via ISF-dealers verkoopt, maakt dit alles helemaal compleet. Zelf doe ik altijd nog een grondig onderzoek en lijn ik de Panelen meteen ook uit. Met zo'n extra eindcontrole krijg je altijd een mooie projector in huis. Je projector krijgt bij Mediasluis dan ook nog een gratis her-kalibratie na 200, 600 en 1200 lampuren, plus bij aankoop van een nieuwe lamp bij Mediasluis na 200 uur.

Conclusie

Deze nieuwe release van de professionele Sony Native 4K projectors is zeker geen marketing truc. Sony heeft met de VW270ES en VW570ES zijn projectors die voorheen al zeer goed waren, maar wel wat te wensen overlieten, nu nog meer verfijnt. Qua uiterlijk is er niet zo heel veel verandert, op de hoogte na welke met 1cm is toegenomen. Maar qua beeldprestatie zeker wel. Deze projectors verwerken het beeld nu echt mooier dan bij de vorige serie, waardoor je nu zelfs Motionflow tijdens 4K kunt gebruiken en dit er net zo vloeiend uitziet als dat we in 2K al gewend waren. Veel andere projector merken hebben er een flinke kluif aan om dit een beetje te evenaren. De verbeterde reflectielaag van de SXRD panelen zorgen er inderdaad ook echt voor dat het contrast in het beeld er nog beter uitziet met een wat schoner plaatje op het scherm en een zwart dat veel dieper gaat dan bij een Dark Chip3 DLP projector. De VW570ES is meteen de eerst volgende stap boven de VW270ES en er is geen tussenmodel meer, maar deze lampgebaseerde top projector is wel met €2000 gezakt en geeft hiervoor duidelijk meer licht in de High lamp modes zoals 3D en 4K met HDR en het zwart gaat op de VW570ES met gebruikmaking van zijn Advanced Iris Systeem echt nog een stuk dieper en geeft ook in lichte scènes een dieper en dynamischer plaatje op het scherm. Tevens heeft de VW570ES Lens Memory wat voor beeldposities en schermkeuze echt wel makkelijker is, maar beide projectors zijn voor de lensinstellingen natuurlijk met de AB volledig elektrisch te bedienen.

Zowel de VW570ES als de VW270ES zijn beiden ongelooflijk mooie Native 4K SXRD projectors die ook al je andere materiaal op een spectaculaire wijze weergeven met zeer veel detail en scherpte, een overtuigend diep zwart, met tegelijkertijd veel licht en een vloeiendheid waar andere merken een flinke kluif aan hebben om dit te evenaren. Het 4K is met de Native 4K SXRD panelen echt ongelooflijk gedetailleerd en rustig. Ook is 3D gewoon aanwezig en ook dat doen ze beiden zeer goed, maar elk beetje licht extra doet wonderen voor zowel 3D alsook HDR.
Deze projectors zetten een beeld neer dat alleen nog maar in een Dolby Vision theater overtroffen wordt, want anders kijk je een film liever thuis, omdat dit gewoonweg mooier is.

  • Harderwater 50, 2993 DW Barendrecht
  • T 0180 85 33 91 - M 06 456 50 925
  • info@mediasluis.nl
NeverDull